Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Mafia: The Old Country

Mafia: Domovina

08.08.2025
81
30 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Ve čtvrtém díle herní série s českými kořeny odhalíte původ organizovaného zločinu v rámci příběhu zasazeném do Sicílie 20. století. Vžijete se do role Enza Favary, který bude muset nejednou dokázat loajalitu tamní Cosa Nostře. Samozřejmostí budou dobové zbraně, ať už půjde o nože, charakteristické lupary a vražedné vendety, ke kterým si budete pomáhat na koních nebo dobovými automobily.

Hlavní hrdina byl nucený strávit dětství na nucených pracích v sicilských sirných dolech. Osud mu však přihrál do cesty příležitost připojit se ke zločinecké rodině Dona Torrisiho. Přísahou se Enzo zaváže dodržovat kodex cti rodiny a své členství využít k postupu na zločineckém žebříčku. Sluncem zalité sicilské středomoří bude ostře kontrastovat s dobovou brutalitou se kterou se bude Enzo vypořádávat s Donovými nepřáteli a toto vše bude pohánět Unreal Engine 5.


Poslední diskuzní příspěvek

Odehrány necelé dvě hodiny. Hra vypadá výborně - grafika, dabing, hratelnost, atmosféra, celkové zpracování je velmi dobré. Jediná výtka patří ke stealth prvkům, příliš častým přechodům z herního rozhraní do filmečků a sekání před těmito přechody. Počkám na vyladění těchto nedostatků a nižší cenu.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Mafie je po pěti letech zpátky. Do posledního dne jsem příchod nové hry příliš nevyhlížel, protože jsem si říkal, že srpen 2025 je až za dlouho a třeba nastane odklad vydání. Nicméně, remake prvního dílu mi ukázal, že když vývojáři chtějí, tak se mají s čím předvést. Sice udělali pár přešlapů, ale jako celek hra fungovala a bavila mě. Když tedy nastal den vydání jejich zbrusu nové hry, začalo mě nahlodávat očekávání s troškou naděje, s čím se Hangar 13 vytasí a předvede se v plné kráse. Nakonec jsem se rozhodl hru pár hodin před vydáním předobjednat. A nelituji jediné koruny, co jsem utratil.

Po zapnutí hry nás přivítá zápach sirných dolů a s nimi i Enzo Favara, místní caruso, tedy důlní otrok. Během otřesů a následném závalu dolu se mu podaří uprchnout ze zajetí. Během ukrývání před pronásledovateli v nedaleké stodole se ho ujme místní vinař a don Bernardo Torrisi a dá mu důstojnou práci na farmě. Vděčný Enzo začne poctivě pracovat na hospodářství, jenže jak to tak na Sicílii bývá, začne docházet na prácičky pro dona a jeho rodinu, kdy se z Enza pomalu, ale jistě stává soldato. Není na to sám, společnost mu dělají parťáci Luca, jeho mentor a čestný muž s vybraným slovníkem; a jeho přesným protikladem Cesare, jenž užívá bohémského života plnými doušky. Oba jsou Enzovi po boku a stávají se jeho blízkými přáteli.

Během prvních dní na hospodářství se Enzo seznámí s místní krasavicí, Isabellou Torrisi, dcerunkou samotného dona. Jak Enzo postupně stoupá po mafiánským kariérním žebříčku a buduje si uznání i úctu, tím častěji ho don Torissi pověřuje hlídáním své dcery, pro kterou má už vybraného snoubence. Enzo ví, že tahle slečna mu může přinést jen potíže, jenže Isabelle nechybí iniciativa a tak je na průšvih zaděláno. Jak je známo, zakázané ovoce chutná nejlépe a tak Enzo zcela propadne své vášni pro okatou krásku s vlnitými kadeřemi. Enzo je mezitím přijat do rodiny, jenže je jen otázkou času, kdy taškařice s Isabellou přinesou své důsledky. Mezitím dojde k několika nešťastným událostem, které zapříčiní rozkol v Enzovi a jeho slibech. Bude jen na něm, čemu dá ve svém životě přednost… 

Připravte se na to, že hra je tradičně velmi filmová. Videohra mi dala 20 hodin parádní zábavy. Sice jsou v ději místa, jejichž obsah je odhadnutelný, ale není jich zase tolik, aby vám hra filmový zážitek zruinovala. Hru jsem odehrál jako fanoušek série v českém dabingu. Volím ho pro jeho krásné slovní obraty, práci s intonací i emocemi. Především musím pochválit lip-sync, kdy se dabing skvěle trefuje do otevřených úst postav i do jejich aktuálních emocí ve tváři. Probudí to u vás pocity, že ani nejde o dabing, ale o zamýšlený jazyk přímo od vývojářů.

