Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Planet Zoo

05.11.2019
26.03.2024
81
38 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Planet Zoo se dá označit za duchovního nástupce velmi populární série Zoo Tycoon, ve které máte za úkol postavit a spravovat svojí vlastní zoo.

Tento úkol na vás čeká i v tomto titulu, kde svojí zoo stavíte od samotných základů, snažíte se jí úspěšně vést, uspokojovat potřeby a přání nejen zvířat, ale i zákazníků a zaměstnanců. Důležitou úlohu tentokrát sehrává i ochrana zvířat a jejich vypuštění do volné přírody. Důležité je v tomto případě dbát na dobré životní podmínky zvířat a jedním z cílů je rozmnožování, abyste mohli nová zvířata vypouštět zpátky do přírody.

I tentokrát jsou k dispozici komplexní nástroje pro úpravu terénu a vybudování zoologické zahrady, které můžete znát ze hry Planet Coaster od stejných vývojářů. Nechybí ani stavební režim "piece by piece", v kterém můžete po kouskách vytvářet jedinečné budovy, dekorace a výběhy zvířat.

Všechna zvířata v Planet Zoo mají své myšlenkové pochody a zkoumají svět kolem sebe. Jinými slovy každé zvíře je jedinečné, ať už chováním nebo i vzhledově, a dle tvůrců se jedná o nejrealističtější modely zvířat, která kdy v jaké hře byla. Zvířata reagují i na změny počasí, kdy ve hře nechybí prudký déšť nebo sníh, a proto je nutné myslet na to, aby se měla v tomto případě kam schovat a nebo naopak pro případ horka nezapomenout umístit do výběhu klimatizaci.

Nechybí ani režim kampaní, kde máte za úkol splnit předem stanovené cíle a sandbox mód, kde máte při stavbě zoo naprosto volnou ruku. Důležitou roli v obou případech sehrává též výzkum a konverzace, protože musíte řídit zaměstnance a udržet vše v chodu.


Poslední diskuzní příspěvek

Tak včera, po 150 hodinách hraní, jsem si všiml, že zvířata nedělají bubliny, když jsou pod vodou. A upřímně mě to, vzhledem k nespočtu jiných detailů, překvapilo :D zrovna u hrocha bych čekal, že to tam bude.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 85
V době psaní tohoto komentáře atakuji hranici 50 hodin a tudíž už se cítím oprávněn k tomu, abych se k této hře vyjádřil. Vlastním základní hru s Arctic packem a mé dojmy jsou velmi kladné. Ve svém komentáři se chci vyjádřit k základním pilířům hry, které mě velmi potěšili nebo právě naopak.

Zvířata
Ty jsou přeci jenom základem celé hry. Musím říct, že všechna vypadají krásně a mají i povedené animace. Mají velkou škálu potřeb, které je třeba uspokojit (strava, společnost, výběh, obohacení), těchto faktorů a podfaktorů je hned několik a jsou velmi pěkně zpracované a chytře reagují s okolím, například plachost je velmi pěkně realistická. Zoopedie je u každého zvířete taky velmi obsáhlá a přidává do hry příjemný edukativní aspekt, který není jen o stravě a biomu, ale i ohroženosti, rozmnožování ale i dalších věcech.
Jak jsem říkal zvířata jsou krásná i realistická a jejich mláďátka jsou prostě roztomilost sama. Problémem je, že u zvířat haprují počty a nemyslím ty někdy šílené počty mláďat, myslím počet druhů, ten je podle mě velmi malý. Jasně zvířat je několik desítek, přesto je jich vlastně hrozně málo. Zvířata tam jsou v takových dvojičkách (dva druhy šimpanzů, tygrů či antilop), což víceméně znamená, že to je jen trochu jiný skin toho samého. Samozřejmě je dobře, že je zde demonstrována rozmanitost poddruhů, ale reálně to působí jako cesta k velmi agresivnímu DLC modelu. Ve hře chybí komplet Australská fauna, chybí ryby a vlastně všechno, co žije v moři, ale zároveň chybí i vcelku "základní" zvířata jako tučňáci, lachtani nebo americké kočkovité šelmy. Zamrzí taky, že jediným zástupcem ptactva jsou zde plameňáci.
V základní hře tvoří největší zástup Afrika, ale i z ní tu chybí fenci, levharti či surikaty. Chápu, že vývojáři plánují třeba velké DLC, které umožní ze ZOO udělat Oceanárium, ale po vydání Arctic packu, který dodal jen 4 zvířata, při čemž to vlastně byly jen nové skiny pro vlky a medvědi, se mi zdá, že Frontier bude přidávat nová zvířata jen po troškách za poměrně velké částky, ale snad se mýlím a dočkáme se i velkých datadisků, jako u starého Zoo Tycoonu.

