Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Silent Hill 4: The Room

07.09.2004
kompatibilní
75
119 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Silent Hill s podtitulem The Room je čtvrtý díl úspěšné série Silent Hill. Tento vypráví o muži jménem Henry Townsend, který žije v hotelu nedaleko městečka Silent Hill. Jednoho dne objeví, že jeho vchodové dveře obepínají obří zámky protkané řetězy, telefon nefunguje a byt je odhlučněn. Poté ale objevuje velikou černou díru ve zdi koupelny a dopídí se tak, že jediným způsobem, jak se dostat ven, je prolézt dírou a zjistit, co se skrývá na jejím konci...

Hlavním úkolem tedy je zkoumání tajemných portálů, jež vás pokaždé zavedou do nějaké oblasti alternativního světa. Navštívíte tedy lesy, vězení a další tajuplné oblasti, které vám pomohou odhalit příčinu vašeho věznění. Ovšem jak už to tak ve světě Silent Hill bývá, vaše bádání se vám bude snažit překazit až 15 typů nepřátel včetně bossů. Ty zdoláte pomocí slušné řady zbraní jak na blízko, tak i těch střelných. Do ruky se vám tedy dostane například lopata, sekyra, krumpáč, ale třeba i pistole či revolver. Hlavní úlohu ve hře také hraje váš pokoj, jelikož pouze zde si můžete ukládat pozice, vyndavat věci z inventáře, který byl omezen na deset položek, ale také vám doplňuje zdraví. Podstatnou změnou oproti předchozím dílům je také absence baterky. Při pohybu po vašem bytě na vše nahlížíte z pohledu první osoby.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 75
Silent Hill bez Silent Hillu, ale přesto s původními třemi hrami úzce spjatý a po stránce příběhu v ničem nezaostávající. Vlastně skoro naopak. Osobně se mi příběh čtyřky líbil ze všech dosavadních dílů nejvíce, a i když mi místy přišel možná až zbytečně doslovný, jevil se mi zdaleka jako ten nejvíce uspokojivý.

Po dle mého slabé trojce série tímto dílem zase dupla na plyn, přináší řadu lepších či horších novinek a jeden fajn nápad v podobě jednoho bytu, ze kterého není úniku. Líbilo se mi, jak je to zprvu takové komornější a detektivnější. Atmosférou mi to připomínalo spíše Condemned, než Silent Hill. Což je ale spíše dobře. Temné to stále je, ale trochu jinak. Tep mi zrychlovaly skutečně děsivé předrenderované cutscény.

Hráč se za pomocí díry v koupelně vydává do několika snových lokací, které jsou daleko členitější a zajímavější. Pořád to jsou do jisté míry bludiště, ale jejich design je sevřenější, přehlednější a hlavně není složený z desítek zavřených dveří. Chvála bohům! Podíváme se tak např. do jakéhosi azkabanu - vězení umístěného uprostřed oceánu, tajemného sirotčince, přilehlých lesů v okolí Toluca Lake a dalších děsivých snových mezisvětů.

Změnou k lepšímu prošel soubojový systém. Nepřátelé se konečně zase dají docela efektivně vymlátit a v první polovině se to hraje fakt dobře a děj se postupně odhaluje. V té druhé už ale začnou vystrkovat růžky věci, ze kterých jsem už tolik nadšený nebyl. To nejhorší? Omezený inventář. Nepamatuju, kdy byl v jaké adventuře tohle dobrý nápad. Obzvlášť u adventury, kde je itemů docela dost a jejich využití nelze až tak dobře dopředu předvídat a hráči neustále něco chybí. Pochopil bych to u zbraní a lékárniček, bo survival element, ale u příběhových předmětů prostě ne. Druhá věc: Eileen. V druhé polovině se k hráči přidá AI řízená NPC, kterou je potřeba chránit. Naštěstí má slušnou výdrž a docela i pomáhá, ale neoplývá příliš dobrou umělou inteligencí a spíše zdržuje. Byla by fajn nutnost např. nějaké společné spolupráce, ale toho se hráč nedočká. Je to prostě jen další koule na noze. Dále: procházení podruhé těmi samými lokacemi, což kvůli pohybově omezené Eileen znamená daleko větší bludišťoidnost a běhání sem a tam. Není to tak hrozné, jako v minulých dílech, ale i tak to zbytečně zpomaluje tempo. Jsem toho názoru, že s každou další hodinou má tempo hry když ne zrychlovat, tak určitě nezpomalovat. Navíc eskortní mise nesnáší snad nikdo. A poslední věc: nesmrtelní nepřátelé, kteří hráče neúnavně pronásledují a to i na místech, kde bych raději ocenil klid.

