Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
M&B je vynikající simulace středověkého života. Tedy alespoň těch zajímavějších věcí - boje, obchodování, boje, putování, válčení, boje, vraždění vesničanů, přepady karavan, vypalování vesnic a zabíjení. Také je jedna z her, které nálepka RPG jen kvůli přítomnosti levelování, spíše škodí.

Důvodem je absolutní volnost v rozhodování, pohybu, za což tvrdě zaplatila příběhová složka, která jednoduše chybí. Je to ale závažný problém?

Není. M&B rozhodně nepatří ke hrám, u kterých si odsedíte svých 30 hodin v kuse, odškrtnete a jdete dál. Hraní M&B pro dohrání je nejzásadnější, naprosto kritická chyba.

M&B je totiž o nárazovém hraní, kdy vás napadne, že by jste si mohl zkusit zahrát potulného rytíře, který vás po pěti, deseti hodinách omrzí a vy si příště (po týdnu, měsíci,...) rozhodnete prubnout princeznu stepy.

Mne nejvíce baví začátek - šarvátky mezi drobnými bandami, takže v případě, že už potřebuji sebou vláčet spíše četu než komando, dám novou hru a zkusím novou postavu.

Pravda je ovšem taková, že to není po technické stránce dokonalé. A teď nemluvím o grafice, která je sice dostačující, ale zanedbaná. Některé věci jsou řešeny dost podivně, interface zrovna nadšení nevzbuzuje a ještě bych mohl zmínit nějaké drobnosti, ale čert je vem.

Co ovšem dělá z M&B naprosto úžasně variabilní zábavu je snadná modovatelnost. Modifikací je neuvěřitelné množství, některé jen vylepšují nativní prostředí (Expanded Gameplay je úžasná věc vystavěná na native s přídechem realističnosti - můžete umřít - a také mírné fantasy - jako duch se snažit za pomocí šamanských kejklů znovu oživit). 1866 - je předělávka do westernového hávu s dostatečným množstvím novinek co se gameplaye týče a nakonec proč nezmínit třeba Star Wars mód, kde "jezdíte" ve vesmírných lodích a používáte lightsabery.

M&B není pro každého, ale doporučuji všem, kteří se chtějí bavit a nejde jim jen o další zářez na pažbě.

Pro: Volnost, různorodost postav, spousty zajímavých modů

Proti: Jisté technologické nedostatky

+26
  • PC 70
Velmi těžko hodnotitelná záležitost. U této simulace života středověkého občana se dá ztratit neuvěřitelné množství hodin a nakonec hru opustit s naprosto neutěšeným pocitem a zklamáním. To se stalo i mě. Kuriózní na tom je, že nikoliv jen jednou. Tato hra je originální a zároveň nebetyčně drzá, nechá vás hrát si na velikém pískovišti aby jste pojednou zjistili, že nic z toho nemá smysl. Ale stejně ji neodinstalujete! Nevyhodíte ji do koše a nezapomenete! Vrátíte se k ní a pak zase po 20 hodinách jak blbci přemýšlíte, jestli vám to vůbec stojí za to.

Jedinečnost titulu spočívá v originalitě myšlenky, takové RPG tu zkrátka ještě nebylo a jen tak nebude. Nejedná se o hru v pravém slova smyslu, Mount & Blade je skutečně spíše simulací. Zpočátku mi vyrazil dech detailní přístup k tvorbě postavy. Jako příklad mohu uvést jednu z možností volby minulosti své postavy, kdy vybráním tvrzení, že pocházíte z chudého šlechtického rodu si následně máte šanci vybrat z ohromné hromady erbů. Pokud zvolíte jiný původ, žádný erb vám pochopitelně nepřipadne. Taktéž zevrubný editor vaší tváře, včetně veškerého ochlupení, je zpracován až takřka fanaticky. Grafika může být pro někoho mínusem, ale pro mne je její zastaralost bezvýznamný detail. Naopak, podle mého názoru je (přinejmenším) stylová. Bitva v M&B je kapitolou sama pro sebe. Lepší boj jsem jednoduše nezažil, vše působí nesmírně prostě, ale přitom realisticky a přirozeně. Prostředí kolem vás žije vlastním životem, nečekejte proto žádnou One-Man-Show. Tedy alespoň zpočátku, kdy budete jen malá bezvýznamná muška s nulovou hybností v politicko-ekonomickém systému hry. Potěší také poměrně široké spektrum možností jak se zapojit do světa, i když netuším koho by bavilo být například obchodníkem a pobíhat s plným inventářem od města k městu a hledat nejvýhodnější ceny.