Zůstaňme ještě chvíli doma; soundtrack ke hře složil skladatel Brian Transeau a zahrál ho Pražský symfonický orchestr, který se opět náramně povedl. Spoluvytváří parádní atmosféru celé hry. Jeho propracování a hloubka dosahuje stejných kvalit, jako měla originální hudba v druhé Mafii. Je tak dobrý, že by zasloužil samostatně vydat a poslechnout si mimo hru.

Cutscény si také zaslouží vychválit. Všechny se odehrávají v reálném čase přímo ve hře a díky day one patchi, který odemkl možnosti více snímku za sekundu, jsem nepoznal přechod z cutscény do gameplaye; vše je krásně plynulé. Vše se dá příjemně nastavit v hlavním menu hry.

Ale jak je na tom gameplay? Ze hry je poznat, že byl primárně dělán na ovladač a na konzole, což dnes platí pro celou herní sérii. Hráči na počítači tedy musí různé asistenty míření povypínat. Nicméně hra se na klávesnici a myši hraje také dobře. Především během přestřelek má hráč větší svobodu během míření a je jen na jeho schopnostech, jak dobře se mu během přestřelek povede. Konzolisté zase ocení pomocníky během míření i snazší souboje na nože. Ty jsou na počítači jediné větší mínus v hratelnosti. Jsou poměrně náročné, navzdory viditelné snaze tvůrců mít tlačítka pro ovládání souboje blízko sebe, ale prostoru na chyby v boji příliš není. Například ve finálním souboji s Il Merlem, po autonehodě a pádu ze skalnatého srázu, jsem se v boji na nože zasekl na nepříjemně dlouhou dobu a těch nadávek, co během boje padlo, byl víc než dost. Podobně jsem dopadl během přestřelky po zradě barona Fantonelly v továrně na tuňáky, kde jsem se zasekl tak na půl hodiny. Ale upřímně, více věřím tomu, že se mé schopnosti hrát akční hry pomalu vytrácí, takže to bude chyba spíše mezi klávesnicí a židlí. Naštěstí jsem oba eventy překonal a nemusel se ponížit a snížit obtížnost hry; už takhle jsem hrál na střední úroveň (a v budoucnu mě čeká další průchod na těžkou).

Stojím si tedy za tím, že stejně jako Mafia remake i Mafia Domovina se dá plnohodnotně zahrát jak na počítači, tak i s ovladačem na konzoli. Obě hry jsou na to stavěné.

Hraní hry je jinak více poutavé, než dřívější díly. Ve hře nemáte minimapu na okraji obrazovky, takže vám nezbývá nic jiného, než se orientovat podle směrových šipek na každé křižovatce, co vypadají jako dobové rozcestníky. Doporučuji si vypnout viditelnost cíle mise a v nastavení přístupnosti zmenšit HUD, aby měla obrazovka hry co nejvíce prostoru. Hra je tak velmi imerzivní, a když se ztratíte, stačí zmáčknout - všem herním veteránům série známou - klávesu TAB. Po dohrání hry se vám v možnostech výběru kapitol odemkne i volná jízda, takže si můžete otevřenou mapu hry vychutnat svým tempem. Po mapě jsou rozesety sběratelské předměty, takže i tahle činnost vás na několik hodin zabaví.