Herní módy a mechaniky
Nepíšu recenzi tudíž zde nebudu rozebírat všechny módy. Frančíza a challenge spočívají v budování nové zoo od píky s omezenými zdroji, rozdíl je jen v tom, že jeden mód je online a druhý offline, ani do jednoho jsem nepronikl. Hrál jsem jen kampaň a sandbox. Co se týče kampaňových scénářů jsou mé dojmy rozporuplné. Jednak zde chybí tutoriál pro pokročilé mechaniky. Úvodní scénáře sice naučí, jak hru ovládat, ale jak se hraje, to si hráč musí vypozorovat stylem pokus omyl. U spousty věcí vám ve scénářích hra řekne udělej to, ale už vám neřekne jak. Například já doteď nechápu, jak funguje školení zaměstnanců.
Scénáře vám sice mají ukazovat, jak a co ve hře funguje, ale vlastně v tomhle hrozně selhávají. Jednak to je zbytečně vysoká obtížnost, když většinou spustíte nový scénář, tak se ocitnete v zoo, jejíž finanční výsledky jsou strašné a zároveň je zde hned několik problémů, které je třeba vyřešit a vy přitom ani nevíte kolik máte zvířat. Je obtížné postavit novou dráhu, jak vám říká zadáni scénáře, když během první minuty, kde se jen rozkoukáváte, kde to vlastně jste, vám klesnou finance o třetinu, zjistíte, že chybí základní zaměstnanecké místnosti a v zoo máte haldu protestantů, protože jste převzali zoo, které sice vypadá skvěle, ale vlastně je v hrozném stavu.
Sandbox je nejlepší mód, protože jste skutečně pánem své zoo. Sice zde nevyužijete mechaniku výzkumu, která je podle mě sice na jednu stranu logická, ale reálně je jen otravná a zdržující. Čekat několik minut na to až vědci vymyslí nový typ míče do výběhu je fakt absurdní. Je příjemné, že si v sandboxu můžete mechaniky měnit a upravovat dle potřeby, takže pokud jen chcete chcete stavět výběhy, tak vypnete všechny infrastrukturní mechaniky a jen dáváte prostor své kreativitě, naopak pokud chcete stavět realistickou zoo se vším všudy jen si chcete do začátku dát trochu větší finanční injekci, tak můžete.
U mechanik vytknu jen pár specialitek. Velmi se mi líbí mechanika protestů, když nějaká svá zvířátka trápíte, tak vám to návštěvníci dají jasně najevo. Dále se mi líbí genetika, která kombinuje faktory obou rodičů a bere v potaz křížení mezí příbuzenstvem. Co se mi strašně nelíbí jsou mechaniky vzdělávání, čištění vody a elektřina. Vzdělávání je něco, co zní dobře na papíře, ale ve hře to nefunguje. Jednak na to nejsou prostředky, máte jen tabule a reproduktory, druhak vaši návštěvníci se vlastně vzdělat nechtějí, i přes velké množství tabulí a reproduktorů jsem měl vzdělanost vždycky pod 50%, ještěže v sandboxu jde tato mechanika vypnout. U čističek vody a generátorů elektřiny zase vývojáři zapomněli na to, že existují i kabely a potrubí. Tudíž vás hra nutí stavět absurdní množství těchto přístrojů, cože je prostě jen otravné a akorát to ztěžuje výstavbu, což souvisí i s designem zoo, který je kvůli tomu zohyzděn.