Teď k záporům. První co vás praští do očí je obecně amatérské pojetí celého titulu. Jistě, ta halda detailů svědčí o lásce autorů k tématu a rozhodně se nedá říci, že by šlo o nějakou rychlokvašku. Hra byla ve vývoji dlouho, ale bohužel spousta věcí vypadá stále jako ve fázi betaverze. Mluvím teď hlavně o totální absenci příběhu, tak trochu nablblém managementu vaší party, možná až přebytku schopností postavy, nevyváženosti zbraní, obecně malých rozdílů ve statistikách předmětů a nedomyšlenosti enginu. V plné bitevní vřavě se potupně zastavit o neviditelnou zeď, aby vás vzápětí zasypala horda útočníků a ukončila vaše zdejší působení, to už se opravdu nenosí. Co se týče zbraní, při pokusech ze hřbetu koně sestřelit lukem či kuší pohybujícího se nepřítele, jsem totálně pohořel. V tomto ohledu mohli autoři trochu slevit na obtížnosti. Dále mi také absolutně nepřišel rozdíl ve statistikách u mnoha předmětů, znatelnou změnu v rychlosti vašeho oře poznáte pouze při rozdílu deseti a více bodů, stejně tak u zbrání nezáleží ani tak na míře poškození, jako spíš na tom v jaké rychlosti ránu zasadíte. Questy nejsou nijak zvlášť promyšlené a jejich plnění mě bavilo asi tak jako práce obchodníka.

Mount & Blade je po všech stránkách nedokonalá hra, která má však na rozdíl od konkurence co nového nabídnout a není toho zrovna málo. Bohužel, kdyby vývoj pokračoval ještě alespoň rok, nabízela by toho jistě mnohem více. Za cenu (v době vydání) 799,- je to v konečném součtu přeci jen málo. Takto hra zůstala někde napůl mezi geniálním počinem a průměrnou nezajímavou hrou. A je to velká škoda.

Pro: originální pojetí v rámci RPG žánru, detailnost, fungující svět, VÝBORNÉ bitvy, jízda na koni, mnoho možností vyžítí, nekonečná hratelnost (pokud o to stojíte)

Proti: absence příběhu, nezajímavé questy, nedodělanost titulu, chyby ve hře, použití střelných zbraní v akci, management party

+20 +21 −1
  • PC 80
Mount&Blade je naozaj zaujímavá hra, chytľavá, zábavná a hlavne výborne hrateľná. Nezávislé freeform RPG, s istým neopakovateľným čarom. Podstatným faktom, ktorý rozhodne môže mnohých odradiť, je že prakticky tu neexistuje žiaden príbeh. Je to pieskovisko, na ktorom sa môžete hrať a doslova pracovať s vlastnou fantáziou. Ak mal niekto problém existovať v Oblivione, ktorý má základnú príbehovú linku, je veľmi pravdepodobné, že v tejto hre sa úplne stratí. Druhá možnosť je, že sa chytí ťažiska hry, a to bojov, ktoré sú zábavné a veľmi dobre spracované. Snáď najlepšie aké som kedy v nejakej RPG (či inej hre) videl a hral.

Keďže hru v podstate hrávam už od beta verzie 0.6x, rád by som poznamenal, že za ten čas prešla kus cesty. Väčšina z dojmov, ktoré som mal pri ich hraní (viď. preview) sa nezmenila. Do finálnej verzie sa zlepšila grafika interfacu, vyladili sa questy pribudli nové, vybalancovali strany (i keď mám pocit, že oproti bete sú napríklad Khergiti príliš vytuhlí :) ), rovnako ako sa objavilo aj pár nových hradov a dediniek.

