Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 85
Tak. Kousek historicko-herního vzdělání doplněn, teď co k tomu napsat. Stálo to za to?

Tato více, než 30 let stará adventura, se v mnoha směrech vymyká tehdejšímu, ale i dnešnímu klasickému pojetí adventur. Postava nemanipuluje s okolím pomocí nastaveného portfolia slovních akcí (použij ruku, použij pusu, použij nohu), nemá ve svém hábitu místo na uložení žebříku, ba ani flakónku (nemá inventář) a za celou hru sebere pouze jednu věc (i když opakovaně). Ve hře nepoužíváte věci na jiné věci. Hlavní postava Bobbin Threadbare (dle automatického překladače cívka s obnošenou nití) s prostředím interaguje pomocí “magických vzorů” skládajících se z tónů vyluzovaných pomocí hole, která byla kdysi součástí stavu (Loom), který spřádá vlákna reality. Vzory se Bobbin učí průběžně z pozorování světa kolem sebe. Respektive vy se učíte. Vzory (tedy souslednost tónů) nejsou ve hře zaznamenávány. Musíte si je zapamatovat, či zapsat, odhadnout, co umí a jak je možné je použít. (Až později jsem se dočetl, že míra nutnosti použít vlastní paměť či tužku a papír, je závislá na zvolené obtížnosti.) 

Bobbin vzešel ze Stavu, když s ním jeden ze Strážců trochu experimentoval a přidal šedou barvu. Keepři potrestali opovážlivce a Bobbina vykázali z komunity do vesnice, neboť zjistili, že jeho šedá nit vytváří v předivu reality chaos a nepředvídatelnost. Když se Bobbin vrací ke Strážcům na kobereček na své 17 narozeniny, aby čelil svému osudu (a rozhodnutí Strážců, co s ním provedou), cosi se semele a Bobbin zůstává sám s holí, aby se pokusil zabránit Chaosu vstoupit do reality a ovládnout svět. 

Na to, že jde o cca 3 hodinovou jednohubku, vypráví hra zajímavý, originální a poměrně komplikovaný příběh (který si musíte částečně sami domyslet). Nečekejte klasické zakončení, i s ohledem k tomu, že zřejmě měli tvůrci rovnou našlápnuto na pokračování.

Hra je plně dabovaná a vrchol tehdejšího grafického umu dnes nazývaný pixel-art perfektně zobrazuje vše, co se ve hře odehrává, pokud máte dobrý zrak, nebo monitor velmi blízko obličeje, protože se mi tuto stařičkou hru podařilo rozhýbat pouze v okně v přednastaveném rozlišení.

Ale určitě stála za to.

(Ke hře jsem se dostal v rámci Herní výzvy 2023.)
+21
  • PC 65
Ke hře Loom jsem se dostal prvně, když mi určitě nebylo ani deset. "Loom", říkal jsem si, "to bude určitě něco jako Doom". No nebylo. Byla to EGA verze, kamarád hru miloval a spíš jsem koukal, jak hraje on. Asi jsem byl tehdy moc blbej, abych pochopil, co se po mně vlastně chce, ale přesto ve mně zanechala poměrně hlubokou paměťovou stopu na velmi nevšední vizuál. Moje paměť ale nesahala nikam dál, než za několik málo prvních obrazovek.

No a o čtvrt století později se s hrou setkávám znovu. Problém nastává hned na začátku, jakou zvolit verzi? Každá má svá pro i proti. Rozhodně preferuji mít VGA grafiku a dabing, zároveň ale těžko překousnu, že bych měl být ochuzen o nějaké dialogy či detaily postav. To, že sám autor preferuje EGA verzi, určitě také hraje roli. Osud rozhodl tak trochu za mě. Ve chvíli, kdy jsem byl rozhodnut pro EGA verzi, tak verze, co jsem sehnal, byla nečekaně ta VGA s dabingem. Už jsem to tak nechal a začal hrát.

