Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 90
Počáteční informace Fallout New Vegas jsem prakticky ani nezaznamenal (schválně) a zas to bylo jen dobře. Občas jsem si všim ňáký tý zprávy, že se vrátí ke starým kořenům atd, ale teaser mě o tom nepřesvědčil a tak moje očekávání spadlo k bodu mrazu. Už u třetího dílu mě dost mrzelo, kam se směr serie Fallout ubírá a tak jsem od NV čekal navázání tohoto standardu (tenhle názor jsem získal hlavně osobní neinformovaností o celém projektu). To, že jsem ovšem momentálně nezaměstnaný a dopoledne jsou dlouhá mě přesvědčilo o tom, že to aspoň zkusím a dopadlo to asi takhle:

První čeho si hráč všimne je, že hra stále běží na "oblivion enginu", který je v dnešní době v životnosti enginů opravdu dědeček ovšem tvůrcům se přesto povedlo i z tohoto veterána dostat maximum pro nasazení do boje. Hráč si musí uvědomit, že kdyby hra běžela na jiném enginu, tak by se vývoj mnohem víc protáhnul. Osobně mi technologie nevadí i když bych se modernizaci nebránil.
Další věc kterou hráč rychle zaznamená je taky hudba, která mi udělala možná největší radost. Nejen, že skladby jsou mnohem lépe nakomponované než v předchozím dílu, ale je tu i většina skladeb z Fallout 2, což hru dostává na úplně jinou hodnotu než třetí díl (a stačila jen hudba). Celkově zvuk patří někam do průměru, zvuky nejsou nikterak kolosální (nevím jestli to brát jako plus nebo mínus) ovšem dabing je prvotřídní. To mě vede k další věci kterými jsou dialogy, které jsou napsané perfektně a hráče nikdy nezdrží. U F3 se mi kolikrát stalo, že jsem dialog sem tam odklik (protože jsem věděl, co bude následovat) tady prostě ne.
Úkoly se tu drží víc při zemi, což rozdělilo dost lidí na dva tábory ovšem já patřím do těch kterým to vyhovuje. Nejen že jsou úkoly mnohem víc uvěřitelnější, ale pro mě osobně i mnohem zábavnější a víc jsem je prožíval. Perfektně tu funguje ovlivnění světa tvými činy a to jak se k vám která frakce chová. Když máte štěstí, tak se vám podaří skoubit i to, že než vás začne jedna frakce nenávidět stihnete pro ní udělat pár úkolů. Takže co se týče úkolů, rozhodně palec nahoru.
Další perfektní věcí je návaznost na legendární první a druhý díl. Mimo výše zmíněnou hudbu zde najdeme vliv a vojáky NCR, lidi z Klamatu, Shady Sands, San Franciska a všichni se ještě zmiňují například o mafianských rodinách Wrightů a Bishopů či o ňákém domorodci z Arroya, který tam udělal rozruch a dokonce se tu potkáme i s jednou důležitou postavou z druhého dílu :-).
Co se týče gamblingu, tak ten se v celku poved i když se vady tak najdou... Na ruletě je maximální sázka 200 žetonů, což je opravdu slabota, vyhrát něco na "bednách" je opravdu těžký kousek přesto, že dostanete žetony jen za to když se vám objeví samotné třeště. Nechápu minutový refresh na všem gamblingu.
Když jsem u těch vad, tak budu pokračovat například stále stupidním, nepřehledným, nezajímavým inventářem či absencí nových užitečných perků. Největší problém hry ovšem je zabugovanost a optimalizace. Hned na začátku má hra problém zvládat víc NPC a je nutno do hry dosadit knihovnu. Mate-li Nvidii a zaplé AA připravte se, že budete stahovat fix od Nvidie nebo vám na obrazovce budou problikávat bílé kruhy. Četl jsem, že dost úkolů je buglých a nejdou dokončit, osobně se mi to stalo u jednoho z nich, ovšem to co mě opravdu štvalo bylo to, že se mi hra občas začla nesmyslně kousat až mi úplně blokla počítač a musel přijít restar. Pád samotné hry taky není vyjímkou.

Celkově Fallout New Vegas dopadl nadstandartně a až když jsem ho hrál došlo mi, co a jak moc mi vadilo u F3. Já si jen řikám, proč jen F:NV nevyšel dřív než F3, možná bych ani nepřestal doufat, že srdce Fallout už přestalo bušit. Každopádně, nový Fallout mu dal takový elektrošok, že se po chvilce mrtvolného stavu opět vrátilo k tepu 1680 na 1050.

Pro: návaznost na F1 a F2, hudba, questy, NPC, svět, rozmanitost příběhu, délka hry

Proti: pozůstatky od Bethesdy viz. inventář atd, zabugovanost 1.stupně

+15
  • PC 95
Tato hra je pro mne kultovní klasikou. Dohrál jsem ji už několikrát (včetně všech DLC), a pokaždé jsem se nemohl odtrhnout, a pokaždé hra měla jiný průběh příběhu. To je skoro k neuvěření, a nevím, kolikrát bych ji musel hrát, abych odkryl každou možnost, rozhovor, konec, předměty, množství textů, postav, nepřátel, dělení zkušeností, perků...

Postapokaliptická atmosféra dýchne už od začátku, grafika sice začíná mít pár křížků, ale stále se na ní dobře dívá. Zvukový doprovod hru parádně podbarvuje.

Někomu vadí, že tento díl i s předchozí trojkou je ve 3D a pohledu z vlastní osoby (lze i ze zad), mne naopak tento přístup dopomohl se vžít do hry a užít si každý moment, a i mi víc vyhovuje real-time systém souboje (s malou berličkou ve VATS). Tím nechci znevažovat 1 a 2 díl, které jsou kultovní, nicméně právě v těchto dílech mi někdy tahový systém souboje připravil perné (a vzteklé) chvilky. Především, když jsem při rychlém přesunu narazil na trable a neměl zrovna dost stimpaků a munice na souboj.

Každopádně herní příběh chytne, a díky variabilitě si jej každý může poohnout dle svých představ. Můžete být hodní, zlí, sympatizovat s tou či onou frakcí, či některou vlastnoručně vyhladit (nebo si vypomůžete, třeba Heliosem 1 ;-) ). Dává to prostor k ohromnému množství kombinací a variant hry. Ani báječný Skyrim se Falloutu nemůže rovnat, tam je příběh mnohem lineárnější.

DLC jen zmíním, ale jsou prakticky přímo hrou ve hře, skoro se netýkají hlavní linie, zavedou do úplně nové lokace a představí postavy nezávislé na původním příběhu. Ale rozhodně je nedoporučuji hrát ze začátku, jsou obtížnější.

Každopádně kdo tuto hru ještě nehrál a nemá odpor k RPG, tohle musí zkusit. O Falloutu by se dalo psát dlouho, ale nebudu dlouho prudit. :-)

Zápory: grafika už ani ve své době nebyla dokonalá, a zastarává každým rokem (tím nechci říct, že je špatná, ale existují více grafické lahůdky - ty ale zase nemají na herní prožitek), hlavně mi vadí třeba prolínání postav a předmětů. Občas se ve hře objevují bugy, někdy nelze ve hře pokračovat, protože zásadní postava/lokace se sekne a nedá se s tím nic dělat, člověk se musí vrátit zpět a doufat. Také mne upřímně hra docela často padá, a to na vícero počítačích co jsem měl. Nevím proč, možná je to tím, že hraju na noteboocích.

