Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Might and Magic V: Darkside of Xeen

23.12.1993
31.12.1993
květen 1994
77
7 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Darkside of Xeen je další hrou z populárního světa Might and Magic, která zavítala na monitory počítačů. Jedná se o přímého následovníka Clouds of Xeen, se kterým má společného více než jen použitý engine. Pokud totiž vlastníte obě hry, můžete je spojit v jednu a volně přecházet mezi světy Darkside a Clouds, přičemž se vám zpřístupní některé úkoly, které lze splnit právě jen při spojení těchto dvou her. S tím také souvisí zvýšená obtížnost pro postavy začínající v této hře, protože při jejím designování bylo počítáno s tím, že si hráč převede svou družinu z předchozí hry.

Příběh, jak by člověk očekával, začíná tam, kde příběh předchozího dílu skončil. Hrdinové se řídí radou krále Burlocka a sledují stopu prince Rolanda na druhou stranu světa, kde zjistí, že ke zlu se obrátivší Ochránce Terry již pod pseudonymem "Alamar" zotročil všechny jeho obyvatele.

Vaší partu tvoří celkem 6 hrdinů, kteří se krokově pohybují po herním světě. Je možno vybírat z celkem 5 ras, kde každá má nějaké výhody a nevýhody, a 10 povolání. Zajímavým herním prvkem je možnost rozbít zamčené dveře, což ovšem mnohokrát spustí pasti, pokud nejsou odstraněny. Dalším je například možnost postavy zemřít věkem, což ovšem lze napravit například vyčištěním kouzelné fontány (jeden ze subquestů). Některé pokročilé funkce hry jsou zamčené a musíte si je zpřístupnit tak, že se je někteří členové vaší party naučí jako dovednosti (příkladem může být dovednost "Kartograf" pro automatické generování mapy či dovednost "Spatření tajných lokací", kdy gargoyla, která je součástí interfacu, začne mávat prackou, když je družina v blízkosti tajných dveří).


Poslední diskuzní příspěvek

@Richmond (29.01.2020 13:26): Já hraju World od Xeen. Přemýšlel jsem jak to udělat abych si užil čtyřku a pětku samostatně. Nejlepší na co jsem přišel, je že jsem dohrál čtyřku, přešel do pětky a naházel si novou partu a tu starou nechal v hospodě. Zůstaly mi sice peníze a krystaly, ale jinak jsem šel od nuly a dostanu se i ke spojování světa. To mě ještě čeká.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 85
Pátý díl této velkolepé herní série představuje jeden z vrcholů krokovacích dungeonů s otevřeným světem a s velkou mírou osobní svobody. Skvělá hratelnost, dynamický soubojový systém a kouzelná grafika řadí tuto hru mezi ty nejlepší, co jsem kdy hrál. Johnovi van Caneghenovi (potažmo New Wolrd Computing) se opět povedlo nenásilně skloubit svět fantasy a sci-fi. Opět se vydáte (tentokrát již úspěšně) po stopách úkladného Sheltema, budete řešit spoustu logických hádanek, šetřit každý zlaťák na trénink, prozkoumávat herní svět a bavit se rozmanitostí herních prostředí i dungeonů. Každý dungeon je trochu jiný: některý je zaměřen více na boj, jiný na kouzla, v dalším musíte řešit hádanky (jejich obtížnost není zbytečně vysoká). Každou chvíli Vás hra překvapí: třeba lektvary s + 5 odolností, popřípadě starobylý svitek s + 500 000 expy (a jako vedlejší "bonus": + 50 let věku). Narazíte na zrádného džina a pochopíte, proč je dobré si peníze ukládat do banky. Řešení problematiky ročních období, likvidace loupeživých orků, záchrana zakleté královny a uvězněného prince Rolanda.
Samozřejmě na konci je hra trošku stereotypní (u mne byla herní doba cca 2 měsíce), ale
můžu s klidem říci, že jsem ve hře prozkoumal každý čtvereček herní plochy.
A jako třešnička na dortu? Výtečná čeština od Majka.

Pro: Skvělé zakončení herní série započaté prvním dílem (definitivní porážka Sheltema)

Proti: Nepraktický inventář

+32
  • PC 75
Pátý díl vyšel jen několik měsíců po čtvrtém a pokračoval v nastavené mírné evoluci. Mechaniky zůstaly prakticky stejné a grafika je téměř totožná. Tak to vypadá na první pohled. Na ten druhý se jedná o překvapivě odlišnou hru.

