Ramonovo Kouzlo je adventura vydaná českou firmou Vochozka Trading vytvořená Michalem Janáčkem, spoluzakladatelem společnosti Pterodon. Odehrává se v Novém Městě nad Metují, kde zlý čaroděj Ramon nechal zkamenět hodné skřítky. Hrdina musí vyhnat čaroděje z města a zachránit skřítky z prokletí.
Lokace hry jsou naskenované fotografie, které svým uspořádáním dávají dohromady mapu Nového Města nad Metují. Po ní se dá pohybovat jak z místa na místo, tak skokem třeba až na druhou stranu města. Okolo hlavní obrazovky jsou (ve stylu dungeonů) tlačítka pro seber, použij, prozkoumej a další. Dále hlavní postava a mapa navštívených lokací. Náplň hry je klasická adventura - rozhovory, sbírání, používání a kombinování předmětů.
Tak jsem k této hře konečně vytvořil nějaký ten text. Každopádně při (vlastně už loňském) pátrání jsem někde našel informace, které se mi ale nedaří zpětně dohledat. Už nevím, jestli to byly informace z článků, nebo to řekl někdo v rozhovorech do knížky o adventurách. Vše se týká polského Metropolis Software. Jak všichni víme, Vochozka do ČR přivezl Agenta Mlíčňáka a nechal ho počeštit. Byla zde varianta podobné předělávky prvotiny tohoto týmu Tajemnica Statuetki, nakonec však k dohodě nedošlo. Následně vzniklo Ramonovou kouzlo, které je nejspíš touto polskou hrou inspirované, což v nějakém z rozhovorů řekl i Adrian Chmielarz. Posléze pak Ramonovo kouzlo vyšlo i v polštině u našich severních sousedů.
Pro: Originální řešení grafiky pomocí fotek, skvělá minimapa, minimum hrubek a překlepů.
Proti: Řešení úkolů je víceméně dílem náhody, logika si vzala dovolenou, interakce s NPC, hlavní hrdina je chladnokrevný vrah.