Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 50
Dlouho sem se rozhodoval, jestli k týhle hře budu psát komentář nebo se na to radši vykašlu. Ale tak nakonec něco sesmolim teda...

Falout 3...asi nejočekávanější věc v celý historii PC her a určitě nejočekávanější hra, co se týče mojí maličkosti. Už rok a půl před vydánim sem čekoval VŠB skoro každej den, zvědavej, co novýho se o F3 objeví. Dokonce to byl jeden z důvodů, proč sem si pořizoval novýho compa...

Čas do vydání se krátil a na netu se začaly více či méně množit skeptický názory lidí, že F3 bude spíš FPS než RPG, že to bude Oblivion s puškama a že to vlastně Bethesda celý posere atd. "Nebudu dělat závěry, dokaď si to nezahraju" říkal sem si..

Problém byl v tom, že sem si to zahrál :) Ze začátku to nevypadalo zle...pěkný prostředí, rozjezdový questíky celkem zajímavý, hezká grafika atd. Bohužel počáteční "nadšení" opadlo asi tak 10x rychleji než podobný poblouznění, který mě postihlo právě u Oblivionu. Stalo se přesně to, co sem si přál nejmíň...že se to skeptický předsmrtný volání o pomoc, který sem velkoryse přehlížel, ukázalo víc než opodstatněný :(

Nebudu tady vypisovat veškerý píčoviny, který si na nás vývojářskej tým připravil...ale největší problém je v tom, že člověk má při hraní pocit, jako by ta hra byla dělaná pro malýho smrada, kterej sedí poprvý u počítače. Těch kurevskejch zjednodušení na každym kroku je prostě tolik, že by to dohrála i cvičená opice(což je samozřejmě pravej opak F2). U těch stále stejnejch rozhovorů, kde bylo nadslunce jasnější, co mam říct, abych dosáhl kýženýho výsledku mi bylo ke konci už fakt na blití. Těžce naivní pokus o černej humor byl v 99% spíš k pláči než k smíchu. Hlavní příběh byl slaboučkej a kraťoučkej...

No Bethesda si prostě vzala sousto, na který už tak posledních 10 let nemá zdaleka potenciál. A o tom, kam poslala značku FALLOUT svejma DLC výtvorama, radši ani nebudu mluvit :(((( Poslední věc Bethesdy, za kterou se hráč RPG nemusel stydět byl Morrowind...

Jo abych nezapomněl...první věc, kterou sem musel udělat, abych aspoň trošku přivodil atmosféru starejch dobrejch Falloutů spočívala v nahrání klasickýho soundtracku místo těch sraček, co tam byly původně..jo musí se nechat, že nápad s oldies rádiem byl opravdu dobrej..teď mě vlastně žádnej jinej, kterej by Bethesda vyplodila nenapadá...

Pro: Rádio s 60kama

Proti: Hlavní příběh, rozhovory s NPC, kurevská jednoduchost, naivní víra vývojářů v sebe sama, chabý RPG prvky...no vlastně 90% celý hry :(

+17 +20 −3
  • PC 90
Předem bych vás chtěl vyvarovat se srovnáváním se staršíma dílama. Ano, je to nástupce, ale od úplně jiných lidí a tak se to holt i jinak hraje. Jistě, dají se najít nějaké styčné body, ale zas tolik jich není. Toho se ostatně týká moje první výtka, asi si někdo myslel, že traity jsou přežitek a tak je prostě málo bodů pro SPECIAL. Dá se to dohnat perkama, ale to rozhodně není ideální. Ty se dávají za každou úroveň a člověku tak trochu přijde, že ztrácí na vyjímečnosti (ano většina perků je ze starších falloutů, ale hodně jich je úplně změněných). Někomu může vadit level cap 20, každopádně já to dohrál na 17tce, tak mi to bylo celkem jedno.

Co je však kladem hry je nádherná pustina, Wasteland nešel udělat líp. Viděl jsem pár výtek, že tam je defacto jen jedno normální město. Tohle osobně beru jako plus, protože žádná lokace není stejná, každá je svým způsobem originální (některé až moc:) a průzkum nezačne nudit. Trošku mě štvalo snad jen časté cestování kanálama, kdy jsem měl chvílemi pocit, že hraju Hellgate. Questy jsou (alespoň později) zajímavé a příběh dostane od určité chvíle ohromný spád. Trošku mě přijdou odfláklé hovory s NPC, jednak se z nich většinou vytratil humor a taky se stává, že máte sice 3 možnosti reakce, ale na každou vám odpoví stejně.