Nástroje
Těžko říct, jak vlastně nástroje hry popsat někomu, kdo nemá s hrami od Frontier zkušenosti. Nástroje tu jsou někdy šíleně těžkopádné, že to člověka dohání k šílenství, ale zároveň jsou fantasticky variabilní, že s nimi jdou vytvořit úžasné výtvory. Je strašně důležité se s hrou sžít. Je nutné si proklikat všechny ikonky, vyzkoušet, jak vše vlastně funguje a následně to všechno začít spojovat a aplikovat. Chce to prostě čas, kreativitě se v tomto ohledu jde v Planet Zoo velmi naproti a to i přesto, že ne vše je vyladěné přesně tak, jak by bylo třeba. S vhodnou kombinací zkušenosti, kreativity a trpělivosti lze vytvořit fantastické výtvory. Ve Steam workshopu někteří lidé vytvářejí skutečné skvosty.

Obsah
O ne úplně velkém počtu zvířat jsem již mluvil, bohužel ve hře jsou trestuhodně malé počty i jiných věcí. Nejvíce je to vidět na vybavení výběhů, ale strádají i flóra či atrakce pro návštěvníky. Pokud stavíte výběh pro primáty, tak je jedno jestli to jsou gorily, šimpanzi či orangutani, v každém výběhu bude to samé. Stejné hračky, stejná krmítka, stejné stromy a většinou i stejný plot. Samozřejmě pomocí nástrojů můžete udělat vlastní prolézačky či úkryty, ale stejně to bude to samé v bledě modrém. Tohle starý Zoo Tycoon dělal lépe. Chápu, že vývojáři jsou pyšní na to, jak vytvořili nástroje, ale stejně by těch přístřešků mělo být víc. Nemluvě o hračkách, dávat maketu zebry do výběhu Irbisům je fakt divné.
To samé platí u počtu rostlin, každý africký výběh je prostě příliš podobný tomu druhému. Stejně tak návštěvníci se nemají kam vrtnout, proč zde nejsou třeba zvířecí show, které by sloužily edukativně stejně jako tomu je ve skutečných zoo. Tohle hře fakt chybí a já doufám, že to časem přibude.

Závěrem
Planet Zoo je ukázkou skvělého návratu tycoonu v posledních letech. V základu se jedná o výbornou hru, která je plná zajímavých možností a mechanik s velkým potenciálem. Jedná se o výborného nástupce Zoo Tycoonu, který se nese v jeho duchu, ale je i dostatečně inovativní. Je škoda, že hra nemá všechno úplně vyladěné, tak jak by bylo potřeba. Ne všechny mechaniky fungují ideálně, hru trochu trápí optimalizace i bugy a v některých částech obsahu to vypadá, že se čeká, tak na dalších 5 DLC než bude v hře všechno, co tam být má. Každopádně oba palce nahoru. Tohle je skvělá hra, která si zaslouží pozornost všech milovníků tycoonu, zvířátek a pohodového hraní!

Pro: grafika, mechaniky, nástroje, zvířata, variabilita

Proti: kampaňové scénáře, místy nedostatek obsahu, jistá nevyladěnost mechanik a technického stavu

