Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

R.U.S.E.

R.U.S.E.: The Art of Deception

07.09.2010
09.09.2010
17.07.2018
kompatibilní
81
37 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Mohlo by se zdát, že jde o další z mnoha real-time strategií z 2. světové války, ale není tomu tak. R.U.S.E. se snaží vnést svěží vítr do žánru RTS. Už samotný název, odvozený od slova "ruse" (lest, trik) napovídá, že celá hra je založená na obelstění soupeře, zavádění do pastí a důkladném promýšlení strategií vůbec. Ty doplňují speciální karty lsti, které můžete použít na určitý sektor mapy a zahájit tak například falešný útok nebo odhalit rozkazy nepřátelských jednotek.

Děj hry se soustředí okolo Joa Sheridana, majora americké armády. V jeho kůži velíte armádám v severní Africe, Itálii, Francii a nakonec v Německu. Ačkoli kampaň je založená na skutečných událostech, bitvy, kterých se zúčastníte jsou převážně fiktivní.

Hlavní devízou hry je však multiplayer, který teprve otestuje vaše strategické dovednosti a lstivost. Velet můžete jednomu z šesti národů, značně se lišících výbavou a strategií: USA, Německu, SSSR, Spojenému království, Francii a Itálii. Na rozdíl od jiných multiplayerových RTS R.U.S.E. nabízí méně micromanagementu, větší mapy a pomalejší hru. Tím je zajištěno více času na promýšlení dalších akcí. Důraz je kladen také na průzkum a ochranu zásobovacích linií.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Podobně jako jsem to měl u World in Conflict, budu to mít i zde. Je třeba totiž zmínit, že strategie tolik nevyhledávám, i když si u nich vždycky užiju pořádného, velitelského rozhodování, u komentářů nevím, kde začít! Takže asi takhle ...

Jelikož mi v poslední době 2. světová válka poměrně chybí, odhodlal jsem se vyzkoušet něco "nového", než je pro mne zvykem. RUSE jsem měl v hledáčku už poměrně dlouho, tudíž jsem neváhal a vyzkoušel jej s vidinou uspokojení mé "druhoválečné krize" :)

Asi největším kladem RUSE pro mě je, že se všechny mise odehrávají na pozadí skutečných událostí (bitva o Arnhem, vylodění v Normandii, bitva o výběžek u Bastogne, ...), tudíž mi ani tolik nevadilo, že samotné bitvy jsou spíše smyšlené.

V prvních misích mě poměrně iritovalo, že jsem omezen pár tanky a několika četami. Posily sice občas přicházeli, ale celkově jsem potřeboval boj mít ve vlastních rukách. Oproti World in Conflict je na tom RUSE trošku chytřeji. Nestačí jen likvidovat nepřátele – získáváte za ně sice zkušenosti body – ale abyste mohli posílat do boje další jednotky a vehikly, je nutné vytvořit si zásobovací základny, které vás budou držet nad vodou. Samozřejmě je potřeba tyto základny chránit, nepřítel po nich jde jak po flusu! Párkrát se mi i stalo, že jsem misi musel splnit s omezenými zdroji, což občas dokáže pěkně pozlobit, zvláště v pokročilých fázích mise.

RUSE ale nestojí jenom na boji. Disponuje i speciálními lstmi, jako špionské odhalení nepřátel, rádiovým klidem a není od věci poslat falešnou ofenzívu v podobě náletu, či tankového útoků. Lsti se vám plní časem, tudíž nejsou ihned k dispozici, ale je třeba na jejich "dobití" počkat! Myslím, že není třeba dodávat, že takové odhalení nepřátel ušetří spoustu překvapení!

Co se týče grafické stránky hra překvapila maximálně, i když jsem hrál ve většině případů odzoomovaně, je možnost si hru i přiblížit. Na maximimální přiblížení je třeba i obyčejné městečko plné detailů a při té rozloze nezbývá než smeknout!

Negativ sice moc není, i když občasná obtížnost misí, které jsem splnil je díky "pokus, omyl". Možná to i byla nepochopenost, či princip dané mise. V předposlední misi se mi i stalo, že jsem misi nesplnil, přičemž si nejsem vědom žádné chyby, či nesplnění úkolu – opět pomohl "pokus, omyl".