Ty výtky jsou ale jen drobné, mám jen jednu velkou - chybí mi další díl v tomto duchu :-)

Pro: Příběh, variabilita herního stylu, rozsáhlost, atmosféra, anglický dabing, množství zbraní a postav.

Proti: Grafika (lehce), bugy, pády hry.

+13
  • PC 95
Vše už bylo řečeno, tak jen stručná trocha do mlýna - jednoznačně nejlepší "post-klasický" Fallout a možná, s odstupem a nezaujatě, možná i nejlepší Fallout vůbec.

Trojku beru jen jako takové nepříliš povedené tech demo, na kterém mohli vývojáři z Obsidianu stavět.

Pro: Svět, příběh, questy, dialogy, hudba... a Whisky Rose!

Proti: Engine je stabilní "asi jako italský taxikář, který musí jet za farářem ve škodovce".

+11 +15 −4
  • PC --
Nemůžu si pomoct, ale měl jsem prostě pocit, že hraju datadisk na Fallout 3. Hlavní příběhová linka mi navíc přišla méně zajímavá. Ve hře je sice habaděj možností v rozhodování, nikdo není svatý a všechno dobré je i pro něco zlé, to mi ale nezažene nepříjemnou pachuť z úst po dohrání. Kdyby jen autoři místo mrtě vedlejších questů soustředili své úsilí hlavně na ten hlavní...

Souboje jsou velmi jednoduché, vlastně celá hra je jednoduchá. Působí neskutečně dementně, když po mě velitel NCR chce osvobodit město, protože na něj nemá dost sil, přičemž já s 10mm pistolkou celé město dostanu pod kontrolu během chvilky a ani se u toho nezapotím. Ale né, to nestačí! Ještě je potřeba získat posily, aby se NCR vůbec obtěžovala město hlídat!! Legie? Banda v maškarním, tak trochu mimo reálný vývoj lidstva po jaderné katastrofě.

Spousta bugů a jiných hovínek, které mi autoři hází pod nohy, mě někdy dokázaly pořádně vytočit (např. potřeba neustále cestovat na obrovské vzdálenosti kvůli několika questům od jednoho zadavatele, přičemž dostat všechno najednou, sfouknu to na první run - neplatí pro cheatery s Fast Travel).

Na druhou stranu jsem se dobře bavil po celou dobu hraní a rozhodně se po vydání DLC pustím do dalšího hraní. Psychopat s kladivem se bude k Legii hodit...

Obtížnost: Hard, Hardcore ON
Herní doba necelých 56 hodin
Level 25: Champion of Justice
Mr. House ending

***/5
+10 +13 −3
  • PC 90
V porovnaní s predošlými dielmi viac možností s narábaním s rôznymi predmetmi, menej možností sebarealizácie. Myslím tým to, že je nutné sa pridať k nejakej frakcii a plniť pre ňu rozkazy. Pred demokratmi z NCR a otrokárskou Légiou som uprednostnil stroje (nie technologických mágov z Bratstva, ale robota Yes Mana, alias Kýválka), aj keď stroje (najmä roboty) nemám rád, práve naopak, najviac mi boli sympatickí Cháni, u ktorých som sa stal zbožňovaným, kdežto od Cézara som nemohol odísť bez perku Vrah detí, pretože aj z malých krýs by boli veľké krysy. Čo sa týka spoločníkov, bol mi oveľa sympatickejší Žeryk (Fallout 3) ako kyberpes Rex, ktorého mi bolo ľúto. Majiteľ, prezident, aj Legát Lanius podľahol zraneniam nezlučiteľným so životom, generátory Priehrady boli vyhodené do vzduchu (a pritom žiadny Republikán počas akcie neprišiel o život), no ja som túžil, v mene budúcnosti života na Zemi, vyhodiť do vzduchu celú Priehradu. A Vegas. A Repconn. A Helios. Vypustiť spóry z Vaultu 22 do sveta. Veď počas celého deja bijú do očí obrazy následkov našej modernej civilizácie. Rok 2281 sa blíži.

Pro: Prostitútka Joana.

+10 +11 −1
  • PC --
Jak se tak koukám na svůj STEAM účet, tak mám ve F:NV nahráno přes 150 hodin... jenže to jsem nenahrál já, ale jeden z mých potomků, když před (mnoha) lety sporadicky pobýval pod naší střechou...

Já osobně jsem F:NV rozehrál několikrát. Tutoriální střílení gekonů se Sunny Smiles jsem absolvoval snad 6x, ale nikdy se mi nepodařilo opustit Goodsprings. Až letos v únoru jsem se zařekl, že se do F:NV konečně zakousnu, odhalím jeho netušené přednosti a nechám se jimi pohltit. A to jsem také učinil.

Velice brzo jsem zjistil, že F:NV není ani tak "fallout", jako spíš nedbale převlečený a chatrně zamaskovaný Morrowind. Rozložení kláves je stejné jako v Morrowindu. Stejně jako v TES:M tak i ve F:NV budete mít za chvíli plný batoh nepotřebné veteše: plody rostlin, prázdné láhve, rezavé pixly a tak dále - a když to prodáte, tak dostanete 0,6 zátky za kus... Trpaslické dungeony Morrowindu jsou takřka neodlišitelné od technotunelů F:NV. Venkovní krajina F:NV jako by z oka vypadla lávovým polím na úbočí Red Mountain... jenže Morrowind měl i svá malebná zákoutí ve F:NV je pořád ta samá polopoušť...

Jak si tak putujete pustou krajinou, od čadících ohýnků se zvedají bědné existence a svými zflikovanými zbraněmi se vás pokoušejí ubezdušit. Prostě typický Morrowind. A když jsem na břehu jakéhosi jezera potkal tři žábo-rybo-humanoidní bytosti, které po mě začaly plivat modré energetické koule, byla iluze fantasy světa dokonalá.

Je chvályhodné, že se autoři se pokusili "přerazit" morrowindí statičnost (ale moc se jim to nepovedlo). NPC postavy přes den tupě postávají na určených místech, na noc se přemístí do postelí (což je oproti Morrowindu pokrok) a ráno zase začnou postávat tam, co před tím. Celou oblastí (po předem určených trasách) procházejí obchodníci. Také ji křižují hlídky různých frakcí. Jednou jsem z malého návrší pozoroval, jak se k sobě přibližují dvě různé hlídky dvou znepřátelených skupin. Byl jsem zvědavý, jestli po sobě začnou střílet. Dopadlo to tak, že hra zatuhla a pomohlo jen ctrl-alt-del +ukončení programu.

K bojovému systému můžu říct jen to, že mi nesedl. Máte 3 možnosti. Za prvé můžete spustit pseudotahový VATS, ve kterém nepřátelům způsobujete slušné poškození. Za druhé můžete střílet "realtime", ovšem poškození je mnohem nižší a víceméně zanedbatelné. Za třetí můžete nepřátele obejít a "ve skrytu" (v podřepu) je odstřelovat jednoho po druhém (nejlépe winčestrovkou). Nepřátelé padají na jednu ránu, zatímco jejich spolubojovníci tupě stojí hned vedle a čekají, až na ně přijde řada...