Gunplay je jinak příjemný, enemáci přemýšlí a taktizují, jak vás zmáčknout nebo takticky obejít. Dali mi zabrat, ale kombinace pušky a pistole / lupary (sestava, se kterou hraju v každém díle, pokud je to možné) mi dala zábavný mix zbraní na blízko i na dálku, se kterými se mi příjemně hrálo. Cover shooter mechaniku, co se ve hře vyskytuje, mám v oblibě, hraje se mi s ní o něco lépe. Toto není první díl, co staví gunplay na cover systému, takže si myslím, že k sérii Mafia tato mechanika prostě patří.

Ve správné Mafii nesmí chybět automobily a tady tomu není jinak. Doručuji si zapnout simulaci řízení, což udělá ze řízení vozů výzvu. Nejednou ztratíte kontrolu nad vozem, neboť jste ve velké rychlosti v mírné zatáčce najeli na hrbol, což vás rozhodí, roztočíte se a skončíte i s vozem pod mostem v místním potoce. Díky dobovému zasazení do let 1905 vozy ještě hodně připomínají koňské kočáry, jen s tím rozdílem, že mají vlastní motorový pohon. I pneumatiky hodně připomínají loukoťová kola, které se odlišují jen vrstvou kaučukové gumy po obvodu. Místní prašné silnice však vozům příliš nesvědčí a ani neexistující provoz mě moc nemotivoval jezdit v autech.

Teď napíšu něco, co bych nikdy nečekal, že o hře Mafia někdy řeknu, ale mnohem raději jsem sáhl po koni než po autě, pokud jsem dostal možnost výběru. Mnohem více mi to sedí do venkovského prostředí ze začátku 20. století, automobily byly tehdy ještě velká vzácnost. Stejně tu nejsou žádné kloudné silnice, jen prašné cesty a občas kočičí hlavy na mostech a ve městě. Herní atmosféra ze sedla koňského hřbetu byla přeci jen lepší.

Po grafické stránce hra běží až na pár zaškobrtnutí naprosto parádně. Unreal Engine 5 poskytl tvůrcům nástroj, jak realizovat fotorealistickou grafiku. Vše vypadá uvěřitelně a živě, především místní krajina a její ráz; květiny, pole, ovocné stromy, lesy, domy a jejich místnosti. Má to však svůj háček; hra je velmi náročná na grafiku. Přiznám se, že jsem se úplně nevyznal v grafickém nastavení, tak jsem prostě nastavil grafiku na preset „epické“ a jen si užíval nádherných detailů. Moje grafika i procesor to zvládal, jen se mi roztočily větráky o sto šest. Následkem bylo, že jsem si doma, uprostřed léta, pěkně zatopil a u hraní se nejen vlivem obtížnosti pěkně zapotil. Hra nicméně běžela stabilně, bez pádů a relativně plynule; na žádné dlouhodobé propady snímků jsem nenarazil. Tím ale nechci říkat, že propady nejsou; to ne, občas se vyskytnou, ale po vteřině je hra zpátky na požadovaných FPS. Jediné, co občas zazlobí, jsou probliky textur, známé už z her běžících na předchozí generaci enginu. Naštěstí nejsou příliš časté a netrvají příliš dlouho.

Co tedy říci závěrem? Po pěti letech tu máme zpátky další díl ze série Mafia, tentokrát úplnou novotinu. Je z ní poznat, že se jedná o projekt, který byl úspěšně dotažen do konce tak, jak ho tvůrci zamýšleli. Příběh je správně mafiánsky temný s drobnou příměsí humoru. Avšak když nahlédnete do diskuzí pod recenzemi na internetu, všimnete si hlasité části hráčů, co po shlédnutí několika videí hru automaticky odsoudili, aniž by ji sami zahráli a hru označili za AAA odpad. Začínám nabývat dojmu, že je dnes trendem vše nové předem odsoudit a kdo tak nečiní, je jen vazalem velkých studií a vděčně přijímá vše, co tyto studia vydají. Tato přebujelá snaha vymezit se vůči každé videohře, co v dnešní době vychází, do hodnocení her podle mého názoru nepatří. A už vůbec ne do Mafie, které se povedl návrat na jedničku.