Vizuálně hra, až na co do textur ohyzdně rozmazaný byt, vypadá jako celek docela slušně a jednotlivá prostředí tentokrát dost baví. Hra konečně využívá analogové páčky pro pohyb, ale ovladatelnost to příliš nezlepšuje. Podobně nespolehlivá je i kamera, která hru často snímá z cool filmových úhlů, ale sám hráč vidí jedno velké prd. Ale to k téhle sérii už asi nesmazatelně patří.

Ale jinak jo. Dost věcí mě tam štvalo, ostatně jako u každého Silent Hillu, ale po zklamání v podobě recyklované trojky mě tahle mírná evoluce značky mile potěšila. Zejména ten neokoukaný nápad s bytem.

Pro: opět osobnější příběh, lepší design, nové mechaniky, zvuky, rozmanitá prostředí, atmosféra, cutscény, zase použitelné souboje, méně utíkání, méně dveří, naprosté minimum Otherworldu

Proti: omezený inventář, zpomalení v druhé polovině a opakované návstěvy lokací, otravní nesmrtelní nepřátelé, málo puzzlů

+30
  • PC 85
Pro hry ze světa Silent Hillu mám slabost. První tři hry pro mě byly stovkové záležitosti, které mě dokázali vyděsit svou atmosféru či příběhem. Silent Hill 4 je obtížná uchopitelná záležitost. Dlouho jsem se nemohl rozhodnout, jestli se mi hra líbí nebo, jestli mě víc rozčiluje. Byli chvíle, kdy mě hra až frustrovala a měl jsem problémy donutit se do hraní. Dvou nebo třídenní pauzy v hraní byly běžné. Stalo se mi ale také, že po týdenní pauze mi hra nějak moc nechyběla. Je to způsobeno špatnou hrou? Nebo je to geniální záměr autorů udělat atmosféru tak dusivou a depresivní, že se to hráčům ani nebude chtít hrát?

První věc bylo nainstalování češtiny. Čeština bohužel downgradovala verzi z GOGU. Zmizelo díky ní ze hry širokoúhlé rozlišení a rychlost animací se snížila z 30 fps na 15 fps. Bohužel tím utrpěl zážitek z nehratelných částí hry. Naštěstí, samotná hra běžela ve standardních 30 fps. Ano, Silent Hill mi připravil můj osobní horor díky chabé znalosti angličtiny. Je to náhoda nebo cílené zlo? Je to neaktuální verzí češtiny nebo promyšlený očistec? Kdo ví. V Silent Hillu je možné všechno.

Po pětidenní pauze se vracím ke komentáři. Hned se mi tíseň a depresivní nálada z hry vrací. Na začátku to vypadalo tak snadně. Krátké herní úseky lemované častým výskytem děr ve kterých se dá uzdravit, pomalu svádí k tomu, nesbírat lékárny. Či jinou veteš proti duchům. Duchové jsou sice nesmrtelní a snaží se mi vytrhnout srdce, ale já mám díry, které mi hrdinu odnesou do ozdravného bytu. V první půlce to byly nepříjemné sny, které se daly přežít ve vycházkovém tempu.

V druhé půlce vás hra neprovede novými zákoutími Silent Hillu. Nýbrž vás potopí hlouběji do té samé noční můry. Do bytu se najednou nevracíte jako do lázní. Peklo už se dere i sem. Místo uzdravení zraňuje a deptá. Duchů je víc a jsou nebezpečnější. Lékárny padají jedna za druhou a nepotřebné svíčky se najednou sakra hodí. Odstup od třetího dílu není ani rok, takže se recyklace prostředí autorům hodí. Jak jinak ho ztvárnit, než stupňující se noční můrou. Princip podobný jako ve filmu Počátek. Musíte se dostat co nejhlouběji a najít pravdu. Co na tom, že nudné pasáže zůstávají stejně nudné. Že utíkání před duchy komplikuje úhly měnící kamera, díky čemuž se i často otáčí ovládání směru pohybu.

