Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Ico

ICO, Iko

Team Ico •  Bluepoint Games (PS3)
21.09.2001
27.09.2011
79
41 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

A cursed boy lost in a place of shadows. A young girl consumed by sorrow and loneliness.

Byl jiný než ostatní. Jeho rohy vzbuzovaly v lidech pověrčivý strach. Rohaté děti se na vesnici kvůli prastaré kletbě rodily už mnoho pokolení a až doposud všechny po dvanáctém roce života čekal pomalý skon v chladu kamenné rakve. Když dosáhl Ico dvanácti let, vydali se s ním jezdci na poslední cestu. Cílem byly sluncem vybělené ruiny tajnosnubného hradu, jež učarovaly nejednomu poutníkovi, v místní kryptě ale měl skončit život dalšího nevinného dítěte. Dávní budovatelé založili své dílo na nestabilním podloží bezspočtu skalních věží a krátce po odjezdu eskorty došlo k otřesu, který schránku s malým vězněm vyvrátil a otevřel. Po předlouhé době tak někdo měl na tomto nešťastném místě konečně štěstí. Vystačí Icovi i k tomu, aby se dostal pryč?

Strmé útesy bičuje příliv, drolivé zdivo zkouší poryvy větru. Melancholie je všudypřítomná a chlapce by vedle nástrah prostředí ohrožovala i tíživá samota, nebýt nálezu záhadné dívky jménem Yorda hned zkraje děje. Potřebují se - on ji musí leckdy vodit za ruku, jedině ona mu zas dokáže otevřít magické bariéry. Ico je odhodlán pomoci navzdory mocné síle, která nechce, aby dívka místo někdy opustila. V přítmí staveb číhají líté stíny připravené odvléct tuto přízračnou bytost zpět do žaláře. Pokud se jim dostane do spárů, musí Ico Yordu zachránit dříve, než ji zavlečou do černého víru.

Přijdou také chvíle, kdy se bude muset jinak nerozlučná dvojice rozdělit, což by však nikdy nemělo trvat příliš dlouho. Stínové kreatury nicméně představují bezprostřední hrozbu jen pro dívku, Ico by se měl daleko více obávat vratkých říms a hlubokých propastí, jejichž překonávání si během řešení s prostředím spjatých hlavolamů užije dosytosti. V této na objevování neznámého založené hře se toho moc nenamluví a postavy navrch používají vlastní jazyk. Postup se ukládá usazením dvojice na jeden ze čtrnácti kamenných gaučů rozmístěných po hradě a dokončení hry odemyká lokální kooperaci s hratelnou Yordou.

Do stejného univerza zasazený prequel Shadow of the Colossus (2005) vypráví dobrodružství jezdce v Zapovězené zemi.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PS3 70
Ico je zajímavá hříčka už na první pohled a i přes jisté stáří si stále drží specifickou mysteriozní atmosféru, která se hrou táhla až do samotného závěru. Zároveň se ale ono stáří velmi projevuje zejména na technické stránce a ta mi do jisté míry celé hraní nehezky kazila. Ale začněme od začátku...

Ico je mladý chlapec, kterému narostly rohy. Naštěstí ho za to soukmenovci neupálili, dokonce ani neskopli z hradeb, ale zato byl hoch určen do role jakési obětiny a uložen do krypty v obří pevnosti na útesu daleko, předaleko od civilizace. Ico je ale vynalézavý, z krypty se vyhrabe a nedlouho poté nalézá tajemnou dívku v bílém, po které baží zlá na onom hradu dlící entita. No a jako správný chlap si Ico k dívce vytvoří silné citové pouto a snaží se ji za každou cenu ochránit.

Ico je spojením akční adventury a plošinovky, přičemž logické a plošinovkové sekvence převažují. Osobně jsem za to byl rád. Ač je soubojový systém primitivní, bojování je v první fázi hry nepříjemně tuhé. Tak tuhé, že jsem si k němu vytvořil odpor. Paradoxní je, že Ico je nesmrtelný a nepřítel ho může maximálně na pár sekund omráčit. Stínová monstra lezoucí z černých děr v zemi totiž nejdou po krku hlavnímu hrdinovi, ale snaží se unést jeho chráněnku a že hošík ze začátku drží v rukou maximálně tak klacek (bez dvojsmyslu), tak je pižlání monster neskutečná otrava. Do toho musí běhat od jedné díry k druhé a tahat z ní topící se Yordu, onu dívku v bílém, a doufat, že ho mezitím někdo nebací po hlavě, což v praxi znamená ztrátu dívky a nevyhnutelný reload. Vše se láme v momentě, kdy nalézá první pořádnou zbraň. Ze zdlouhavého pižlání se najednou stává poklidná rutina a já se tak mohl naplno věnovat tomu hlavnímu, hledání cesty dál, hopsání a hádankám.

A tohle ani po letech neztrácí nic ze svého kouzla. I přes krkolomnou ovladatelnost a pochybnou (ne)responzivnost hlavního hrdiny je šplhání po všech těch zdech a plošinkách zábava. Občas je něco špatně viditelné, občas vyloženě schované (hlavně díky často úplně debilní kameře), ale jinak jsem nenarazil na vyloženě neřešitelné problémy. V hopsacích sekvencích je potřeba se soustředit, jediná chyba znamená smrt (tohle jsem zažil naposled u princovské trilogie) a celkově mi fakt, že mi hra nepomáhá, nevede za ruku a nechá mě spadnout vlastní neschopností či zbrklostí na jednom místě i několikrát za sebou, přišel velmi svěží.

Dalším prvkem je kooperace s Yordou, která sice neoplývá bojovými schopnostmi, ani neumí šplhat například po laně, ale zase má jiné přednosti (bez dvojsmyslu). Například umí otevřít magické dveře nebo... jo to vlastně všechno. AI je bohužel poplatná době vzniku a po soubojích dalším zdrojem časté frustrace. Je pomalá, zasekává se, např. u říms vždycky trvá, než se správně natočí. K mé úlevě nedělá žádné gamebreaking vylomeniny, ovšem případný hráč musí počítat s tím, že se bude potřeba obrnit trpělivostí.

S blížícím se koncem hry i rostla má chuť pokračovat a zejména finální šplhání a bossfight patří mezi to nejlepší, co mi tahle hra nabídla. Výsledný dojem dobrý, byť Ico je určitě titul, jenž by si zasloužil podobně poctivý remake, jako dostal jeho mladší bratříček. Graficky to neohromí, hra na PS3 v podstatě vypadá jako na PS2, akorát je v HD a je na tom plácnutý nějaký přepálený bloom, HDR nebo nějaká podobná srajda. Omlazení by si ale zasloužil hlavně po technické stránce - zejména ta výše vytýkaná AI, krkolomná ovladatelnost hlavní postavy a v neposlední řadě psí kusy dělající kamera.

Pro: celkový námět, hopsací sekvence, hádanky, mysteriozní atmosféra, pěkné finále

Proti: zabržděná AI, ze začátku mega frustrující souboje, občas šílená kamera, až na začátek a konec prakticky bezpříběhové

+22