Na jakémkoliv levlu se dá jakýkoliv počet nepřátel vyřešit tak, že se schováte za nějakou zeď, přidřepnete (=bonus k míření), počkáte až začnou nepřátelé nabíhat zpoza rohu, spustíte VATS a se svou oblíbenou brokovnicí v ruce zadáváte jeden headshot za druhým... ale pak musíte chvíli couvat a čekat, až se vám doplní body pohybu, zatímco do vás nepřátelé vesele řežou... ale vy to nějak vydržíte a zadáte další headshot... a tak dále. Je to zdlouhavé a navíc značně podivné.

Neskutečně mě štvalo, když jsem během přátelských rozhovorů mířil enpécéčkům zbraní do xichtu. Dlouze jsem studoval manuál, abych zjistil, kterou klávesou se schovává zbraň. V manuálu to není. Našel jsem to až na internetu: je třeba déle podržet klávesu R.

Dlouho jsem pátral po tom, kam se mi ztrácejí těžce vydělané a pracně nasyslené peněžní prostředky (zátky). Pak jsem na to přišel: všechno sežraly opravy zbraní a zbroje, protože údržbáři si účtují nehorázné peníze (=zátky). No ale i když jsem se do New Vegas doštrachal v potrhaných teplákách a se sdrátovanou brokovnicí, tak hned poté, co jsem pronikl do uzavřené zóny, mě začali všichni poplácávat po rameni, lichotili mi, jaký jsem pašák a chtěli se mnou kamarádit. Nechápu proč.

Abych to zkrátil: hrál jsem systémem "naivní blbec". Striktně jsem se držel pokynů v diáři a šel výhradně po hlavní dějové lince (toliko se dvěma výraznějšími odbočkami). Po cca 10-ti nahraných hodinách jsem zjistil, že jsem se stal nejlepším přítelem těch nejhorších zmetků (Kajzrova Legie). Tihle týpci mi k srdci nepřirostli a nehodlám je podporovat, ale zároveň mi chybí motivace nahrát nějaké starší SAVE a zkusit to znovu a jinak. Prostě už to asi nedám...

Ale docela se ve mě probudila chuť znovu rozehrát Morrowind. Nebo F1/F2.


+10 +16 −6
  • PC 95
Měl jsem potřebu zapnout databázi her a napsat komentář ke hře. Dlouhý. Jak tak ale vidím, napadlo to více lidí, nebo spíše je k tomu hra tak nějak donutila.

V současnosti 89 hodin hraní (+ znovuloady a také jednou jsem musel opakovat několik hodin kvůli corrupt saves). Neplánuji hru dohrát v normálním slova smyslu (protože to by znamenalo nemožnost hrát dál - pokud se pletu, prosím napište mi to někdo - a nemohl bych si dávat další questy pomocí modů, nebo dohrát zbylé ve hře).

Mám level 30 (dva intense training perky), level cap na 35 není zas tak špatné a víceméně to vychází. Stejně si ale nahraju mod (pokud existuje) na možnost levelovat dál. Je to poněkud hloupé a nijaké, hrát a nemoci dostávat levely - základ to RPGčka.

Impuls psát recenzi (formou zážitků a útržkových nápadů) jsem dostal ve chvíli, když jsem procházel (po 150té) Freeside, jednu ze čtvrtí jednoho z osídlení ve hře. Snad nejlépe fungující komunita, co jsem kdy viděl. Lidé nacházející se v různých časech na různých místech, bohatost dialogů (ne každý se loučí klišoidním "Good bye", klidně se najde i "Whatever" a nebo "Fuck off", mnoho dalších). Dvě děti prohání obr-krysu (doslovný překlad Giant Rat), squateři squatují a lidé se procházejí. Na outposty NCR pravidelně útočí Fiendi, kteří se respawnují, stejně jako vojáci NCR stále přicházejí na stanoviště (poněkud ironicky doslovné dovedení zmínky, že "vojáci NCR furt přicházejí do Mojave Wasteland z Kalifornie). Ano, blbé je, že Fiendi jsou stále, i když jsem si jednou (pro srandu králíkům, abych zjistil jestli to funguje) zkusil je všechny zabít, všechny lokace, kde se vyskytovali. Stále jsou. Nevadí.

Hra mě pohltila. Aby také ne, když je tak bohatá na příběh, dialogy, zajímavosti. Questy, problémy malé i velké, lidí malých i velkých, většina z nich je zajímavých (jediná osoba mě nezajímala a její dialogy jsem přeskakoval - kuchař NCR v Camp McCarran). Bál jsem se, že mapa bude příliš malá, ale když se na mapě ukáže sebemenší prkotina, není to tak špatné (oproti Fallout 3, kde i třeba druhá základna Talonu NEBYLA jako lokace, i když tam bylo zhruba 8 vojáků a pár robotů).

Oproti F3 je také těžší někam se dostat. To znamená dostat se nahóru, neboli na sever, neboli do Las (sakra) teda New Vegas. Z Goodsprings jsem to nejdřív zkusil doprava-nahoru (NW), tak mě dostal Giant Radscorpion (hned za Yahtzee Memorialem), který nešel obejít. Hory nešly přejít kvůli Invisible Wall triku. Pak jsem to zkusil horem, ale tam mě dostali Cazadoři. Šmejdi, ale hustý šmejdi. Tak jsem šel trochu na západ od nich, podél "hranice" hor. Tam se mi povedlo zajímavým trikem (který používám už od dob Might & Magic VII a Morrowindu) dostat se "na hory". Je to jednoduché - terén, který by normální, zdravý jedinec (třeba já) dokázal v pohodě (a to v reálném životě ani nezabíjím lidi, tak by to Courier měl dokázat), dokázal by vylézt na pitomej kopeček. Tady je ale Invisible Wall a tak když na ní narazím, jdu doleva/doprava (kde to vypadá líp). Dříve nebo později narazím na úhel, na který se dá vylézt. Vylezu a vrátím se zpět doleva/doprava. Jsem na lepším úhlu než dříve, takže vyletu tam, kde to dříve nešlo.
=====> Co se tedy stalo ? Přešel jsem hory a skončil u Great Khans kempu. Bylo vidět, že to takhle nemělo být, protože hory byly (jak říkají Amíci) "completely void of life". Nejenom pustý života, ale i rostlin, dokonce i kamenů. Jen hory, tedy základní textura.

Když pak vzpomínám, jak jsem narazil na zničené městečko plné Viperů (které jsem nejdřív pošetile zkoušel zničit, abych pak utíkal na jih, kde jsem zase vrazil do Deathclawa, kterému jsem řekl "Sorry" a šel dál. Ehm, dobře, před tím jsem také utíkal k blízkému Vaultu (tom v parkovišti). Tam jsem dotyčného D-clawa osmažil plamenometem přes plot. Muhehé.

Mimochodem, Deathclawové (jakpak to bylo ve Fallout 1/2, nějak přeloženo, nebo zachován název? už jsem zapoměl) jsou tu nádherně vymodelovaní. Nejslavnější potvora z původních, že by ? Vypadají "frightening". Geckové (ti mi v 3 chyběli) vypadají docela směšně, hlavně když je vyplaším a pak pobíhají sem tam a tváří se jak magoři. Kdo je pak tedy na fetu, já a nebo oni, no, no ??!

