Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
programátor MS Dynamics NAV / Business Central • Praha (ČR - kraj Praha)

Komentář

Přejít na komentáře

Might and Magic II: Gates to Another World

  • PC 80
Druhý díl série by klidně mohl mít označení Might & Magic 1.5. Obsahuje totiž všechny mechanismy úvodního dílu s vylepšenou grafikou, automappingem a např. možností získat pro každou postavu 2 skilly (např. crusader, mountaineer, navigator atd). Grafika skutečně doznala velké změny (porovnávám PC verze obou dílů)! Nepřátelé mají minimalistickou animaci, les vypadá jako les, hory jako hory. Dokonce i některé nápisy na zdech je možné číst přímo na stěně. Mně osobně se pochopitelně grafika druhého dílu líbí, ale asi to bude stále pro některé neskousnutelná věc.

Ačkoliv hra obsahuje automapping (ne tedy úplně zadarmo), stále se vyplatí vytvářet si mapy vlastní, protože mapa ve hře neukazuje např. tajné průchody, neumožňuje zapsat si důležitou lokaci, nápis na zdi či kryptické zprávy rozeseté po celém CRONu. Já opět zvolil Excel. Mapy jsou vždy v rozměrech 16x16 polí. Rozloha světa je dle mého větší než u prvního dílu a trochu je to na škodu, protože rozhodně není nutné navštívit každé políčko. Když totiž vezmeme v úvahu, že některé důležité informace se na políčku objeví jen tehdy, je-li skupina otočena správným směrem, tak to znamená provést vždy otočení do všech směrů. A teď si představte, že máte 5 měst, pod každým městem dungeon, pak 20 sektorů, astrální roviny, spoustu dungeonů, hrady, které mají někdy i 2 podzemní patra. A každá mapa jak jsem psal, má 16x16 polí. Kdž to pronásobíte, jdou navštívená políčka do tísíců. V prvním díle to bylo pro mě lehce za hranou, nyní už to bylo opravdu občas únavné. Přiznávám, že jsem některé dungeony vynechal a u některých míst jsem vše neprošel.

Když jsem už s těmi negativy začal, přidám další. Nesedl mi občas humor autorů. Různé narážky na další populární záležitosti té doby (např. postava k najmutí Jed I) asi byly v té době originální, ale dnes už mi to prostě do světa M&M přijde nepadnoucí. Stejně jako v jedničce není přiliš dotažený systém questů. Přijmete quest a dokud jej nesplníte, nemůžete přijmout jiný. Ledaže byste potkali dvojici, která vás za obnos questu zbaví. Předpokládám, že tohle byl poslední díl série, kde byl tento quest management :) Menší výtka se týká soubojů, které stále jsou výborné, na tahy a s klávesovými zkratkami ideálně ovladatelné. Ale někdy hra postaví do cesty 255 nepřátel, které nejsou třeba ani nějak extrémně tuhé, ale i když jste mocní, nemůžete bojovat se všemi najednou. Takže vždy čelíte maximálně 10 nepřátelům, zbytek je ve frontě. Navíc devastační kouzla totiž mohou zasáhnout maximálně 10 nepřátel, většinou ale jen 3-5. A poslední stížnost se týká vybalancování hry. Hra vás skutečně naučí být ve střehu neustále! Klidně je možné, že zmapujete půl mapy a potkáte samé slaboučké krysy, mrzáky aby pak bez varování proběhl náhodný souboj, ve kterém nepřežijete ani jedno kolo. A protože i zde je systém ukládáním pozic pouze v hospodách v 5 městech, občas to znamená ztrátu nabraných zkušeností a postupu ve hře.

Klady ovšem naprosto převažují! Asi bych musel opakovat to, co jsem vyzdvihl u prvního dílu. Hra je prostě jak dělaná pro to, aby si hráč zkusil jedno velké mnohahodinové dobrodružství v pseudo-otevřeném světě, kde zpočátku absolutně neví, co dělat (náznak příběhu je popsán v manuálu) a který je posetý nepřátely, zašifrovanými hádankami , pastmi, podivnými postavami, scifi prvky a ve kterém jsou nápovědy podávány dietně a velmi nejasnou formou. Někdy mám pocit, že JVC dělal tu hru speciálně pro mě :) Opět se budu opakovat jako v komentáři k prvnímu dílu, ale aktivní zapojení hráče (mapování, luštění nasbíraných poznámek, hloubání nad dalším postupem ve hře) mám moc rád. Je mi ale jasné, že dnes se už takto hry nehrají, starší díly tak vždy zůstanou už jen pro herní archeology nebo fanatické příveržence série. A je to tak dobře.

Na závěr ještě k samotnému závěru hry. Jelikož jsem četl recenzi kultovní recenzentky Scorpie z časopisu CGW, tak jsem byl malinko připraven, co mě čeká. I tak to bylo trochu šok. Přesto jsem hádanku nedal a musel mi pomoct návod...Ale moc nechápu, proč jí to tolik vadilo. Sice člověk musí znovu se probít k finále, ale zas tak frustrující to nebylo. Jak mi pak napsal Elemir, chudák Scorpia se objevuje jako příšera ve třetím díle :)

Pro: v podstatě otevřený svět, nutnost přemýšlet nad získanými indicemi, souboje, dobrodružství jak má být

Proti: megalomanská rozlehlost, občas humor

+25