A pamatujte, přátelství je sračka

Pro: Vynikající filmový příběh, dobová atmosféra, originální soundtrack, skvěle napsané postavy, český dabing, imerzivní gameplay, fotorealistická grafika, odemykatelná volná jízda, příjemná hrací doba, poznámky po stolech

Proti: Neduhy Unreal Enginu 5, tedy propady FPS a problikávání textur, gameplay je poněkud repetitivní

+21
  • PC 90
Nová Mafia je pěkný filmový zážitek. Hra se drží toho, co umí v sérii nejlépe. A to je lineární vyprávění příběhu, přechod z kapitoly do kapitoly bez nějaké větší volnosti. Začal s tím už první díl, bylo to i v modernějším remake a v menší míře i ve druhém díle. V Domovině je lineárnost ještě silnější než kdy dříve. A mě to vyhovovalo. Dohráno na střední obtížnost.

Hru jsem dohrál za 14 hodin, což je tak akorát. Hrál jsem pomalu, žádný kamikadze styl, jak někdy dělám. Užíval jsem si herní prostředí a kochal se detaily. Ať už se jedná o krásné prostředí Sicílie, malá městečka nebo průmyslové oblasti. Všechny lokality jsou krásně zpracovány do detailů. Budovy mají popraskané zdi nebo kovové kotvy na zdech, na polích pracují lidé, průmyslové budovy mají své animace parních strojů. Hra vás vtáhne do děje opravdu stylově.

Hra mi hodně připomínala první Mafii i tím, jak se vyvíjí postavy a počáteční děj. Tvůrci se inspirovali tím nejlepším, co nabídl první díl a originálně to zpracovali do Sicilské krajiny. Mladý Enzo, který otročil v sirných dolech dostal jedinečnou šanci utéct z otroctví. Podařilo se mu utéct pronásledovatelům až na pozemky patřící jisté rodině Torrisi. Členové této rodiny mu následně zachrání život a dovolí mu se ubytovat na jejich farmě. Pravda, ze začátku bydlí v nějaké stodole poblíž stájí. Postupně se setkává se členy rodiny, včetně samotného Dona Torrisi.

Oblíbil jsem si zejména Lucu. Hodně Enzovi pomáhá a několikrát mu zachrání život. Jeho kolega Cesare byl od začátku vůči Enzovi skeptický a nedůvěřoval mu. Postupně se z těch tří stanou přátelé, do doby než Enzo začne stoupat výše. Cesare to těžce nese a závidí.

Příběh hry se rozjíždí nezvykle pomalu, a to je dobře. Z otroka se Enzo vypracuje na váženého člena rodiny Torrisi. Kromě výše zmíněných osob je v rodině i půvabná dcera samotného Dona – Isabela. Z gangsterského příběhu je rázem zajímavý příběh o lásce, což také není v sérii zvyklostí. Lásce je zde věnována velká část příběhu. Jelikož se hra odehrává dávno v minulosti nejsou sňatky jen tak. Don Torrisi přesně naplánuje, koho si má Isabela vzít za muže. S čímž samozřejmě Isabela nesouhlasí.

Co se týče hratelnosti jedná se o klasickou Mafii. Hratelnost je podobná Definitivní edici prvního dílu čili takový cover shooter. Doporučuji si v nastavení vypnout pomocníky při míření (automaticky zapnuto při spuštění hry). Hra se na klávesnici s myší hraje skvěle. Ve hře se kombinují stealth úkoly s klasickou střelbou. Stealth je poměrně jednoduchý, kdy si stačí počkat na vhodný okamžik na odlákání nepřátel.
To střelba to je větší sranda. Dobové zbraně jsou kvalitně zpracovány a střelba z nich je uvěřitelná a taky nečekaně pomalá. Nejsou tady žádné samopaly nebo Thompsony. Musíte si vystačit s puškami nebo brokovnicemi a s pistolemi. Zbraní není mnoho.

Samotnou kapitolou jsou nože. Otravné pěstní souboje z druhého dílu jsou nahrazeny otravnými souboji s noži. Moc mě to nebavilo. Vypozoroval jsem, že je vlastně jedno, jaký nůž používáte. Zajímavostí je, že se nůž tupí (což v soubojích nemá žádný vliv). Nože se tupí jen při normálním hraní a je třeba jej občas nabrousit.