Ano, Vegas má i chyby. Občas jsem se cítil jako v Oblivionu. Byly tu ale i horší věci. Bugy se jim říká. Skoro každej quest je obsahoval do takové míry, kdy jsem na skoro každý musel konzultovat fallout wiki, záložku BUGS. Trochu zvláštní, že každá postava/úkol má tuto sekci, čítající 5-30 položek. Zní to divně, ale zvykl jsem si, i když jsem takových bugů musel řešit desítky, snad i 200. Hra je také kompletně prolezlá skriptováním, tak se to dá čekat. To byl Half Life (1 i 2) však také a tam se to nedělo. Já třeba nechtěl mít v Primmu za šerifa tupého robota. Chtěl jsem mít NCR (jsem pro-NCR člověk, vyhovuje mi jejich filozofie), nebo i šerifa z NCR-correctional facility. Nešlo to však, bug zapříčinil, že se neobjevil u Knighta dialogová možnost získat odpustek pro šerifa a nebo tam poslat NCR nadvládu. Zkrátka jsem neměl na co kliknout. To je jen příklad, takových bylo víc. Mnoho. Aspoň, že se o tom ví a většinou se to dá vyřešit. Zabil jsem Van Graaf šéfa a nešel, zkrátka nešel vylootovat. Klik klik a nic.

I tak mě ale FV nadýchá (chci říct "nadchnout"). Jde to snadno, atmosféra. Polhtila mě naprosto.

Také mě stálo trochu googlování (a snažení se pochopit různá témata a návody), že i když si dám draw distance na max (v nastavení), stále to jde dát více v .ini souboru. Nechápu, proč takovou možnost nastavení nedává. Když koukám přes pláň (na jihu, u města kde Legie shromáždila lidi na radnici), nevidím autostop v půli cesty. Je to pár set metrů, ale já tu budovu nevidím. Takže ani nevím, že k ní mám jít. Ani k ní nechci jít protože o ní nevím. Ovšem tweakování v ini způsobuje často padání hry. Nevýhody, no.

Též jsem si dal pár modů. Není to přímo čistá hra, ale opravují některé věci, které mě zkrátka "ser..ou". Nosnost. Síla přidává daleko (10x?) větši nosnost. Nyní mám 2850, ale stejně mám stále plno. A to odkládám domů předměty velice často. I tak se mi stává že jsem over-encumbered (nebo over-cucumbered?). Také 1.5x vyšší rychlost mě, stejně jako všech jiných postav ve hře. Pomalé tempo post-apokalyptického světa bylo fakt pomalé. Také mody na "populated" casina i města. Na druhé straně cesty v Goodsprings (u krámku) je teď ohníček a tam plno "settlerů". A také Invisible Wall remover. Což by mělo být i v normální hře. Že nemůžu z kraje mapy chápu. Ale že nemůžu uprostřed mapy přejít hory, nebo vylézt na blbou hromádu betonového "debris", to je k ničemu. Také mod na různé lepší textury a zvuky, nic moc.

Baví mě sbírat určité předměty. Sbírám: pencil, chessboard, toy car, teddy bear, lunchbox, takové ty srandy. Questy se snažím dělat sám a jen když nevím (nestává se často, většinou se jedná o bug), konzultuji wiki. Mám 4 snow globes (ze sedmi tuším) a hrál jsem celou hru na Very Hard. Před chvílí jsem se však dozvěděl, že to nepřidává víc expů a tak jsem si dal very easy. Celou hru hraji na VH s tím, že to bude jako ve Falloutu 3 a ono nakonec nic. Žádné bonusy, jen dobrý pocit. A nebo špatný ? No, proč plýtvat náboji. To je (po autopoškozování zbraní) nejhorší, náboje. První polovinu hry to byl kříž, nyní už většinou v pohodě.

Ve hře jsem používal nejdříve 10mm pistol, poté druhou půlku hry zbraň Maria + Brush Gun (podle obtížnosti nepřítele).

Zajímavé bylo, když jsem dorazil do Caesarova tábora na druhém břehu řeky s úmyslem vyslechnout ho. Nevydržel jsem však pohled na otroky cestou. Postřílel jsem hlídku před branami a vyrazil do "vnitřního okruhu". Bitva, která se tam strhla, by se dala vpravdě nazývat epickou. Stále s obtížností na Very Hard, s ED-E + Raulem po boku, půlku času jsem se snažil udržovat companiony naživu a druhou času trefovat nepřátele. V pohodě, když jsem je léčil/kryl/nastavoval vlastní tělo na rány/střely nepřátel. Ovšem těsně nad levým táborem (ten který je před bunkrem House) se strhla bitva ještě větší. Při boji jsem neměl čas, ale po boji jsem počítal padlé a vojáků tam bylo asi tak 30. Tak hektický a náročný boj jsem ještě nezažil. Na to jací parchanti ohledně chování legionáři jsou, bojovali dost udatně. Smutné však bylo, že Slaves se poté stále potáceli sem tam se svým teskným nákladem, i když jsem zabil všechny ostatní. Nešlo s nimi nic dělat

Hehe, jednu chvíli jsem chtěl mít Cass jako companiona. Bohužel však si nechtěla vzít Naughty Sleepwear, no a také je slabá a tak jsem zas zůstal u Raula.

Též hraji na Hardcore a od půlky hry mám companiona Raula (první, kterého jsem našel - od Hidden Valley jsem si to šinul po horách neznámo kam, když jsem narazil na Nightkiny na Black Mountain. Takhle jsem efektivně obešel Super Mutanty níže a i když byli daleko silnější než já, po nabufování jsem se jim mohl vyrovnat. Raul za to stál. Když ho skryju do Metal helmy (nebo tak nějak), není tak ošklivej.

Musím však uznat, že jsem hodně používal quicksave/load. Někdy i jen na to, abych zkusil různé odpovědi, abych se dozvěděl víc při jednom hraní.

Další z bugů byl třeba když jsem do nerudné/nasrané postavy vrazil, spustil se skript který postavě diktoval pozdravit mě (podle denní doby, např. "Morning"). Když jsem dal E abych s ní mluvil, řekla mi "Fuck off", což s předchozím pozdravem moc nesedí. Jasně, ďáblův advokát by to dokázat nějak krkolomně vysvětlit, ale nedává to moc smysl. Nevadí.

Jak já říkám, tahle hra (stejně jako Fallout 3) je moc velká, obrovská, propadá se pod vlastní vahou a trpí hráč, všemi chybami ve hře. Ale moc to nevadí. Skoro vůbec.

Howg, enjoy.



P.S - napíšu si "dohráno", i když neudělám poslední úkol, který by ukončil hru. Vy víte jak to myslím. V textu je vysvětleno jak to myslím. Kdo dočetl celý komentář až sem, je buď magor a nebo odvážný člověk.
Dík.

Pro: Atmosféra, hratelnost, volnost, napětí od začátku do konce

Proti: Bugy, bugy a ... počkejte, jo už vím - bugy.

+9
  • PC 100
Silvestrovský komentář(spoiler)! Doporučený věk ke čtení 18 let a výše!


FALLOUT STORY: Aneb jak jsem málem o panictví přišel.

