Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 60
Je celkem zajímavé, že v sérii Redneck Ramapage vyšel datadisk k prvnímu dílu dva měsíce po vydání druhého dílu. Zatímco ale Suckin' Grits on Route 66 dokázal posunout design úrovní novým a zábavnějším směrem. Redneck Rampage Rides Again: Arkansas se nese ve stejném duchu jako první díl. Náročná hratelnost plná hledání špatně viditelných klíčů, cest a spínačů. Kde je kladen větší důraz na prohledávání komplexních úrovní než na samotné střílení, které působí spíš jen jako povinná vata.

Díky nabitým zkušenostem z prvního dílu jsem se tentokrát nemusel ani jednou podívat na návod na Youtube. Už jsem věděl, že když klíčem otevřu zdánlivě prázdnou místnost, není tomu tak úplně. Často to chce jen důkladně prohledat každý roh nebo kout a ten spínač tam vždycky někde je. A není to bráno jako objevení tajné místnosti. Ve větších úrovních si stále musíte pamatovat, které dveře jdou odemknout klíčem a vracet se k nim. Často jsem měl v hlavě jen další cestu dál. Nějakou akci jsem kolikrát ani nevnímal. O to víc mě štvalo zjištění, že hra má v některých bodech tendence posílat teleportem do boje nové nepřátele.

Respawn je většinou jen taková berlička udělat neschopné nepřátele nebezpečnějšími. Vůbec to nevypadá dobře. Počítadlo nepřátel v tu chvíli vypadá nepřesně a zbytečně. Arkansas toho v době vydání Unrealu nepřinesl příliš nového. Pár druhů nových nepřátel a novou variaci na starou zbraň v podobě slepice na šipce s dynamitem, kterou pálíte kuší. Její vtip je v tom, že slouží jako naváděná střela. Tak "vtipné", až se člověk za břicho popadá. Stejně jako nový nepřítel v podobě dospívající roztleskávačky. S láskou a úlevou jsem zavzpomínal na dominy se samopaly v kozách při zjištění, že tady pořád v omezené míře jsou. Ty mají alespoň nějakou úroveň. Umí pěkně hláškovat v boji, nedají svou kůži lacino a ještě zahláškují i při smrti.
Možná, že už jsem na takový humor moc starej. Už si ani nepamatuji, jestli to bylo vtipné v devadesátkách.

Arkansas přinesl zásadní inovaci v podobě dopravních prostředků. Dokonce na to uzpůsobil i pár misí. Bohužel, motorka i člun se dají špatně ovládat a celkově to s nima není moc zábavné.

Může se zdát, že na hru kydám jen kopu vidláckého hnoje. Ve skutečnosti to není tak špatné. S místními pravidly jsem byl už obeznámen v prvním díle a hledání cest nebyl tak velký problém. Místy jsem si to celkem i užíval. I když byl Build v roce 1998 už těžce neaktuální, pořád to člověk může vnímat jako o dva roky starší hru a posunout se do dob Duke Nukem 3D, kdy podobné fláky všichni velebili. Co jsou z dnešního pohledu dva roky? Skoro nic.

"Rodina nadevše"

Pro: staré "dobré" časy náročného a komplexního level designu, vidláctví je tady tak přestřelené, že se tomu člověk zasměje, i když nechce, hudba

Proti: respawn, mise s motorkou a člunem, konec mohl být teda rozvedenější

+20
  • PC 40
Leonard a Bubba havarovali se svým "liberated" UFO a čeká je dlouhá cesta při návratu domů do Hickstonu. Po cestě potkají opět mnoho lidských (ke starým přibyli motorkář či roztleskávačka) i nelidských protivníků. Mohl bych tu bědovat nad zastaralostí build enginu v době vydání hry, ale problém je trochu někde jinde.

Build engine je skvělý ve ztvárnění budov (proto build) a mizerný ve zobrazování exteriérů (proto ne "grow" engine). Druhý díl bohužel nepokračuje v tradici monstrózních staveb, ale místo toho nám nabízí většinu času nezáživné levely ve skalách případně v bažinách. Základní barvou je tedy hnědá či hnědozelená, základními tvary na mapě jsou n-úhelníky spojené čárkami (jak jinak v buildu zobrazit krajinu, že?).

Ve druhém díle je poměr skvělých, průměrných a mizerných levelů posunut hodně směrem k těm posledním. V první epizodě je poměrně zábavná Refinery, hratelné Waco (zajímavý soubor děr a pastí) a El Peso Again a zbytek je bída s nouzí. Nevěřil jsem, že může hra nabídnout otravnějšího protivníka než Turd "Kilpíííí" Miniona, ale seznamte se - Jack-O-Lope. Mutant králíka s jelenem je rychlý, blbě se trefuje, celkem dost vydrží a jsou jich mraky. Na konci první epizody není bossfight, titulky, prostě nic. Jedeme dál.

Většinu druhé epizody se placatíme po bažinách. Z nabídky vyčnívá jen skvělý "Disgraceland" který nám ukáže, jak by to vypadalo, kdyby se Elvisovým rančem prohnalo stádo domácí zvířeny. Poměrně zajímavý je také Gamblin' Boat. Hra nám nabízí možnost projet se ve vznášedle nebo na motorce. Ty se ale špatně ovládají, a tak jsem jízdu na nich brzy vzdal. To šlo až do levelu Moto Madness, kde se některé skoky nedaly bez motorky absolvovat, A tak jsem vyčistil část mapy a pak se vracel zpět pro zaparkovanou motorku a tak pořád dál. Takto si zábavu nepředstavuji. Druhá epizoda přece jen boss fight přinesla, i když... Hra končí velkým wtf místo outra. A ne, není to legrace. Naopak mne pobavila ve sprše šmírovací díra velikosti pohlednice. Pravděpodobně se hra odehrává v táboře pro slabozraké.

