Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

James Bond 007: Nightfire

007: Nightfire

70
72 hodnocení Platformy
Žánr:
akce > 1st person akce *
akce > stealth akce
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ano
Datum vydání:
06.12.2002 PC
Vývojáři:
Oficiální stránky:
http://www.gearboxsoftware.com/game/007-nightfire/
Hlavním hrdinou této hry není nikdo jiný než známý agent britské MI6 s kódovým označením 007 - James Bond. Hratelností jde o obyčejnou střílečku, dojde ale i na stealth pasáže. Jinak ve hře najdete prakticky vše, co byste od Bondovky mohli čekat, tedy Martini, ženy, zbraně a technické vychytávky z dílny samotného Q (foťák v zapalovači, laser v hodinkách, vrhač šipek v pouzdře na pero). Ústředním záporákem hry je Raphael Drake, který si chce pomocí jaderných hlavic odpalovaných z vesmíru podmanit celý svět. Na cestě za zničením padoucha se po vzoru filmových eskapád Jamese podíváme do několika po celém světě roztroušených míst. Namátkou do Japonska, horského zámku, tropického ostrova nebo vesmíru.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Bond, jako fiktivní postava (ať už jde o film nebo videohru) pro mě zůstává borcem číslo jedna, patří tedy mezi mé vůbec nejoblíbenější. Suverénní způsob vystupování, téměř prořezaná pažba (za mrtvoly i děvčata) a samozřejmě všechny ty technické serepetičky... V poslední době sice postava Bonda prodělala trochu přerod, z distingovaného elegána na excelentního ranaře, na oblíbenosti mu to ovšem neubralo...

První plně licencovanou hrou ze světa Jamese Bona, neomylného agenta Jejího Veličenstva, se pro mne stala právě tato fpska a hned se zapsala jako nadprůměrná (Bondovu tvář měl tehdy rezervovanou Pierce Brosnan). Na úvod zaujme typickým a do značné míry trademarkovým intrem, plným siluet krásných dívek s patřičně podmanivým a úderným hudebním podkresem. Také se dá vypíchnout výborně napsaný příběh (i když s klasickou zápletkou o padouchovi, který se snaží ovládnout celý svět), typická dvojice Bond girls a vhodně vybraná a navržená výbavička (luxusní hodinky nebo kreditní karta). Z tech. stuff si přičtěte ještě obsahově velký arzenál zbraní, mise rozeseté po celém světě (i ve vesmírném prostoru), s tím spojenou optimální herní dobu, kvalitní nadabování, víc než slušnou atmosféru a plnění různorodých úkolů za doprovodu všeobecně známé bondovské melodie a hned máte ideální titul pro všechny příznivce stealth, akce (a Jamese Bonda)...

Není bohužel nakonec všechno zlato co se třpytí. Hra oplývá nehorázně slabomyslnou AI, průměrnou grafikou, mizivým množstvím stealth misí, technickými problémy typu kolize s předměty, záseky nepřátel o překážky nebo také některé nedodělky spojené s užíváním Bondových udělátek, které srážejí a hlavně frustrují jinak výbornou hru.

Pro: James Bond, intro, hudba, prostředí, mise, zbraně, technické serepetičky

Proti: grafika, AI, nedodělky

+20
  • PC 70
James Bond je asi nejznámějším akčním hrdinou ve službách Jejího Veličenstva a díky Nightfire jsem se ocitl v jeho kůži s vizáží Pierce Brosnana, ale hlasem Maxwella Caulfielda. Určitě není náhoda, že se Nightfire hodně podobá sérii NOLF, jelikož hry s Cate Archer v hlavní roli našli do značné míry inspiraci právě ve filmech s agentem 007.

Hned na začátku na mě vyskočilo klasické bondovské intro se skvělým soundtrackem a já se už nemohl dočkat první mise. Ta se odehrává na horském zámku a musím uznat, že je opravdu skvělá (dojde zde i k začlenění Bonda ve společenském obleku na večírek). Mise na ostrově mě taky hodně zaujala, ale jinak mi úkoly moc nesedly a někdy jsem i zapomněl, že hraju za agenta 007.