Probudil jsem se a nemůžu říct, že jsem se cítil zrovna nejlíp, bolest mě jímala celým tělem a první co jsem viděl, když jsem rozlepil oči, byl hnusný starý chlap, který mě hned zavalil tunou dotazů. Uznejte sami, že tohle lze sotva považovat za šťastný den a za nejlepší probuzení, když vezmu v potaz, že jsem sotva unikl smrti, měl děda štěstí, že mi nenechal můj kvér.
Poté když se dal děda do vysvětlování, začalo všechno dávat větší nesmysl, z dědy se vyklubal doktor a ze mě? Co já kurva vím? Nepamatoval jsem si vůbec nic, i to jméno jsem si musel vymyslet, aby na mě nevolal negře, i když mám očividně hispánské předky.
Doktor byl moc milej, až se mi nechtělo věřit, že v pustině, v místě kde ženy požírají nebo prodávají vlastní děti do otroctví, jde takového dobráka vůbec potkat. Docela mi dal cenné vybavení a dokonce i pipboye, který musí mít cenu miliónů zátek! Chvíli jsem si říkal, jestli za to nebude chtít nějakou protislužbu, až mě z nervozity začala svrbět kolena a zvedat žaludek, ale díky bohu nebyl teplej.
Než jsem odešel dal mi echo na nějakou slečnu, která by mi mohla do začátku pomoct, co však bylo pro mě důležitější, mohl jsem si v klidu prohlédnout doktorův byt a posbírat pár věciček. Víceméně nic zajímavého, samé harampádí a nejspíše doktoru cenné předměty, které měly vyvolávat vzpomínky na jeho chatrnou existenci a co vše prožil.
Nechávalo mě to chladným a když jsem byl na odchodu, v koutku oka mi něco zablesklo, pomalu jsem k tomu otočil hlavu a krokem se vydal za třpytící se podivností. Když jsem se k tomu přiblížil, zjistil jsem, že je to kuchyňský nůž, když jsem jej uchopil do své pravé ruky, bylo to velice zvláštní, jako by do ní patřil odjakživa, začala mnou proudit jistota a pocit bezpečí až radosti, díval jsem se v tomto podivném pozdvižení na svou ruku třímající nůž a pak mi to došlo! Část mé paměti se vrátila, musel jsem být kuchař a vsadím se, že ten nejlepší!!!
Poté jsem šel do baru za onou slečnou, nevím jak se již jmenovala, ale byla krásná jak paprsky slunce, proto ji říkejme slečna sunshine, což mému vyprávění bohatě postačí.
Po krátkém rozhovoru mi řekla, ať na ní počkám venku za barem. V tu chvíli jsem si pomyslel, že to nemusí být zas tak špatný den a na své randíčko, jsem se hodlal připravit. Na záchodě jsem si učesal mastné vlasy a pak útěrkou s trochou vody omyl své tělo, ústa vypláchl vodkou, pak jsem se poptal, jestli někdo nemá nějaký parfém, ale bohužel, tak jsem se místo pánské kolínské máznul trochou whisky, jednu flašku vzal jako dárek a vyrazil. Po cestě jsem nasbíral nějakou trávu, co alespoň trochu připomínala květiny, nahodil úsměv a vláčnou chůzí přicházel do místa určení. Když jsem ji spatřil měla sebou psa. Pomyslel jsem si, že trocha prasečinek mi po takové době neuškodí, ale jak jsem se pomalu přibližoval, začalo mi docházet, že jsem se ve svém úsudku asi dost mýlil. Květiny jsem nenápadně zahodil a vlasy rychle rozcuchal rukou, přičemž svůj úsměv nahradil kamennou tváří a začal popíjet whisky. "Co jsi to měl ve své ruce?" Zeptala se jako první. "Nic, jen jsem si čistil ruce od sraček do trávy." Odpověděl jsem zdvořile. "Táhne z tebe whisky, to jsi se musel hned namazat?" "No víš, chtěl jsem se trochu posilnit." a rychle na to jsem si zase lokl. Zamračila se a spustila řadu nadávek, které brzo nahradil vyčítavý tón. Jako za koho mě máš? Čekám tu na tebe půl hodiny a ty ještě přijdeš od sraček a namazenej jako prase a ani tu blbou kytku tě nenapadlo vzít? To si ze mě děláš prdel, ne? Myslíš si, že se po tom všem s tebou vyspím?!" V tu chvíli jsem si uvědomil, že jsem se v úsudku nemýlil, ale pěkně si to posral. "Víš co ty debile? Půjdu s tebou jen na ty posraný gekony a pak doufám, že rychle vypadneš z tohohle města.Ze všeho nejdřív mi ale ukaž jak umíš střílet." Pronesla uraženě a já se jal svých povinností. Ukázala mi láhve, které chtěla ať sestřelím, hrubě mi vrazila do rukou pušku.
Já samozřejmě neváhal ukázat, co jsem za frajera. Po 15 minutách když jsem vystřílel všechny náboje a netrefil ani jednu, dokonce ani kameny, což jsem ji tvrdil, že mi půjde líp, mi vytrhla pušku z rukou a vykřikla "pojd za mnou!". Vyrazila rychlou a prudkou chůzí, přičemž si mručela z nasranosti pod vousy. Tohle bude ještě dlouhý den pomyslel jsem si, ale to už jsme se blížili k našemu cíli. "Teď si ty blbečku tady za mě stoupni a jen se dívej a na nic nesahej, ukážu ti jak se loví gekoni." "Ano madam" odvětil jsem jak žák ze školy. Poté si klekla zamířila a já spatřil její krásnou hebkou šíji, na které ji drobné chomáčky jemných vlasů z lehka občas poskočily pod náporem jemného vánku, naklonil jsem se k ní a zhluboka se nadechnul abych ucítil její tělesnou vůní a bůh ví jaká nádhera to byla. Slečna sunshine mi mezitím šeptem dávala instrukce, jak správně lovit gekony a na co si dát pozor, ale to už jsem moc nevnímal, upřeně jsem se díval na její hebkou šíjí a pak jsem jen slyšel jak chroptí a cítil, jak se vší silou zavěsila obě své ruce za mé pravé zápěstí, za jejího stálého chroptění šlo cítit, jak její pevný stisk ztrácí na síle a tak i poslední zbytky snahy o jakoukoliv obranu, až jsem ji nakonec položil na záda a ona si jen posledních sil obě ruce položila na krk, ze kterého ji tryskala krev. Konečně jsem ji viděl i do tváře, ten vyděšený výraz a její neustále otvírání úst ve snaze lapat po dechu, to poslední zápasení se smrtí, kašel a chroptění, ten strach z neznáma, ten strach z toho pouhého okamžiku, kterým umíráním je. Usmál jsem se na ni a domlátil jejího psa šutrem a pak její zápas sledoval do posledního konce, brzy ji vytryskly dva pramínky slz, na což jsem ji políbil na ústa a špičkou jazyku ochutnal její krve, poté jsem ji utěšoval, jak matka své děti po noční můře, a usmíval se na ni.
Když dobojovala. podíval se pak na svou zkrvavenou pravou ruku a zápěstí, na kterém jsem měl krvavé otisky rukou slečny sunshine. V tu chvíli mnou zase začal proudit onen zvláštní pocit jistoty, bezpečí, ale mnohokrát intenzivněji! Po chvíli jsem zjistil, že k nim přibyly i emoce nové a to radost a pocit uspokojení.
Pak jsem si to uvědomil, já přece nejsem žádný kuchař! Kuchař, co do zblbnutí vařil zeleninu a jídla, který zdobil třípatrové dorty a dřel od rána do nevidím, já přece musel být umělec!!!!!!
+9 +15 −6
  • PC 55
Na úvod musím říct, že sérii fallout (dále jen FO) zbožňuju od jejího začátku, resp, FO1 a FO2 jsou pro mě naprosto kultovní počiny. Nedá se tedy vyhnout jistému srovnávání s jedničkou a dvojkou. Dále bych rád dodal, že jsem FO3 ohodnotil na 55% (komentář jsem smazal, napíšu znovu maňána) a FO:NV hodnotím na 70% po srovnání s FO3, pokud bych měl hodnotit a srovnávat s FO1/2, tak bych musel dát hodnocení mnohem nižší.

