Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Jusant

31.10.2023
79
27 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Jusant je horolezecká akční fantasy adventura od francouzských tvůrců Don't Nod, kteří jsou hráčům jistě známí díky hrám jako Remember Me (2013) nebo Life is Strange (2015). Tentokrát se však vydali poněkud jinou tvůrčí cestou, než jsme zvyklí a přináší zážitek spíše připomínající tvorbu studia Team Ico nebo novější RiME (2017) s tím, že důraz je kladen především na zmíněné horolezecké prvky.

Hráči se vžijí do role mladého chlapce, který se snaží vyšplhat na jakousi věž, která může odhalit tajemství dávno zaniklé civilizace. Nebude na to však sám, neboť doprovod mu dělá malé stvoření jménem Ballast, přičemž právě ve spojení s ním se projevují největší fantasy prvky hry, neb Ballast dokáže probouzet přírodní živly, což je velmi užitečná schopnost při zdolávání oné věže. Prim však hrají vaše horolezecké dovednosti a využití různých nástrojů, přičemž je vždy potřeba sledovat ukazatel staminy. Ve hře nechybí průzkum různorodého prostředí a jeho fauny a flóry za doprovodu atmosférického soundtracku, za nímž stojí skladatel Guillaume Ferran, a samozřejmě ani početné logické hádanky. Příběh je pak vyprávěn zcela beze slov.


Poslední diskuzní příspěvek

@Paul (18.03.2024 20:55): Nedávno jsem to dohrál na Xboxu a byla to ideální oddychovka po náročném dni. Nikam to nespěchá, nepřátelé nejsou, zemřít nejde. Občas se taková hra hodí.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 85
Jusant (pronounced "zhu-sahn”) is a French nautical term for "receding tide". 

Pro DON'T NOD mám slabost a první Life is Strange patří mezi mé nejoblíbenější hry vůbec. Přesto mám už v další tvorbě tohoto studia poněkud skluz, který budu muset dohnat. Od Geforce jsem dostal jako benefit ke grafice měsíční předplatné gamepassu, což byla ideální příležitost dát si od svého plánovaného playlistu pauzu a vrhnout se do něčeho po hlavě. Volba to byla rychlá.

A nelituju. Ač je Jusant co do žánru oproti dalším hrám tohoto tvůrčího týmu dostatečně odlišný, obsahuje mnohé charakteristické prvky, pro které jsem si DON'T NOD svého času tak oblíbil. A tou je celková comforting atmosféra, která se odráží i v této hře. Hráč se tentokrát vtělí do mladého bezejmenného kluka, který se vrací z jakési pouštní expedice do své domoviny - ohromné skalnaté věže působící jako mořské dno, avšak čnící daleko předaleko směrem k nebesům. Zatímco hráč postupně šplhá vzhůru, objevuje sluncem spalované opuštěné osady, které byly pohlceny zbytky tak tak přežívající fauny a flory, a za pomocí nalezených zápisků zjišťuje, co se zde stalo. Musím říct, že zápletka si mě získala okamžitě, stejně jako zvědavost, jak tenhle zvláštní svět funguje, kam se poděl déšť, který utvářel oceán této podivné planety, a co mě čeká na samotném vrcholu, na konci mé cesty. Z uměleckého hlediska nemám výhrad. Jak zmiňuje popisek, hra sice připomíná tituly jako Ico nebo třeba RiME, ale přesto je dostatečně odlišná a umí pohltit trochu jinými mechanikami. Společné má s těmito hrami především to, že nedává vždy úplně jasné odpovědi a stimuluje tak hráčovu představivost.

Z hlediska hratelnosti zde hraje hlavní roli horolezectví. Osobně mám ve hrách šplhání fakt rád a po dohrání skvělého Uncharted 4 jsem si už delší dobu přál zahrát nějakou dobrodružnou věc, kde by šplhání taktéž nebylo jen arkádové skákání do počtu, ale jeden z hlavních prvků hratelnosti. A to mi Jusant docela příjemně splnil. Zprvu mě sice mrzel fakt, že hráč defacto nemůže spadnout, ale v pozdějších fázích, kdy už je potřeba trochu se ohánět, jsem to nakonec vlastně i uvítal. Jusant rozhodně není žádný survival, ale příjemná odpočinková záležitost, která se prolíná každým aspektem hry.