Nyní něco o pohybu po mapě. K dispozici jsou auta nebo kůň. Auta jsou zpracována velmi věrohodně a je radost je řídit. Měl jsem nastavenou simulaci s manuálním řazením a často se mi stalo, že jsem se přetočil, jelikož auta ještě nemají posilovače řízení, ABS nebo ESP. Jízda na koni zapadá do hry více.
Pochválit musím i parní vlaky.

Poslední věc co musím pochválit jsou efekty. Nebe, déšť, prach, střepy, ničení věcí při přestřelkách, pohyby parních strojů, výbuchy nebo samotná Etna. Její přítomnost významně ovlivňuje začátek i konec hry. Což jsem nečekal.

Hru můžu s čistým svědomím všem fanouškům série doporučit. Příběh plný klišé, předvídatelných i nečekaných zvratů. Přesně to, co máme na Mafii tak rádi. Navíc český dabing je opravdu povedený a kupodivu pasuje i na pohyb rtů.

Herní výzva č. 2 – Tenkrát na Západě.

Pro: Grafika, krásné prostředí Sicílie, mnoho detailů a skvělé efekty. Super mafiánsky příběh se vším všudy, skvělý dabing. Etna!

Proti: Jízda na koni je trošku krkolomná, volná jízda není tak záživná jako kapitoly. 

+13
  • PC 90
,,Tome tak tohle se povedlo...'' Jak by řekl don Salieri.
A opravdu Mafia: The Old Country se fakticky povedla. Co mě uchvátilo hned na první dobrou je grafika, ta je neskutečná a Unreal Engine 5 hře nejen sluší ale i svědčí.

Po dlouhé době tu máme díl ze série, který má opět skvělou atmosféru, bravurní a lineární příběh a také skvělé a dobře napsané postavy. Mafia: The Old Country neboli Mafia: Domovina není Mafií 4, nýbrž prequelem původní Mafie nebo spíše Mafia: Definitive Edition
Zasazení na Sicílii je skvělé a vidět a hlavně zahrát si to, kde to všechno začalo nebo odkud Mafie pochází bylo parádní. Sicilská příroda je nádherná na pohled ale i budovy a hory, kterým vévodí sopka Etna.
Po herní mapě se tentokrát proháníme na koních ale taky samozřejmě i v prvních automobilech té doby, které byly ještě na kliku.

Jizdní model je skvělý, obzvlášť když hrajete na simulaci řízení, ovšem je tu jeden takový nešvar a to, že když nabouráte a to i ve větší rychlosti, tak to autu skoro ani ,,neublíží''. A když se převrátíte na hlavu tak ani neumřete a to je škoda v tomhle prostě byla původní Mafie realističtější. Ale to samotné hře nijak neubírá na kvalitě.

Dobré jsou i zbraně, konkrétně zde hlavně nože, na kterých je to hodně založený. Jsou zde tři typy nožů, každý má své vlastní využití.
Hra se svojí délkou, by se mohla zařadit vedle Mafie 2, to je jen můj odhad. Hru jsem zahrál za nějakých 14 hodin ale to jsem se občas zdržoval i sbíráním některých sebratelných předmětů, které jsou zde také.

Jak jsem psal výše, příběh hry je lineární což je super a je to tak návrat k prvním dvoum dílům série. Ale někdy ta lineárnost byla, přece jenom příliš, protože jste se nemohli vzdálit od někoho na pár metrů aniž by vás to donutilo se vrátit k cíli, nebo vrťte se do oblasti mise, tohle bylo trošku otravné a přece jenom jsme si nemohli chodit pokaždé, kde jsme chtěli a jak jsme chtěli. A také nascriptované dojíždění auta nebo koně k cíli, kde vám auto nebo kůň sám zaparkoval aniž by jste řídili, tam tak být nemuselo. Ale to jsou jen takové detaily, které ve výsledku, vůbec nerozhodují.

Hra je jinak parádní a je skvělým návratem ke kořenům série a doufám, že příští díl ať už to bude Mafia 4 nebo něco jiného bude v tomto pokračovat.

