Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Might and Magic: World of Xeen

World of Xeen

1994
83
7 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

World of Xeen není tak úplně novou hrou, už o rok dříve jste si jí mohli vytvořit pouhým sloučením datových souborů Might and Magic IV: Clouds of Xeen s Might and Magic V: Darkside of Xeen. Výsledkem je propojený svět obou her, ve kterém máte absolutní volnost a je jen na vás, jakým způsobem budete plnit jednotlivé úkoly. Zda-li dáte přednost světu Clouds of Xeen nebo budete Clouds of Xeen procházet kombinovaně spolu s Darkside of Xeen. Po splnění obou hlavních příběhových linek se vám zpřístupní třetí (finální) příběhová linka, která je dostupná právě jen ve World of Xeen (obsahuje jak nový příběh, tak zároveň zpřístupní dungeony, které byly v samostatných dílech uzamčené). Postaráte se v ní o tzv. Unifikaci, kdy z obou planetoidů vytvoříte kompletní planetu a završíte tak původní vyprávění o kolonizaci vesmíru.

V roce 1994 se v New World Computing rozhodli vydat World of Xeen jako plnohodnotný titul (tzv. CD-ROM verze). Hra byla lehce upravena a doplněna o kompletní dabing neherních postav. Z důvodu zachování kompatibility je přítomna konverzní utilitka, kterou lze upravit save pozice z předchozí verze hry na pozice kompatibilní s CD-ROM verzí (opačně to nejde). Nicméně se jedná jen o částečnou kompatibilitu - stav průzkumu mapy je třeba funkční jen zčásti (obnoví se Fog of War a kompletně se respawnou potvory na mapách). World of Xeen vyšel samostatně i ve verzi pro počítače Macintosh, kde je oproti PC DOS verzi vylepšená grafika.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 75
World of Xeen vznikl přidáním další kapitoly ke čtvrtému a pátému dílu série Might and Magic. Objasňuje účel nedostupných dungeonů v Clouds of Xeen a definitivně zakončuje celý příběh.

Cestování mezi světy je možné díky zvláštním pyramidám umístěným volně v krajině. Zatímco v Clouds of Xeen jich funguje vícero, vždy jedna u každého města, v Darkside jich je většina zdevastovaných a funkční zůstala jen ta v Castleview. Jakákoliv cesta ze čtvrtého dílu skončí tam a jakákoliv cesta zpět vede do Vertiga.

Díky dostupnému transportu ztrácí smysl hlavní omezení Clouds of Xeen, tedy strop na dvacátém levelu. Při problémech je velice lákavé přejít do temné části světa, nasbírat laciné zkušenosti, vytrénovat se daleko přes limit a pak prožít zbytek čtvrtého dílu jako poznávací zájezd. Darkside of Xeen naopak trpí tím, že úvodní questy absolvuje zocelená parta s kompletním repertoárem kouzel a pokročilým vybavením.

V zásadě existují tři přístupy jak se s tím vyrovnat, a jak už to bývá, ani jeden z nich není ideální. První je projít Darkside of Xeen, hru ukončit a poté začít znovu, postupně projít čtvrtý a pátý díl a na konci si užít bonusový obsah World of Xeen. Výhodou je autentický zážitek ze čtyřky a pětky, nevýhodou je nutnost absolvovat pátý díl dvakrát. Druhá možnost je pojmout hru jako World of Xeen a mezi světy nerozlišovat. Výhodou je pocit epického dobrodružství táhnoucího se přes dvě dimenze, nevýhodou pak pokřivený zážitek z Clouds of Xeen a Darkside of Xeen. Třetí možností je kompromis.

Já jsem to vyřešil tak, že jsem dokončil čistě jen čtvrtý díl, přešel do pátého, tam prodal vybavení a v hospodě si najmul novou partu. Zůstaly mi peníze a krystaly, ale hrdinové nic neuměli, nic neměli a nic nevydrželi, takže jsem si musel všechno pozjišťovat a vybojovat.

