Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Hard West

18.11.2015
07.03.2019
19.06.2020
28.06.2020
kompatibilní
70
26 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Tahová strategie s RPG prvky od polských vývojářů si za svoji hlavní inspiraci zvolila klasiky jako jsou série X-COM nebo Heroes of Might and Magic. Vybírá si ovšem neotřelé zasazení do prostředí alternativního divokého západu, zvaného též Weird West. Zde se dobové legendy mísí s nadpřirozenem a chladnokrevní pistolníci se na každém kroku setkávají s démony a temnými silami. Proti těm se postaví i hrdina hry Warren, jehož uvrhly na cestu vyvržence, s touhou pomstít se a vybojovat si zpět svůj život. Jeho cesta bude ovšem protkaná těžkými rozhodnutími s vážnými důsledky pro něj samého, množstvím hratelných vedlejších postav, a především na něj čekají různé konce temného příběhu hry.

Brutální souboje, čítající na hráčově straně nanejvýš čtyři postavy, více než na statistiky kladou důraz na rychlé a přesné rozhodování. O životě či smrti zde může rozhodovat každá rána a záleží především na preciznosti hráčova úsudku, bude-li to ta jeho. Engine hry umožňuje tvořivě využívat prostředí, například vytvářet z okolních objektů možné krytí, nebo plně využívat odrazů střel od překážek. Potenciální arzenál čítá na čtyřicet zbraní inspirovaných historickými vzory.

Příběhovou kampaň tvoří na osm rozsáhlých map (ve zmíněném HoMaM stylu) a autoři slibují mnohé dějové zvraty. Ať již během samotných krvavých přestřelek, nebo mezi nimi.

Hra se dočkala rozšíření jménem Scars of Freedom.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
Neokoukaná tématika Hard Westu v sobě ukrývala velký potenciál, který ale nakonec zůstal naplněný jen z části - pravděpodobně kvůli nezkušenosti vývojářského týmu. Ale popořadě.

Atmosféra a setting jsou rozhodně na jedničku. Pořádně temný a drsný divoký západ, kde je skoro každý včetně vás pořádný hajzl, satanista, blázen nebo všechno dohromady. Typických kladných hrdinů je málo a všichni nakonec skončí špatně. To funguje skvěle, je akorát škoda, že příběh nakonec tak nějak vyšumí do prázdna. Jednotlivé scénáře jsou zajímavé, pestré a dobře napsané, ale dohromady netvoří uspokojivý celek a většina příběhových linek prostě skončí bez velké fanfáry. Rozhodně to není něco, kvůli čemu se Hard West vyplatí hrát.

Kladně hodnotím taky nápad rozdělit hru na scénáře, které mají každý radikálně odlišnou strategickou mapu - v jednom scénáři těžíte zlato, v jednom scénáři velíte výpravě do neprozkoumané džungle, v jednom scénáři jste vynálezce, hledáte plány na různé vychytávky a postupně přicházíte o rozum... každá z osmi misí má vlastní gimmick, které sice nejsou všechny úplně domyšlené, ale rozhodně nedojde k stereotypu.

Co se týče taktického gameplaye, po pohledu na první screenshot je hned jasné, kde se nachází inspirace autorů. Je to XCOM a Hard West má všechno, co k takovému XCOM klonu patří - pohybový systém založený na dvou akčních bodech, systém krytí full/half cover, dva aktivní předměty v inventáři a speciální schopnosti. Hráči znalí XCOMu budou hned jako doma.

Hard West oproti XCOMu přichází s několika zajímavými změnami. Tou nejzásadnější změnou je ukazatel štěstí, který odbourává RNG, co se týče šancí na trefu - pokud máte menší než 100% šanci, tak se ta šance odečte od štěstí vašeho cíle. Pokud se po odečtení ocitne nepřítel v mínusu, tak ho váš výstřel trefí a štěstí se mu trochu regeneruje. Je to takové příjemné rozšíření, díky kterému můžete strategicky využívat i výstřely s malou šancí na zásah a nemusíte se rozčilovat, protože vaše postava minula výstřel s 95% šancí - za to si vždycky můžete sami, protože jste si to špatně spočítali. Hard West taky klade daleko větší důraz na manévrování - zvýšený důraz na cover a absence alternativy overwatch dělá souboje dynamičtější a zajímavější.

