Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Hry hodnotím stejně viz příspěvek 13.04.2009 11:18:00, první odstavec. Hodně taky záleží na tom kdy ke které hře přičichnete, nebo která z nich je první a s tou pak srovnáváte ostatní, jde-li o hru podobného žánru nebo je-li ze stejného pohledu. Např. Wolf3D ani jakýkoli Doom mě nikdy nijak nechytli, pokoušel sem se je hrát, ale dostal sem se vždy někam do půlky hry a pak mě omrzeli. Jiná situace by patrně byla, pokud bych je hrál už v mých 15ti. Kdežto takový Hexen mě chytil a nepustil, nedal sem pouze datáč do H1. HL1 samotné mě baví kvůli atmosféře, modům a protože jde střílečku. Jinak mou první kvalitní hrou co jsem hrál byl Thief 2.
Cítím to obdobně jako Ajantis, akorát u her určitých žánrů, jako v tomto případě FPS, jež podle mě skrývá ještě naprosto nevyužitý potenciál, beru ohled i na vývoj daného odvětví, protože na tomto poli se dodnes neobjevilo nic, co by pro mne nějak podstatněji překonávalo ono hřiště "řemeslnosti".
"...takhle bys pak musel kazdou chvili prehodnotit vetsinu her cos tu kdy hodnotil." --------------------->
Isair: Právě naopak, snažím se - jak předestírám v posledních dvou větách minulého příspěvku -, abych z tohoto důvodu hodnocení měnit nemusel. HL2 má ode mne 60% (před revizí systému hodnocení 70%, ale to je něco jiného: jde pouze o jiné vyjádření téhož dojmu) a toho hodnocení už hodlám v dohledném časovém horizontu ponechat.
Ale nevim jestli je to zrovna idealni reseni to takhle hodnotit, ale je to tvoje vec. Ale napriklad Arx fatalis ma od tebe 80% a nerek bych ze je to hra, ktera se da dohrat minimalne tlkrat jako half-life a jeste stale je zabavna. A pochybuju ze ji nekdy nekdo tlkrat dohral i kdyz je to dobra hra, takhle bys pak musel kazdou chvili prehodnotit vetsinu her cos tu kdy hodnotil.
Řečeno mírně zjednodušeně, umělecké dílo nezastarává, výhradně řemeslná práce ano. To, že některé (nejen) hry zastarávají a jiné ne, je evidentní pro člověka, který v nich hledá něco víc než jen onu řemeslnou stránku. Pokud měla nějaká FPS před devíty lety revoluční, nevídanou (...) umělou inteligenci, fyzikální model či čert ví co podobného, dnes ji fakticky nemá smysl hrát, protože od té doby vznikla spousta her s lepší umělou inteligencí / fyzikálním modelem apod. Je to trochu jako když Lang natočil své den Spinnen - ve své době byli velmi populární a oceňovaní, dnes jsou takřka nekoukatelní. Jde o špatné filmy. Zato svého času ne tolik úspěšná Metropolis je i dnes stejně fascinující. U všech starých her, jež ode mne mají velmi vysoká hodnocení, je dnes mohu hrát s přinejmenším stejným potěšením jako v době jejich vzniku.
Ideální je pochopitelně onu řemeslnou stránku filtrovat rovnou, jenže ono to v dané době není úplně jednoduché, obzvláště nemá-li člověk zkušenosti, jako já před devíty lety. Ale snažím se, HL2 má ode mne 60%. :-P
Já jsem nepsal nic o grafice, o tu mi vůbec nejde. Prostě spousta starých her už mě teď nebaví tak jako dřív. Nedávno jsem si nainstaloval Theme Hospital a Abe's Oddysee a po pár dnech už se mi to nechtělo hrát...
Jsou sice hry jako Fallout 1 a 2, Jagged Alliance 2 apod. které si moc rád zahraju i teď, ale to jsou výjimky.
Hoonza: "Kdybych měl hodnotit všechny staré hry podle toho, jak mě baví teď, těžko bych se pak dostal za 60%"

To si děláš srandu, ne? To tě dobrá hra začne bavit méně jen proto, že už nemá aktuální grafiku?
No, já obvykle hry hodnotím podle toho, jak mě bavily a baví, eventuálně podle toho, jaký dojem ve mně zanechaly. A mnou nejvýše hodnocené hry (tedy na DH) - i přes fakt, že žebříčky nějak nemusím, si rád zahraji (nebo vlastně i pořád hraji) i dnes.