Pro: Příběh, grafika, postavy, Sicílie, soundtrack, Mafia

Proti: Někdy až příliš lineární

+13
  • PS5 90
Nová MAFIA je pro mě neuvěřitelným překvapením.

Ruku na srdce, pokud by někdo chtěl srovnávat jednotlivé díly, tak po třetí Mafii nebyla laťka vysoko. Jenže nezapomenutelný zážitek z prvního dílu není otevřené město anebo desetihodinový gameplay. Jsou to hlavně dobře napsané postavy a děj. A na rozdíl od již zmiňovaného třetího dílu, kde si stěží vzpomenu na motivy hlavní postavy (mám problém si vybavit i jméno), vždy mi problesknou hlavou momenty, jako Tommyho jízda v Taxíku, omerta, Don Salieri, Vito a Joe na konci druhého dílu a taky to osudové spojení Vita a Tommyho. Na nic z toho se zkrátka nezapomíná. Nyní mohu s klidným srdcem přivítat Enza do rodiny, protože v Domovině je hned několik stěžejních momentů, které se mi vryli podobně do paměti.

Dialogy byly perfektně napsané. Když jsme jeli autem a já měl možnost přeskočit jízdu, ignoroval jsem tuto možnost. Naopak, jeli jsme společně a já měl tu čest poslouchat rozhovor ze zadní sedačky. Skutečně, byl jsem u toho s nimi po celou dobu. Dobře napsaným dialogům pomohl i skvělý dabing (!). Tak skvělý, že rozhodnutí nepromovat jej více před vydáním hry v Česku považuji za nejhorší marketingové rozhodnutí této značky. Dlouho se mi nestalo, abych se zamiloval do postavy jen díky zapůjčenému hlasu (Cesare a hlavně Don  Torrisi). Vždyť jde o Mafii, probůh! S dabingem jde ruku v ruce od počátku.

Pokud někdo váhá s pořízením hry, tak zbytečně.

Pro: Dabing; Děj, postavy a originální prostředí

Proti: Kratší stopáž hry

+11
  • XboxX/S 75
Série Mafia je po delší odmlce zpět na našich monitorech. Díl Domovina nás má vrátit do úplných počátků zločinecké organizace, což se podle mě povedlo a tento díl by se určitě dal označit jako nejvíc mafiánský díl ze všech.

Před vydáním samotné hry jsem četl nespočet názorů, že toto už není Mafie, že hra vypadá jako z PS3 nebo že chůze postavy zní jakoby chodila v blátě, přitom chodí po pevném podkladu. S ani jedním z těchto názorů se neztotožňuji, ale rozhodně netvrdím, že hra nějaké ty nedostatky nemá, o těch ale až později. Začneme klady, kterých určitě není málo. Tím prvním je příběh, na kterém si série zakládá už od prvního dílu. Čeká zde chladný, syrový příběh s uvěřitelnými postavami, hra se ale nebojí situace odlehčit zejména v první polovině hry, ale oproti předchozím dílům bezesporu zvážněla. Žádný automat na hlášky jako Paulie, Joe či Donovan zde nefiguruje. Ale že by mi to úplně vadilo, se říct nedá. Příběh mě bavil, od začátku do konce. Enzo se přes otročinu v dolech stane kydačem hnoje a nositelem prasat na večeři, aby se vzápětí stal součástí mafie a to vše za doprovodu výborného soundtracku a solidního českého dabingu, který před hrou v podstatě vůbec nebyl promovaný a za mě to je trochu škoda. Oskar Hes v hlavní roli předvedl i přes své malé zkušenosti s dabingem dobrý výkon a doplňují ho v tom i další dabéři, které jste už mohli slyšet např. v KCD 2 či v předchozích dílech. I ostatní postavy jsou dobře napsané a jednoduše zapamatovatelné.

