Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Jagged Alliance: Back in Action

  • PC 60
Čekání na Jagged Alliance 3 je dlouhé a po dohrání Hired Guns: The Jagged Edge jsem se pustil do další "Jagged Alliance 2" hry. No, co k tomuto počinu říct. Je to JA a zároveň není. Hra totálně změnila žánr, což nejen, že není dobře, ale vlastně to ani nedělá dobře. Místo klasické tahovky nabízí souboje realtime s možností zastavení času a rozdělením příkazů, ale s debilním cooldownem a prostě to celkově nefunguje.

V první řadě hra není fér. Sniperka Raven s trefováním na 99 s odstřelovací puškou je na tom na stejnou vzdálenost stejně jako vidlák s revolverem. A pokud jsou vidláci dva, Raven dostává na frak. Revolvery sice nemají takový damage, ale zasahují i na několik desítek metrů neomylně a Váš žoldák, který musí neustále znovu a znovu mířit, je v podstatě "ubit čepicemi". Klíč ke hře je v tom tak nějak přežít začátek, než vyděláte peníze a osvobodíte dvě tři města, pak už si můžete dovolit zaplatit více žoldáků a ubít pro změnu nepřítele kvantitou. Nepřítel je tedy vždy v početní převaze, ale budete postupovat pomalu, s celou četou šesti zalehnutých žoldáků a střílet nepřátele po jednom, oni budou nabíhat a Vy je zase nepustíte k výstřelu. Což není ani zábavné, ani taktické a není to ani Jagged Alliance.

Co mě u hry ale udrželo, byla ta omáčka okolo. Přesně to, co měla Hired Guns naopak. Kde návykové, zábavné a vyrovnané souboje ubíjelo to nic okolo. Tady plníte spoustu úkolů, pořád se něco děje. I když není možné úkoly řešit více způsoby, je jich tu 40. Dále můžete lovit teroristy za odměnu jako v původní JA 2. A můžete mít v partě licencovaného Ivana, Shadowa, Scope a Trevora. Což se taky počítá. Obrazovka mapy mě bavila, pocit, kdy vedete kampaň za osvobození země a svržení diktátora funguje, postupně dostáváte města pod svou vládu, přidávají se k Vám NPC jako v původní JA 2.

Což jsou bohužel jediné pozitivní aspekty hry. Tedy kromě toho, že je hra opět česky. Ano, lze najímat milice, ale je to tragédie. Stejně jako léčení / opravování zbraní / páčení zámků / používání výbušnin.. Opravdu debilnější způsob si lze těžko představit. Použít výbušninu lze jen tam, kde je to jasně zobrazeno. Pokud budova nemá stěnu, na které bliká indikátor C4, tak ji prostě neodpálíte. Sad na odstranění min je ve hře trestuhodně málo. A min tolik, že půlku času hraní strávíte kličkováním mezi minami v již vyčištěných sektorech. A běhat mezi nimi budete. Protože hra má těžko pochopitelný systém cestování. Cesta z východního pobřeží na západní trvá po silnici cca 15 hodin. Ale mapa je poskládaná z jednotlivých sektorů, ve kterých se zastaví čas. Čas tedy běží jen v obrazovce centrální mapy. Co z toho plyne? Cesta po cestě na centrální mapě trvá cca 15 hodin. Pokud cestujete tak, že v sektoru doběhnete úplně na západní okraj, přepnete do centrální mapy, tam se za 5 minut přesunete do vedlejšího sektoru, kde hru načtete, tak se minami prokličkujete celým sektorem při zastaveném čase zase na jeho západní okraj. A tak stále dokola. Cesta tímto způsobem trvá cca 35 minut. Což budete dělat hlavně proto, že se postavy cestováním po mapě světa strašně unavují, cca po dvou hodinách už prostě nejdou a musí odpočívat.

Navíc na Vás Deidranna posílá stále nové a nové jednotky, aby Vám vzaly dobytá území a toto je způsob, jak se k nim rychle dostat, aniž byste museli znovu bojovat. To, že nepřátelské čety putují několikrát za den a stále stejnou cestou, přestože dostanou vždycky za uši, radši mluvit nebudu. I když musím uznat, že mi to ve výsledku ani zas tak nevadilo. Představa, že nepřítel přemýšlí, obsazuje lokace, do kterých to mám daleko a já se s ním dokola jenom naháním na obrazovce mapy, mě děsila ještě víc.

Další fíčura je ta, že lze opravovat jen zbraně, nikoli oblečení a brnění. A jelikož poškozené brnění nemá žádnou funkci (kromě toho, že Vaše postavy neběhají opticky jen ve slipech), je neustálá distribuce materiálu taky extremně otravná. Protože bez nutnosti nechat se zasáhnout, popřípadě se připlížit, zabít nepřítele nožem na blízko nebo odstřelovačkou zdálky na jednu ránu, to v téhle hře nejde.

Škoda, že vlastně nešlo zkopírovat souboje z Hired Guns s Jagged Alliance omáčkou z této hry, protože by tahle kombinace mohla vypadat zábavně. Takhle jsem si ani to hraní za Ivana pořádně neužil..

Pro: strategická mapa, velké množství úkolů

Proti: soubojový systém, levelování postav, neopravitelnost brnění, systém páčení / léčení / opravování, debilní cestování po mapě

+14