FO:NV je hra, kterou jsem rozehrál asi 3x, ale dohrál pouze jednou a na další walkthrough se rozhodně nechystám. Oproti tomu takové FO1 a FO2 jsem obě dohrál každé aspoň 10x a nemám problém s tím, si originální FO zasmažit alespoň jednou za rok již více než 15 let po vydání. Psát o této sérii a zejména o pokračování, za které je zodpovědná Bethseda, je pro mě smutné a trýznivé. Bethseda FO sérii prostě zničila. Naprosto nechápu oslavná hodnocení FO3 a FO:NV. Ta hra by mi připadala špatná i kdyby kult FO ne-existoval.

Začněme popořadě, u her, co hodnotím špatně, začínám nejdříve klady. Předtím, než se pokusím nějaké najít, tak bych rád zdůraznil, že mi nevadí ve hrách pravidla toho kterého konkrétního (herního) světa které nejsou realistická. Nevadí mi například, že nepřátelé vydrží 10 headshotů (tak to bylo i ve starejch FO) a nevadí mi, že stimpak v FO:NV léčí poměrně málo a ještě v závislosti na velikosti skillu medical a podobně ..

+ jako hlavní a nejdůležitější klad vidím v posunu, kterej udělal Obsidian oproti FO3. Spousta recenzentů tvrdí, že to vrátilo FO:NV zpět ke kořenům co se týče feelingu a atmosféry. Já tam posun vidím, ale tak horký mi to teda nepřipadá. FO:NV mi rozhodně přijde obtížnější než FO3 a to je dobře. Zápletka je tentokrát uvěřitelnější a pro mě jako pro hráče se hledá snadněji motivace postupovat kupředu hlavním questem oproti FO3, které byla úplná demence (eg. nejdřív nepochopitelný útěk otce, co mě zanechal mezi šíleneckou sektou, pak jeho hledání, pak dodělávka jeho idiotského nápadu s vodou pro ty všechny zlosyny a vraždící maniaky v širém okolí ..).

+ promakanější svět, kde více záleží na dřívějších rozhodnutích. Systém frakcí a jejich reputace s nima (jakkoliv je zvláštní, že uprostřed pouště povraždím z dlouhé chvíle skupinu členů power gangers, žádný svědek nezůstane, ale mě s nima klesne reputace na bod mrazu).

+ rozlehlost světa a možnosti, které skýtá. Můžete se vykašlat na hlavní questovou osu a jen tak si objevovat nevadskou poušť a dle libosti plnit různé side-questy, na které narazíte.

Další důležité plusy mě v podstatě nenapadají. Určitě by se dalo přidat pár dalších drobností a detailů, co se mi líbily, ale to už celkovej dojem nevytrhne. Teď tedy k záporům:

- jako jeden ze záporů musím uvést gamebryo engine. To, že společnost velikosti a rozpočtu Bethsedy použije 10 let starej engine, kde lidská hlava vypadá jak kdybych ji vyřezal z brambory, kde pohyb postav a nestvůrek vypadá jak něco, pro co ještě ani nikdo nevynalezl (alespoň v češtině) termín, a kde jeden z klíčových mechanismů - melee/unarmed souboje - je podle hnusného a nefunkčního mustru ala oblivion `levým čudlíkem tě fiknu, pravým se kreju', považuju za zcela trestuhodné. Nemá ani cenu dodávat, že v FO1/2 byl souboj za použití chladných zbraní a nebo bez nich docela vymakanej, bylo tam na výběr z různých úderů i způsobů útoku pomocí chladné zbraně i bez ní (kop/pěst, seknutí/bodnutí, útoky se měnily a zlepšovaly se jejich parametry v závislosti na velikosti skillu) a hlavně byl vyváženej a poskytoval do určité míry alternativu ke střelným zbraním. Melee/unarmed mechanismus v FO3 a NV je prostě zabitej, odpornej, trýznivej a nefunkční. Dalo by se najít mnoho dalších limitů gamebrya. Tohle je jeden příkad za všechny.

- Tragická implementace SPECIALs je další zápor a vůbec vývoj postavy je fakt děsnej. Uznávám, že oproti FO3 se situace trochu zlepšila, ale znásilnění původních SPECIALs z originálních FOs je stále odporné. Výše jednotlivých SPECIALs nyní hraje naprosto marginální roli a jakejkoliv dojem a zábavu z vytváření a vývoje postavy je fuč. Např. rozdíl mezi IN 5 a 10 je po 20ti úrovních 25 dovednostních bodů (WTF, grrr, za každou úroveň dostanete 10+IN/2, tzn při inteligenci 5 dostanete za 20 úrovní 200+25 bodů, při inteligenci 10 dostanete 200+50 bodů). Stejné např. se silou. Pokud ji máte 10, tak je rozdíl ve zranění chladnejma zbraněma a pěstma oproti síle 5 naprosto marginální (konkrétně se přidává SIL/2, takže jen pro ilustraci nejslabší zbraň perořízek má zranění 5, bojovej nůž 15, tzn při síle 4 a síle 10 je rozdíl s perořízkem 5+2 Vs 5+5 a s bojovou kudlou 15+2 Vs 15+5). Co se týče ostatních hlavních vlastností, tak jejich výše a rozdíl ve hře je minimální. Nechce se mi to pitvat a ani vyjmenovávat, vězte jen, že má svůj důvod, proč většina `character builds' guidů používá CH1 a např. PE1 pro brawlera apod.

- Výše jsem sice napsal, že se feeling a atmosféra světa zlepšila oproti FO3, ale přesto uvádím atmošku a feeling jako jeden ze záporů, protože feeling a atmoška je právě to, co FO:NV sráží na kolena asi nejvíc. Ono je jednoduché bejt po bitvě generál, komunita okolo FO, zejména starší hráči (komunita na NMA - no mutants allowed), co k FO3 a NV nejsou moc vsřícní, unisono vysvětlují, co se jim nelíbí a já s nima plně souhlasím: FO:NV je nechuťácky přeplácanej. Na mapě je v každý boudě počítač, co se dá hacknout, a trezor, co se dá otevřít (asi pro případ, že nemáte dost velkej science skill na hacknutí compjůtru, tak aby vám to nebylo líto). Mezi každejma dvěma bodama, mezi kterejma se pohybujete, číhá skupina banditů a vy dokážete ta místa po chvíli hraní s 95% úspěšností předvídat, v každé lednici, na kterou narazíte, je buď chlast a nebo leguán na tyči, v každé druhé rozbité schránce na dopisy je nějakej zájmovej časák a v každém rozbořeném opuštěném baráku, do kterýho vlezete, je nějaká odměna. Proč nemůžou odborníci z Obsidianu okopírovat co bylo na FO1/2 tak sexy, a sice, že ve většině baráků prostě nebylo NIC a podobně jako ve STALKERu:COP, že jsou užitečné věci vzácné a příšer je málo a jsou citlivě rozmístěny.