Co mi ale sedlo jsou stealth pasáže, které je opravdu radost procházet. Vyhýbání se kamerám a strážným bez jakéhokoli kontaktu má prostě vždy něco do sebe. Jak je zvykem, Bond má k dispozici mnoho speciálních udělátek, která jsem ale moc nevyužíval, až na mé oblíbené laserové hodinky a pár dalších věcí, potřebných k postupu ve hře.

Velmi mě zarazilo, že je hra lehká i na nejtěžší obtížnost, protože jsem od tohoto staršího kousku čekal tuhý boj. Nejspíše to ale bylo dáno opravdu stupidní AI, která mi posílala nepřátele v houfech přímo na mušku. Obtížnost jsem proklínal jen v případě bosů, kteří se zdáli nesmrtelní (hlavně ninja ve třetí misi). I přes ně jsem se však dostal až na konec a mohl jsem si vychutnat závěrečnou animaci a následné titulky.

Pro: James Bond, soundtrack, mise na zámku a na ostrově, stealth pasáže, laserové hodinky

Proti: některé mise, lehké, bosové, stupidní AI

+13
  • PC 75
Jedna z mála FPS, ke které se rád čas od času vracím a to přesto, že nemůže při opětovném hraní nabídnout nic nového. U her je to však stejné jako u filmů - když jsou opravdu zdařilé tak ani reprízy při správném dávkování neomrzí.

Nightfire se na první pohled jeví jako střílečka, kterých je dvanáct do tuctu a jediné, co ji odlišuje je Bondovská atmosféra - Bond, Bondgirl, megapadouch a technické vychytávky. Navíc, u her, které se přiživují na dobrém jménu filmu/seriálu bývá zvykem, že jde o brak. Nightfire je však jiný, protože nabízí rozmanitost díky velké škále možností, které se pokusím podrobněji rozebrat.

Nightfire nabízí celou řadu zbraní od pistolí přes samopaly po raketomet. To by samo o sobě za moc nestálo, jenže některé zbraně mají specifické funkce, které dodávájí hře na taktičnosti - zbraně s tlumičem i bez, naváděné střely raketometu nebo třeba přísavné nálože. Právě s náložemi jsem si užil spoustu zábavy při tvorbě pastí, jen škoda, že jich je tak málo. Třešničkou na dortu je pak kufřík s kulometem nebo dálkově odpalovanou výbušninou. Aby toho nebylo málo, Bond unese jen čtyři střelné zbraně a tudíž nastávají momenty, kdy je třeba pečlivě volit co vzít s sebou.

Ruku v ruce zbraním jdou technické vymoženosti jako laserové hodinky či mobil s hákem. Většina vychytávek je z hlediska použití omezená na dané objekty. Výjimku tvoří především uspávací šipky a tím se dostávám k stealth akcím, které jsou nedílnou součástí dvou misí, nicméně minimálně ve dvou dalších je možné projít nepozorován cca do poloviny mise a v některých dalších misích jsou tu a tam krátké úseky, kde může Bond vyměnit pažbu pistole za uspávací šipky. Celkově vzato bych řekl, že zhruba 1/3 hry je možné věnovat plížení.

Dalším aspektem zvyšujícím hratelnost jsou Bondovy brýle, které zahrnují 3 funkce. Noční brýle do tmavých prostor, tepelné brýle na hledání nepřátel a lahůdkové rentgenové brýle na svlékaní žen do spodního prádla... nebo spíše na hledání kostlivců za zdmi a dveřmi. K hratelnosti přidává své body i přítomnost tajných míst a takzvané Bond moves - obvykle průchod alternativní cestou.

Stereotyp se zkrátka nedostaví a to i díky rozmanitosti prostředí. Za vůbec nejlepší považuji vilu v japonském stylu (3. mise), která je specifická i tím, že nejde o lineární misi ale je třeba na určitém prostoru splnit zadané úkoly. Oproti tomu nejméně záživná mi přišla předposlední mise v tmavých a nezajímavých interiérech podvodní stanice, byť jde z hlediska stealth akce o výzvu.