Což jsou všechno změny, které ve vakuu zní dobře, ale je tam jedno velké ale. AI je docela blbá a neumí s těmihle úpravami XCOM šablony dost dobře pracovat. Nevybírá si cíle podle zbylého štěstí, je víc než ochotná střílet na cíle v plném coveru bez snahy o manévrování a nechá se velmi snadno vyprovokovat k přesunu do pro vás výhodnější pozice. K tomu přidejte speciální schopnosti v podobě pokerových karet, což je sice zajímavý systém, ale máte je až na výjimky k dispozici jen vy (což v rámci příběhu někdy dává smysl, někdy ne) a panáci řízení AI se vám nemají jak vyrovnat. Drtivá většina encounterů se dá skoro okamžitě vyhrát (nebo minimálně získat obří výhodu) pomocí kombinace schopností Equality a Shriek a až vám přejdou do krve, ani na těžkou obtížnost nejsou souboje velká výzva. To nemusí být nutně nevýhoda a i mě souboje pořád bavily, ale přijde mi, že spíš než záměr autorů za to může nezvládnutá AI.

Chtělo to ještě trochu doladit a domyslet a mohlo z toho být něco skvělého. Takhle je to jen slušná jednohubka, kterou za patnáct hodin dohrajte, řekněte si, že to je fajn a za rok si na ni nevzpomenete. Pokud vás láká tématika, směle do toho, pro milovníky tahových strategií se najdou lepší alternativy.
+19
  • PC 80
Ta atmosféra! Kovbojové a démoni jsou od teď moje oblíbena kombinace. A diky ní jsem hře asi i hodně odpustil a byl jen nadšený.

Několik vzájemně různými postavami (v jedné například vaše postava a v další hlavní záporák) propojených kapitol a každá z nich se odehrává chvilku na velké mapě pro textem řešené události a putování a chvilku v malých lokacích pro přestřelky. Hrozně moc jsem si užíval textovou část, kde jsem byl zase jednou pěkná svině. Vraždy domorodců, vykrádání hrobů, vraždění co nejvíc lidí, protože mi za to ďábel slíbil odměnu a ve scénáři s inkvizitorem třeba vypalování celých vesnic, jen abych dostal jednu hledanou postavu.

Tahové souboje jsou na normal tak akorát lehke. Ukládat se v nich nedá, byl jsem rád za jejich střídmou délku, kdy mě nevytáčelo je v případě mission failed občas zopakovat. Úplně perfektní nápad jsou specialní schopnosti v podobě postupne ziskavanych karet pro postavy, které se pak dají poskládat do komb mapu čistící od poloviny nepřátel během prvního kola. Další zajimavá vychytavka jsou permanentní zránění, které se při zásahu kulkou dají občas utržit. Chvilku je z nich jen negativní bonus, ale ten se časem přemění i na nějáké plusové bodíky do schopností, ale taky charakterům přidáva na osobnosti. Bylo fajn v mít v partě čtyřprsťáka, nebo přeživšího průstřelu hlavy.

A ta atmosféra! Tak krásně temná a tajemná. Předměty v podobě náhrdelníků z uši a zubů nepřátel. Scénář, kde se vědec snaží vyléčit šílenství postihující jednu oblast a sám se do něj propadá. Démoni hlídající banku. Kde jen ten weird west byl tak dlouho schovanej?
+16
  • PS5 65
Tohle mohlo být skvělý. Jenže autorům se nepodařilo prakticky nic úplně dotáhnout, takže se obrovský potenciál rozplynul jen v obstojný nadprůměr.

Styl "Weird West" pro mě zase takovou exotikou nebyl. Poměrně nedávno jsem odehrál ehm... hru jménem Weird West a propojení kovbojů s okultismem a démony mi tak již bylo poměrně povědomé. Hard West se tématiky ujímá obstojně. Specifickou atmosféru navodit dokázal a ústřední filmečky uvozující každý z osmi hratelných scénářů jsou fajn, stejně jako stylový hlas vypravěče, kterým není nikdo jiný než Smrt samotná!

Co mě celkem zarazilo je fakt, že jednotlivé scénáře jsou vzájemně dost oddělené a ke slovu se během kampaně dostane dokonce celých šest hlavních postav (a fůra parťáků k nim do bandy). Co scénář, to tak 3-4 hodiny hratelnosti a pokaždé se začíná od znova, i když vždy trochu jinak. Příběh postav scénářů je sice částečně provázaný, ale přišlo mi, že některé dějové linky hodně vyšuměly a závěr byť i poměrně zajímavě rozjetého scénáře byl skoro vždy dost neuspokojivý. Po závěrečném souboji sekce prostě vypravěč pronesl dvě tři věty a hotovo. Některé scénáře mě svým tématem bavily (hledání příčiny šířícího se šílenství), jiné moc ne (útěk Cassandry před fanatickým magorem).

Vyjma tahových soubojů ve hře možná až překvapivé množství času strávíte na mapě daného scénáře, kde se vaše banda pistolníků přesouvá mezi lokacemi. Pro většinu scénářů si autoři připravili i určitou unikátní mechaniku. Ty na mě však působily v lepším případě zbytečně, v tom horším prostě jen otravovaly. V jednom scénáři se tak například střídá denní cyklus a postavy se potřebují večer najíst. V tom, jak je hra celá dost neohrabaná musíte příděl jídla každému ze členů skupiny manuálně odklikávat každý večer. Přínos do hratelnosti? Regulérně nula.

