Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Montezuma's Revenge

září 1984
říjen 1984
1989
20.03.2020
21.08.2020
13.10.2020
71
7 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Jste lovec pokladů Panama Joe, jehož cílem je najít starodávný poklad ukrytý aztéckým válečníkem hluboko v pyramidě. Stavba skrývá bludiště obývané hady, pavouky a létajícími lebkami. Čekejte i pasti v podobě ohňů a řetězů, které se střídavě objevují a mizí. Coby Joe musíte najít několik klíčů a pomocí nich se dostat skrze řadu zamčených dveří. Devět pater pyramidy obsahuje 99 místností. Některé části se nacházejí v úplné tmě, takže pro snadnější orientaci najděte pochodeň.

Existuje i hratelný původní návrh hry z roku 1983, který na první pohled vypadá spíše jako pokračování, protože obsahuje intro s hudbou, mírně pozměněnou grafiku, několik mechanik ve hře navíc (hořící lana, časové omezení na obrazovce) a hlavně finálního bosse v podobě obřího krále Montezumy. Hra ale není dokončena, protože zmíněného finálního bosse není možné porazit. Zmíněné odlišnosti se nakonec do finální podoby hry z roku 1984 nedostaly.

Roku 1989 vyšel port pro Sega Master System v notně vylepšené grafice, zvuky a dalšími změnami.

Roku 2020 vyšla na Steamu stejnojmenná hra, která sama sebe označuje jako reboot této klasiky z 80. let minulého století. Hra vyšla pod hlavičkou Normal Distribution LLC, za kterou stojí vývojář původní hry jménem Robert Jaeger. Hra mimo jiné obsahuje vylepšenou grafiku s možností přepnutí do původního Atari stylu, hudbu a plynulý posun prostředí.


Poslední diskuzní příspěvek

@mazar1234 (29.01.2022 10:06): Nevím jak u verze pro C64, ale na Atari, i v PC remaku mi meče fungovaly pořád stejně, i v 9. On by to byl docela problém, protože ve 4. patře je v levé části jedna obrazovka, kam se musí jít pro jeden klíč a tam je přímo pod tyčí lebka, která se nemá kam odkutalet. A vzhledem k tomu, že cca od 5. úrovně nepřátelé nezmizí poté, co tě zabíjí, tak by se tam nedalo dostat.

Jinak hra je v principu nekonečná. Po dokončení 9. úrovně se na Atari už do nekonečna jede pořád 9. U PC verze naskočí zase 1. úroveň a může se jet odznova.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
  • At8bit 90
Píše se cca rok 1992, je víkend a taťka vytahuje ze skříně podivnou klávesnici, kterou pokládá na stůl. Následně k ní připojuje starou černobílou televizi a kazeťák. Do něj vkládá kazetu, otevírá malý sešit s poznámkami a hledá řádek s nápisem: "Chlapík skákající přes ohně", nahlas přečte číslo uvedené na řádku a pak pečlivě přetočí kazetu přesně na danou pozici. Následně pouští nahrávání a my s bráchou za podivných pískavých zvuků nadšeně vyčkáváme, než se hra nahraje. Nakonec se ozve typické "tututu-tu-tu", jeden z nás popadne do ruky joystick a můžeme hrát. Takhle nějak vypadalo mé první setkání s počítačem Atari 800 XE a vlastně i počítačovými hrami vůbec. A právě Montezuma's Revenge byl možná tou první hrou, co jsem kdy hrál (a nebo to byl Zorro, to už si nejsem jistý).

Sice jsme se tehdy nedostali ani do čtvrtého patra za 4 různě barevné dveře, jejichž barvy se na ČB televizi trošku hůře rozeznávaly, byli jsme z hraní totálně nadšení. Po nějakém čase a tím myslím pár dalších dnech s počítačem, jsme se přes ně dostali, ale o pár pater níže jsme narazili na tmu a to byla na nějakou dobu zase konečná. Jaká to byla radost, když jsem časem objevil pochodeň a následně konečně dokončil i celou úroveň. Druhá úroveň odehrávající se v jiné - dříve nepřístupné - části pyramidy pak byla další zajímavou výzvou. Ale tou finální výzvou jsou pak úrovně, kde je tma dříve, než je možné získat zmíněnou pochodeň.

Poté, co naši pořídili první PC, šlo Atárko spíše stranou, až ho taťka po čase někomu prodal nebo daroval, takže i tato hra byla odsunuta téměř do zapomnění. O mnoho let později se ale dostávám k emulátoru a tehdy jsem teprve dokázal dokončit i tu devátou úroveň, kde je tma hned od prvního patra až do úplného konce, protože všechny pochodně zmizely. Ale pro někoho, kdo má už nějakou tu hru za sebou, to už nebyl zase takový problém.

Nedávno jsem zjistil, že původní vývojář vyvinul remake a tak jsem si na tuto skvělou hru své doby zase zavzpomínal. Princip hry a jednotlivé úrovně jsou stále stejné. Je zde ale nová, modernější grafika, která mě ale zase tak moc nenadchnula a tak využívám možnosti hrát v grafice původní. Dále je zde možnost plynulých přesunů mezi místnostmi v rámci stejného patra. Bohužel i tuto funkcionalitu jsem měl spíše vypnutou, protože mi ten posun přišel takový nepřirozený a hlavně nebylo ihned poznat, kam až se mohou dostat lebky nebo pavouci, kteří mimo svoji obrazovku nikdy nejdou, takže znalost hranic obrazovek je docela důležitá. Ve výsledku tak z těch novinek zůstává asi jen hudba, kterou jsem ani moc nevnímal.

Jak jistě vyznělo z textu v prvních odstavcích, hra ve mně vyvolává skvělé nostalgické vzpomínky. Montezuma's Revenge vždy patřila do mé skupiny těch hodně oblíbených her na Atari. Co se týče remaku, je super, že se drží předlohy včetně možnosti původního vzhledu. Z těch novinek jsem ale moc nadšený nebyl, takže ve výsledku asi vždy raději sáhnu po emulátoru a původní verzi.
+18