Je to přeci horor. Všechno špatné je vlastně cílené. Má navodit špatný pocit ve všech oblastech. Vlastně bych to mohl po první smrti zabalit s tím, že mám špatný sen za sebou a můžu spokojeně bdít. To má Henry a jeho kamarádka odepřené. Minimálně Eileen. Dopřál jsem jí konce: Matka.. Tohle nemá být šťastné. Vlastně, nejhorší konec by měl být největší úspěch.

Hra umí být stejně zoufalá jako má zoufalost při psaní tohoto výblitku.

,,Země vycházejícího slunce"

Pro: Je tonoční můra hrdiny Henryho nebo i někoho jiného? Co tady dělá? Co se stalo? Jak z toho pryč? Eileen. Kdo jsi? Ty také!?

Proti: co bych asi tak vyčítal Silent Hillu

+20
  • PC 55
Nevím, nevím. Série začíná mít jakousi klesavou tendenci, co se kvality týče. Jsou zde dobré, inovativní věci, ale bohužel těch špatných inovativních je o trochu víc.
Příběh je určitě nadprůměrný, ale zatímco v předešlých dílech jste často nevěděli na čem jste a konečné rozuzlení přišlo až ke konci, tady je vše jasné tak od první třetiny hry. Po zbytek hry se snažíte jen zachránit.
Charaktery jsou nemastné, neslané. Hl. hrdina mi nepřirostl k srdci. Zase se neubráním nesrovnávat se staršími díly. V minulých dílech hrdina často komentoval dění, věděli jste co se mu líbí a co ne. (U mě osobně vede v oblíbenosti Heather) A to dokonce i u vedlejších postav. (v tomhle vynikala zase dvojka) Tady Henry řekne na začátku nové lokace jen"Kde to sakra jsem"... a někdy ani to ne. Připadalo mi, že je hrdinovi všechno jedno a záchrana světa je jeho každodenní rutina. Jediná postava s určitým charakterem je Walter.
Když jsem u postav, tak vám hra přidělí v půlce hry "pomocníka"sousedka Eileen, která jen zavazí a zdržuje. Je pravda, že jí můžete dát zbraň a tudíž vám občas pomůže toho protivníka skolit, ale je pomalá, útočí na nepřítele, když vy chcete raději utéct a vrcholem je, že když ji necháte tak o deset kroků pozadu a jdete do nové místnosti, zůstane v předešlé lokaci. (Kde je to často plné nepřátel)
Nepřátelé jsou zase naopak poměrně slušní. Ve hře odpadli bossové (tedy až na toho finálního) ale jsou nahrazeny nesmrtelnými duchy, kteří vás pronásledují i skrze místnosti a stěny. Zneškodnit jdou jen jednorázovým mečem, kterých jsou ve hře asi čtyři. (Naopak duchů asi patnáct) Skrze místnosti vás taky bude občas pronásledovat hlavní padouch, který je ovšem taky nesmrtelný. (srovnatelný s Nemesis z Resident Evilu 3) Tihle mě ve hře tedy strašili nejvíc.
Prostředí nemám co vytknout, až na to, že v druhé půlce hry budete muset prozkoumávat stejné lokace, jako v první půlce. Což je torchu nuda, ale moc jsem si toho nevšímal.
Další věc je, že můžete ukládat hru jen ve vašem bytě, do kterého se budete neustále vracet. Tohle mi ani nevadilo, ale vadilo mi, že máte omezený inventář. Několikrát se mi stalo, že jsem něco našel, měl plný inventář a musel jsem se proto vrátit do bytu, abych si trochu odlehčil (zde si totiž věci můžete odkládat) a pak se zdlouhavě vracel do oné místnosti pro tu určitou věc. Hrozně zdržující. Výhodou ale je, že vás byt v první půlce hry uzdravuje. Proto v 1. půlce neuvidíte žádné léčivo. A v 2. půlce hry začne ve vašem bytě strašit. (Toto pro mě bylo největším zdrojem strachu... když se vrátíte, co se stane?)
Potom mě hluboce ranilo, že hra postrádá adventurní část. Jsou zde určité "logické" úkoly (asi 3) ale všechny vyřešíte hned a bez problému. Přes tenhle aspekt jsem se hodně těžko dostával.
Další hřebíček do rakve je kamera. Kamera se z 80% dívá hl. postavě do obličeje. To má za následek, že nevidíte vůbec nic před vámi a často vás zraní něco, co jste ani nevěděli, že tam je. (Například pes) Ovládání je konzoloidní, ale dá se na něj snadno zvyknout.
Shrnutí: SH4 je hra s nadprůměrným příběhem, ale chabými postavami. Hra s dobrými nepřáteli, ale špatnou kamerou. Tato hra je velice rozporuplná, má spoustu chyb, ale i tak má určité kouzlo, které vás strhne.