Samotný koncept hry mi přijde fajn. Je to originální, má to hudební tematiku, což je mi blízké a docela kvituji, že odpadá manipulace s předměty v inventáři a hra na to jde jinak. Ačkoliv de facto skrývá práci s inventářem a příkazy za kouzla hrané pomocí tónů na klacku. Ve chvíli, kdy je vám přehrána nová sekvence tónů, je to vlastně, jako byste sebrali nový předmět do inventáře v klasické adventuře. I tady, jak se to tak dělává, jsem občas sklouznul ke zkoušení všeho na všechno. Tady to ale znamenalo mnohem delší proceduru, což moc nepřispělo k tomu, abych si ke svému klacku vytvořil pozitivní vztah. Nejlepší na tom všem celém je fakt, že na funkci, co vlastně daná melodie dělá, obvykle musíte přijít sami.

Zvolil jsem samozřejmě obtížnost expert a moc nechápu, v čem by měla spočívat ona výzva na nižších obtížnostech, když už na expert je to velmi jednoduché. Tedy myšleno odposlouchat 4 tóny, když mám obvykle nekonečno pokusů a nekonečné množství kontrolních poslechů. Snad jen zapamatovat si, který že to záhyb na klacku je třeba zrovna tón A, to mi dělalo občas problém.

Co je na hře těžké, je nutnost vypisovat si jednotlivé čtyřtónové melodie na papír, protože nosit to v hlavě, se moc nedá. Celkem jsem si jich ve hře zapsal 17, tím pádem vlastně asi 30 různých použitelných melodií (není to dvojnásobek, protože palindromatické melodie mají jen jednu variantu a nejdou hrát pozpátku).

I přesto, že se LucasArts zaštiťují tím, že byste se nikde ve hře neměli ocitnout v situaci, kdy se nejde dostat dál, není tomu tak. Vzhledem k povaze a systému hry se může velmi snadno stát, že něco vynecháte a nedozvíte se potřebné kouzlo. Ono kouzlo budete potřebovat mnohem později, kdy není cesty zpět a ono kouzlo už nemáte jak zjistit. Takto jsem se bohužel musel podívat ke konci do návodu, neb jsem někde prošvihl kouzlo "léčení".

Jinak byla pro mě obtížnost příjemná, takhle to mám docela rád. Grafika je moc pěkná, líbí se mi obě verze. Co musím zkritizovat je fakt, že je hra příliš hluchá. Zní tu minimum zvuků a ve většině obrazovek není slyšet vůbec nic, ani zvuky ani hudba a co se týče oné hudby, Čajkovskij je krásný, ale nemám rád, když je hudba převzatá a do hudební hry by se hodila originální hudba. Takže tohle jsou pro mě body dolů.

Příběh překvapivě není úplně špatný. Popravdě jsem prve ani nečekal, že tu nějaký pořádný bude. Škoda je, že se příliš rychle dostane do poněkud překotné formy a ztrácí tím tak pro mě na zajímavosti a uvěřitelnosti. Příliš brzy se z toho zkrátka stane příliš přebujelá záležitost, všechno je moc na honem, nikde se moc nezdržíme a ani hlavní záporňák se na scéně moc dlouho neohřeje. Spousta jinak zajímavých postav se jen tak mihne. To, že mám výhrady ke scénáři ovšem neznamená, že jsou špatné dialogy. Docela jsem se i zasmál a má to šmrnc.

Loom je pozoruhovná adventura, která přišla ve své novější verzi snad jako první adventura s plnohodnotným dabingem a k žánru přistupuje dost jinak, než ostatní. To jí jde obrovsky ke cti. Je však poněkud krátká, což by nevadilo, kdyby neměla až tak vysoké příběhové ambice, které by slušely hře mnohem delší. Nejsem také vůbec spokojen se zvukovou stránkou hry. Dabing samotný je ale dobrý. Celkový dojem je takový, že Loom je prostě "jen" fajn a na to, že je tak krátký, jsem ho hrál asi pět dnů a nikdy mě neudržel déle jak na hodinku. Hra mě brzy unavila z netrefování se do správných záhybů na klacku a z neustálého koukání se ve tmě na papír s poznámkami, který s radostí vyhazuji do koše :-).
+22
  • PC 80
Pokud vás i 30 let stará hra dokáže skvěle bavit a ponoříte se do ní, jako do čtení knížek v dětství, je to důkaz, že audiovizuál sice může být důležitý, ale rozhodně není stěžejní.