- Otravný hardcore mod, kdy musíte spát a jíst a pít. Myšlenka je to skvělá, nicméně implementace je zcela pokažená. Když pominu skutečnost, že jedno DLC vám dá hned na začátku nekonečnou lahev na vodu, tak i když ji vyhodíte, tak po velmi krátké chvíli máte ve svém baťůžku zásoby žrádla, které by uživilo někoik africkejch vesnic po dobu několika let. Jak jsem psal výše, v každým druhým opuštěným baráku (kterej zvenku hlídá pár banditů a zevnitř hmyz - všechno ve FO:NV má svoji nestvůru a nebo obyvatele, fuj) je plná lednička a nebo alespoň různé zásoby trvanlivého jídla po okolí. Mám dojem, že challange, kterou tento mod přináší totiž není shánění jídla, ale naopak aby jste měli u sebe v každý moment po nějaké době vetší výběr než průměrná vietnamská večerka. O vodu nouze není taky. Můžete chlastat z každý radioaktivní stoky, radiace prostě tady problém není.

- NPC je kapitola sama pro sebe. Když pominu to, že jejich interakce s okolním světem je NULA (v kasínu se vám znelíbí dealer, tak mu ustřelíte palici a další NPCs u stolu hrají dál svůj přiblblej bridge, jako by se nic nestalo,, vystřílíte gangstery, že se po zemi válí kusy mrtvol jak na jatkách a obyvatelé městečka nejen že se chovají, jak kdyby se nic nedělo, ale ani se je např. nepokusí lootnout apod ..). Přitom se podle mého názoru jedná o pár řádků ve skriptech. Např. v mafii (1 a 2) se lidé ve městě rozutečou když vytáhnete na ulici zbraň a nebo začnete střílet, ve stalkerovi ostatní stalkeři lootujou zabité nepřátele apod. Tady ? Naprosto nic. Hlášky NPCs jsou nudné, (černej) humor žádnej, máte pocit, že všechny bramborové hlavy vzešly z jedné původní matky brambory. Zemědělec, kterej okopává zvoji zahradu 24/7, toho budiž smutným důkazem a mlčenlivým svědkem. Bethseda sice tvrdí, že maj kolik tisíc řádků textu, ale vzhledem k tomu, že nedokázali přidat pár (stovek) řádků skriptů, které by pokrývaly nejběžnější události (aka střelba v okolí civilistů, výše zmíněná pracovní doba, etc ...), tak je celkovej dojem fakt průser. U AAA titulu jako tohle vás napadá každou chvíli: to si snad děláte vy mongolové (z bethsedy a obsidianu) prdel ... grrrrr !!!!!

- FPS + souboje na blízko je hnus. Uvádím to nakonec. Tohle by mi ani tak nevadilo, klidně bych uvítal více VATS a méně FPS, ale souboje zbraněma na blízko + souboje beze zbraně jsou díky oblivion-like (a gamebryo štajlu) uplně otřesné a brawler prostě nefunguje správně. Souboje na dálku jsou díky chování zbraní hnus v bleděmodrým taky. FPS to fakt nejni, bojuje se tak, že bežíte dozadu (pozadu - LOL) a snažíte se kropit co to jde na tupou nestvůru (a nebo člověka), co vám beží v ústrety (nepoužívá li zbraň na dálku). Když je dost blízko, přepnete na VATS. Pokud má zbraň na dálku, tak vám obvykle běží s ústrety taky a nebo stojí na jednom místě a střílí. Žádné krytí, pohyb a nebo alespoň trošku normální chování NPCs a nestvůr ne-existuje.

Psát dál své bolestné poznatky z hraní z FO:NV mě nebaví. Asi tak 1328x radši bych hru chválil a vyzdvihoval její různé aspekty, bohužel není co.

CONCLUSION:

- pro mě, jakožto pro člověka, pro něhož je svět FO srdcovou záležitostí, je FO:NV špatná hra. Já osobně u ní trpěl a dohrál jsem to s pocitem sebezapření a pustit se do ní znovu nehrozí. To si radši znovu (tak jako mnohokrát) zasmažim starej dobrej FO 1 a 2.

- pokud původní FO neznáte, pak hra nemá podle mého názoru cenu zkoušet a pokud tak uděláte a bude-li se vám líbit, pak se nad sebou zamyslete, protože pokud by FO ne-existoval, pak je tato hra odpad.
+8 +15 −7
  • PC 30
Ačkoli považuju Falloutí svět za to nejlepší postapo vůbec, jedničku jsem dohrál jen jednou a dvojku ani jednou. I přesto mě vždy bavilo vrátit se jednou začas do tohodle světa a před těmi 15 lety jsem si říkal, jaké by to asi bylo pohybovat se v něm ve 3D.

No, je to nuda. A je fuk, jestli to dělá Bethesda nebo ti, co dělali NV, je to prostě nuda, nuda, šeď, šeď (doslova). Asi je to enginem nebo nevím, ale všechno je tu špatně. Tak zaprvé tvorba postavy - proč tak zdlouhavě? Proč musím odpovídat na otázky, abych je vzápětí popřel a udělal si statistiky stejně podle svého? Proč si nemůžu prostě naházet stats v nějaké úvodní obrazovce?

První lokace, malé městečko, by mělo mít takovoutu atmosféru malého vidlákova, kdy pomalu cítíte slámu ve vzduchu... ale tady se to nedaří, nevím proč. O NPC ani nemluvě, žádná nemá charisma, nemá nic v sobě, jakmile opustíte první lokaci, už si na tu bandu vidláků ani nevzdechnete.

Akce je stejně špatná jako ve trojce - live to nemá koule a s tím rádoby nostalgickým ohlédnutím za prvními dvěma díly (míření na konkrétní místa nepřítele) to nefunguje už vůbec - je to zdlouhavé a většinou i nepřehledné, záběry jsou dost zvláštní.

Podtrženo sečteno - vypadá to jako Fallout, ale není to Fallout. Nevím, kde je chyba, chybí tam ono "TO" a pověstný "feeling", který tam očividně mnoha (nejen) zdejším hráčů nechybělo, ale mě to teda nebaví ani co by se za nehet vešlo.

Pro: nevím, asi to, co připomíná původní fallouty... což je vaultboy, pipboy a možná ještě další boyové

Proti: gameplay, NPC, dialogy, rozhraní, je to stejná nuda jako trojka, graficky samozřejmě hrozivé, ale na tom to nestojí

-1 +21 −22
  • PC 65
Kdyby New Vegas mělo příběh emotivně silný jako Fallout 3(prosím, ale delší) a hlavní hrdina měl kořeny jako ve F3, splnilo by mé očekávání a jistě bych si jej kvůli propracovanějšímu světu a velkému množství nápaditých vedlejších úkolů užil více než trojku.

Jelikož je hlavní dějová linka nejasná,(nevíte, kdo jste, odkud pocházíte a za co máte bojovat, nemáte pádný důvod přiklonit se na stranu některé z frakcí) stalo se pro mne New Vegas jen málo motivujícím pobíháním po rozlehlé Pustině.