RUSE: Dle výše vypsaného to vypadá, že hra nemá tolik negativ, ale hodnocení mezi 70-80% je pro ni adekvátní. Třeba u World in Conflict mě zaujal příběh, i když byl silně provařený! Tady sice nějaký náznak máme, ale nic zajímavého! I tak se přikloním k té lepší známce, jelikož mi RUSE nabídlo přesně to, co jsem hledal!

Pro: pozadí skutečných bitev, lsti, potřeba být ve střehu a sledovat dění po celé mapě,

Proti: slabší příběh, plnění misí stylem "pokus, omyl", občasná hektičnosti misí,

+11
  • PC 90
Tak jsem se pustil do dalšího restu na Steamu, kde jsem chtěl dohnat pár starších achievementů a oko mi padlo na RTS z druhé světové R.U.S.E. Tahle hra ve své době vzbudila docela poprask svým originálním přístupem, kdy se celá mapa odehrává na plastickém stole, který při maximálním oddálení zřetelně vidíte. Jedná se o poměrně klasickou druhoválečnou strategii, ve které vyrábíte tanky, pěchotu, letadla a dělostřelectvo, které následně posíláte na nepřítele. Hra obsahuje lehkou formu managementu základny a těžení surovin.

Její největší devízou je však systém válečných lstí, které můžete Vy i Váš protivník používat. Celá mapa je rozdělena na sektory, na které můžete aplikovat ony válečné lsti a obohacovat tak taktiku. Je libo poslat na protivníka silné tanky a maskovat je za slabou pěchotu? Nebo naopak? Nebo například do sektoru nasadit špiona a sledovat, co v něm nepřítel kutí? Nebo rovnou předstírat silný frontální útok a na nepřítele poslat jen makety? A při tom ho obejít pěchotou, kterou zamaskujete radiovým klidem a zaútočíte z bezprostřední blízkosti, kdy soupeřovy tanky a dělostřelectvo ztratí výhodu většího dostřelu a vyšší rychlosti? Nebo mu jen rychle zabrat důležité budovy a začít stavět armádu přímo v jeho základně?

Možností, jak se "vyblnout" a co všechno vymyslet, je spousta. A i počítačem řízený protivník Vám na to často skočí, stejně jako si Vás rád namaže na chleba i on. Co mi však vyloženě chybělo, je možnost si třeba ve skirmishi možnost používání lstí úplně vypnout. Chápu, že je na tom hra založená, přesto bych si rád občas zahrál i mapu bez všech těch příkras okolo. Prostě klasickou férovou mapu, kde by se o vítězství rozhodlo klasickou formou než jen taktizováním s válečnými lstmi.

V online přestřelce nebo proti kamarádovi to musí být ještě zábavnější, i když už to dnes málokdo zažije, hru totiž dnes není možné sehnat. Na Steamu zmizela z obchodu a zahrát si ji tak mohou jen ti, kteří si ji aktivovali kdysi a mají ji ve své knihovně. Na Uplay pak zmizela z knihovny všem, a to i těm, kteří si ji tam koupili.

Hra obsahuje poměrně obsáhlou kampaň, která Vám představí všechny lsti, jednotky i principy, příběh je dost klišoidní a předvídatelný. Ten jeden zvrat čekáte už asi od čtvrté mise. Co mi nesedlo je závěr kampaně, který se zvrhne v to, že Sověti jsou taková hrozba, že se Američani raději spojí s nacistickým Německem a bojujete tak proti Sovětům. Snad mi to odpustíte a nebudete to brát s ohledem na stáří hry a nemožností jí dnes sehnat jako nějaký velký spoiler. Co se mi naopak na konci kampaně líbilo, že si v posledních třech misích můžete vybrat, s jakou armádou chcete proti Sovětům vlastně bojovat. Takže když se Vám v kampani přejí Američani, můžete to dohrát za Němce, Brity nebo Francouze. Nebo třeba každou misi za někoho jiného. Což byl velmi osvěžující přístup.

Plus je hra v češtině, což je samozřejmě vždycky plus.:-)

Pro: Originální přístup, zábavná kampaň i operace, poslední dvě mise kampaně možnost vybrat si armádu (národ)

Proti: Příběh nic moc, boj proti SSSR v kampani, dnes nejde sehnat, problémy s Uplay odměnami

+10