Medzi nami, ostrieľanými bojovníkmi, nalejme si čistého vína, ani Mount&Blade so svojim dlhoročným beta testom, ktorého sa zúčastňovali stovky hráčov, stále nie je úplne bez chýb. AI občas stále miestami hapruje (avšak je výrazne lepšia ako v poslednej verejnej beta verzii a o prvých verziách hry ani nehovorím), stále to však nie je úplne dokonalé. Hlavne to vidieť v bojoch v aréne. Alebo divná animácia behu (ktorá je iná ako bola v bete a nechápem prečo, pretože táto nová vyzerá ako beh udýchanej opice).

Jadro hrateľnosti je to, čo sa počíta - aspoň u mňa. Hra vám dáva možnosť prežiť svoj vlastný príbeh, a prežiť množstvo bojov, či len tak cestovať z jedného mesta do druhého a obchodovať. Je to nezávislá hra, a je dosť možné, že takáto hra by nikdy vo veľkých štúdiách nevznikla. Táto hra nie je o predom danom príbehu, o grafike, je o hraní. A podľa môjho skromného názoru, je to hranie kvalitné.

Dodatok:
Pri tejto hre platí, to čo pri všetkých podobných - takmer nikdy nekončiacich hrách. Jedného dňa skrátka zistíte, že už to nie je ono, že ste si zahrali dosť. Príde nuda - áno, to je nevyhnutné. Avšak, hra má tu vlastnosť, že ak ju odložíte a po čase sa k nej vrátite, opäť vás bude baviť ako na začiatku. Prípadne môžete začať s novou postavou a vybrať si novú výzvu. :)

Pro: bojový systém, voľný svet, priestor pre vlastnú fantáziu, potencionálna modifikovateľnosť

Proti: pre určitý typ ľudí (ergo nie pre mňa :-) ) voľný svet bez príbehu; občas nie ešte úplne dokonalá AI v bojoch

+14
  • PC 75
Hodnocení 7,5/10 , Splněné Achievementy 0 z 0 , Curator

Svoboda v rozsáhlém virtuálním světě může být úžasná věc, obzvláště pokud máte meč, štít, koně, stoupence a touhu způsobit chaos. Realistický středověký boj představuje přitažlivé dobrodružství, zejména pro fanoušky historie, jako jsem já. Hra umožní běžnému smrtelníkovi stát se dobyvatelem a plenit vesnice, vstoupit do diplomatických aliancí, napravovat křivdy, lovit psance a zločince, nakonec vytvořit masivní armádu a dobývat hrady, obsazovat území a stát se vládcem říše.

TaleWorlds vytvořila skvělou hru, je dobře hratelná a hráč je schopný strávit značnou část času a energie v tomto světě. Několik aspektů středověkého života a válčení TaleWorlds se podařilo pokrýt působivé, zatímco většina her situovaných ve středověkém prostředí typicky zahrnuje všechny známé prvky, jako jsou orkové, mytické šelmy, elfové, kouzelné zbraně, oheň plivající draci, nemrtví čarodějové a podobně, Mount & Blade zcela postrádá jakoukoli podobu fantasy. Místo toho zaujímá realističtější přístup, nenajdete nic ve hře, co by v té době neexistovalo, proto hra není pro každého.

Po vytvoření charakteru - tím, že odpovídáte na řadu široce rozmanitých otázek, vyladění vzhledu a přiřazování bodů různým atributům - hráči jsou vhozeni do otevřeného světa a mají volnou ruku, k ovládnutí svého vlastního osudu. Obrovská mapa, která obsahuje různé frakce a království k prozkoumání, existence lupičů a zlodějských tlup, kteří putují po krajině. Nevysloveným cílem je zlepšit dovednost a pověst vašeho charakteru v zemi, získávat a udržovat si vlastní věrnou armádu, získat nárok na hrad a některé vesnice a upevnit svoji vlastní pozici v říši. Jak se rozhodnete dosáhnout tohoto cíle, je zcela na vás. Tímto způsobem se profiluje jako velmi prostá středověká simulace namísto dobrodružné hry.