Prvních několik hodin jsem hledal cestičky a pracně sbíral zkušenosti, protože pátý díl je relativně složitý. Levelování šlo ovšem docela rychle a postupem času jsem ve většině lokací neměl problém. Dědictví po staré partě mezizím utěšeně rostlo v bance, což se bohatě vyplatilo. Trénování leze do peněz a není problém za jednu návštěvu utratit klidně pár set tisíc zlaťáků. Klerika a kouzelníka jsem vycvičil na stý level a všechny ostatní na sedmdesátý. Pak zdroje vyschly. Hra obsahuje způsob jak donekonečna vydělávat prodejem vybavení a pokud máte dost času a trpělivosti, je to schůdná cesta k zaplacení nenasytného trenéra.

Příběh je vcelku jednoduchý. Po porážce Alamara jsem se vrátil zpět k Pharaohovi. Ten mě pochválil a naznačil mi, že by bylo vhodné osvobodit prince Rolanda, který by si následně vzal za ženu královnu Kalindru. Zbytek vyplynul ze situace. Mimo podzemí hradu Alamar mě děj zavedl do dalších třech dungeonů a nebeské cesty nad Ellingerovou věží. Nebyla to jednoduchá procházka. Moje parta veteránů ji zvládla jen díky několika trikům a taktizování. Kdyby pro nic jiného, tak pro tuto fázi je vhodné mít ve skupině dvě postavy schopné vykouzlit Lloyd's Beacon, čímž se všechno mnohem zjednoduší. Odměnou mi bylo krásné outro.

Pokud hrajete World of Xeen, musíte si intro ke čtvrtému dílu pustit ručně, protože při začátku nové hry se přehraje jen to k pětce. Zápletka pak nedává smysl. Nedivím se že se jím vývojáři nechlubí. Je krátké, prachmizerné a vedle krásných animovaných scén z World of Xeen vypadá jako chudý příbuzný. I po ukončení pětky se mi při úmrtí celé party Alamar maniakálně vysmíval, přestože už byl dávno na pravdě Boží. Asi ze záhrobí.

Pro: bonusový obsah, nedostupné dungeony v Clouds of Xeen dostávají opodstatnění

Proti: hra ignoruje intro ke čtvrtému dílu, World of Xeen nenabízí žádnou novou mechaniku

+20
  • PC 85
Oproti trojce vlastně ve čtvrtém a pátém díle (spojeném později do jedné velké hry World of Xeen, která ještě po dohrání pětky přinesla pár questů, lokací a zakončení příběhu celé série pěti her navíc) není takřka nic nového. Vypadá to a hraje se to takřka úplně stejně jako trojka, až na pár titěrných změn v některých mechanikách a kouzlech. Přesto je zde od první do poslední chvíle vidět pokrok, kdy autoři hru vyladili a vybrousili ve všech ohledech. Namísto bezduchého průzkumu má hra od začátku spoustu questů a jasně daný příběh, svět a lokace mají mnohem větší vnitřní logiku, hraje se to snáz a příjemněji, bez záseků.

Křivka obtížnosti je rovněž mnohem lépe zvládnutá než ve trojce (byť Darkside of Xeen má první třetinu až polovinu hry velmi snadnou, pokud člověk pokračuje se stejnou partou na 20. levelech po dohrání Clouds of Xeen). I na konci na maximálním levelu čtyřky jsou dungeony, kde se člověk potrápí, místo aby vše projel s prstem v nose.

Paradoxně, ač jsem v mnoha různých diskusích četl chválu na to, jak je World of Xeen gigantická "dvoj-hra", bych právě délku chtěl uvést jako jediný zápor. Podle časomíry GoG Galaxy jsem v MM1 strávil neuvěřitelných 156 hodin, v MM2 112 hodin (obě hry ale výrazně časově natáhla nutnost kreslit si ručně mapu na čtverečkovaný papír), MM3 51 hodin a v celém WoX jen 49 hodin. A to jsem udělal všechny questy, prošel všechny (i nepovinné) dungeony a lokace.

Pro: Výrazně vylepšená trojka, spousta questů, žádné záseky, výrazně příjemnější herní zážitek

Proti: Kratší délka oproti předchozím dílům, méně zapamatovatelných míst

+17