Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Might and Magic II: Gates to Another World

Might and Magic Book Two: Gates to Another World

New World Computing •  Iguana Entertainment (SNES) •  MotiveTime (SNES) •  Inside-Out Software (C64)
1988
prosinec 1988
1989
1990
1991
1993
71
6 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Po úspěšném tažení z prvního dílu Might and Magic se dobrodruzi pomocí "Bran do jiného světa" (odtud podtitul hry) přesouvají z VARNu do země zvané CRON, aby zabránili Sheltemovi v uvrhnutí celého světa do slunce. Opět procestují naprosto celou zemi a ještě více.

Stejně jako v prvním díle je možné svou družinu složit z až 6 hrdinů, přičemž je dovoleno jich vytvořit až 26 a ti, kteří se do aktuální party nevejdou, se poflakují po různých hostincích v CRONu. Samozřejmě také můžete naimportovat postavy z prvního dílu. Ke své družině je možné najmout až dva žoldáky, které hráč ovládá naprosto stejně jako své vlastní hrdiny, ovšem je nutné jim každý den vyplácet žold zvyšující se s úrovní žoldáků. Je možné vybírat z 8 povolání a poprvé v této sérii byly představeny úkoly, které zvyšují povolání hrdinů. Každá z postav se také může naučit 2 ze zhruba 20 vedlejších dovedností, jako například "horolezectví" umožňující cestovat po horách či "lingvistika" přidávající bonus k inteligenci.

Ač hra zůstává zaměřena převážně na boj, pro splnění většiny úkolů je nutno použít něco víc než jen meče a kouzla. Po herním světě je také rozeseto mnoho vtipných a kuriózních lokací (například jeskyně se zařízením, které mění pohlaví). Vylepšená grafika a interface oproti prvnímu dílu přispívají k větší přístupnosti hry.


Poslední diskuzní příspěvek

@Artran (03.01.2018 15:51): Přetékání údajů. Tedy pohybu, kdy ses pak mohl se svými nejlepšími pohnout ledva o metr. Bavíme se btw o prvním starém Ufu. Ne o té nové sérii ni o té od Altaru.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 85
Might&Magic II
Hra, která mne velice dlouho lákala. Ohromná výzva. Hra kterou v u nás hrálo velice málo hráčů a ještě méně ji dohrálo. Herní archeologie se vším všudy. Základem byla důkladná příprava zahrnující překlad manuálu, několikatýdenní seznamování s netypickými herními mechanismy. Zajímavá grafika (doporučuji verzi hry pro AMIGU). Poutavý příběh ( sci-fi prvky k této herní sérii zkrátka patří a nijak neruší (podobně jako u Wizardry)).
Soubojový systém je PEKLO na zemi. Nakonec se dá na něj zvyknout a "vyzrát" ale v kombinaci s sejvy pouze v hostinci se jedná o největší negativum celé hry.
Celková herní doba je cca 3 měsíce, a přiznám se, že ke konci jsem si hraní "ulehčil" sosáním návodu ze zahraničních webů.

Pro: Zajímavá atmosféra, ohromný svět s mnoha netušenými možnostmi

Proti: Soubojový systém

+28
  • PC 80
Druhý díl série by klidně mohl mít označení Might & Magic 1.5. Obsahuje totiž všechny mechanismy úvodního dílu s vylepšenou grafikou, automappingem a např. možností získat pro každou postavu 2 skilly (např. crusader, mountaineer, navigator atd). Grafika skutečně doznala velké změny (porovnávám PC verze obou dílů)! Nepřátelé mají minimalistickou animaci, les vypadá jako les, hory jako hory. Dokonce i některé nápisy na zdech je možné číst přímo na stěně. Mně osobně se pochopitelně grafika druhého dílu líbí, ale asi to bude stále pro některé neskousnutelná věc.

Ačkoliv hra obsahuje automapping (ne tedy úplně zadarmo), stále se vyplatí vytvářet si mapy vlastní, protože mapa ve hře neukazuje např. tajné průchody, neumožňuje zapsat si důležitou lokaci, nápis na zdi či kryptické zprávy rozeseté po celém CRONu. Já opět zvolil Excel. Mapy jsou vždy v rozměrech 16x16 polí. Rozloha světa je dle mého větší než u prvního dílu a trochu je to na škodu, protože rozhodně není nutné navštívit každé políčko. Když totiž vezmeme v úvahu, že některé důležité informace se na políčku objeví jen tehdy, je-li skupina otočena správným směrem, tak to znamená provést vždy otočení do všech směrů. A teď si představte, že máte 5 měst, pod každým městem dungeon, pak 20 sektorů, astrální roviny, spoustu dungeonů, hrady, které mají někdy i 2 podzemní patra. A každá mapa jak jsem psal, má 16x16 polí. Kdž to pronásobíte, jdou navštívená políčka do tísíců. V prvním díle to bylo pro mě lehce za hranou, nyní už to bylo opravdu občas únavné. Přiznávám, že jsem některé dungeony vynechal a u některých míst jsem vše neprošel.