Graficky už to není tak slavné, dokonce i s grafickým nastavením maxima a namodováním. Nicméně je nutno brát v potaz stáří hry, na tu dobu dobrý počin. Na dnešní dobu však existují některé příjemné efekty, které je nutno vyzdvihnout, jako jsou realisticky navržené hrady a hezké západy slunce, ale většina hry není tak skvělá, oku lahodící.
+14
  • PC 70
Líbil se mi propracovaný systém bojů, ekonomiky a takových těch věcí.
Nelíbily se mi některé interface, bo jednoduše nebyly moc user friendly.
Graficky je hra sice zastaralá, ale nepřijde mi to tak strašné a má to i svoje kouzlo. Trochu mi v tomhle připomíná sérii Gothic.

Důvod, poč jsem po několika hodinách zabalil, je prostý - nemá příběh. Je to otevřený svět, kde si můžu dělat co chci a takové mě obvykle nevydrží bavit dlouho, protože je to sice pěkné, ale postrádá to hloubku. Vím, že pro tuhle hru existuje mrtě modifikací, které by tenhle můj problém vyřešily, ale mě se je jako hráči nechce hledat, dumat nad jejich kvalitou, přehrabovat se v nich, nebo si zoufat, že nebude mít kompletní (pokud vůbec nějaký) dabing (na který jsem si od dob Gothiců a Kotorů dost zvyknul a který teda chybí i v základní hře, že.)

Prostě hodně zajímavá, zábavná a promyšlená hra, ale sama o sobě pro mě postrádá hlubší náplň. Dělat ve hře věci "jen tak" prostě není můj styl.
+11
  • PC 85
Výborná, skvělá hra pro nadšence a fanoušky MB
nedotažená hra pro odpůrce MB

Já pátřím do první skupiny, hru jsem si zamiloval a hraji již několik let(když mam chuť si pořádně zarubat zapnu MB) Hra je naprosto originální a jedinečná a co vím neexistuje zatím žádná alterantiva. MB je simulací středověkých bojů a tak trochu i života, avšak po politické stránce dost omezeného. Datadisky dále hru rozvijí a fanouškovské módy obohacují. Máte chuť si dát bitvu u waterloo se 700 hráči po internetu? proč ne? Mod + datadisk warband, tuto možnost dávají a takhle bych mohl nekonečně pokračovat, jelikož módů do této hry je jak hub po stoletém dešti.

Já osobně tento nedotažený paskvil, který rozhodně není mainstreamová záležitost, miluju. Pro mne převládá to dobré nad tím špatným nedotaženým. Toho kdo to má jinak, předem lituji, jelikož se ochuzuje o mnoho hodin zábavy. Každopádně mi nezbývá než průkopníkům, tedy vývojářům MB poděkovat že na sebe vzali ten první rozhodující krok, pokud bude úspěch pokračovat, nebojte se ! Mainstremová verze hry pro průměrné masy(epická grafika, dětská obtížnost, dějová linie z pravidla max na 40 hodin), brzy vyjde pod záštitou tak na generování komerčního zisku závislých studií, jako jsou třeba Blizzardi, Ea atd., jistě na sebe dlouho nedá čekat :)

Pro: bojový systém, simulace středověkého "kapitána/bandity/kupce/šlechtice", hratelnost

Proti: místy nedotažené

+11 +13 −2
  • PC 75
Při prvním spuštění jsem hře moc šanci nedával a po pár desítkách minut jsem to vypnul. Podíval jsem se sem, přečetl MtMův komentář, a hned na to jsem hru spustil znova. Vytvářím novou postavu (syn obchodníka, celý dětství profahal jako prodavač a dostal se na univerzitu, odkud ale odešel a vydal se hledat štěstí jinde :)) a vrhám se do hry. Po pár minutách už si hru osvojím, verbuju vesničany, spolu drtíme bandity, později se stávají bandité z nás a plundrujeme vesnice, krademe zásoby, vyděláváme velké peníze jejich prodejem... tudududu... je ze mě boháč, pracuju pro krále Nordů, vedu kolosální bitvy proti cizím armádám (armády se počítají na stovky, s modem i na tisíce), prostě idyla :). Hru navíc krásně doplňuje povedená hudba (i když po nějaké době značně repetitivní), snad jen škoda grafiky. Ne, žeby to nějak ovlivnilo skvělou hratelnost, ale přece jenom jsem si chvílemi připadal, že hraju spíš Gothic jediničku, než hru z roku 08.