Zmíněný HL jsem koneckonců naposledy dohrál někdy minulý rok a hádám, že to nebylo naposled :) Nicméně zrovna Steam verze mě moc nenadchla (jediné pozitivum je tam widescreen podpora a standardizované HL 2 menu současných Source her). Každopádně s novou hrou čekám na Black Mesa...

A hodnocení 100% dávám hrám, které se mi obzvlášť líbí/líbily či mě baví/bavily. A HL do této společnosti pro mě nepatří.
Kdybych měl hodnotit všechny staré hry podle toho, jak mě baví teď, těžko bych se pak dostal za 60% :) Je to imho nesmysl. Hry se vyvýjí a ve své době byl HL1 naprosto úchvatný. Byla to jedna z prvních FPS (ne-li úplně první), která nabízela naskriptované situace, které hře dodaly více filmovou atmosféru. Celé to bylo prostě kouzelné. Half-Life 2 byl sice technicky úplně jinde, ale podle mě postrádal určité kouzlo, které měla jednička, už byl dost jiný - hlavně kvůli úplně jinému prostředí.

Jinak ještě před pár týdny jsem si po dlouhé době zahrál deathmatch v HL1 a pořád jsem se královsky bavil :)
sevencreature: Trabant nám taky nějak nevyzrál a je to kultovní auto. Já se jenom divím, že někdo dokáže přehodnotit něco, co ho v té době bavilo jenom kvůli tomu, že dneska už to není in. Hry se neustále vyvíjí tak jako všechno kolem, ale v té době to bylo prostě maximum, co se dalo udělat a tak to beru. Např. HL2 beru "jenom" jako vyšperkovaný HL. HL nastavil nové standardy do té doby stále se opakujících 3D akcí a jeho dědictví je v každé dnešní 3D akci. Ať už se jedná o skripty, skeletální animaci postav nebo umělou inteligenci.
Vodny: HL jsem od té doby, co vyšel, dohrál několikrát, a prostě mu nedokážu dát lepší hodnocení. To "ve své době" značí, že kdyby db her vznikla roku 9x, tak by měl ode mě HL 100% - tj. svým způsobem stížnost na to, jak HL nevyzrál nějak dobře. Pokud ti to nějak vadí, tak to ignoruj :)
Poprvé jsem HL1 dohrál začátkem roku 2004, ještě v SW renderu, vím že byl kostičkovaný. Tehdy jsem se o grafická nastavení ve hrách moc nestaral :) Bavil mě tenkrát docela. Ale až při druhém dohrání loni, jsem si Halfa vychutnal, jednak kvůli vyšperkování grafiky modem a taky hraním Steam verze. Nejvíce mě bavily venkovní lokace, co byly hned za drtičem odpadků.
Haleďte, já poprvé hrál a dohrál HL1 teprve před třemi lety (chvíli před maturitou) a bavil jsem se královsky. Bylo to krátké, level-design nelogický, skripty kam se podíváš... ale kupodivu jsem to dohrál hezky na jeden zátah :-)

PS: Xen mě také nebavil, nebo spíše jeho závěrečná část (uzavřené prostory a boss) a vlastně taky úsek u přehrady byl nic moc.
7c: Ve své době, ve své době, co to pořád někdo srovnává s dneškem? Jaká ta hra byla tenkrát, taková byla a zpátky ni krok. Hodnotit 10 let starou hru jako kdyby vyšla dneska? RUserious? Když jsem to před X lety krosil se starou Ford Fiestou 1.6 béňo, tak jsem si říkal, že jiný auto chtít nebudu. Teď mám Swiště a cítím se úplně stejně. To ale přeci neznamená, že přehodnotím ten zpětný pohled na Fiestu. Obě jsou skvělý auta, ale každý zapadá do jiného časového úseku. A to že tě baví stále Doom, HeXen atd. neznamená nic jiného, že tě prostě žánr klasických doomovek, kde se víc střílí než mluví, asi baví víc. Vždyť to je naprosto normální.
Adieu: :-D Konečně nějaký příspěvek, který má hlavu a patu.

Problém HL není grafika nebo technologická stránka, ty jsou vcelku ok i teď (teda až na tu podivnou HL Source fyziku), ale kupodivu hratelnost samotná - ve své době přelomové, v dnešní spíš otravné a až nudné (naskriptované scény, design lokací a podobně).

