Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
Podobně jako jsem to měl u World in Conflict, budu to mít i zde. Je třeba totiž zmínit, že strategie tolik nevyhledávám, i když si u nich vždycky užiju pořádného, velitelského rozhodování, u komentářů nevím, kde začít! Takže asi takhle ...

Jelikož mi v poslední době 2. světová válka poměrně chybí, odhodlal jsem se vyzkoušet něco "nového", než je pro mne zvykem. RUSE jsem měl v hledáčku už poměrně dlouho, tudíž jsem neváhal a vyzkoušel jej s vidinou uspokojení mé "druhoválečné krize" :)

Asi největším kladem RUSE pro mě je, že se všechny mise odehrávají na pozadí skutečných událostí (bitva o Arnhem, vylodění v Normandii, bitva o výběžek u Bastogne, ...), tudíž mi ani tolik nevadilo, že samotné bitvy jsou spíše smyšlené.

V prvních misích mě poměrně iritovalo, že jsem omezen pár tanky a několika četami. Posily sice občas přicházeli, ale celkově jsem potřeboval boj mít ve vlastních rukách. Oproti World in Conflict je na tom RUSE trošku chytřeji. Nestačí jen likvidovat nepřátele – získáváte za ně sice zkušenosti body – ale abyste mohli posílat do boje další jednotky a vehikly, je nutné vytvořit si zásobovací základny, které vás budou držet nad vodou. Samozřejmě je potřeba tyto základny chránit, nepřítel po nich jde jak po flusu! Párkrát se mi i stalo, že jsem misi musel splnit s omezenými zdroji, což občas dokáže pěkně pozlobit, zvláště v pokročilých fázích mise.

RUSE ale nestojí jenom na boji. Disponuje i speciálními lstmi, jako špionské odhalení nepřátel, rádiovým klidem a není od věci poslat falešnou ofenzívu v podobě náletu, či tankového útoků. Lsti se vám plní časem, tudíž nejsou ihned k dispozici, ale je třeba na jejich "dobití" počkat! Myslím, že není třeba dodávat, že takové odhalení nepřátel ušetří spoustu překvapení!

Co se týče grafické stránky hra překvapila maximálně, i když jsem hrál ve většině případů odzoomovaně, je možnost si hru i přiblížit. Na maximimální přiblížení je třeba i obyčejné městečko plné detailů a při té rozloze nezbývá než smeknout!

Negativ sice moc není, i když občasná obtížnost misí, které jsem splnil je díky "pokus, omyl". Možná to i byla nepochopenost, či princip dané mise. V předposlední misi se mi i stalo, že jsem misi nesplnil, přičemž si nejsem vědom žádné chyby, či nesplnění úkolu – opět pomohl "pokus, omyl".

RUSE: Dle výše vypsaného to vypadá, že hra nemá tolik negativ, ale hodnocení mezi 70-80% je pro ni adekvátní. Třeba u World in Conflict mě zaujal příběh, i když byl silně provařený! Tady sice nějaký náznak máme, ale nic zajímavého! I tak se přikloním k té lepší známce, jelikož mi RUSE nabídlo přesně to, co jsem hledal!

Pro: pozadí skutečných bitev, lsti, potřeba být ve střehu a sledovat dění po celé mapě,

Proti: slabší příběh, plnění misí stylem "pokus, omyl", občasná hektičnosti misí,

+11
  • PC 90
Tak jsem se pustil do dalšího restu na Steamu, kde jsem chtěl dohnat pár starších achievementů a oko mi padlo na RTS z druhé světové R.U.S.E. Tahle hra ve své době vzbudila docela poprask svým originálním přístupem, kdy se celá mapa odehrává na plastickém stole, který při maximálním oddálení zřetelně vidíte. Jedná se o poměrně klasickou druhoválečnou strategii, ve které vyrábíte tanky, pěchotu, letadla a dělostřelectvo, které následně posíláte na nepřítele. Hra obsahuje lehkou formu managementu základny a těžení surovin.

Její největší devízou je však systém válečných lstí, které můžete Vy i Váš protivník používat. Celá mapa je rozdělena na sektory, na které můžete aplikovat ony válečné lsti a obohacovat tak taktiku. Je libo poslat na protivníka silné tanky a maskovat je za slabou pěchotu? Nebo naopak? Nebo například do sektoru nasadit špiona a sledovat, co v něm nepřítel kutí? Nebo rovnou předstírat silný frontální útok a na nepřítele poslat jen makety? A při tom ho obejít pěchotou, kterou zamaskujete radiovým klidem a zaútočíte z bezprostřední blízkosti, kdy soupeřovy tanky a dělostřelectvo ztratí výhodu většího dostřelu a vyšší rychlosti? Nebo mu jen rychle zabrat důležité budovy a začít stavět armádu přímo v jeho základně?

Možností, jak se "vyblnout" a co všechno vymyslet, je spousta. A i počítačem řízený protivník Vám na to často skočí, stejně jako si Vás rád namaže na chleba i on. Co mi však vyloženě chybělo, je možnost si třeba ve skirmishi možnost používání lstí úplně vypnout. Chápu, že je na tom hra založená, přesto bych si rád občas zahrál i mapu bez všech těch příkras okolo. Prostě klasickou férovou mapu, kde by se o vítězství rozhodlo klasickou formou než jen taktizováním s válečnými lstmi.

V online přestřelce nebo proti kamarádovi to musí být ještě zábavnější, i když už to dnes málokdo zažije, hru totiž dnes není možné sehnat. Na Steamu zmizela z obchodu a zahrát si ji tak mohou jen ti, kteří si ji aktivovali kdysi a mají ji ve své knihovně. Na Uplay pak zmizela z knihovny všem, a to i těm, kteří si ji tam koupili.

Hra obsahuje poměrně obsáhlou kampaň, která Vám představí všechny lsti, jednotky i principy, příběh je dost klišoidní a předvídatelný. Ten jeden zvrat čekáte už asi od čtvrté mise. Co mi nesedlo je závěr kampaně, který se zvrhne v to, že Sověti jsou taková hrozba, že se Američani raději spojí s nacistickým Německem a bojujete tak proti Sovětům. Snad mi to odpustíte a nebudete to brát s ohledem na stáří hry a nemožností jí dnes sehnat jako nějaký velký spoiler. Co se mi naopak na konci kampaně líbilo, že si v posledních třech misích můžete vybrat, s jakou armádou chcete proti Sovětům vlastně bojovat. Takže když se Vám v kampani přejí Američani, můžete to dohrát za Němce, Brity nebo Francouze. Nebo třeba každou misi za někoho jiného. Což byl velmi osvěžující přístup.

Plus je hra v češtině, což je samozřejmě vždycky plus.:-)

Pro: Originální přístup, zábavná kampaň i operace, poslední dvě mise kampaně možnost vybrat si armádu (národ)

Proti: Příběh nic moc, boj proti SSSR v kampani, dnes nejde sehnat, problémy s Uplay odměnami

+10