Nejsilnější zážitek:
Byl jsem napaden asi 70 bandity, kteří stáli proti mým 20 Nordům. Bitva je to zcela jistě prohraná, ale stejně se do ní vrhám a dávám jim co proto. Uprostřed bitevního pole stojí prázdná vesnice, na jihu já, na severu horda banditů. Nechávám tedy lučištníky vyčkat na nepřítele a s kavalerií se přesouvám na několik desítek metrů vzádlený kopec. Lučištníci střílí jednu salvu za druhou a kavalerie proplouvá nepřátelským davem a rozsévá smrt. Bohužel, kavalerie na skoro čtyřnásobnou převahu nestačí a tak zůstávám posledním přeživším z naší strany. Po chvíli je můj kůň zabit a tak v posledním boji vytahuju kuš, zabijím asi 4 nejbližší barbary, následně tasím meč, sekám do davu co to jde, a nakonec padám pod silou běsnícího davu.

---
Alternativa:
Sid Meier's Pirates!

Pro: !HRATELNOST!, chytlavost, možnosti na bojišti i mimo něj, rozlehlost, hudba, souboje (ať už malé bojůvky nebo obrovské bitvy)

Proti: Grafika, občas AI

+8 +9 −1
  • PC 80
Mount and Blade je především simulátor a jako simulátor také funguje. Nečekejte tedy nijak zázračný příběh ze středověku, který by Vás nakopl. Tohle je prostý a jednoduchý simulátor rytíře, který ale na sto procent funguje. Dost mě překvapili souboje...ať už na koni nebo s mečem v ruce proti stovce nepřátel. Realita je neskutečná a celé to funguje naprosto fantasticky. Jak tu plno lidí tvrdí, že hra je nedomyšlená, tak s ními na plno budu souhlasit. Nějaký parádní historický příběh by té hře totiž sedl jako prdel na hrnec. Škoda, že si s tím nedali ještě větší práci, i když oni možná ani nechtěli, což jsem si všiml ihned při datadisku, který opět příběh nepřináší, ale naopak nabízí multiplayer. Popravdě mě to překvapilo. Málokdo bude tvořit tak komplexní hru, aniž by chtěl zaujmout nápadem a ne příběhem. V tomto případě to ale fungovalo. Vyhrál jsem si hodně, nastahoval kupu modů, kterých na internetu je, což je další ohromné plus této hry a zkoušel až do zemdlení. Setkal jsem se tak s vojáky první i druhé světové války, ruského odboje i armády JEDIů z Hvězdných Válek. Tahle hra na to šla trošičku jinak, než by většina chtěla, ale jak je vidět, vyplatilo se jí to a minimálně za to si zaslouží jedno velké plus.

Pro: komplexní simulátor rytíře středověku, obrovská základna modů na internetu, velká řada možností, volnost a souboje

Proti: neskutečná absence příběhu, která samotné hře hrozně ubírá na kvalitě, slabší grafika