Soubojový systém mi vyhovuje, už zdaleka nejste tak bezbranní, pokud dojdou body, za to se však krutě platí tím, že nepřátelům prakticky nejde utéct (jsou vždy rychlejší) a mají nekonečné zásobníky. To mě na soubojích trhalo žíly nejvíc, pokud vás zmerčí mutant s minigunem, tak začne střílet a bude pálit klidně i půl hodiny, dokud ho nezabijete nebo se neztratíte z dohledu. Je pak k hráči trochu nefér, že u jeho mrtvoly najde třeba jen 40 nábojů, což vystřílí za pár sekund. Taky sem si zde všiml jednoho blbého bugu. Pokud je vaše postavička příliš blízko rohu nebo nepřítele, tak se občas stane, že vykropí celej zásobník do zdi a nebo protivníkovi přes rameno.

U mě stojí v hodnocení her na prvním místě atmosféra a ta zde chvílemi přímo kapala. Umí vtáhnou do sebe, pokud ji však budete neustále srovnávat s jedničkou a dvojkou, tak se vám to podaří jen těžko. Zkuste ji, nechejte se pohltit a budete odměněni pořádnou porcí zábavy bez vážnějších chyb.

Pro: Lokace, gradace příběhu, volnost

Proti: Chybky v soubojích, nesnese srovnání s prvním a druhým dílem

+16 +18 −2
  • PC 85
Co k tomuto dílu napsat? Pro mnoho lidí uctívajících původní první a druhý díl je trojka něco jako satan pro křesťany. Nesnášejí ji. Většinou padne názor, že nemá původní atmosféru a 3D způsob se ke hře nehodí.

A já budu nesouhlasit. Ano, předchozí izometrické díly jsou klasikou, nicméně ať chcete nebo ne, dneska tento způsob hraní v A titulech už prostě nejede, to tak v open-source, ale vydat v posledních letech hru bez 3D prostředí není pro vývojáře rentabilní. A tak i Bethesda, ve snaze přizpůsobit se trendu, šla tímto směrem. A mne to rozhodně nepřijde špatné. Atmosféra radiací zničené země krásně funguje, právě mi spíš přijde, že díky pohledu z vlastních očí se do průzkumu zabřednete o to více. Na rozdíl od jiných her z vlastního pohledu je toto plnohodnotné RPG, tudíž přináší obrovskou variabilitu možností a způsobů hraní, včetně tvorby postavy. Stejně tak příběh, který provází celou hrou a můžete si ho projít dle svého. Grafika trochu zastarává, ale dívá se na ní dobře, a běhá i na slabém HW. Zvukový doprovod je dobrý. Množství zbraní a předmětů je obrovské.

Hře se ale nevyhnuly bugy, občas dokážou potrápit. Taky někdy dokáže otrávit zdlouhavé chození mezi štacemi, kde se dostavuje už trochu nuda (hlavně neustálé zdlouhavé lození po metru). Naštěstí po jejich objevení je už možno se mezi nimi přesouvat rychle.

Ohledně této hry by se dalo napsat mnoho, ale nebudu se vláčně rozepisovat. Dle mého názoru je slušným RPG, které těží z atraktivního a dobře provedeného prostředí, komponenty z původního Falloutu a velkým množstvím herních variací. A tento dobrý začátek se později projevil v úžasném herním kousku: Fallout - New Vegas.

Pro: Atmosféra, variabilita, RPG možnosti

Proti: Grafika (lehce zastarávající), bugy, občas táhlost příběhu a přesunu.

+15 +17 −2
  • PC 75
Fallout.... Když se tohle slovo řeklo zhruba před dvěma lety byl to kult. Dnes při vyslovení tohoto slova se většině z nás vybaví spíše rozpory, názory ano či ne a podobně.
Fallout 3... když jsem se dozvěděl, že na Falloutu 3 pracuje Bethesda, tak musím přiznat, že jsem nevěřil ve šťastný konec. Deset let čekat na něco, co se může během pár chvil otočit z neskutečného snu v noční můru.
Od dob, co jsem sledoval každý nový artwork na oficiálních stránkách uběhla náká doba a teď jsem, jako všichni z vás, dostal příležitost okusit post-nukleární svět na "vlastní kůži a oči".
Po ňákym tom tejdnu hraní/testování musím dojít k názoru, že Fallout 3 opravdu není špatná hra. Není to Fallout, jak ho známe, ale proboha uteklo deset let. Tak jak nám Bethesda ukazuje Fallout 3 je ještě dost přijatelné i přes to, že jsem si za těch deset let zasloužili mnohem a mnohem víc!... Jasně na šestym levelu vystřílím celej kapitol plnej mutantů (a prakticky nic kromě XP z nich nekápne), neni tu cestování po mapě jako ve starym Falloutu, inventář je zatraceně chudej a problematicky řešenej, animace postav neudělaly od dob oblivionu ani krůček ke zlepšení (o mimice obličejé nemá cenu mluvit), hra se odehrává na úplně jiných místech než předchozí díly ale i přesto je (kupodivu) z celé hry cítit, že se vývojáři snažili dát nám fandům starého Falloutu co nejvíc z něj.