Krásná a milá adventura, kde hudební mechanika, pokud nehrajete na těžkou obtížnost, sice není vyloženě hudební, ale to nic nemění na skvělém dabingu a příjemné retro pohádkové hratelnosti.

Pro: retro pohádkovost

Proti: krátké; ve steam verzi dost chybějících hudebních podkresů

+5 +6 −1
  • PC 75
Byla jsem poslána staršími, abych Tě povolala…

Příběh Bobbina, toho který má přinést zkázu nejen cechu Tkalců, ale celému světu této poetické hry, začíná na sklonku jeho sedmnáctých narozenin při pozorování východu slunce nad vesnicí, ve které žije. Hra začíná mírumilovně s reálnou hrozbou na pozadí, končí ale přesně obráceně - zlo nabývá obřích rozměrů, lidé umírají a hlavní hrdina se vtělí do další formy svého bytí, zanechajíc tak svět napospas mrtvým… Jo, i když Loom působí nevinně, konec hry ukáže přesný opak. 


C-D-D-E

Hratelnost Loomu je založená na minihrách, kdy hráč musí pozorně naslouchat hudebním tónům, zapisovat si je a poté je interpretovat pomocí své hole. Není zde žádný inventář, není zde žádné kombinování předmětů. Vše je pouze o rozhovorech, o průzkumu a o hraní krátkých tónů, které Bobbina posunou opět o kus dále. Tóny hrané na Bobbinovu hůl mají různé magické schopnosti a tak lze pomocí not uzdravovat zraněné i mrtvé, vypouštět vodu, pokud to bude potřeba, otevírat dveře a podobně. Samotný hráč ve hře vůbec nesahá k násilí, třeba takového draka se zbaví tak, že pomocí tónů ho uspí a poté pod ním hromadu zlata promění ve slámu, kterou si spící drak svým dechem zapálí a tak raději uletí. Ke spoustě činností navíc hra dodá nápovědu v podobě vidění budoucnosti v po světě rozmístěných koulí. Neříkám, že se ve hře nejde zaseknout, pokud se tak přesto stane, není to většinou chyba hry, ale spíše nevšímavost hráče. Většina úkonů je logická a dá se na ně přijít.


EGA vs VGA

Na GOGu, odkud hru mám já, je k dispozici VGA verze hry. Je na první pohled rozhodně hezčí, jak stará EGA verze, + navíc obsahuje výborný dabing. Nicméně chybí v ní některé animace, chybí v ní některá hudba, jsou v ní zkrácené některé dialogy. Herně je tedy VGA verze horší a pouze v EGA verzi si hráč užije Loom tak, jak ho zamýšleli autoři.

EGA verzi jsem si tedy po dohrání prošel v rámci gameplay videa a užíval si rozdíly, které mezi oběma verzemi jsou. A nutno podotknout, že i starší EGA verze vypadá v rámci možností velmi dobře. 


Jednoho dne se opět potkáme!

Poslední věta ve hře. Bohužel, z plánované trilogie sešlo a hra se tak nikdy pokračování nedočkala. Loom zůstal ve svém poetickém vyprávění osamocen a hráči se nikdy nedozvěděli, a asi nikdy nedozví, jak příběh pokračoval po velkém finále. A i když je to škoda, protože příběh není uzavřený, určitě Loom doporučuji vyzkoušet. Je to na první pohled milá a pohodově hratelná adventura, která v sobě ukrývá unikátní hratelnost a hlubší myšlenky, než se na první pohled může zdát.