Pro: propracovaný svět, množství lokací, zajímavé vedlejší úkoly, mise spolubojovníků

Proti: nulové rozkrytí, kdo vl.jste, nezřetelná hl. dějová linie, těžké odhadnutí důsledků vašich činů = nízká motivace k plnění úlolů

-5 +8 −13
  • PC 20
Dalšia porcia Disney Landu, tiež nazývaného Gamebryo Engine, teraz však od samozvaných developerov originálneho Falloutu. Ani jedno meno Fallout: New Vegas designéra totiž nefiguruje v originálnom Fallout 1 manuály. Bud niekto zlomyseľný ich tam naschvál nenominoval, alebo čo je pravdepodobnejšie celé je to vymyslená marketingová hra. Všetci čo vtedy už hrali počítačové hry predsa vedia, že originálni tvorcovia Falloutu odišli a založili Troika Games, a neskôr sa rozliezli všelikde, len nie do Obsidianu.

New Vegas má rovnako kur***ský interface ako Oblivion/F3, čiže ku každému menu je treba sa ***ať cez TAB, alebo F1/F2/F3 a preklikávať sa cez neinteraktívne taby. Nič poriadne nefunguje, nič nemá poriadny popis -- celé UI pripomína Dungeon Hack - kde jediný popis predmetu bola jeho váha, názov a ikonka.

Dialógy obsahujú tony idiotského a generického textu, ktorý nemá v drvivej väčšine nič s hlavnou dejovou linkou. Po pár hodinách počúvania "and we lived happily thereafter" som prešiel do "SOD OFF" módu, ignoroval postranné questy a proste sa hru snažil dohrať.

Vo F:NV je všetko je viazané na questy. Nemá cenu ísť do budovy, do ktorej vás nenavádza žiadna šípka, totiž nič okrem random spawnov tám nenájdete. Človek si myslel že horšie ako F3 to byť nemôže, no NV ma presvedčil o opaku.

Fallout 3 narozdiel od NV mal ďaleko lepšiu mapu, ponúkal racionálnejšie odmeny za exploration, krajšiu grafiku, menej bugov a nepreháňal to toľko s telenovelami. Po svojom druhom čisto masochistickom dohraní aj so všetkými DLC, opravujem hodnotenie zo 40% na 20%. Fallout: NV je jedno z najnudnejších a najzabugovanejších akčných RPG čo som hral od Alpha Protocol a jediná hrá ktorú som si Steamom nechal permanentne zmazať z účtu aj so všetkými DLC. Predpokladám, že toto prekoná najbližšie až South Park: The Stick of Truth.
-9 +13 −22
  • PC 80
Ohromně realistická hra. 50 kusů munice na zabití většího štíra... možná. Ale když máte poslední 4 náboje ve zbrani, chcete někoho popravit a zjistíte že ani po všech čtyřech zásahách do hlavy se protivník neuráčí padnout k zemi.... To už je vrchol přímo zku*vené hry.

neviditelné zdi
celková umělost bojů
atmosféra na bodu mrazu
-22 +5 −27
  • PC 60
Fallout 3 jsem si zahrál kvůli podobnosti s Oblivionem, ale na konci už to bylo spíš z donucení hru dohrát. Když jsem se dozvěděl, že vychází nový Fallout s přispěním tvůrců původních dílů, musel jsem výsledek ochutnat. Moje dojmy?

Hned na úvod bych rád poznamenal, že jsem původní díly nehrál, ale respektuji je. V případě New Vegas jsem se zřejmě nechal zmanipulovat pěním chvály na staré díly herní veřejností.

Hru jsem nainstaloval a pustil se do hraní... zajímavé intro... dále přišla klasická výroba postavy, ve všech Bethesďáckých hrách stejná, jakýsi pokus tvůrců o psychologický rozbor mého vědomí, kde se podle skvrn a jiných pomůcek snažili určit, jaké vlastnosti budu chtít své postavě dát. Moc se netrefili, tudíž vše udělám ručně a hurá do Wastelandu!

Že je herní prostředí vlastně stejné jako v F3 jsem čekal, že bude systém questů, VATS nebo inventář totožný, to už mě trochu znejistilo. První quest, mám jít střílet jakési ještěry kousek za vesnici. Dal jsem hře ještě šanci a quest jsem znuděně dokončil. Zadán další quest a já už prostě nemám náladu...

Není mi jasné, jak můžou všichni strhat v hodnoceních F3 a NV chválit, když jde prakticky jenom o "datadisk".

Pro: má to styl, ale všechno kouzlo už podle mě vyprchalo

Proti: stejné jako Fallout 3, monotónní prostředí a questy

-28 +10 −38
  • PC 65
Fallout neni ani tak série her, je to spíš už rozběhlý styl. Nejsem fanoušek této série, i když F3 jsem si zahrál a relativně mě to lákalo pobíhat po světě a hledat něco nového a velkého. Bohužel po několika hodinách jsem nic nenašel. Furt stejné questy. Nuda. Ale, pokud někdo hraje Fallouty od jejich počátků, nejspíš je zvědav, s čím se autoři v příštím díle vytáhnou. Naprosto to chápu. Bohužel, na mě Fallout nijak zvlášť nepůsobí.
Včera jsem nainstaloval to všemi opěvované New Vegas, abych zjistil, co na tom ti zarputilí hráčové vidí. Prošel jsem si klasickým počátečním rozhovorem, který jsem ve dvě ráno opravdu neměl náladu poslouchat a překládat, těšil jsem se na střílení, sekání a mlácení. Klasické Bethesďácké tvoření xichtu. Stejně každý dá randomize, protože za celou dobu hraní xicht vidět nebude :) (aspoň kdo hraje jako já ve FPS kameře). Výběr slov jsem ze začátku chápal jako slovní fotbal, bohužel jsem si v roli mé postavy připadal jako blbec, který nezná písmenka. Pak jsem si uvědomil, co po mě vlastně chtějí, tak jsem dával ty nejošklivější slova, jenom aby mi vyšel pořádnej válečník. Celkem zábavné bylo určování schopností podle obrázků. To mě bavilo, nikdy jsem v tom neviděl nic z toho co mi nabízeli, tak jsem dával opět nejhnusnější představy, nic růžového. Následně jsem vytřeštil oči, protože mi to samo nabídlo naprosto zbytečné schopnosti, snad pro nějaké řečníky nebo co. Okamžitě jsem dal klasickou sílu, střelné zbraně a odolnost :). Deset minut rozhovorů a nudy, místo toho aby člověka vyplivli do světa a bojuj. Jak má člověk vědět, co ho v tu chvíli bude bavit, jestli výbušniny nebo střílet ze špuntovky? Výběry tohoto mají být až po nějaké době. V oblivionu si člověk aspoň mohl zabít houf krys, dva zombíky a pět skřetů, než mu byl stanoven konečný verdikt.
No, nicméně, dostal jsem se na svobodu. Byl jsem venku před dveřmi, vlevo rozbitá benzínka, vepředu a vpravo domy. Kam oko dohlédne, všude samej wasteland. Trochu depresivní, ovšem s tímhle hráč musí v této sérii počítat.
První quest, abych nespoiloval, byl ve stylu "běž tam, pokecej s tim, zabij ho a přijď si pro trapnou odměnu". Druhý quest byl ovšem naprosto revoluční. "běž tam, pokecej s tim, zabij ho a přijď si o trapnou odměnu o pár zátek vyšší, ale stále trapnou". Dnes se dokopu k pokračování. Jsem zvědav, jaké překvapení pro mě tvůrci nachystají :)

jinak se mi líbí, s jakou rychlostí vznikají Fallouty. Bohužel na úkor TES. :(



Pro: velikost světa, žádnej koridor

Proti: furt stejný jako F3, odpornej HUD

-38 +5 −43