Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Hobo: Tough Life

13.04.2021
18.08.2022
01.09.2022
23.02.2023
kompatibilní
73
25 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Tato hra od českých tvůrců je jakýmsi simulátorem života bezdomovce. Prvořadým úkolem je přežít na ulici, a to za pomoci legálních, ale i nelegálních prostředků.

Hráč se ocitá v kůži bezdomovce ve městě Praslav (jako předloha posloužila samotná Praha). Každodenní činností je průzkum kontejnerů a s tím spojená snaha o nalezení užitečných předmětů k snědku, stavbě obydlí, nebo možnosti zpeněžení. Důležitou součástí hraní je i oslovování kolemjdoucích za účelem žebrání, nebo prosté komunikace. Z dalších dovedností je třeba uvést umění krádeže. Opakováním nastíněného pak hráč získává zkušenosti a příště už jde vše rychleji a s větším úspěchem a pomalu mizí i nevábné a nepříjemné chvíle. S životem na ulici, s počasím a dalšími vlivy jde ruku v ruce i hygiena a zdraví, hráč se tak občas nevyhne nějaké té nemoci, nebo dokonce i smrti.

Hra byla od 25. července 2017 v režimu Early Access a plná verze vyšla 13. dubna 2021, a to nejen v elektronické verzi, ale také fyzicky ve speciální a sběratelské edici.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 75
Ke komentování této ještě stále relativně nové české hry se zatím nikdo nehrne, tak si tuto hru vezmu na paškál já. V době psaní komentáře mám odehráno okolo 50 hodin, takže už můžu s klidem říct, že se ve hře celkem obstojně orientuju.

O hře jsem poprvé slyšel zhruba 4 roky zpět, kdy byla pouze v early accessu a poté jsem na ni úplně zapomněl a až když tato hra vyšla, oprášil jsem si znovu vzpomínky na relativně zajímavou hru, která ale toho nemá zatím příliš nabídnout. O čtyři roky později už logicky hra vypadá jinak a je v ní daleko více věcí, co lze s Vaším zablešencem provádět. No nic, pojďme k samotné hře.

První kroky ve hře jsou obtížné. Není žádným tajemstvím, že pokud hru spustíte bez jakéhokoliv předchozího researche prostřednictvím videí nebo něčeho podobného, budete tápat, jelikož Vám hra dopředu nic neřekne. Naprostým základem je mapa. Bez mapy se jen těžko budete orientovat v poměrně rozsáhlé metropoli Praslavi a nutno podotknout, že i s mapou je to občas poněkud složitější. Nicméně na mapu je potřeba vydělat nějaký ten peníz. Což z počátku není vůbec jednoduché. Lidé s Vámi mluvit nechtějí, většinou jen odseknou a když se s Vámi někdo dá do řeči, nemáte vůbec jistotu, že z něho něco vytřískáte. Samozřejmě postupem času to jde lépe a lépe, šance na to, že se s Vámi kolemjdoucí dá do řeči je vyšší a vyšší, nicméně chce to čas a především grindění.

Grindění je velice podstatný aspekt této hry. Bez neustálých pokusů o oslovování lidí a fárání v popelnicích budete ve hře jen stěží úspěšný. No a samozřejmě to není jen o těchto dvou faktorech. Musíte řešit kde budete spát, co budete jíst, navíc se neustále ochlazuje teplota vzduchu. Když je Vám zima, klesá vitalita, je vyšší šance onemocnět. Když onemocníte, vitalita se snižuje ještě rychleji. Během fárání v popelnicích se ušpiníte, tudíž smrdíte. Když smrdíte, lidé se s Vámi budou bavit velmi sporadicky. Samozřejmě během tohoto teroru Vám klesá i morálka, což rozhodně taky není věc, která by Vám pomohla.

Nicméně, pokud se dostanete přes tento krušný začátek a porozumíte principu Hoba, budete se v něm orientovat mnohem lépe. Peníze můžete kromě žebrání vydělat i na brigádách, pokud plníte questy u různých NPC dostanete kupu užitečných věcí, které se budou hodit. Pak zjistíte, že si můžete postavit své obydlí. Své obydlí můžete vylepšovat a získávat různé výhody nazpět. A to platí i u NPC. Ti Vás mohou naučit spoustu užitečných věcí, díky kterým budete hrou proplouvat jako nůž máslem.