Pro: Příjemná vizuální stránka, hezká hudba, hudební minihry,

Proti: Krátká herní doba, příběh je neukončený, minimum zvuků,

+22
  • PC 70
Další z prastarých adventurek, která pravděpodobně seděla na hard-discích většiny hráčů devadesátek. Nenáročná, místy vtipná, co potěšilo byla logičnost hádanek na rozdíl třeba od Opičího ostrova nebo Indiana Jones, kdy indicie někdy nedávaly smysl a bylo nutné hrabat se v inventáři plném předmětů.

Ve výsledku bych to viděl v lepším průměru i těch 30-ti letech je to hratelné a svět tkalců dokáže zabavit - 70 %
+1 +3 −2
  • PC 85
Začínala jsem na vysoké hoře, ze které měl samotář a vesnický vyvrhel Bobbin ten nejlepší výhled na hvězdy. Ve svém šedobílém hábitu s kapučkou se toto nemehlo vydalo do světa porazit temnotu, dospět a stát se labutí. Příběh nebyl kdovíjak hluboký, ale pro tuto krátkou adventuru zcela dostačující.

Loom je bezesporu originální adventurou. Nejen, že si celá hra vypůjčila hudbu z Labutí jezera od mistra Petra Iljiče Čajkovského, ale i hádanky jsou založené na kombinaci hudebních not (zde oceňuji možnost volby obtížnosti pro nás bez hudebního sluchu). Tím pádem odpadá nesmyslná kombinace předmětů v inventáři (viz Maniac Mansion: Day of the Tentacle) a hledání aktivních věcí v prostředí, což beru jako plus. Hádanky, které si hra na mě nachystala, byly logické, a tak moje záseky spočívaly jen v mé blbosti a i to je plus. A vyřešení některých hádanek bylo nejen logické, ale také vtipné (obarvení oveček nazeleno).

Přestože má Loom již starou grafiku, tak pořád měla své kouzlo. I přes omezené možnosti vývojářů se jim povedlo vytvořit detailní a malebný svět. Také mě pobavily některé prvky, například ztvárnění draka a interakce s ním, nebo bestie v kleci.

Hru jsem si chtěla zahrát, protože je nenáročná a odpočinková a i díky hudebnímu doprovodu tato hra splnila svůj účel.
+34
  • PC 75
Herní výzva 2020: "♫♫♫"

Nejsem velký fanoušek adventur od Lucas Arts, ale Loom mě prostě lákal a výzva nevýzva, už jsem ho po téměř 30 letech od vydání prostě musel koupit a zahrát.

Po asi čtvrthodině jsem si začal říkat: "No počkat, tady něco nehraje..." A taky že ne. Loom má půl hodiny trvající audio úvod naprosto mimo hru. Našel jsem ho až na TyTrubce, v nejlepší podobě asi tady , s titulkama a obrázkama ze hry. A je to i zvukově velmi podstatná část. Na rozdíl od jiných adventur zde není zvuk otevírání dveří, šplouchnutí do vody atd... Je tu mnoho pasáží, které jsou úplně tiché, o to větší mají sílu pasáže, kde hudba je. Jako fanoušek vážné hudby jsem hned poznal části Labutího jezera od Čajkovského, (což má přesah i v příběhu), nejsem si jistý, do jaké míry má tedy Loom originální soundtrack.

Příběh a svět jsou zcela fantasy pohádkové a jak bych to řekl... neamerické. Asi zbytečné více rozepisovat, když ostatní to dokázali lépe, prostě vtípky, jako u Indieho či Opičího ostrova tu nejsou, ani žádný sidekicky v podobě lepé děvy a akčních pasáží, ani žádný šťastný konec. Tady to zní, jakoby Loom ztrácel, ale opak je pravdou. Způsob vyprávění je hladký a klidný, tak nějak jde všechno přirozeně. Zajímavé je, že zdánlivě hlavní záporák vypadá jak jeden z piklujících rádců z Šíleně smutné princezny, naopak detail mluvícího nezdánlivě hlavního záporáka by mě jako dítě opravdu vyděsil.