+29
  • PC 85
Když jsem byla malá, patřili první Zoo Tycoon společně s prvními (a později druhými) Simíky k mým nejmilovanějším srdcovkám, u kterých jsem dokázala zabít stovky hodin. Žel, mezitím už jsem vyrostla a tyto typy bezcílných her mě úplně přestaly bavit. Planet Zoo nabízí ale naštěstí i kampaň, a to docela dost dlouhou a výživnou (na těžkou obtížnost na všechny zlaté medaile mi zabrala okolo 60 hodin) a tak jsem se i já mohla vydat na lehký výlet do nostalgie. Klady snad ani netřeba zmiňovat. Nádherná grafika, roztomilé zvířátka, absolutní relax. Úplně ideální na to, když člověk přijde večer domů polomrtvý z práce. Nejvíc jsem oceňovala, že se každá mise snaží zaměřit na něco jiného (zvířata, návštěvníci, finance, ekologie...) a stejně tak se mění prostředí (i to, jestli začínáte na úplně prázdném plácku nebo už v zajeté zoo) a pokaždé je v nabídce jiné složení zvířat, takže se tak hra úspěšně vyhýbá rychlému stereotypu. Ze záporů je potom nutno zmínit četné bugy (celá hra mi několikrát i spadla), ale co mě štve úplně nejvíc jsou DLC. To mám jako opravdu platit 10€, abych si koupila jedno DLC se čtyřmi zvířaty, jenom abych měla tučňáky, kteří by 100% měli být součástí základní hry? To jako vážně??

Pro: GRAFIKA, roztomilá zvířátka, relax, soundtrack, kampaň, zajímavé fakta

Proti: bugy, DLC

+24
  • PC 90
„koukat na 72 druhů zvířat jak chodí, běhají, poletují, plavou, plazí se, kadí… prostě nádhera.“ 

Planeta Zoo mi téměř doslova vyrazila dech. Při prvním zapnutí jsem čekal, až skončí cutscéna, abych viděl, jak bude vypadat skutečná hra. A ona už to byla skutečná hra. I po šesti letech od vydání jsem čuměl jako vrána. Zvířata mají srst (která dokáže zmoknout), vrtí ocasy, krčí čumáčky, stříhají ušima. Když hroch kadí, kadí přesně tak, jak hroši kadívají. Ale budiž, jsou to krásné detaily, ale po hodině zoomování na každé zvíře se musíte věnovat jiným věcem.

Pro mě velmi překvapivým aspektem je možnost modelovat si (v omezené míře) vlastní objekty. A to buďto v nápomocném stavebním režimu, který automaticky přilepí jednotlivé kusy stavby k sobě, nebo můžete každý kus dřeva, cihly nebo látky napojit ručně. Lze vytvořit doslova cokoliv, pokud se s tím chcete piplat. Což mi dělá radost, protože jsem před pár lety začal se stavbou modelů a tahle pasáž mi tento koníček připomíná. 

O samotné „stavbě modelů“, jak jsem si to v hlavě napsal, se rozepíšu více. Zezačátku mi přišla totiž velmi těžkopádná a nechápal jsem na základě čeho se stavební režim zapíná a vypíná. Musel jsem si pomoct youtubem (zároveň jsem na něj nekoukal až příliš, protože jsem si chtěl na většinu věcí přijít sám). Po pochopení základů stavění funguje dobře, i když třeba stavění střech by mohlo být lepší. 

To, že si můžu postavit cokoliv, je jedna věc. Ale skutečnost, že tato stavba může být v interakci s okolím, mě nepřestala fascinovat ani za 100 hodin hraní. Lidé mohou stavbou procházet, můžete do nich umístit obchody, lampy, koše, televize a vytvořit tak funkční prostor. A zároveň, když postavíte například do výběhu prolejzačku, zvířata po ní skutečně lezou. A to i přesto, že můžete jednotlivé prvky navázat jakkoliv. 
Hra vás v tomto nijak neomezuje, doslova můžete stavět budovy do vzduchu 5 metrů nad zemí a hra vám to dovolí. Je jen na vás, jak moc vás budou nelogičnosti štvát.

Výhodou je, že nic z toho dělat nemusíte. Můžete stavět přednastavené budovy a nic vás nenutí piplat se s každou zvlášť. Anebo můžete udělat pár šablon, ty si uložit a následně používat. Anebo můžete díky výzkumům vynaleznout různé styly (Afrika, Indie atd.). 

