Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Jagged Alliance: Back in Action

09.02.2012
53
13 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Mix taktické strategie a rpg, který se podařilo dovést na pulty obchodů až po dlouhých peripetiích. Již podtitul Back in Action symbolicky naznačuje, že se vývojáři z Coreplay tímto dílem snaží o restart (a jakýsi remake druhého dílu) oblíbené herní sérii Jagged Alliance. I zde se podíváme do útrob smyšleného malého státu třetího světa Arulca, ovládaného despotickou diktátorkou Deidrannou Reitman, sídlící v hlavním městě Meduna.

Na rozdíl od své předlohy Back in Action disponuje mnoha vylepšeními. První z nich je posun od izometrického pohledu k plně trojrozměrné grafice s přibližováním a otáčením. Dalším, ale o to více zásadním prvkem oproti předchozím dílům, je vypuštění tahového režimu, který byl nahrazen real-timem s možností kdykoliv zastavit pomocí mezerníku, naplánovat taktiku a opět dění spustit. Také byla změněna viditelnost, kdy je už od samého začátku možné pozorovat dění i u protivníka. Vše ostatní je jinak svým způsobem stejné. K výběru vám je partička žoldáků, disponující rozdílnými vlastnostmi, slabinami, charakterem a schopnostmi v ovládání zbrojního arzenálu. Zůstal také typický notebook, skrze nějž se odehrává nákup vybavení a zbraní a nábor nových žoldáků.

Samotná náplň hry je vždy o dobytí a udržení daného vnitřního nebo vnějšího sektoru, ve dne i v noci, až po samotné svrhnutí diktátorky. Nejdůležitějším taktickým prvkem hry je držba dolů, díky nimž můžete disponovat potřebnými prostředky pro vedení bojů (platby žoldákům, za zbraně, výbavu).


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 60
Čekání na Jagged Alliance 3 je dlouhé a po dohrání Hired Guns: The Jagged Edge jsem se pustil do další "Jagged Alliance 2" hry. No, co k tomuto počinu říct. Je to JA a zároveň není. Hra totálně změnila žánr, což nejen, že není dobře, ale vlastně to ani nedělá dobře. Místo klasické tahovky nabízí souboje realtime s možností zastavení času a rozdělením příkazů, ale s debilním cooldownem a prostě to celkově nefunguje.

V první řadě hra není fér. Sniperka Raven s trefováním na 99 s odstřelovací puškou je na tom na stejnou vzdálenost stejně jako vidlák s revolverem. A pokud jsou vidláci dva, Raven dostává na frak. Revolvery sice nemají takový damage, ale zasahují i na několik desítek metrů neomylně a Váš žoldák, který musí neustále znovu a znovu mířit, je v podstatě "ubit čepicemi". Klíč ke hře je v tom tak nějak přežít začátek, než vyděláte peníze a osvobodíte dvě tři města, pak už si můžete dovolit zaplatit více žoldáků a ubít pro změnu nepřítele kvantitou. Nepřítel je tedy vždy v početní převaze, ale budete postupovat pomalu, s celou četou šesti zalehnutých žoldáků a střílet nepřátele po jednom, oni budou nabíhat a Vy je zase nepustíte k výstřelu. Což není ani zábavné, ani taktické a není to ani Jagged Alliance.

Co mě u hry ale udrželo, byla ta omáčka okolo. Přesně to, co měla Hired Guns naopak. Kde návykové, zábavné a vyrovnané souboje ubíjelo to nic okolo. Tady plníte spoustu úkolů, pořád se něco děje. I když není možné úkoly řešit více způsoby, je jich tu 40. Dále můžete lovit teroristy za odměnu jako v původní JA 2. A můžete mít v partě licencovaného Ivana, Shadowa, Scope a Trevora. Což se taky počítá. Obrazovka mapy mě bavila, pocit, kdy vedete kampaň za osvobození země a svržení diktátora funguje, postupně dostáváte města pod svou vládu, přidávají se k Vám NPC jako v původní JA 2.

Což jsou bohužel jediné pozitivní aspekty hry. Tedy kromě toho, že je hra opět česky. Ano, lze najímat milice, ale je to tragédie. Stejně jako léčení / opravování zbraní / páčení zámků / používání výbušnin.. Opravdu debilnější způsob si lze těžko představit. Použít výbušninu lze jen tam, kde je to jasně zobrazeno. Pokud budova nemá stěnu, na které bliká indikátor C4, tak ji prostě neodpálíte. Sad na odstranění min je ve hře trestuhodně málo. A min tolik, že půlku času hraní strávíte kličkováním mezi minami v již vyčištěných sektorech. A běhat mezi nimi budete. Protože hra má těžko pochopitelný systém cestování. Cesta z východního pobřeží na západní trvá po silnici cca 15 hodin. Ale mapa je poskládaná z jednotlivých sektorů, ve kterých se zastaví čas. Čas tedy běží jen v obrazovce centrální mapy. Co z toho plyne? Cesta po cestě na centrální mapě trvá cca 15 hodin. Pokud cestujete tak, že v sektoru doběhnete úplně na západní okraj, přepnete do centrální mapy, tam se za 5 minut přesunete do vedlejšího sektoru, kde hru načtete, tak se minami prokličkujete celým sektorem při zastaveném čase zase na jeho západní okraj. A tak stále dokola. Cesta tímto způsobem trvá cca 35 minut. Což budete dělat hlavně proto, že se postavy cestováním po mapě světa strašně unavují, cca po dvou hodinách už prostě nejdou a musí odpočívat.