Druhá věc, která mě dostala, byl parádní audiovizuál. Grafika sice sem tam trpí na nižší míru detailů textur, ale jako celek hra vypadá opravdu hezky. Barevná, detailní a až na pár výjimek svižná. A krásné je to i po stránce zvukové. Všechny ty mořské ruchy, hvízdání větru, podivné zvuky místní fauny připomínající echo lokaci, svištění trávy ve větru nebo jen chrastění horolezeckého vybavení hlavního hrdiny. Hudba sice nehraje neustále, ale ve správných momentech umí nabrat na intenzitě a skvěle podbarvit ty nejsilnější momenty celé pouti.

Čím jsem byl blíže závěru, tím více na mě dopadal mírný stereotyp. Zároveň ve mně panovaly obavy, jestli konec nebude spíše zklamáním, protože v mých představách probíhalo ledacos. Nakonec musím říci, že jsem z finále sice nebyl vyloženě překvapený, ale svou intenzitou a krásným vizuálem podbarveným stupňujícím se soundtrackem na mě zafungovalo náramně. Pro tyhle momenty miluju hry.

Ač k devítkovému hodnocení mi sice ještě něco málo chybělo, možná přeci jen trochu pestřejší hratelnost nebo častěji dávkované emocionální momenty, přesto po dohrání převládá nadšení. DON'T NOD do svých her dává kus sebe a je to na výsledku vždycky sakra znát.

Pro: hratelnost, atmosféra, art design, audiovizuál, stimulace hráčovy představivosti, finále, zvířecího parťáka lze pomuchlat

Proti: místy trošičku stereotypní

+19
  • XboxX/S 75
Cením si her, které ví co nabízí, a soustředí se na to bez toho, aniž by hráče nutily opouštět flow hratelnosti. Neplatí to samozřejmě pro všechny hry, ale pro takovéhle jednohubky je to skvělý přístup.

Jusant nabízí zábavný a originální systém šplhání, který zároveň zlehka zastupuje hádanky. Postupem hry se objevují nové mechanismy, některé zůstávají, některé zmizí nebo je nahradí podobné. Vše ale dobře zapadá do způsobu šplhání, na který si postupně zvykáte, až se na něj vyloženě těšíte.

Ne že by hra nenabízela nic kromě šplhání, nedostávalo se mi ale příliš velké motivace věnovat tomu mnoho pozornosti. Po cestě nahoru na horu nacházíte dopisy, vzkazy a zprávy, které jsou ale bez jakéhokoliv zobrazení jejich autorů strašně neosobní. Objevování jeskyní s malbami potěší, ale vlastně to jen herní zážitek lehce přikrášluje. Občas máte i možnost si během nostalgicky laděné animace některá místa lépe prohlédnout.

Trpěl jsem snad jen jednou věcí, kterou trpím ve všech takto "semi-open world" hrách, a to nemožností rozlišit, která ze dvou cest vede k bonusové lokaci a která k postupu v příběhu. Nemám rád když se přede mnou objeví rozcestí, a já teprve na jeho konci zjistím, jestli jsem minul bonusovou lokaci nebo ne. Většinu hry mi to jakžtakž vycházelo, ale na konci jsem se rozhodl "špatně" abych se během cutscény dozvěděl, že cesta kterou jsem předpokládal pokračování příběhu mi byla nadobro uzavřena.

To jsou však jen takové malé bolístky. To, na čem záleží, je že hra je tak akorát dlouhá, hraje se příjemně bez zdánlivě neřešitelných záseků, drží se své velmi zábavné hratelnosti a moc pěkně se na ni kouká. I soundtrack plyne a nepůsobí nijak rušivě. Dobře se míchá s přírodními elementy.

Myslel jsem tedy že to je indie titul, ale proč by takovéhle jednohubky nemohla vydávat i velká studia, že?

Pro: originální hratelnost, atmosféra

Proti: neosobně podaný příběh

+5