V celé té volnosti se jeden skoro diví, že nelze změnit rozměr předmětů (například cedulí, log apod.) a často ani barva. A nebyl by špatný nástroj ručního kreslení – třeba na tvorbu nápisů. Ano, jde poskládat nápis z písmen, ale po hodinách hraní je člověk rozmlsán a uvítal by i jiné fonty a možnosti.

Kde už nějaká pravidla platí, tak to jsou výběhy pro zvířata. Správný terén, správné rostliny, správné hračky, správné pelechy. To je prakticky totožné se Zoo Tycoonem, jen je to tady méně přísně v rozmístění květin (zde není potřeba držet přesný počet kusů flóry). Samostatnou kapitolou je tvorba jezírek – to je boží. Jednoduché, rychlé, bez emocí. Mezi mé nejhezčí zážitky patří tvorba obřího výběhu pro plameňáky s obrovským jezírkem uprostřed. Dokonce jde udělat i vodní výběh, kde mohou návštěvníci koukat přímo pod vodní hladinu. 
Zvířata jsou na střední obtížnost poměrně spokojená. Hodně prudí pouze hmyzy, plazy a obojživelníci, které se velice rychle množí a brzo je jim jejich působiště malé. Prakticky ve vteřině se objeví demonstranti, kteří ihned poznají, že stonožky jsou smutné a nespokojené. A pokud demonstranty uvidí inspektor, dostanete pokutu. 

Což mě vede k poslední složce hry – celková správa zoo. Upřímně, za těch 25 let se to příliš neposunulo. Podobně jako v Roller Coaster Tycoon zde máte možnost marketingu, navýšení cen a to je asi tak vše. S personálem si taky moc neužijete – můžete je maximálně školit, aby pracovali efektivněji (za což chtějí více peněz). Přesouvání uklízečů je vopruz – tady jsem se slzou v oku vzpomínal právě na RCT, kde se otevře okno s uklízečem a vy můžete pracovat přímo v tom okně. Tady vás kamera přesměruje na druhý konec mapy a vy se pak musíte vracet na místo, které potřebuje uklidit. 

A dalším velkým neduhem je stavění cest. To je holt daň za variabilní prostředí. Vzpomněl jsem si na Petera Molyneuxa, jak říkal, že úprava terénu hráčem je veliká výzva, kterou si schovává do Black and White 3. Při hrání Planet Zoo jsem pochopil proč. Příliš mnoho volnosti může nadělat paseku. V tomto případě jsou touto pasekou cesty – jakmile postavíte výběh, cesty v jejich blízkosti už nepostavíte. Pokud chcete postavit cestu mezi baráky, není to možné. Navazování je sice automatické, ale není ideální. Zejména když se vrhnete do stavby vyšších pater – to už je téměř doslova vyšší dívčí. 

Ale to jsou jediné neduhy. Jinak je hra úžasná. A lehká, kariéra vás příliš nepotrápí, nejsou tam žádné časové limity a nemusíte splnit všechny úkoly, abyste se posunuli dál. Dokonce má z nějakého neznámého důvodu i příběh včetně jednoho jakože zvratu, což mi u podobného titulu přijde totálně nadbytečné, ale budiž. Muzika je také zajímavá, i když po čase se dost omrzí. Možná mohli nahrát pro každé podnebí jiný soundtrack, aby byla pestřejší, ale tak vždycky si ji můžete vypnout a pustit na pozadí cokoliv jiného.

Inu, já si hru užívám jako už dlouho nic. Občas nostalgicky zavzpomínám na funkční jednoduchost RCT, ale ta volnost, ta grafika, možnost vše nasvítit, natočit, ukotvit, koukat na 72 druhů zvířat jak chodí, běhají, poletují, plavou, plazí se, kadí… prostě nádhera.

Pro: je zde UNDO funkce (narozdíl třeba od Cities)

Proti: po 100 hodinách je člověk zmlsanej a chtěl by všeho víc (a to zdaleka nejsem v momentě, kde bych měl zoo se všemi zvířaty :) )

+16