Nightfire je pro mě ukázkou jak by měly akční střílečky vypadat a jak bohužel v dnešní době nevypadají - jen zajímavý design úrovní nestačí a je třeba dát hráči do ruky možnosti. Ani postarší grafika ani slabá AI nepřátel nedokáže zkazit výsledný herní zážitek, který ještě umocňuje stylová hudební stránka. Nightfire je navzdory staří jednou z mála FPS kterou stojí za to si zahrát, pokud nestojíte jen o bezduché rubání nabíhajících nepřátel a tedy bezmyšlenkovitou odreagovačku.

Pro: Bond a to, co k němu patří; stealth akce; velký arzenál zbraní a vymožeností; prostředí; hudba

Proti: Slabá AI, bugy (např.: granát vyhodí mrtvolu do vzduchu, mizí ukazatel munice,...)

+12
  • PC 70
Po dohrání obou dílů NOLF jsem se pustil i do vlastní Bondovské hry Nightfire, která se mi kdysi na první dohrání celkem líbila. Nightfire není špatná střílečka, ale ve srovnání s NOLF neobstojí díky spoustě nedotažených detailů.

Jako obvykle začnu příběhem. Příběh je typicky bondovský s nějakým padouchem, který chce zničit svět, je protkaný velkolepými animacemi (obsahově, nikoliv formou), ale docela nedotažený. Jedna v animacích chybí titulky, ať už misích, mezi nimi nebo i v rádiovém vysílání, druhak neobsahuje žádné překvapení, zvraty, ani velkolepost. Bond jde prostě od bodu A do bodu B za likvidací padoucha, cestou potká pár nezajímavých a nedůležitých ženských a nakonec svět zachrání bez jediného vzrušujícího okamžiku. Ani s bondovskou písničkou se tvůrci nevytáhli, je to taková variace na pop přelomu tisícileti bez výraznějšího hudebního motivu.

Grafika je standartní, neurazí, nepřekvapí, ale ničím nenadchne (snad až na poslední misi). Nicméně jednotlivé prostředí jsou zpracovány slušně a nikde jsem neměl pocit že to tvůrci odflákli. Za zmínku stojí ovšem bugy typu plavající mrtvoly či zbraně ve vzduchu.

A hratelnost? Bond se podívá celkem do devíti misí, což se zdá málo, ale některé mise jsou obrovské. A zatímco ze začátku bude tvůrce proklínat - na letišti se musíte schovávat, japonská úroveň plná stále stejných pokojů je neskutečné bludiště, v druhé půlce se to zlepší. Útěk z monumentálního mrakodrapu, několika fázové dobývání ostrovní pevnosti nebo "bonusová" mise ve vesmíru jsou perfektní.

Tvůrci hru ozvláštnili, takže v průběhu misí přibývají úkoly, nechybí pochopitelně nejrůznější bondovské udělátka jako laser v hodinkách, kotva v mobilu nebo brýle na různé pohledy a pokud se Vám zadaří, můžete najít v každém kole pár secretů nebo tzv. "bond moves". V takovém případě uděláte něco, co by udělal filmový Bond - například vystřelíte hák nad střílející strážného vyjedete nad něj a cestou ho skopnete. V několika misích nechybí stealth - čili uspávací šipky či paralyzér, vyhýbání se kamerám a opatrný postup.

Bohužel samotná střílecí část je přinejlepším průměrná. Nepřátelé mají prazvláštní umělou inteligenci, občas zamrznou a čučí do blba a hlavně když do nich střílíte, chvíli nereagují a pak se zničehonic svalí. Oslím můstkem se dostává ke zbraním, které mi přišly nedopilované - možná kvůli mizernému modelu poškození či nepřesnosti. Nikdy nevíte, jestli se trefujete nebo ne, což třeba u brokovnice nablízko není zrovna to pravé ořechové. Výbušniny Vás zraní i na velkou dálku, rotační kulomet se moc dlouho roztáčí a je šíleně nepřesný, P90 střílí pouze jednotlivé rány, sniperka je strašně tuhá... navíc tvůrci Vám v určitých pasážích nedají na výběr čím chcete bojovat, čili dobré samopaly ze začátku ke konci zkrátka nenajdete.

Nakonec jsem si na to všechno zvykl, protože Nightfire není špatně udělaná hra, mise mě od řekněme třetiny hry bavily a finále je lahůdkové. Nicméně do špičky 3D akcí i z té doby má dost daleko.