Darkside of Xeen dostál svému názvu a uvedl mě do věčně podmračeného, drsného světa plného nebezpečí. Ve čtvrtém díle jsem na kouzelné louce obývané hopsajícími žábami pomáhal zatoulanému jednorožci. Tady jsem likvidoval obří mnohonožky a bloudil kolem jezírka s kyselinou. Většinu mapy pokrývají husté lesy, ledové pláně nebo poušť, což znesnadňuje orientaci a omezuje cestování nezkušené party. Krajina je nehostinná, takže se hrdinové můžou pochroumat v peřejích, případně parta odmítne odpočívat, protože by umrzla. Názvy měst jako Necropolis pak mluví samy za sebe.

Města mají daleko do útulných vesniček ze čtyřky. Jsou mohutně opevněná a hlídaná impozantním svalnatým barbarem, který nekompromisně vyžaduje propustky. Získat je není úplně jednoduché a proto jsem byl dlouho odkázaný na jedinou základnu. Lehce přístupná magická zrcadla nejsou k dispozici, takže cestování zabírá spoustu času a bez neocenitelného kouzla Lloyd's Beacon je logistika dost náročná. Mapa mi připadala větší než ve čtyřce, ale možná je to jen subjektivní pocit, protože je nutné projít opravdu každý čtvereček. V lese totiž není vidět dál než na jedno políčko a je strašně lehké přehlédnout důležitou lokaci.

Respawn téměř vymizel. Příšery už nemají své doplňující základny, ale na mapě se jich potuluje omezený počet. Proto není nutné používat taktiku troufalých výpadů do krajiny, zničení sídla nepřátel a rychlého útěku do chrámu, ale průzkum může být systematičtější. I bez nekonečného zástupu potvor je obtížnost vcelku vysoká, určitě nejvyšší z celé trilogie III - V. Darkside of Xeen nemá strop na počet levelů, respektive jsem na žádný nenarazil. Zkušenostmi se rozmařile plýtvá a není problém získat z questu milión expů, nebo i tři. Hra obsahuje několik míst dávajících bonusové úrovně a postupovat lze velice rychle.

V rozletu mě brzdil jen nedostatek peněz. Často bych byl rád, kdyby mi vděční dvořané nabídli místo expů raději zlaťáky. Prošel jsem šest dílů série a tady jsem poprvé chodil s vybrakovanou pokladnou a zároveň jsem poprvé využil banku, poskytující nerealisticky vysoký úrok. Pomohl jsem si prodáváním vybavení, které je lehce dostupné a úslužní řemeslníci rádi vyrobí úplně nové, stačí jen dodat suroviny. Už na začátku hry jsem měl mnohem lepší brnění a zbraně, než když jsem končil čtyřku a zbytek putoval k obchodníkům. Ufinancoval jsem tím povýšení na padesátou úroveň a na dohrání to stačilo.

Dungeony - a nejen ony, nutí u hraní přemýšlet, což je v sérii unikum. Často šlo o různé početní úlohy, puzzly založené na logickém problému, případně slovní hříčky odkazující na proslavenou sci-fi sérii. Protože ji znám prakticky nazpaměť, vyřešil jsem je s úsměvem na rtech. Ani ty zbylé nebyly nijak složité a u těch zapeklitějších stačila trojčlenka, nebo papír a tužka. Questů je k dispozici opravdu hodně a doporučuji projít i ty vedlejší, protože odměny jsou často velice štědré. Úměrně k tomu vzrostla náročnost a rozlehlost. Megalomanské dungeony ze šestky pátý díl pochopitelně nemá, ale malé také nejsou. V několika těžších soubojích jsem musel taktizovat, případně ustupovat. Speciálně doupě minotaurů mi dalo pořádně zabrat.

Příběh pokračuje tam, kde minule skončil a kupodivu jsem ani jednou neztratil nit. Pátý díl je rozlehlejší než ten čtvrtý a klade větší odpor, ovšem bez bloudění jsem ho dohrál téměř stejně rychle. Zamrzelo mě, že závěrečný souboj s Alamarem vyžadoval ještě méně taktiky, než ten s jeho poskokem. Darkside of Xeen má temnější soundtrack než veselý Clouds of Xeen a díky němu, vyšší obtížnosti, syrovému prostředí a omezené možnosti rychle cestovat na velké vzdálenosti z něj občas zavanula tísnivá atmosféra. Bohužel málokdy přežila delší dobu.

Pro: temné prostředí, hudba, zajímavý příběh, atmosféra

Proti: schématické souboje, nefunkční identifikace předmětů, nepoměr mezi expy a zlaťáky

+21