Něco málo k příběhu. Ačkoliv je příběh vyprávěn především textovou formu, nebudu lhát, příběh je vtahující a bavil mě. Příběhová linka okolo Součka, Kardinála apod. mě zaujala asi nejvíce. Po technické stránce je rozhodně co zlepšovat. Nic moc optimalizace, klasické zasekávání NPC, běhání NPC v dešti rychlostí bavoráku na dálnici (to spíše pobaví). Grafika nic moc, nicméně není to nic, co by mě odrazovalo. Provedení města se mi líbí. Všelijaké reference na české věci se mně jakožto českému občanovi líbí.

Abych tenhle zatraceně dlouhý komentář směřoval k nějakému konci. Hra mě chytla. Zpočátku jsem to chtěl zabalit, nicméně jsem vydržel a hra mě odměnila relativně zábavnou hratelností. Bez debat je to zajímavá sonda do života běžného bezdomovce.

Pro: české prostředí, zábavné popisky u předmětů, zajímavé charaktery, hodně možností, co lze ve hře dělat

Proti: občas horší orientace v mapě, nutnost neustálého grindění, což někomu může vadit, technické chyby

+35
  • PC 80
Jasně, je to repetetivní, ne uplně krásné, místy neotesané, ale sakra, ten gamedesign je brilantní.

Ze začátku je hra brutální survival. Moc toho člověku nedaruje, docela nemilosrdně ho cepuje za každou chybu a nechává ho objevovat si herní svět po svém, často bez ukazatelů na mapě (vlastně ani tu mapu nedostanete zadarmo). A všechno tohle neuvěřitelně sedí k tématu hry a táhne. Snad nikdo nečeká, že to mají bezdomovci snadný. Každá vyžebraná korunka potěší a když si člověk konečně může za malý obnos koupit čerstvý jídlo, po kterým si nenasere do gatí, cítí to vždy jako malé vítězství.

Jak pomalu grindujete a zlepšujete svoje skilly, začíná se odhalovat druhá složka hry, a to jsou příběhové questy. Čím snadnější je shánět potravu a bránit se před umrznutím, tím víc času můžete věnovat poznávání postav a odhalováním příběhů. A že jde často o kuriózní příběhy a dost osobité postavy, se kterýma je radost mluvit. Questy se postupně nabalují a mimo takové ty očekávatelné věci (sežeň něco k jídlu, něco na čem půjde spát, ...) jsou tu i velmi originální příběhové archy a detektivní zápletky.

Na pomyslném konci hry (pořádné outro chybí) je z vás už úplná bezdomovecká bestie, kterou zná každý široko daleko, ganuery (největší hrozba úvodních hodin) sekáte jak párátka, uděláte klidně 10 sklepů za noc a ostatní bezdomovci vám ještě nosí dárečky. Zadostiučinění je tím dokonalé a takovýhle pocit "from zero to hero" nabízí upřímně málokterá hra (připodobnil bych třeba ke Gothicu).

Genialita hry spočívá v poměrně primitivních systémech, které jsou tak šikovně propojené, že vytváří emergentní hratelnost a vlastní příběhy. Například: když jsem si plánoval vykrádačky sklepů, čekal jsem na noc, kdy po chodbách chodí méně lidí. Ale přesuny v noci znamenají přesuny ve větší zimě. Dokud jsem neměl peníze na dobré oblečení, musel jsem se zásobit alkoholem, což dlouhodobě nešlo, protože je to na otravu a závislost. Musel jsem teda přesvědčit jedno NPC, ať mě naučí recept na čaj, což velmi přirozeně vytvořilo další úkoly a tak dále. Na tom, s jakou přirozeností a předvídatelností se jednotlivé mechaniky navzájem ovlivňují a řetězí jsem se stal vyloženě závislý a oněch víc jak 50 hodin uběhlo jak voda. 

A teď k nedostatkům. Ten největší vidím v multiplayeru. Pro mě je to úplně zbytečná featura (nezkoušel jsem, nezajímá), kvůli které bylo přistoupeno k řadě nepříjemných kompromisů. Jako že hru nejda pausovat, příběhové NPC jsou přikované na místě, soubojový systém je napasovaný na dialogový systém, po světě nejezdí vozidla atd.

Přesto se jedná o velmi solidní hru a hlavně po dlouhé době RPG, které se nehlásí k tomuto žánru zbůhdarma. Na tak malý tým vývojářů úctyhodný výkon. Příště bych prosil čistě single-playerové pokračování.

Pro: gamedesign, scénář, humor

Proti: určitá neotesanost, obětované mechaniky na úkor multi-playeru

+34