Z FPS např. Doom (Doom 2, Final Doom), HeXen, Heretic hraju dodneška, stále se mi líbí a baví mě hrát, a to jsou o starší než Half Life.
Krk láme dělo v poustevně mladého rybáře, kterýžto stíná malinám ostružiny. Tento malý zbloudilec líbá ryby na potkání, anžto poznává své přátele. Žluťáci létají nad jeho příbytkem, předstihujíce se v nádherných malichernostech jako je poměřování penisů (ano, i létavci se rádi baví, k tomu mají vnady). Pomeranče, z těch jsou tam všichni živi, nejvýživnější jsou ovšem hnidy. A Čajkovskij jim k tomu hraje - na teflonovou pánev, létaje přitom na korábech obludné přízemní vulgarity, jež roste spolu s panděry malých dětí. To ostatní - rybíz, psi, tabletky ibalginu a extáse -, to je jen smetí.
To sice ne, ale i hudba, nebo film, ktery clovek posloucha nebo na nej kouka porad dokola take casem prestane bavit at je dobry jak chce. Nvm koho by treba bavilo se koukat 20x na jeden film v ruznych casovych odvetvi tak samozrejme si ho pak za cas rad pripomene, ale uz to nebude ono jako v dobe kdy byl novy(treba jeste kdyz clovek ten film videl 20X v dobe kdy vysel a pak treba az po 10ti letech znova tak to treba ho po te dobe bude bavit stejne, ale pokud se na nej kouka kazdy rok od doby vzniku 2x tak je jasne ze ho to zachvili bavit prestane). Jinak je pravda ze treba na grafice tlk nezalezi a u takovych her se s ni uz ani pocitat a ani hodnotit neda.(Ale nekomu hold pak casem uz hra prijde blba jen kvuli tomu ze nevypada nejlip, a nekomu to treba zase tolik nevadi). Ale jinak si take myslim ze hry na hodnote neztraci, jen mohou nekomu uz prerust pres hlavu, ale hodnotit by se mel vzdy ten prvni moment(prvni setkani se hrou:))
Nemám pocit, že by napr. Wagnerov "Blúdiaci Holanďan" zostarol, napriek tomu že bol zložený pred takmer dvoma storočiami a nepoužívajú sa tam elektrické gitary.

(samozrejme, hudba má za sebou omnoho dlhšiu históriu než hry, každopádne argument že každá hra neodvratne stráca časom na hodnote je hovadina, anžto pokiaľ má hra aj inú hodnotu než len revolučnú, na čase nezáleží.)
Tj, to by jednou mohli skoncit s hodnocenim na 0% coz by byla skoda, a to ze half-life starne vice se zase rici neda(jen mozna po technicke strance coz je celkem logicke u kazde hry) a znovuhratelnost no me to take treba po 20ti dohrani uz bavi mene, ale to je take tim ze pokazde je to stejne coz by bylo u kazde fps(a ja teda nedokazal zadnou jinou fps dohrat tlkrat, to by me asi tlk nebavilo). To u treba RPG je to lepsi ze je tam vice moznosti.Ale kazda hra a kazdy styl kdyz se hraje prilis casto tak prestava bavit a muze to byt sebelepsi titul.
souhlasim s Vodnym, taky uplne nechapu vsechny ty reci: Kdysi bych ji dal 90, ale ndeska uz jen 70% :X :X :X
Adieu: Hodnotit hru opakovaně s tím jak jde čas je neverending story. Za 10 let asi většina z nás nebude z takového BioShocku či Falloutu 3 odvařená a už jenom kvůli technickému zpracování by dala nižší hodnocení. Všechno prochází vývojem, všechno stárne a proto to staré nemůžu přeci srovnávat s něčím novým. Když jsem jednou té hře dal 100%, protože mě v té době neskutečně bavila, tak jí hodnotím jako hru z té doby i po deseti letech. Takhle bys mohl postupně odečítat procenta ze všech hodnocených her, což není zrovna lucky řešení.
Navíc v závěru každé hry čekám určitou gradaci (což se třeba u OF/HL2/EP2 povedlo), Xen byl ovšem s tím vším skákáním těžký zásah vedle.
Jak jinak udělat prostředí v jiné dimensi? No jinak to samozřejmě vůbec nejde!!! Ale jedna moucha se chytla, jak vidím, tak gratuluji, Vodny.