Grafika je nádherná, překvapí efekty průhledného skla a další detaily. Ale to, čím je Loom originální, je gameplay. Na rozdíl od jiných adventur tady nemáte inventář a přemýšlení jaký předmět použít na jaký. Vaším jediným nástrojem je kouzlení pomocí tónů, v průběhu času se učíte víc tónů a víc receptů. Já si to zapisoval do svého bločku, i když v bonusových materiálech jsem našel i pěkně vyvedenou knížečku (škoda že ji nemám fyzicky). Každopádně je to mechanika, kterou jsem nikde jinde neviděl a funguje skvěle.

Co dát do mínusů, jak si obhájit nezelené hodnocení? No pravdou prostě je, že hra je krátká. Hru jsem za dva dny dohrál dvakrát (jsou tu tři obtížnosti) a pořád se cítím namlsaný a neuspokojený. D

Existuje, nebo spíše existoval, amatérský projekt pokračování.

Pro: Atmosféra, hudba, grafika, originalita

Proti: Délka, občas logika, nejasné východy z lokace.

+16
  • PC 75
Jestli mi nějaká hra evokuje spojení "umělecká adventura", tak je to tato. Grafika je na rok vydání moc pěkná, a celý příběh a průběh hraní je takový klidný, magický, tajuplný. Ze začátku jsem měl LOOM ve škatulce "někdy vyzkoušet", ale pak jsem si pustil LOOM Audio Drama (bohužel není součástí digitální distribuce na GOG, ani přímo ve hře, musíte si na to přijít zjistit sami) a byl jsem plně zaháčkovaný. Ono audio je jakýsi prolog ke hře a bez poslechnutí fakt hru nehrejte, protože obsahuje zásadní uvedení do světa a příběhu.

Příběh prologu, kde existují různé cechy s různými schopnostmi, mi hodně evokoval knihu Zrada, ale to jsem si uvědomil, až když jsem uviděl jméno Orson Scott Card v závěrečných credits (nicméně údajně na hře nepracoval a jen poskytl pár připomínek). Příběh samotné hry už potom zas tak odzbrojující není, je to poměrně jednoduché a klasické "zneškodni záporáka", a přičítám to tomu, jak je hra krátká a v jaké době vyšla - technologie jim prostě neumožnila nacpat do hry spoustu zajímavého děje. Co se mi ovšem moc líbilo, je to, s jakou nebývalou vnitřní logikou funguje kouzlení (či tkaní) v popsaném světě. Svět je jako koberec, skládá se z nitek, které se proplétají. Cech tkalců umí tyto nitky tkát, a ovlivňovat tak věci kolem sebe. Tkaní a hudba jsou příbuzné záležitosti, vždyť roztočení špulky příze s určitou frekvencí samozřejmě vydává tón. Proto ve hře tkáte pomocí krátkých melodií. A pokud máte správně trénovaný sluch a dáváte pozor, tak můžete světu kolem sebe naslouchat a naučit se nové tkací melodie pozorováním - proto vás téměř prázdná kapající nádoba naučí kouzlo vyprázdnění nebo zírající noční sovy naučí kouzlo noční vidění. A většinu kouzel lze obrácením melodie i odkouzlit - danou nitku rozplést. Všechno je to takové přirozené a elegantní.

Samotná hra je výrazně jednodušší než adventury starého kalibru, co jsem měl čest hrát (např. Discworld). Díky tomu, že nemáte inventář, a interaktivních prvků není mnoho, tak je kombinatorika "co všechno tu lze vyzkoušet?" výrazně příznivější. I tak jsem samozřejmě sklouznul k návodu, protože jsem sketa a nemám čas na řešení zákysů. Ale troufám si tvrdit, že LOOM by mohla být jedna z mála adventurních her, které bych byl asi schopen dohrát bez návodu, kdybych si s ní pár dní lámal hlavu (ne že by tam nebyla těžká místa, ale v rámci možností je vše logické).