Líbilo se mi i grafické zpracování, hra běží na UE 5 a vývojáři nám kromě krásných interiérů nabízí i krásná města v čele se San Celeste, ale ani ostatní města nijak výrazně nezaostávají. Není to ovšem pouze o městech, Sicílie nabízí spoustu dalších míst, které stojí za návštěvu, i když se na to hra moc netváří a hráče nutí pohybovat se v předem určené linii. Po dohrání hry v rámci obdoby volné jízdy to už možné je. Cutscény jsou rovněž fajn, plynulé přechody z gameplaye přímo do cutscén jsou zvládnuté dobře, dá se nastavit, aby jak cutscény, tak samotná hra měla stejný počet FPS, aby vás nepraštil do očí drop z 60 na 30 snímků za sekundu. Neopomenu ani jízdní model aut, který mi také přišel super, díky donovi a jeho finančním schopnostem se dá v garáži narazit na skutečné bonbónky. Jízda na koni také není špatná, jelikož jsem ale před nedávnou dobou znovu dohrál RDR2, jsem ohledně jízdy na koních ve hrách trochu více rozmlsaný, takže žádné zázraky nečekejte. Moc mě nepotěšily ty čáry, které vznikají při trysku na koni, které mají asi jakože symbolizovat rychlost no, to tam úplně nemuselo být.

Pomalu se již dostáváme k záležitostem, které se mi příliš ve hře nelíbí. Umělá inteligence protivníků není z nejlepších. Hvízdání a následné postupné pochody NPC k hráči jako ovce na porážku z Mafie 3 jsou naštěstí pryč, místo toho tu máme mince a flašky. Ale díky lineárnosti titulu nejsou NPC příliš vynalézává a pohybují se v přesně určených koridorech, koukají do mrtvých bodů, nevšimnou si, když pár metrů od nich Enzo zvedá mrtvolu, přičemž mohutně funí a odnáší ji do modré bedýnky. Při samotném střílení se sice nepřátelé schovají za nejbližší překážku a střílí z krytu, ale po čase jednomu z nich mrdne a zavelí, že toho parchanta musíme přece vylákat a začínají chodit k hráči jako ovce na porážku a vy je můžete bez potíží čistit, tedy kromě jednoho specifického NPC, mastodonta s čapkou a luparou, který toho vydrží více, než by bylo zdrávo. Není to ideální, ani když už nějakou část mise plníte s některým z vašich spojenců, kteří toho sami moc nepostřílejí a je to tedy primárně na vás.

Ani souboje s noži nejsou něco, co bych si úplně užíval. Není jich úplně málo a o to více mě mrzí, že si s nimi vývojáři více nepohráli a nepřidali např. trochu více animací. Navíc každý souboj probíhá naprosto stejně a ke konci jsem už jen prázdně civěl do monitoru mačkajíc tlačítka pro úskok a útok. Souboje navíc dost často vyplynou z nelogické situace, kdy váš protivník například upustí zbraň, vytáhne nožík a jde se vesele bodat.

Je mi samozřejmě jasné, že Mafia je zkrátka lineární příběhovka a je tedy logické, že zde nějaké skripty budou, ale tady jich bylo na můj vkus dost možná až moc a ke konci hry jsou už dost předvídatelné. Stačí zkrátka počítat s tím nejhorším a to přesně hra hlavnímu hrdinovi hodí pod nohy. Nepotěší ani hláška vrať se na místo mise, jinak skončí nezdarem. Hra nabízí i speciální schopnosti, které můžete získat pomocí korálků, které můžete najít různě po světě a jednu máte již od základu, Enzův instinkt, díky kterému můžete vidět nejbližší protivníky, klidně i za zdmi. I na toto jsem viděl pár lidí kydat hnůj, ale mně to zas tak nevadí, není to nutnost tyto prvky používat a někomu to může pomoci k hladšímu průchodu hry.

Co napsat závěrem? Mafia: Domovina není špatnou hrou. Je to jednohubka na 10-15 hodin s kvalitním příběhem a lineární hratelností zabalená do líbivého grafického kabátku. Nicméně pokud vývojáři skutečně plánují vydat plnohodnotnou Mafii 4, je potřeba na několika věcech zapracovat a být o něco vynalézavější.

Pro: příběh, postavy, grafika, jízdní model aut, český dabing

Proti: umělá inteligence protivníků, souboje s noži, až moc skriptů, pár dalších detailů výše zmíněných v komentáři

+10