Pro: Slušná náplň misí, pěkná grafika, spousta gadgetů.

Proti: Podivná střelba a nepřesné zbraně, slabý příběh.

+12
  • PC 50
Jediná plnohodnotná bondovka v čele s představitelem Piercem Brosnanem, kterou si můžeme zahrát i na PC... oproti PS2 verzi bohužel rapidně ochuzenou o několik zásadních prvků (např. automobilové honičky). V době svého vydání byla hra velmi často srovnávána s konkurenčním No One Lives Forever 2, kde rapidně zaostávala. Jak si 007: Nightfire vede po letech?

Váš úkol je prostý jako ve většině původních filmových bondovek. M vás v roli Jamese Bonda alias Pierce Brosnana vysílá zachránit svět před padouchem, který má v rukou smrtící zařízení zvané Nightfire. Musím vynachválil to, že i vedlejší postavy... především ti na znepřátelené straně jsou velmi dobře zapamatovatelní a tak si bossfighty s nimi velmi užijete. Hra jako taková má příjemné tempo i přes to, že vás příběhem budou provázet nepříliš kvalitní a nepříliš zábavné cutscény.

Během postupu hrou navštívíte několik lokací, jejichž level desing neohromí ani nepřekvapí. Osobně se mi líbilo, že vám dá hra občas možnost si cestu, či postup misí vybrat sama. S tím se pojí i řada stealth misí, které ovšem zabíjí naprosto tupá umělá inteligence. Stejně tak sráží i úroveň přestřelek. Nepřátelům nedělá problém vám jen tak vběhnout před mušku, podívat se na vás a v klidu se podrbat na hlavě, zatímco jeho kolega střílí všude okolo, jen do vás ne. Stejně tak když sejmete parťáka stojícího vedle svého kolegy, který si poté klidně dál pochoduje bez povšimnutí, že se za ním plnou vahou skácelo tělo.

Velmi milým překvapením jsou bondovské vychytávky od Q, které mě osobně velmi bavili. Hodinky s laserem, klíče s elektrickými šoky, telefon s vystřelovací kotvou, kreditní karta ukrývající programovací disk nebo pero vystřelovací uspávací šipky... zní to skvěle že? Je tu avšak velké ALE. Laser můžete používat jen na odstraňování zámků, proti nepřátelům je absolutně neúčinný. Kotvu s telefonu můžete vystřelovat jen na speciální oka na stěnách a stropech, nikam jinam se s ní totiž neuchytíte. Sem tam se odreagujete například již zmíněnými bossfighty nebo lezením po mrakodrapu.
Dát hráči větší prostor a ne jen postup narýsovaný scénáristy by hře velmi pomohlo v zábavnosti a od stereotypu, který se dostaví po pár hodinkách hraní. Musím ovšem nechat, že hru obstojně zachraňuje bondovská atmosféra, které nemálo napomáhá povedený Soundtrack.

To co hře ovšem vůbec nepomáhá je extrémní množství bugů a technických nedodělků. Déšť uvnitř budovy nebo procházení předměty, či dokonce skrz na skrz letadlem? Chybějící animace přebíjení, která se spouští jen když se jí chce, či nepřátelé odlétající po explozi granátu doslovně až do nebes? A nemluvě o místech, ve kterých se prostě zaseknete a nemáte šanci se z nich dostat ven jinak, než návratem k vašemu poslednímu savu. Přijdeme k tomu všemu nedotaženou hratelnost a máme tu videohru, která funguje sotva na půl.

Brosnanovo videoherní zpracování nesoucí název Nightfire se pro PC nepovedlo. Z nadějně vypadající Bondovky se vyklubala průměrná koridorová střílečka oživená o bondovskou atmosféru a zábavné vychytávky od Q, které ovšem téměř nevyužily svůj potenciál. A tu zmíněnou průměrnou střílečku sráží k zemi nedotažená ovladatelnost, nespočet bugů a tupá umělá inteligence, kvůli které nefungují ani stealth pasáže, ani přestřelky.

Pro: Bondovské vychytávky od Q, charaktery, bossfighty, soundtrack

Proti: Tupá umělá inteligence, extrémní množství bugů, nedotažená hratelnost, level desing, ochuzení oproti PS2 verzi

+11