Celkově tedy výborný umělecký dojem, perfektni audio prolog, zajímavý svět, rozumná obtížnost, ale i krátký a poněkud primitivní příběh ve hře. Velká škoda, že slíbená dvě pokračování z plánované trilogie byly zrušeny.

Celkové hodnocení: Výborná
+23
  • PC 80
Tak dneska (včera) do třetice Lucasové a tentokrát konečně trefa do černého. Loom jsem si původně stáhl na zítřejší hraní, jenže když jsem četl o jeho jednoduchosti a krátkosti, rozhodl jsem se jen nakouknout než půjdu spát.

A za tři hodiny a něco bylo dohráno. A zatímco u předchozích her od Lucas Arts jsem návod nepustil z ruky, tady jsem se do něj podíval jen dvakrát a to ještě víceméně z lenosti. Loom je opravdu jednoduchá a krátká hra, což není vůbec na škodu, protože si to vynahrazuje vším ostatním.

Ano vím, že jsem hrál VGA verzi z roku 92, ale i tak je Loom pastva pro oči. Naprosto úžasná, magická, fantastická grafika, která ten podivný cizí svět přibližuje mnohem více, než by to zvládlo dnešní CGI. Třeba zelené skleněné město mi připomenulo zážitek při prvním shlédnutí Čaroděje ze země Oz. K tomu hraje krásná pohádková hudba, vše je namluvené, zkrátka tady se ten VGA port povedl parádně.

Pod tím vším se skrývá neméně parádní hratelnost. Hlavní hrdina tkadlec Bobbin nemá inventář, nesbírá předměty, nikde nic nekombinuje. Jeho jediným předmětem je magická hůl/píšťala, na které mu postupně přibývají tóny. Průzkumem jednotlivých postav, předmětů či lokací se pak učí nová kouzla, která se vždy skládají ze 4 tónů. Kouzla jsou to jednoduchá občas zdánlivě k ničemu (obarvení na zeleno) a hlavně jich většina jde použít i obráceně, na čemž je postaveno většina hádanek. Nejsou zde žádné naschvály, postupujete přímo dopředu bez většího vracení se a většinu času Vám bude jasné co dělat. A když ne, stačí se zamyslet.

A pak je tu příběh, největší deviza i zklamání celé hry. Nástřel světa je fantastický - cech Tkalců spravuje stav osudu (Loom) a tuší, že nejmladší z cechu Bobbin Threadbare přinese zkázu. Jeho nevlastní matka ho chrání a všichni skončí někde v podsvětí jako labutě (další stádium bytí). Bobbin bez informací se vydává do světa, poznává přísně cechovně rozdělenou společnost (sklenáři, kováři, pastevci) a také biskupa, který se chystá vypustit velké zlo. Díky pohádkové atmosféře pak šokuje, když někdo brutálně zařve, nebo svět chaosu. Nebo naopak občasný nepohádkový humor.

A právě v pozadí je důvod proč nakonec jen 80%. Hra je krátká a tak se o světě v podstatě nic extra nedovíme, celou dobu kloužeme po povrchu, hrdina se nikde dlouho nezdrží, nic v podstatě nevyřeší. A nakonec? Nakonec se proroctví vyplní, hrdina je tím, kdo nepřímo do světa přivede Chaos a když vidí že ho neporazí, tak zničí Stav, zničí předivo časoprostoru a jako labuť prchne do dalšího bytí. Chaos zůstává vládnout zničenému světu, což je konec na nasrání..

Zkrátka tady buď došly peníze, nebo naopak se čekalo na další díl, každopádně konec je pořádnou studenou sprchou k jinak skvělé hře.

Pro: Na dobu vzniku nádherná grafika i hudba, originální hratelnost, logické a jednoduché, výborně nastřelený svět.

Proti: Docela krátké, o světě se moc nedovíme, konec je mizerný.