Pro: Příběh, nesmrtelní duchové, strašení v bytě

Proti: slabé charaktery, kamera, absence logických úkolů, "pomocník"

+18
  • PC 85
Já mám čtyrku velice rád, (možná i proto že tento díl jsem ze série hrál první) příběh je opět velice silný a zajímavý. Monstra jsou opravdu originální a odporná. Atmosféra hry se povedla a soundtrack je stejně jako v předešlých dílech absolutně dokonalý.

Zklamali mě ale charaktery postav, které byli nezajímavé a nudné, dalším velikým nedostatkem je příšerné ovládání a poslední neduhu vidím v absenci baterky na kterou jsme byli v minulých dílech zvyklý. Což znamená že prostředí jsou světlá a to ubírá hře na atmosféře. I přesto ale považuji Silent Hill 4: The Room za povedenou hru a jeden z nejlepších dílů série.

Pro: Úžasná monstra, hudba, atmosféra, příběh, zvuky, zvraty, grafika.

Proti: Nezajímavé postavy, absence baterky, ovládání.

+18
  • PC 80
Inu mistři hororu z KONAMI pokračují dílem SH4. Tento je v ledasčem důstojným pokračovatelem série, v něčem však výrazně pokulhává za konkurencí a bohužel i předchůdci.

Graficky je hra k roku vydání asi odpovídající (byt však asi musel být hnusnej a rozmazanej už tehdy), zrovna grafika je to, co se zkousnout dalo.

Hudba je dobrá, škoda několika nazpívaných songů - ty tam podle mě neměly co dělat - a častého totálního ticha, který bylo zastoupeno častěji, než dříve, zdá se mi. Ovšem Akirův um je rozhodně znát...

Příběh
Ačkoliv se to zprvu moc nezdá, příběh je velmi kvalitní a strčí do kapsy kdejaký horrory z filmovejch pláten: Hrdina uvězněn ve vlastním bytě, neschopen se po několik dní dostat ven nebo se dovolat pomoci, objevuje v koupelně portál do podsvětí, které je s naším světem jaksi propojeno.

Právě tyto dva světy, mezi kterými lze volně cestovat, vytvářejí zvláštní herní situace.
Příklad: Najdu v podsvětí zmínku o tom, že číslo kódu ode dveří je stejný, jako poslední 4 číslice z nového telefoního čísla jistého baru.

ŘEŠENÍ: Člověk musí cestovat do "reality" - svého bytu, z okna najít billboard, zavolat na číslo (staré), tam se dozvím, jak je nově změněno a teprve s touto informací se posunu dále v podsvětí.
Takovýchto situací je zde víc a člověk musí prostě vést v patrnosti, že to co nelze vyřešit "zde", to třeba bude vypadat jinak z druhé strany.

Ačkoliv příběhově rozhodně tento titul neohrožuje laťku, kterou nastavilo na maximum už památný tažení Jamese Sunderlanda, rozhodně děj hry má co říct a až do konce člověk odhaluje příčiny celé šlamastiky, ve které se hlavní hrdina nachází, stejně jako několika vedlejších postav a jejich osudů. Člověk nakonec zažije (já) i situace, kdy ho příjemně zamrazí (objevení zazděné stěny v bytě nebo konkrétně okmažik, kdy se KONEČNĚ hrdina dostává ven z bytu v realitě... a pak náhle ztrácí zcela přehled o tom, jestli se jedná o imaginární svět či skutečnost) COOL - a typický pro sérii Silent Hill!