Průzkumem mapy lze získat určité odměny, další peníze ale i nepěkné zranění pro některou z postav. Dopady vašich rozhodnutí však dost limituje fakt, že nejpozději do pár hodin budete s jinými postavami v jiném scénáři a vedlejší aktivity tak působí trochu zbytečně. Alespoň jde však odemknout některé unikátní předměty, jež je poté možné v rámci dalšího scénáře zakoupit od speciálního obchodníka.

Každý ze scénářů obsahuje cca 5-7 soubojů z nichž je drtivá většina povinná. Mapy jsou pro každé střetnutí unikátní a celkem povedené. Jsou plné překážek sloužících ke krytí, které je pro přežití naprosto stěžejní. Na samotných soubojích by však chtělo taky ještě zapracovat. Hra se na PS4/5 ovládá trochu humpolácky a přepínání mezi patry baráků je hrozný voser. Není vůbec problém se ukliknout a panáčka poslat kam jste úplně nechtěli. V Hard West se bojuje exkluzivně na dálku a jiné než palné zbraně zde nejsou. Hlavně zpočátku částečně ale až do samotného konce jsem tápal, jestli z daného místa budu schopen nepřítele trefit, popřípadě jestli jej hra při přesunu na danou pozici bude stále vnímat jako v plném či částečném krytu. Tohle šlo udělat daleko přehledněji. Nastávají tak situace, kdy má vaše postava na nepřítele už zdánlivý výhled a střílet nemůže (nebo s velmi omezenou účinností) a pak vás jednou ranou nepřítel přes půl mapy zastřelí skrz dvě okna.

Nejprve jsem měl v plánu hrát střetnutí bez nahrávání pozice. Tohle siláctví mě však hodně rychle opustilo. Nepřátelé na mapě totiž nevidíte, pokud je nevidí přímo některé z ovládaných postav. Velmi často mě tak některou z postav odpravil nepřítel, o jehož pozici jsem nevěděl a vědět ani nemohl. Můj pistolník se prostě zrovna kryl vůči támhletěm oknům, avšak ještě neviděného protivníka počítač umístil jinam. Když nejste v krytu a dojde vám atribut štěstí, dle kterého se vypočítává šance na úhyb, stačí jedna maximálně dvě rány a je vymalováno. Navíc mě otravoval nepříjemný bug, jehož vinou mi po celou hru mizeli portréty s ovládanými postavami. Jediné řešení? Quick save/load. Někdy vše fungovalo správně alespoň pár kol, jindy byly portréty po dvou odehraných akcích opět fuč. Bez nich přitom nevíte, kolik dané postavě zbývá štěstí či jakou má zrovna zbraň... ultimátní edice MY ASS!

I přes neduhy však dokáže hra v tahových soubojích bavit. Sytém vylepšení a schopnosti jsou zde řešeny formou tarotových karet a některé schopnosti zavánějící okultismem rozhodně dokáží bavit. Postupem času čím dál více zjišťuji, že tenhle žánr mi zatraceně sedí (jen bych si konečně mohl pustit taky něco vyloženě dobrého... místo toho se trápím se zabugovanými kousky jako Crown Wars: The Black Prince či právě Hard West). 

Se hrou jsem i díky bugům a hraní na nejvyšší obtížnost strávil cca 30 hodin. Část z nich jsem se dobře bavil, část se vztekal nad tím, jak špatně některé aspekty hratelnosti autoři vymysleli. I přes ne úplně oslnivé hodnocení mě však nakonec mrzí, že druhý díl není pro PlayStation naportovaný. Většinu nepříjemných nedostatků by zase nebyl takový problém odstranit a s trochou snahy by ze série mohlo vážně něco být. Škoda.

Hráno jako součást Herní výzvy 2025 – " 2. Tenkrát na Západě: Dohraj hru, která se odehrává z větší části na Divokém západě. – Hardcore varianta /zcela zjevný "westernový setting" šmrncnutý Weird West prvky/

Hodnocení na DH v době dohrání: 71 %; 25. hodnotící; digitální verze PSN

Pro: Tahové souboje dokáží být zábavné (když hře odpustíte určité nedostatky); atmosféra většinou dobře funguje; části příběhu (jako celek mě však už tolik nenadchl)

Proti: Mizející portréty postav; souboje jsou mnohdy dost nepřehledné; doprovodné mechaniky k jednotlivým scénářům jsou zbytečné a nic do hry nepřináší; občasné zápasení s ovládáním na PS

+9