Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Psychic Detective

30.11.1995
1995
01.03.1996
50
3 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Ve hře Psychic Detective se dostáváte do role Erica Foxe, který má spiritistické schopnosti, tzn. dotkne-li se nějakého předmětu, zjistí, kdo jej vlastní nebo jaká událost se na něj váže. Eric se živí prostřednictvím své show v nočních klubech, kde své schopnosti předvádí. Při jednom z jeho vystoupení ho kontaktuje Laina Pozok, jež Ericovi odhalí, že oplývá více schopnostmi než se sám doposud domníval. Rovněž ho pověří vyšetřením záhadné smrti jejího otce.

Psychic Detective je interaktivní film, kdy hráč sleduje film a v určitých momentech může zasáhnout do děje a určit tak jeho pokračování. Hra se odehrává z pohledu hlavního hrdiny, avšak dává také hráči možnost podívat se očima ostatních postav a vidět tak věci, které by Eric Fox za normálních okolností nezjistil. Hru lze dohrát v krátkém čase, avšak při opakovaném hraní může hráč objevit odlišné postupy směřující k různým zakončením.

Prakticky všechny postavy ve hře ztvárňují neznámí herci.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 50
Vyšlo nespočet nekvalitních FMV, a Psychic Detective není výjimkou. Některé přirovnání, že by debut neznámých Colossal Pictures mohl být herní Plan 9 From Outer Space nejsou příliš daleko. A to i v tom smyslu, že hrát, stejně jako občas sledovat díla Ed Wooda, Psychického Detektiva jednoduše baví. Rychlé prostřihy, až nezvykle vysoký počet výběru možností (videií), na videohry kvalitní herecké výkony a to celé vměstnané do méně jak půlhodiny.

Eric Fox, jenž dokáže vidět do hlubin myslí, pozvaný na rozlučku s mrtvým otcem jedné slečny v zákulisí, má za úkol zjistit, kdo z příbuzných by mohl mít prsty v nedořešené příčině smrti otce. Na okázalé sešlosti je však více příbuzných než by se mohlo zdát, a Eric tak bude mít práce až až. To znamená pro hráče rychlé přepínání mezi obličeji (kvůli vidění z jejich pohledu) a předměty na obrazovce, aby vám nic podstatného neuniklo. Klasický systém, v jisté podobě viděný již v Night Trap, nemá po hratelností stránce nic, co by nabídl.

Tím, co Psychic Detective ozvláštňuje je však již zmíněný počet různých scénářů, které můžete utvořit. A jejich zkoušení je až překvapivě zábavné. Vysoká znovuhratelnost spolu s krátkou hrací dobou (a herečkou s ruským přízvukem :) tak tvoří hlavní důvody, proč hru vyzkoušet. Ve výsledku má tak titul američanů blíže k Tender Loving Care než k Voyeurovi, což je jen dobrá zpráva.

Pro: hratelnost

Proti: obecná nekvalita

+19
  • PC 40
Psychic Detective je v mnoha ohledech zajímavý počin. U nás byl stigmatizován odfláknutou recenzí Andreje Anastasova, která, stejně jako mnoho jí podobných, dokázala v dobách, kdy herní časopisy ještě určovaly většinově vkus, odradit od žánru interaktivního filmu možná celou jednu generaci. Kvůli férovému přístupu by tedy bylo dobré se alespoň takto zpětně na Psychic Detective podívat trochu střízlivěji bez toho, aby pouhá absence puzzlů dala vzniknout obdobě vykoktanému textu. Při "bližším" pohledu lze totiž "odhalit", že máme zkrátka co do činění s obyčejným čistě interaktivním filmem, jenž neusiluje o to být klasickou žánrovou adventurou a který klasické americké noirové schéma o detektivovi a dámě v nesnázích zajímavě ozvláštňuje prostředím ruských přistěhovalců a mimosmyslovými schopnostmi, kterými disponuje hlavní postava Erica Foxe. S ním nás příběh seznamuje ve chvíli, kdy v kabaretním vystoupení hádá z předmětů poskytnutých publikem jejich původ. Následně je osloven tajemnou kráskou Lainou, jejíž otec, odborník na parapsychologii, měl za nevyjasněných okolností spáchat sebevraždu. Vstupem do rodinné vily, kde se koná smuteční sešlost, začíná samotná hra.

A zde to také začíná být zajímavé. Pokud totiž pominete možnost dokončit "hru" bez jediného zásahu a nechat ji plynout jako běžný film, může Eric Fox vstoupit do mysli osob, které se vyskytují v aktuální scéně a které jsou indikovány ikonami kolem obrazovky, uhnízdit se v nich a sledovat další dění jejich očima. Interakce je v tomto ohledu poměrně sladěná, neboť vše se odehrává realtime (resp. ve filmovém čase) podobně jako např. pozdější The Last Express, a vy se tak můžete přepínat mezi postavami, které spolu vedou rozhovor bez toho, aniž by se narušila plynulost jejich dialogů. Z čehož ale také plyne, že vám možnosti, kterých nevyužijete, obvykle nenávratně mizí. Tento systém také vede k zajímavému řetězení, což je možné využít např. ve chvíli, kdy je Fox zadržen na policejní stanici. Tím, že skočí do mysli strážníka, který si vyjde zakouřit před budovu, se dostane ven a následně přes další čtyři postavy, které si takříkajíc "předají štafetu", je schopen odhalit klíčovou stopu až v jiné části města (což je sám o sobě vynikající nápad). Jednotlivých možností pochopitelně nejsou tisíce, ale je jich dost na to, aby si hraní vyžádalo několikanásobný replay, neboť během jednoho hraní odhalíte jen malé množství motivů a děj vám nebude dávat příliš smysl (PD jsem dohrál třikrát a stále mi některé souvislosti unikají). Dále můžete v určitých částech hry díky artefaktu psychic collector rozšířit své mentální schopnosti a vstupovat i do myslí postav, které nejsou kolem vás, či případně postavy různými způsoby ovlivnit. Hra vás obvykle vždy dovede do klíčového uzlu, kterých je několik a příběh je díky nim lineární, ale způsobů, jak se k nim dostat je pochopitelně vícero a množství rozhodnutí vede i k jednomu ze čtrnácti možných konců. V závěru nicméně obvykle vždy hrajete deskovou hru Black Diamond proti hlavní záporné postavě, během které využíváte nabyté znalosti o lidech a předmětech.

Herecké obsazení není bohužel nijak výjimečné, ale například polská herečka Beata Pozniak v roli Lainy si zahrála ve Stoneově JFK a hlavní hrdina Kevin Breznahan se objevil v nedávném nezávislém thrilleru Winter's Bone (kterýžto mj. doporučuji). Za zmínku také stojí hudba, kterou skládal Patrick Gleeson, jenž se částečně podílel i na Coppolově Apocalypse (!) a hudbu vytvořil i pro vynikající Plague Dogs. Nepokrytě béčkový a osekaný scénář spolu se špatnou technickou kvalitou FMV tvoří vedle hereckých výkonů pak hlavní slabiny, díky kterým Psychic detective nedokáže být dostatečně výraznou zábavou a člověku mohou vytanout ony upomínky na filmy Eda Wooda. Ty však popravdě pokládám v konečném důsledku za neopodstatněné, neb podobného braku bylo možné najít v devadesátých létech ve videopůjčovnách stovky. Navíc, kdo by si nechtěl zahrát hru, kterou od zážitku z takového Lynchova Inland Empire, dělí snad jen jméno jejího režiséra? :)
+12