Nepříjemným překvapením pro mne bylo, že i současná hra v rámci Collection je prolezlá bugy. Žádný z nich není gamebreaking, ale je jich požehnaně. Hra se dosud nezbavila problému s ukládáním, který ji provází od prvního dílu a pamatuji si ho ještě z 90tek. K němu přibylo časté propadávání postavy mezi texturami. To sice hráče nezabije, ale mnohdy se dostane jinam, než by čekal. Extrémně často se to stává na lodi. V předposledním levelu se mi rozhodilo zaměřování (a ne, nebyl jsem opilý), naštěstí pomohlo vypnutí/zapnutí hry.

Přesto přese všechno jsem se v některých pasážích bavil, ale bohužel hra těch skvělých částí nabízí příliš málo. Když to porovnám se souputníkem Redneck Rampage: Suckin' Grits on Route 66 , či původním Redneck Rampage , tak to bije do očí. Druhý díl je pro mě nejslabší díl trilogie (počítám-li datadisk samostatně). Přesto není důvod hru nezkusit, zejména pokud jste si někdy chtěli zkusit zastřílet na motorkáře, roztleskávačku nebo králíkojelenanebocotoje...

Pro: Konečně intro, level Disgraceland, noví nepřátelé.

Proti: Bugy, většina levelů v horách a bažinách je katastrofa, outro.

+14
  • PC 35
Redneck Rampage dvojka by obstál jako relativně solidní rozšíření v podobě datadisku. Jenže ouha. Redneck má i ten datadisk, a tím je Route 66, což jsou prostě jen nové levely, s nulovou přidanou hodnotou (ano, kromě aligátorů). Rides Again toho přecijenom přidává o trochu víc. Dvě pozměněné varianty klasických zbraní, pár nepřátel a především motorku a člun. Jen jsem čuměl, že něco takového jde v Buildu udělat.

Ale tím se dostávám k jádru pudla. Build. Dělat v roce 1998 hru v Buildu je úplně absurdní. V roce, kdy se paří Unreal s Half-Lifem, přichází Xatrix s něčím, co bylo zastaralé už dva roky nazpátek. Autoři se to snaží kompenzovat nápady v rámci levelů (někdy je to fajn), ale prostě celý herní systém a grafika je už těžce out.

I přes některé dobré nápady je však náplň levelů značně stereotypní. Tak například v 85 % případů je v levelu nějaká recepce, v níž je skryto aktivní tlačítko, které je třeba zapnout (takže tam za chvíli jdete úplně automaticky). V 70 % levelů je uprostřed nějaký velký barák (většinou i působivě architektonicky navržený), kam se musíte dostat a všechno tam postupně pootvírat a pozapínat. A tak dále.

Hudba je dobrá, ale má opět jen osm tracků, takže už v rámci první episody byla oposlouchaná.

Když tak nad tím přemýšlím, tak Redneck dvojka oproti jedničce přišel s více inovacemi, než Doom 2 ke svému předchůdci, a i Redneck dvojka převyšuje jedničku v nápaditosti levelů, stejně jako Doom 2. Ovšem Doom 2 vyšel v době, kdy pořád vypadal dost dobře, takže se ten nulový vývoj dal snadněji tolerovat. Redneck dvojka vyšel v době, kdy je oproti své konkurenci k smíchu.
+8
  • PC 80
Rok po vydaní hry Redneck Rampage vývojári vydali podla mňa dosť podarené pokračovanie a pridali aj ďalšie možnosti. Lokality sa zmenili a pozrieme sa na slávnu Oblasť 51, Elvisov dom v Gracelande, motorkárske závody, mississippský parník či kovbojské mestečko. Mojou oblúbenou misiou bola akce v rafinérii, kde máte možnosť dotyčnú rafinérku aj zničiť. Pribudli nové zbrane: hrable na lístie a šíp s dynamitom vrazený v riti sliepky, čili riadená strela a la Žhavé výstřely 2. V druhej epizóde sa prehánate v bažinách v člne či v niektorých púštných misiách si zajazdíte na motorke. Pribudli aj noví nepriatelia ako motorkár, roztlieskávačka ktorá hádže akési zápalnice a kríženec zajaca s jeleňom. Ak sa vám páčila jednotka tak nebudete ľutovať. Záporom hry je, že je na svoju dobu už predpotopná. V roku 1998 sa parili hry jak Half Life, Quake 2, Unreal či Blood 2 a hry na MS DOS už boli tej doby pasé. Možno aj preto táto hra rýchlo zapadla a dnes je známa len úzkemu okruhu fanúšikov. Pokiaľ íde o mňa, tak Rides Again bola prvá hra z tejto série ktorá sa ku mne dostala (k jedničke samotnej som sa dostal až v roku 2009) a preto má u mňa nezanedbateľnú nostalgickú hodnotu. A vždy si ju rád pripomeniem.

Pro: Noví nepriatelia, zábavné misie, možnosť jazdiť na motorke či člne, Leonardove hlášky, Chlast, Psychobilly soundtrack od Mojo Nixona

Proti: na svoju dobu veľmi zastaralý engine môže niektorým hráčom vadiť

+3