Navíc na Vás Deidranna posílá stále nové a nové jednotky, aby Vám vzaly dobytá území a toto je způsob, jak se k nim rychle dostat, aniž byste museli znovu bojovat. To, že nepřátelské čety putují několikrát za den a stále stejnou cestou, přestože dostanou vždycky za uši, radši mluvit nebudu. I když musím uznat, že mi to ve výsledku ani zas tak nevadilo. Představa, že nepřítel přemýšlí, obsazuje lokace, do kterých to mám daleko a já se s ním dokola jenom naháním na obrazovce mapy, mě děsila ještě víc.

Další fíčura je ta, že lze opravovat jen zbraně, nikoli oblečení a brnění. A jelikož poškozené brnění nemá žádnou funkci (kromě toho, že Vaše postavy neběhají opticky jen ve slipech), je neustálá distribuce materiálu taky extremně otravná. Protože bez nutnosti nechat se zasáhnout, popřípadě se připlížit, zabít nepřítele nožem na blízko nebo odstřelovačkou zdálky na jednu ránu, to v téhle hře nejde.

Škoda, že vlastně nešlo zkopírovat souboje z Hired Guns s Jagged Alliance omáčkou z této hry, protože by tahle kombinace mohla vypadat zábavně. Takhle jsem si ani to hraní za Ivana pořádně neužil..

Pro: strategická mapa, velké množství úkolů

Proti: soubojový systém, levelování postav, neopravitelnost brnění, systém páčení / léčení / opravování, debilní cestování po mapě

+14
  • PC 65
Také si jakožto fanoušek Jagged Alliance vzpomínáte na doby, kdy jste kvůli legendární dvojce málem přišli o nervy? Pokud ano, tak bychom mohli na místě říci, že legenda se vrací a opět půjde o nervy moje, ale i všech fanoušků, kteří se natěšení vydali zpátky do akce právě s touto hrou.

Každopádně o nervy půjde trošku jiným stylem, než tomu bylo u dvojky. Back In Action je super tahová hra, nemůžu jí to upřít. Hraje se ale jenom v případě, pakliže máte denně 25 hodin volného času, netíží Vás práce, život, ženská, rodina, jste bez emocí, k nikomu nevzhlížíte, k nikomu nic necítíte, jíte, spíte, nežijete a prostě jenom tupě sedíte a už svojí tisícátou hodinu trávíte u monitoru a téhle hry s faktem, že nejste pořádně ani v půlce hry.

Jagged Alliance vždycky byl náročná hra na čas. Byla náročná i na dobývání území a jeho správu a popřípadnou obranu až znovu dobývání a tak dále. Tenhle kousek je vlastně naprosto totožný s dvojkou, jen s novou grafikou. Průser je ale nejenom v tom, že se o dobyté území musíte starat, Vy se musíte starat i o každou domobranu, kterou si na každou mapu zvlášť koupíte. Koupit jim zbraně, náboje. Později zase dokupovat náboje. Myslel jsem, že mě vomejou, částečně i umejou, protože jsem chvílemi ani nevěděl, co je za den...doslova.

Jagged Alliance: Back in Action je hezký návrat do minulosti, ale hezké je si s ním pohrát na pár hodin a znova si uvědomit, proč mě dvojka tak šíleně rozčilovala. Jo a chybí tu tradiční hláška: Eliot, You Idiot, což z JA činilo opravdu nezapomenutelný zážitek se vším všudy. Pokud tedy mohu doporučit, vyhnout se velkým obloukem a dát si stařičký, graficky zaostalý druhý díl, u kterého Vám alespoň nebude líto hodin strávených s tou hrou. Ba naopak.
+12 +13 −1
  • PC --
Zdravím,
taky jsem po dlouhém utrpení dohrál JA back in action. Drželo mě u hry jen to, že jsem to chtěl dohrát stůj co stůj. Nebudu se rozepisovat o frustracích v téhle hře - vše je již napsáno. Konec byl prapodivný - v poslední lokaci mi Deidrana sama "naběhla" před mušku, spíš nůž a... Bylo po ní a konec hry, pár textů a konec i když v lokaci bylo ještě cca 2/3 na osvobození. Dohráno - dokonáno, ufff nebo spíš fuj... Jelikož zřejmě patřím k těm co netrpělivě očekávají JA 3, chci se zeptat: je "něco" podobně jako JA2 (původní), čím by se dalo vyplnit čekání? Děkuji za případné návrhy.

Pro: líbil se mi systém věcí po osvobození lokace, nebylo třeba běhat po mapě a sbírat.

Proti: tahle kolonka na to nestačí... jedním slovem skoro vše.

+2 +4 −2