Když jsem už s těmi negativy začal, přidám další. Nesedl mi občas humor autorů. Různé narážky na další populární záležitosti té doby (např. postava k najmutí Jed I) asi byly v té době originální, ale dnes už mi to prostě do světa M&M přijde nepadnoucí. Stejně jako v jedničce není přiliš dotažený systém questů. Přijmete quest a dokud jej nesplníte, nemůžete přijmout jiný. Ledaže byste potkali dvojici, která vás za obnos questu zbaví. Předpokládám, že tohle byl poslední díl série, kde byl tento quest management :) Menší výtka se týká soubojů, které stále jsou výborné, na tahy a s klávesovými zkratkami ideálně ovladatelné. Ale někdy hra postaví do cesty 255 nepřátel, které nejsou třeba ani nějak extrémně tuhé, ale i když jste mocní, nemůžete bojovat se všemi najednou. Takže vždy čelíte maximálně 10 nepřátelům, zbytek je ve frontě. Navíc devastační kouzla totiž mohou zasáhnout maximálně 10 nepřátel, většinou ale jen 3-5. A poslední stížnost se týká vybalancování hry. Hra vás skutečně naučí být ve střehu neustále! Klidně je možné, že zmapujete půl mapy a potkáte samé slaboučké krysy, mrzáky aby pak bez varování proběhl náhodný souboj, ve kterém nepřežijete ani jedno kolo. A protože i zde je systém ukládáním pozic pouze v hospodách v 5 městech, občas to znamená ztrátu nabraných zkušeností a postupu ve hře.

Klady ovšem naprosto převažují! Asi bych musel opakovat to, co jsem vyzdvihl u prvního dílu. Hra je prostě jak dělaná pro to, aby si hráč zkusil jedno velké mnohahodinové dobrodružství v pseudo-otevřeném světě, kde zpočátku absolutně neví, co dělat (náznak příběhu je popsán v manuálu) a který je posetý nepřátely, zašifrovanými hádankami , pastmi, podivnými postavami, scifi prvky a ve kterém jsou nápovědy podávány dietně a velmi nejasnou formou. Někdy mám pocit, že JVC dělal tu hru speciálně pro mě :) Opět se budu opakovat jako v komentáři k prvnímu dílu, ale aktivní zapojení hráče (mapování, luštění nasbíraných poznámek, hloubání nad dalším postupem ve hře) mám moc rád. Je mi ale jasné, že dnes se už takto hry nehrají, starší díly tak vždy zůstanou už jen pro herní archeology nebo fanatické příveržence série. A je to tak dobře.

Na závěr ještě k samotnému závěru hry. Jelikož jsem četl recenzi kultovní recenzentky Scorpie z časopisu CGW, tak jsem byl malinko připraven, co mě čeká. I tak to bylo trochu šok. Přesto jsem hádanku nedal a musel mi pomoct návod...Ale moc nechápu, proč jí to tolik vadilo. Sice člověk musí znovu se probít k finále, ale zas tak frustrující to nebylo. Jak mi pak napsal Elemir, chudák Scorpia se objevuje jako příšera ve třetím díle :)

Pro: v podstatě otevřený svět, nutnost přemýšlet nad získanými indicemi, souboje, dobrodružství jak má být

Proti: megalomanská rozlehlost, občas humor

+25
  • PC 60
Za mě nejslabší díl série. Dobrý první dojem - je to taková vylepšená jednička, už to má nějakou grafiku, nějaká ta QoL vylepšení, lepší a jasnější questy a příběh, class questy, zajímavě pojaté cestování časem...

Sráží to všechno pro mě ale dva nové zásadní minusy, které mi zábavu notně kazily a kvůli kterým jsem tu hru poslední desítky hodin chtěl prostě jen dohrát, místo aby to byla opravdu zábava v pravém slova smyslu (což u jedničky až do konce byla):

1) Některé texty, eventy, rozhovory apod. se na daném políčku spustí jen tehdy, když se díváte na jednu konkrétní stranu. Takže na každém políčku, kam člověk vstoupí, se musí 4x otočit. Jako by už tohle samo o sobě nebyl dost velký opruz, tak ještě na rozdíl od jedničky se random encountery nespouští pouze se vstupem na nové pole, ale i s otočením na stávajícím. Takže chodíte čtvereček po čtverečku, na každém se 4x otáčíte, a při každém otočení je šance na nějaký náhodný spawn monster a souboj. Ubíjející.

2) Až 255 monster v jednom souboji. Nechápu, komu v tom vývojářském týmu tohle přišlo jako dobrý nápad. Do teď si pamatuji, když jsem na vyšším levelu vlezl do orkské vesnice, kde jsem měl bojovat s 255 slabými orky. Můj kouzelník zakouzlil Star Burst (jedno z mála kouzel bez limitu na počet nepřátel), šel jsem si udělat svačinu, pak jsem si uvařil kafe, pak si snědl svačinu a vypil kafe, pak se vrátil k PC a pořád zbývalo asi 50 orků a u jednoho za druhým se mi vypisovalo, že Star Burst dal orkovi X damage, ork umřel a tak dokolečka.

Pro: Grafika, primitivní automapping (pořád si musíte kreslit mapu ručně, ale už lépe víte, kde jste, a je méně prostoru pro chyby), příběh

Proti: Velké skupiny nepřátel, nutnost otáčet se na všechny strany na každém políčku

+16