+17
  • PC 95
K této hře jsem se stejně jako k Monkey Islandu dostal s kamarádem již v době její vydání okolo roku 1992, což bylo vydání CD verze, jinak hra samozřejmě vyšla v disketové verzi již v roce 1990. Tenkrát jsme hráli na nabušeném PC386 jeho táty a hra byla součástí koupeného hardwaru, jak to tenkrát bývalo zvykem. Vždy při koupi celého PC jste dostali nějaký software, který obsahoval i několik her. Je až neuvěřitelné, že se hra dochovala a já ji nedávno od kamaráda dostal, takže jsem vlastníkem přesně toho originálního DVD, které jsme tenkrát hráli. Škoda, že se ke hrám nedají přidávat fotky, hned bych nějaké přidal.

Ale zpět ke hře. Hned ze začátku hry mě nadchla fantastická atmosféra hry, která mě zcela pohltila a já si pamatuji tu potemnělou noční atmosféru, kterou hra obsahuje. K tomu ještě dodalo lesk krásné grafické zpracování, které mě fascinovalo. Nemohu si pomoci, ale tahle kreslená grafika z počátku 90 let mě bere do dnes a má své kouzlo.

I zvuk a hudba ve hře byly na velmi dobré úrovni a velmi dobře to zapadalo do potemnělé atmosféry. Pamatuji si například hlasy, které byly občas příjemně naechované a to dotvářelo spolu s grafikou a atmosférou kompletní atmosféru.

Příběh a zpracování byly a dodnes jsou dle mého názoru inovativní a velice originální. Od té doby již uplynulo spoustu let, ale takovýchto her se moc neobjevilo. Většinou sbíráte hromady předmětů, vše na vše používáte, ale tady jde vlastně hodně o tóny a zvuky které se postupně učíte a o to, jak a na co je poté použijete.

I přesto, že je hra poměrně krátká, jsme ji nikdy nedodělali zcela dokonce. Myslím, že jsem se, tenkrát zasekli cca v 70-80% hry. Nicméně i to nám trvalo několik týdnů, možná měsíců, dostat se takhle daleko, byli jsme přeci jen ještě malé děti a nikdo nám v ničem neradil a neuměli jsme anglicky.

Shrnuto, podtrženo je pro mě Loom velice krásně zpracovaná hra s pohlcující atmosférou a je jen škoda, že se takovýchto her nedělá více.

Pro: Hlavně atmosféra, grafika, originalita a krásný svět.

Proti: Krátké, ale to nám tehdy vůbec nevadilo.

+16
  • PC 75
Tak jsem se k tomu nakonec jen dokopal, LooMa nainstaloval cca v 20 hod a teď ho právě dohrál.

Faktem je že hra pěkně plyne, bez zákysu, bez sbírání miliónu předmětů a bez složitých rozhovorů, ALE, celé mi to přijde takové nedodělané, když se podívám do knihy tónů, která je přiložena ke hře, tak jsem jich využil jen polovinu, hádanky spočívají v tom že na jedné obrazovce se naučím tóny a za další dvě je použiji, v případě finálního fightu jen přehrávám tóny které mi zahraje tkalcovský stav. Chápu že to má bát asi spíše pro nováčky žánru adventure, ale i tak, moc jednoduché (hrál jsem na obtížnost standard, nevím tudíž v čem se lišší ty ostatní), to Indy 3 ze stejné doby mi přišel těžší.

Příběh je klasický boj nechtěného chlapce se zlem, zakončení které napovídá druhému dílu (který nikdy nevyšel) je takové rozpačité, ale dá se to, naštěstí je to takový happy end jen napůl!

Grafické zpracování je velice pěkné a to podotýkám že jsem hrál původní flopy EGA verzi, kterou vlastním, o zvucích se nedá mluvit a hudba je standard té doby.

Hra to každopádně není špatná, jsem rád že jsem ji zahrál a dojel a alespoň se na pár hodin vrátil do té doby, kdy jsem byl ještě malé vlče a tuhle hru nikdy nepochopil.