Ve své době mě Half-Life neuvěřitelně bavil, ale žánr FPS přeci jen prochází určitou pomalou evolucí a HL po všech stránkách zestárnul. Dříve bych dal 90%, dnes 70%, a s přihlédnutím k době vydání mi přijde hodnocení 80% celkem odpovídající.
Na Xenu mě neuvěřitelně vysíral respawn monster. Jinak mě přišel Xen jako příjemné osvěžení. Až na ten pochybnej "interiérní" level.
V té době byl Xen něčím zcela novým a také nechápu tu kritiku. Jak jinak udělat prostředí v jiné dimenzi? Některým se to možná nelíbí, ale do té hry to krásně pasovalo.
no prave, z fps najednou takova divna plosinovka, jeste v nehezky zpracovanem prostredi, proste me to tlk nevzalo i takova ta pekna atmosfera byla pryc.
Mi prijde jako kdybyvsici cekali to samy co na zemi, akorat s jinejma texturama. Nevim imho je Xen takoy jaky ma byt proste a libi se mi :)
nvm no ono to mozna ani neni tlk tou hrou, nez spis zanrem, si nedokazu predstavit jakoukoliv jinou fps kterou bych dohral tlkrat, aby me bavila porad jeste stejne. To u takovych strategii nebo rpg je to neco jineho.
Před oněmi osmi či devíti lety, kdy jsem HL1 hrál prvně, bych mu nepochybně dal vyšší hodnocení, avšak od té doby zestárl podstatně víc než jiné hry, jež jsem v té době hrál a po letech se k nim vrátil, což by se špičkové hře stát nemělo. Pročež šup s hodnocením na 7/10.
Tak ja bych v dnesni dobe mu nejspis take dal mensi hodnoceni, protoze uz jsem ho proste dohral tlkrat ze uz je to jaksi ohrane, ale kdyz si vzpomenu na ty casy kdy jsem ho hral poprve tak jsem proste nemohl dat jine hodnoceni nez 100%:). Jinak HL1 source moc zmen sice neprinesl, zvlast bych si ho asi nekupoval, ale ve vyhodnem holiday baliku, ktery pozdeji vysel, jeste kdyz uz jsem nejak ztratil puvodni hl1 to byl celkem potesujici upgrade puvodniho hl1 z roku 98:).
PavelU: Moje kritika nesměřovala ani tak na grafiku, jako celkový styl hry - a vlastně o byla specificky kritika HL Source - který má pár masařek, řekl bych.
Mirus: Nejdřív mi tak v hlavě proběhlo "Jó ženskej hlas", ale po chvíli mi došlo, že to ma být opačný pohlaví. :) Taky věci typu: [Blak mésa] sou usměvný.
Pokud vyjde BM jako oficiální mod nebo tzv. total conversion a klidně i za prašule (10$ max.), tak si ho pořídím. Za těch x let práce a dřiny nějakou tu kačku s radostí pustim.
Ad hodnocení - v tuhle chvíli bych dal HL asi tak 70. Nezestárl nějak zvlášť dobře, dle mého názoru (třeba to BM spraví). Nicméně by to asi nebylo fér, vzhledem k tomu, že jsem ho dohrál několikrát v různém časovém rozmezí od data vydání, a v roce 1998 to navíc bylo něco jako zjevení - tehdy bych se 100% neváhal.
pipboy: Kdyby BM vydali komerčně (nějaká dohoda s Valve třeba?), bylo to povedené, odladěné a vyšlo v rozumném termínu, tak bych tomu dal rozhodně přednost před nějakým padajícím bastlem, který vyjde sice za 10 let, ale hlavně že bude "free"...
njn ja vim....ale at to treba kuti 10let a ohlasi to mesic pred vidanim, no big deal:D
Myslím že to chápe každý, kdo se kdy snažil něco většího vytvořit, ať už hru nebo cokoliv jiného... Držím jim palce.
"Modifikace Black Mesa pro Half-Life 2 koncem letošního roku." si delaji prdel:( jak na tom uz delaji?Uz me stve jak se vse posunuje a pak napisi, ze to bohuzel letos nestihnou a daji to na brezen 10 jak dalsich tucet her:X(tak prej November 2004:D njn jestli se vubec dockame)
pipboy: No vidíš, já to špatně formuloval. Zařadí do nabídky = do nabídky módů. A že prodejní pecka = když za peníze (třeba 5$), tak to bude prodejní pecka. Každopádně by to mělo být šířené oficiální cestou přes Steam.
tak jsem si asi "Doufám, že Black Mesa zařadí Valve do své nabídky na Steam. Troufám si tvrdit, že to bude prodejní pecka." nějak špatně vyložil :)
pipboy: Já nevolám, já jen říkám, že je mi fuk jestli to bude za peníze nebo free, stejně si to seženu. ;-)