Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 100
Českej Transport Tycoon a nikde žádnej komentář? To se musí napravit.

Komentář píšu v době, kdy jsou hotový čtyři epochy ze slíbených sedmi. I tak je ve hře rozhodně co dělat a zabaví vážně nadlouho.

Ale pěkně od začátku.
Už jako malej kluk jsem mašinky miloval. Ať to byla malá modelová železnice v pokojíčku, nebo opravdový nádraží u babičky za oknem. Vláčky jsem prostě miloval, stejně jako je teď miluje můj syn. Když jsem trošku povyrostl a pořídil jsem si (byl mi pořízen) první počítač, objevil jsem kouzlo hry Transport Tycoon(dál už jen TT). U té jsem vydržel sedět dlouhé večery, někdy i noci. Spojovat města, továrny, budovat koleje, silnice a snažit se vydělat na tunel přes celou mapu. Jó to byly časy. Vždycky jsem si říkal jak je možný, že nikdo na úspěch TT nenavázal - jasně byly tu hry jako Transport Giant, Trains & Trucks Tycoon, Cities in Motion atd, ale žádná z nich mě nedokázala pohltit, tak jak se to povedlo tétéčku.

Až doteď...
Protože po sedmi letech vytváření Jan Zelený vydal Mashinky.
Principy hry jsou TT dost podobné, ale jeden zásadní rozdíl tu je. Narozdíl od předchůdce se tu setkáme "jenom" s vláčky. Proč ty uvozovky? Protože to úplně stačí.

Jako vždy začnete jako malej podnikatel s dluhem na krku a snem stát se dopravním magnátem. Tak postavíte nádraží, pár kolejí, další nádraží, k němu depo a v něm koupíte svůj první nejpomalejší vlak na světě. Vyšlete ho na trať a čekáte až odveze dřevo z lesa na pilu. Když tam konečně dojede, zjistíte že pila vyrobí prkna, které je potřeba odvézt do výrobny nářadí. Super, postavíte další nádraží, k němu depo a pořídíte si druhej nejpomalejší vlak na světě kterej bude vozit prkna. Jenže samotný prkna na výrobu nářadí nestačí, takže další trať s uhlím, s železem... Kouknete na hodiny, zhrozíte se - ale přece jen by ještě chtělo dodělat tohle a tohle... Zase je to ta hra, která vás chytne a nepustí.

Oproti TT je tu ještě jeden zásadní rozdíl. Ve hře jsou totiž místo peněz různé druhy žetonů - jiné dostanete za přepravu osob, jiné za zboží, uhlí atd. Jak se dostáváte ve hře dál a dál, hra vám bude prodávat vláčky za novější a novější žetony. To znamená, že pokud chcete jít s dobou a nezůstat u parních lokomotiv, musíte se chtě nechtě postarat o všechna odvětví na mapě. Když nasbíráte dostatek požadovaných žetonů, můžete se posunout do další epochy - od uhlí k naftě, od nafty k elektrice - celkem se dočkáme sedmi epoch.
Původní tratě který postavíte na začátku samozřejmě novým vlakům přestanou stačit, takže přijde čas na jejich výměnu za novější. K tomu vláčky zestárnou, takže se dočkají výměny i oni. V podstatě pořád je ve hře co dělat. K tomu vám starostové měst nabízí každou chvíli úkoly typu spoj naše město A s městem B, odvez z lesa u našeho města 500 tun dřeva atd.
Když už si budete od všeho toho stavění chtít na chvilku odpočinout, můžete se "teleportovat" do kabiny kteréhokoliv vláčku a kochat se krásnou malovanou grafikou.

Mashinky jsou prostě zábava a pokud jste měli rádi TT, určitě jim dejte šanci. I když hra pořád není hotová, získala už tolik různých ocenění, že by se za ně nemusela stydět ani velkorozpočtová hra.
Já hru můžu doporučit všema deseti a proto jí dávám 10/10

Pro: Hodiny a hodiny zábavy, mašinky, grafika, návaznost průmyslu, není to jen kopie

Proti: nic

+29
  • PC 95
Už jsem to kdysi někde psal, tahle hra má velký potenciál a její úspěch je v jejím příběhu - že autor hru dělal sám několik let. Takových her je spousty, ale neměly tolik štěstí a takový zájem jako tahle. Projekt sleduji od začátku, ještě kdy se hra jmenovala Logistics.

Když pomineme uměle vyvolaný úspěch, hra je opravdu úspěšná. Stavěcí mod je přehledný a nabízí vše co potřebujeme. "Kochací" mod je naopak velmi krásný a skvělý na pohled :) Jak již víte, Transportní Tycoony mám velmi rád, hrál jsem asi všechno. Transport Tycoon, Chris Sawyer's Locomotion i Transport Fever. Mashinky se dají s touto konkurencí srovnávat, ale každá hra je o něčem jiném.

Musím pochválit workshop, zajímavý systém ekonomiky pomocí žetonů. Ze začátku mě štvalo, že na vývozu Les - Pila nic nevydělávám. Ale vydělávám žetony dřeva. Blíží se elektrifikace a to bude teprve něco!

Myslím, že dále není co psát. Je to herní klenot jak byly mnou zmíněné hry. Vše co je na nich výborné je tady dokonalé.