Pro: Pokus o něco jiného, grafika, zvláštní pohádková? atmosféra

Proti: Délka hry, moc nízká obtížnost

+16
  • PC 90
HALELŮJA, OSLAVUJTE BOHA, PROTOŽE EXISTUJE A VYSLYŠEL MÉ MODLITBY!!!
Takhle stručně bych zhodnotil tuhle adventuru. Delší čas trávím hledáním nějaké originální, propracované hry, která mě bude bavit od začátku do konce. V moderních hrách jsem bohužel nic takového zatím nenašel (ale mám něco vyhlédlého ), tak jsem začal hledat v historii. A našel.

Loom má výborný, netypický příběh, s propracovaným světem, který bych s klidem přiřadil k Harry Potterovi, nebo Pánu prstenů. (Bohužel je Loom jen jednou částí většího, nedokončeného příběhu... škoda. Já chci DALŠÍ!) Hra má jednoduše kouzelnou a pohádkovou atmosféru. Uvěříte zde prostě všemu.

Co ale na Loomu miluji nejvíce, tak řešení hádanek. Nemusíte mít žádný inventář, nic nemusíte kombinovat, stačí vám vaše kouzelná, zvuk vydávající, hůl. Věci můžete měnit a ovládat jen pomocí driftů vaší hole, které někde uslyšíte a následně zapíšete. Zatraceně originální a tady dovedené k dokonalosti.

Závěr: Nenapadá mě nic zásadního, co bych mohl hře vytknout. Snad jen krátká herní doba a nedokončenost. Jinak je to jedna z nejlepších adventur, jaké svět kdy spatřil. Neodpustím si nerýpnout: Kéž by bylo na Kickstarteru raději pokračování Loomu, než Dreamfallu. :)

Pro: Příběh, kouzelný svět a postavy, řešení hádanek, originalita

Proti: krátká herní doba

+20
  • PC 80
Už když jsem otvíral Book of Patterns, tak jsem věděl, že tahle hra je pecka. Audio Drama mě pak totálně odrovnalo, takže jsem byl nucen odložit začátek hraní na další den a šel jsem si to poslechnout znovu.

Když už jsem hru konečně zapl, okamžitě mě pohltila skvělá atmosféra, kterou podbarvuje výborná hudba (škoda že jí není víc). Příběh pěkně odsýpal, hltal jsem další lokace a drafty, když v tom přišla podezřelá scéna, která smrděla koncem hry. A taky že ano! Po neskutečně KRÁTKÉM čase (3 hodiny) hra najednou skončila a já jen nevěřícně zíral na nápis The End. Být hra o polovinu delší, neváhal bych s 90%. Musím ale přihlédnout k výše zmíněnému Audio Dramatu, což se dá považovat za takové nezvyklé intro hry (tudíž půl hodiny k dobru) a hlavně kombo adventura + fantasy + ovládání "pomocí hudby" je z mého pohledu smrtelně dobré, tudíž zasloužených 80%. Velká škoda, že nevznikly pokračování...

Pro: originalita, nezvyklé ovládání, atmosféra, příběh

Proti: příšerně krátké

+13
  • PC 85
Tahle hra je vedle Prince, Monkey Islandu a Flashbacku jedna z prvnich her, ktere jsem u kamarada na 386 videl. Dodnes si pamatuju, ze ten zacatek na me pusobil tak neskutecne magicky a tajemne, ze jeste dodnes si ten pocit pamatuju a ke hre mam neskutecnou uctu. Je to jako vcera, kdy jsem udelal prvni kroky do tabora, sebral hul, zahral prvni tony (pres pc speaker samozrejme) nebo jel na klade vstric velkemu tornadu na mori a nechal se vymrstit do vzduchu. Za tohle tornado ja se vlastne nikdy nedostal, protoze u kamarada na delsi hrani nebyl cas a kdyz jsem o nekolik let pozdeji konecne ziskal vlastni 486 a Loom sehnal, mel jsem ke hre takovou uctu, ze jsem zase jen odehral ten zacatek a pak to vypnul, abych si tyhle pocity nezkazil.

Pro: Pro me fantasticka atmosfera zacatku.

Proti: Dal jsem se nedostal :-)

+15