Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 75
Po suverenne nejhorsim dile cele serie v podobe FIFA 2001 prisla dalo by se rict simulacni revoluce. Dil s poradovou cislovkou 2002 prinesl kompletne prekopany herni engine. Zacneme u prihravek, kdy bylo nove potreba dobou stisku urcit jejich silu, ale sipkami i jejich smer. Snadna naskriptovana prekonavani obran byly dikybodu ta tam a k prekonavani protivniku jste tedy museli precizne zvladat prave prihravky a dale narazecky.

Pred aktualnim MS v roce 2002 v tomto dile navic vyrazne pribyly narodni muzstva. Byla totiz moznost odehrat kvalifikace temer v celem svete. Po jejich zdarnem dokonceni se vam odemkly dalsi souteze. MS jako takove ve hre chybelo, ale jeho absenci vyresila moznost si jej vytvorit svepomoci pres Custom Tournament. Samozrejmosti byl i integrovany editor tymu, soupisek, techno soundtrack stale na vyborne urovni.

Bohuzel, hra mela i dost chyb. Zejmena strojove presne hrajici pocitac, kteremu bylo prakticky nemozne sebrat balon. Jeho chirurgicky presne vzdusne nakopy do kridel a leckdy i do sanci a dale stoprocentne presne narazecky dosti otravovaly. I tak se ale dal pocitac porazit, zejmena po serii prihravek a strel z oblasti vapna. Pokud jste ale prepalili ukazatel do cerveneho, mic letel i z jasne sance vysoko do oblak. Dalsim neduhem byly nerealna jmena u mene znamych reprezentaci, nebo rovnou jmena ve stylu napriklad No. 9 pro hrace napriklad Malty. Nadsenci ale opet soupisky aktualizovavaly, tudiz nebyl problem sehnat plne licence. Cas od casu nektery z lepsich hracu zavesil z pulky.

Ac slo i kvuli neprilis vylepsene grafice o rozporuplny dil, realisticnosti se nejvice podobal krali serie FIFA: Road to the World Cup 98. Ja mam tuhle FIFu spojenou s predelavanim Sparty do tehdejsich soupisek s Petrem Cechem, Vlado Labantem, Jirkou Novotnym, Lukasem Hartigem a ostatnimi z dob, kdy letensti valeli v Lize mistru a napriklad budouci vitez Poharu UEFa Feyenoord Rotterdam zde vyfasoval 4:0 a FC Porto 2:0. A samozrejme nejslavnejsi zapas posledni dvacetiletky s Realem Madrid 2:3.

Pro: kompletne prekopany herni engine, novy styl prihravek, strel, editor, kvanta kvalifikaci, atmosfera behem hrani

Proti: strojove presny PC na nejvyssi obtiznost, chybejici licence u mene znamych reprezentaci

+7
  • PC 65
Zatímco předcházející 3 ročníky šly pořád směrem k větší rychlosti a "arkádovosti" zápasu, ročník 2002 šel jinou cestou.

Nová Fifa se výrazně zpomalila a dá se říci že i ztížila. Přihrávky už nebyly jen o zmáčknutí tlačítka, určovala se jejich prudkost i směr. Také střely nešly vždy do šibenice, ale mnohdy vedle. Kličky už nebyly samozřejmou cestou k překonání soupeře, naopak jejich nadměrné užívání vedlo ke ztrátě míče. Výrazným prvkem k překonání obrany se vedle maximálního využití přihrávek staly narážečky, se kterými se s trochou umu mohl probít k brance i obránce (i když to dalo opravdovou rychtu).

Příprava na 2002 FIFA World Cup znamenala výrazný nárust reprezentačních týmů, i když řada z nich měla třeba místo jmen pouze čísla. V tomto ročníku jste si totiž mohli zahrát celkem zábavnou kvalifikaci na MS, vítězstvím v ní se vám aspoň odemkla kontinentální soutěž (např. Euro), samotné MS však nikoliv. S množstvím lig se tak i soupiskově jednalo o pořádně silný ročník. Zůstal perfektní in-game editor a pěkná hudba (např. Gorillaz), tady bych fakt uvítal něco vostřejšího co mělo NHL 2002

Bohužel tu byly i minusy. I když hráč měl nové možnosti v zápase, soupeř bohužel tyto možnosti nevyužíval. Soupeř téměř nepoužíval narážečky, hráči si nijak nenabíhali a když byli sami před brankářem tak celkem často zase vraceli zpět záložníkům. Debilita AI v enginu se naplno projevila Total Club Manager 2003, který používal engine fify bez zásahu hráče. Dalším minusem byly soupisky, méně známé reprezentace neměly ani vymyšlené jména, vyfasovaly rovnou jenom čísla. Skilly i nejznámějších hráčů byly mnohdy podivné. Z těchto důvodu dával mnohdy (pořád parádní) editor dost zabrat. Grafika se mi zdála docela mdlá, především trávník a samotný styl časomíry/menu se mi moc nelíbil. Také se objevilo mnoho ukazatelů spojených s manuálním přihráváním, ty někdy dosti rušily hru (šlo je samozřejmě vypnout, ale na úkor hratelnosti).

Fifa 2002 byla tak dosti rozporuplným dílem, který mi však osobně byl nejsympatičtějším pokusem od FIFA: Road to the World Cup 98. 2002 nabízela větší důraz na realismus, v mnohém však zůstala na začátku nebo na půl cesty. Pokud by následující ročník šel v jejích stopách a nebyl zase úplně jiný, dost možná by nebyl nástup série PES na pc tak razantní.

***EDIT:Po nostalgickém znovuzahrání musím ocenit neuvěřitelnou atmosféru danou různými vlajkami a chorály, kterou mohou nové PESy a Fify pouze závidět. Naopak musím ještě jednou pohanět AI, neuvěřitelně přesné přihrávky vzduchem útočníkům do šance jsou otravné a nerealistické. To má také za následek, že soupeř má vždy vysoké procento držení míče.

Pro: nový systém přihrávek a střel, atmosféra které současné díly nesahaj ani po kotníky, editor, kvalifikace na MS

Proti: AI, někdy podivné skilly hráčů, absence samotného MS

+1