Ale zaměříme se na nedostatky. První je špatná optimalizace, aspoň pro můj počítač :D Ale třeba GTA V jede krásně. Další věc je, že kolejiště vypadá divně. Než mne ukamenujete.
Dvojkolejka má koleje daleko od sebe, jako u TTD, jenže to už nevypadá na 3D pohledu tak hezky. Kdyby byla dvojkolejka na jednom pixelu jako u TF (vím, mřížka tam není), tak by to bylo mnohem zajímavější. Třeba se někdy dočkáme. Ono to vlastně ničemu nevadí. Jen to vypadá divně a zabírá to příliš místa.

A bonbonek na závěr. Upgrade průmyslu a stanic je to nejlepší. Luxus, co mě nejvíce bavil. A k tomu kampaň.

Pro: Grafika, herní prostředí, střídání ročního období, upgrade staveb, vozidla

Proti: Původní název byl lepší, systém rozsáhlých kolejišť, optimalizace

+18
  • PC 95
Vynikající hra. Těch současných 95% tady má naprosto zaslouženě. Hráno před dokončením poslední éry. Prakticky vše je hotovo, možná ještě přibudou letadla. Momentální verze neobsahuje prakticky žádné bugy (narazil jsem na jeden malý), vše vypadá výborně.
Hratelnost je vynikající, systém žetonů se myslím povedl. Stejně tak elektřina tomu dodává kouzlo. Největší přednost vidím v přepnutí do grafického "kochacího" módu, to je paráda. První hra, ke které jsem občas přizval čtyřletou dcerku a moc se jí to líbilo. Procházela se lesem jako v rpg (tam chyběla už jen schovaná truhla), přes pole slunečnic došla k vlakové trati vedoucí do hor, stačí kliknout na projíždějící RegioPanter a už sedíte na místě strojvedoucího a můžete i řídit (a v jejím případě houkat :). Velké plus je také za worshop na steamu. Můžete si přidat reálné vlaky jako již zmíněný RegioPanter, oranžovou tatru a spoustu dalších. To je něco pro fajnšmerky. Teď třeba vím, jak vypadá zevnitř Japonský šinkansen.
Nebudu psát sáhodlouhou recenzi plnou pochval, ale opravdu koho aspoň trochu baví mašinky, mhd apod., tak bude spokojený.

Abych jen nechválil, pojďme na nějaké neduhy. Trošku mě překvapila doba načítání při vyvinuté mapě (ale loading je jen při spuštění). Taky jsem měl vždy spousty peněz, ale takové železo byl kámen úrazu, ať jsem dělal co jsem dělal. Hudba byla trochu lepší v OpenTTD, ale tam byla ikonická, to se těžko překonává :).

Samozřejmě jsem rád, že hru vyvíjí český autor (sám!), takže těch utracených peněz vám opravdu líto není a ani nemusíte čekat na slevy.

Pro: hratelnost, workshop, systém žetonů, grafika, česká stopa

Proti: optimalizace, optimalizace některých surovin

+16
  • PC 50
Jako velký příznivec železnice a hry OpenTTD jsem měl od Mashinek obrovská očekávání (možná až příliš velká), a i když jsem dal hře šanci (více než 50 odehraných hodin mluví za vše), nedokázala je bohužel naplnit. Mashinky mají totiž hned několik nedostatků, které dokáží hraní pořádně otrávit či dokonce zprotivit. Nejvíc mi vadí toto:

1) žetonový systém - má své výhody (hra je díky němu obtížnější a zábavnější), ale má i své nevýhody (pokud vám dojdou například žetony uhlí, jste totálně v háji a je jedno, že ostatních žetonů máte v zásobě několik tisíc), Ve hře úplně chybí nějaký trh nebo místo, kde by se s žetony dalo obchodovat nebo je měnit za jiné.

2) postupné rozšiřování původní mapy a objevování nových měst - jednotlivá města se na mapě objevují postupně, tedy není možné udělat si nějaký počáteční plán, jak budete stavět a kam železnice povede. To trošku kazí pocit z otevřeného světa a omezuje hráčovu kreativitu. Naštěstí má hra editor map, kde si můžete rozmístit města, jak sami potřebujete.

3) chování vlaků - toto je za mě vůbec největší problém Mashinek a hlavní důvod mého zklamání. Vlaky se chovají divně (nepřirozeně) a velký vliv na tom mají obousměrná návěstidla, která nefungují, tak jak by měla (přesněji řečeno nefungují tak, jak by člověk čekal). V reálném světě se na jednokolejné trati vlaky potkávají v úseku, kde jsou dvě a více kolejí, v Mashinkách je velmi těžké takové situace docílit. Vlak místo toho, aby vjel na prázdnou kolej a počkal až bude moci pokračovat dál, radši vjede na kolej, kde už jeden vlak stojí a zastaví se přímo před ním u oboustranného návěstidla a stojí tak dlouho, dokud se oba vlaky neotočí o sto osmdesát stupňů a nezačnou samovolně a bezúčelně bloudit po celé mapě, což samozřejmě hru nepříjemně narušuje.

Abych jenom nekritizoval, musím pochválit "kochací mód". Ten se opravdu povedl. Stejně jako Editor map, který dosyta ukojí hráčovu kreativitu.
Celkově si při hraní Mashinek připadám jako manager, který je hrou nucen dělat jen ekonomicky výhodná rozhodnutí a nikoliv jako stavitel, který buduje vlakové impérium. Za mě jsou Mashinky spíše zklamání.

Pro: Editor map, Kochací mod

Proti: Podivné chování vlaků, Absence možnosti obchodovat s žetony

+16