+7
  • PC 75
Příjemné překvapení. V Mount and Blade se skrývá hodně zajímavý titul, který za nižší než běžnou cenu dokáže zabavit na několik dnů, ne-li týdnů. Mnoho hráčů sice možná nepřekousne zastaralé technické zpracování či opakující se a nedotažené prvky, avšak dle mého názoru nabízí Mount & Blade poctivé rytířské vyžití s několika dobrými nápady.
+5
  • PC 75
Díky téhle hře jsem v rozpacích. Na jednu stranu jde o skvělý simulátor rytířstva, na stranu druhou je hra jaksi nedotažená, jakoby byla ještě ve vývoji.
Grafika je špatná.
O ovládání by se mohly vést dlouhé debaty a stejně tak i rpg prvky ve hře úplně nesedí.
Desítky hodin, které trvá, než si vybudujete svojí armádu, jsem se nudil a přesto jsem nebyl schopný hry nechat.
Pak už byla hra samozřejmě něco jiného, než jen nepovedené rytířské rpg. Změnila se v simulátor, s bitvami, nájezdy a dobýváním, ve vazalství a bohatnutí. Nicméně i tady je hra jaksi nedokončená. Při dobývání se AI chová, jako by ani nebyla a nejlepším způsobem boje je být v čele vojska a bránit svoje muže.
O dalších chybách nemluvě.
Kolem téhle kontroverzní hry se vytvořila velká fanouškovská komunita, která svět zásobuje velkým množstvím módů, které trochu oživují hratelnost. Jen nevím, čím si to ta hra zasloužila. Pravda je, že rytířských simulátorů není zas tak mnoho.
Hru nemůžu doporučit a stejně tak ji nemohu ani nedoporučit. Říct můžu jen tolik, že se mi vryla do paměti. Pokud si jí chcete pořídit, pak si jí nejprve, radši, někde vyzkoušejte.

Pro: velký svět, velká fanouškovská základna, modyfikace

Proti: Hra je nedotažená, grafika, AI

+5 +6 −1
  • PC 75
Po dvou hodinách hraní jsem nezáživný příběh hrdiny z Calradie nevděčně vyměnil za první mod na který jsem narazil. Najednou ze mě byl bělogvardějec bojující střídavě proti rudým a ukrajinským nacionalistům. Pokud přehlédnu admirála Kolchaka stojícího v prázdném původním hradě a vůbec rozdíl pouze po stránce bitevního simulátoru, mod vytvořený nadšenci ruské občanské války byl daleko zábavnější než originál.
+4 +6 −2
  • PC 80
hra s velmi dobrym, avsak silne nedomyslenym napadem, tato veta dle meho nejlepe charakterizuje tuto hru

kdyz jsem ji spustil poprve, ihned me zaujal styl boje, jezdit na koni, bojovat s ostatnimi jezdci ci pesaky a mit jistotu, ze tady na me nikde nevyskoci zadna nemrvni priserka ci neco podobne "zivyho", mam rad tento boj, kde se stretnou pouze lidi

nevahal jsem a z obycejnych bitev jsem rychle presel na kampan, nebo spis neco, co by vzdalene kampan melo pripominat

zde jsem narazil na prvni "problem", ikdyz v te chvili jsem to jeste jako nevyhodu nebral - M&B nema zadny pribeh, proste a jen se jednoho rana vyskytnete uprostred pro vas nezname mapy, urcite si svoji minulost a vydate se do neznama, postupne si vylepsujete svoji postavu, rozsirujete partu vojaku, kterym velite a porazite svoje soupere, dobivate hrady a snazite se dostat na pozici velitele armady statu, ke kteremu jste se pridali

behem teto cesty vsak musite(muzete) plnit spoustu ukolu, jednodussich ci tezsich, vyhrat spoustu bitev a doufat, ze ten hrad, kterej zrovna jste dobili dostanete vy, aby jste tam mohli jezdit a vybirat dane :) stejne tak muzete vylepsovat svoje mesto, avsak nenasel jsem moc duvodu se o to snazit, protoze kdyz vam vesnici seberou, tak ve vysledku jen prijdete o penize

takto to pokracuje dal a dal do chvile, kdy uz se proste nastvete, rozhodnete se vzbourit i svemu krali a stane se z vas rebel - zmena ??? ne, misto boje s nekolika kralovstvimi bojujete s nekolika kralovstvimi +1 (to vase byvale)

tato hra zakonite prestane bavit uz jen z toho principu, ze neni ceho dosahnout, kdyz budete sikovny, muzete mit jako bandita polovinu mest ve svym vlastnictvi, ale docilite jen toho, ze budete jezdit od mesta k mestu a branit je

mody do hry jsem nezkousel

Pro: udajne diky modum velka variabilita, originalita

Proti: samotna hra je bez jakychkoliv moznosti

+3