Tradičním negativem bylo vždy ovládání, i zde. Dokonce mi přišla hlavní postava o dost nemotornější a topornější než v předchůdcích. Henry si to štrádoval tak nějak nepředvídatelně, zatáčel i tehdy, když jsem prokazatelně držel jen klávesu pro pohyb vpřed, myš nelze použít k rozhlížení (pohled 3. osoby)... no hrůza.

Inventář: Omezit inventář na 10 itemů - proč ne. Ale neimplementovat zároveň možnost odložení předmětu je potom přímo nedůstojné. Toto lze jen na jediném místě v celé hře! Lézt přes celou mapu, abych doma odložil do truhly papírek a šel zpět přes půl mapy abych zvedl jinej papírek - to prostě nasere. Vrcholem je, když moje společnice využívá zbraň, která zabírá konstatně místo u mě v inventáři!

Baterka - tím, že nemá hrdina k dispozici přenosný zdroj světla, tak je všude světlo (i "noční les" je plně osvětlen). FAIL jak kráva. Právě mžourání na zrnitou temnou (nebo světlou - mlha) obrazovku bylo hlavním trumfem předchozích dílů!

Dělění mapy na "obrazovky" - jasně i staré díly byly dělěny (load) na místnosti. Zde je dělěna i třeba jediná chodba - prostě vejdu do "tmy" a objevím se jakoby v jiné lokaci (za mnou je ona "tma") nepřátelé neumí projít tmou... ŽÁDNÉ OTEVŘENÉ PROSTORY!

Rádio - je pryč. Takže nerealistické cupitání potvůrek je jediným zvukovým varováním o jejich přítomnosti. Kdeže atmosférickej znepokojující šum.

Zbraně - jen dvě střelné zbraně a pro jistotu obě dvě jsou pistole. Náboje jsou tak vzácný, že se prakticky nevyplatí brát pistoli s sebou, řezal jsem to většinu hry basebolkou/sekerou.

Gamedesign prostředí obecně - bludiště to jsou, ale většinou v každé místnosti jsou aktivní jen dvoje dveře - tedy jsou to jakési pouhé průchody, které snaží tvářit jako že je zde mnoho zamčenejch dveří, ale jsou to jen kulisy, aby nám to tak mohlo připadat. Běžně musím repetivne projít celou trasu třeba i deseti lokací jakožto standardní herní náplň - něco si vyzvednout atp. Počvtrté stejný průchod stejnou sadou lokací, kdy ani nejde odbočit jinam, je ubíjející.

Neumírající nepřátelé - duchové jsou nepříjemní, ze začátku z nich jde strach, pocit bezmoci. Ke konci už jsou jen otravní a jelikož je nejde normálně zabít, je lepší jim utéct. BRAVO páni autoři - místo abych vychutnal temnou atmosféru lokace a vnitřně v klidu vstřebal to, co se zde autoři snaží vyobrazit, tak ne - běhám jako osel. Bohužel kamera skáče a ovládání nefunguje dobře, takže vrážím do stěn, otáčím se zmateně na všechny strany.
Nepřátele to chce prostě nějak dorazit! Třeba pak ať se klidně respawnou - beru. Ale po dobu co zůstanu v místnosti (2 minuty!) měli zůstat mrtví, nebo aspoň pořád neotravovat!

Celkově 80% je maximum, co můžu hře udělit. Za dobrej a originální příběh, velmi slušnou obtížnost (hádanky, i akce - NORMAL) a za celkovej "silent hill" nádech, za feeling čirého zla, který se tam zhmotňovalo. Škoda ale všech negativ, které vypisuju výše a který prožitek opravdu kazí.

Kluci, snad jste se polepšili. Chystám se na Homecoming, tak mě nezklamte! :)

Pro: Silent hill, příběh, tuhá obtížnost akce i rébusů, délka hry (přes 10 hodin), zlo.

Proti: Ovládání, kamera, inventář, absence baterky i rádia, nesmrtelní duchové

+18