Pro: Chytlavost, svět, řešení questů, strašně moc postav, snaha zachovat věci z předchozích dílu byť ořezané.

Proti: cestování po mapě, maximální level 20, obtížnost (snadnost), inventář, "oblivionský" rozhovory a animace, nemožnost zabíjet děti a získat tak perk vrah dětí. 8-)

+14
  • PC 65
Fallout 1 byl bleskem z čistého nebe. Revoluční hra, která zašlápla konkurenci svou nadčasovostí a formou. Fallout 2 genialitu ještě vylepšil a zvětšil. A Fallout 3?...Fallout 3 to bohužel celé trochu podělal.

Nechci kreslit čerta na zeď, na Fallouta 3 jsem se těšil, ale ruku na srdce, čekal někdo toho samého ducha série, po prvních zveřejněných screenshotech? F3 byl velmi zajímavý a nadějný. Způsoboval tím velkou vlnu zájmu - rozbořený a beznadějný svět, tentokrát z perspektivy vlastních očí, zachovaný rpg systém s perky, vylepšený bojový systém, brutalita, to vše od tvůrců série Elder Scrolls..To nemůže dopadnout špatně, zvlášt když tvůrci poměrně početnou skupinu odpůrců ujistili i v to, že vše se ponese v duchu minulých dílů.

Jenže ono ne. Fallout 3 je nafouknutá bublina co s ostrou ránou praskla, po pouhé první hodině hraní. Ačkoliv zde není řeč o - špatném hraní, Fallout 3 baví, přináší spoustu zajímavých a okázalých prvků, nadhazuje velmi autenticky atmosféru světa po apokalypse a tak dál, jenže.. Kampak se poděla ta nadsázka, ta schopnost tvůrců minulých dílů vytvořit zpustošený svět, ale nebrat ho na druhou stranu zas tak vážně. Fallout 3 to prostě neumí. Fallout 3 je jako experimentální pokus Bethesdy o realistický pohled na apokalypsu světa, což se ovšem stalo zcela kontraproduktivní se samotnou zábavou.. Ono totiž spojovat s podobnou vizí firmu, která se ve svých hrách běžně pustin "dopouští" a nechat jí vytvořit otevřený pustý svět po apokalypse (jež tvůrce pojme ještě k tomu realisticky a z vlastního pohledu), to může zavánět skoro až průšvihem. (Skutečnost je taková, že použité spektrum barev pro svět Fallouta 3, je ještě menší, než by bylo reálně snad vůbec možné)..

Fallout 3 může mít zábavné questy. Může mít kvalitní RPG systém, může mít zábavné souboje v celkově moderním hraní. A to vše má. Co ale bohužel nikdy mít nebude stejně jako jeho vývojář, je prachsprosté pro hráče - osobitější pojetí. Ať bych jmenoval jakoukoli hru od Bethesdy se kterou jsem měl čest, každá hra měla stejný problém. Po všech stránkách senzační hry, pokaždé však s nepříjemným dozvukem neurčité mrtvosti. Ve světě Fallout 3, kde je šedavost a pustota navíc i logickým odůvodněním, je tenhle dojem pochopitelně ještě větším a v mym případě tak defakto zabíjí jinak velmi dobrou hru..

Fallout 3 mě nenadchl..bohužel

Pro: Kvalitní RPG systém, souboje, brutalita, některé momenty, optimalizovanost, nápady, řada questů

Proti: Chybí nadsázka, barvitost a osobitost předešlých dílů, kde autoři správně odhadli téma a zbytečně to lidově "nehrotili"..

+14 +16 −2
  • PC 70
Nejvíce mě potěšila rozlehlost podzemních prostor, ve kterých na vás kolikrát čekalo hodně nemilé překvapení. Možnost tahat s sebou parťáka na jedničku. Vyzkoušel jsem všechny a nejlepší dle mého je Jericho. Co mě ale vadilo docela dost, že když jste hráli za negativní karmu, nešlo se připojit k žoldáků z roty T. Ti byli prakticky nevyužití. Přitom tam měli celou základnu s podzemními prostory plnou vojáků a jejich důstojníků. Škoda, s nimi mohli být dobré questy. Bavila mě široká škála zbraní a možnosti jejich vyrábění. Hlavně železniční puška a nuka granát mě zaplavovali mozek značnými dávkami endorfinu. Fallout 3 není dokonalá hra, to všichni víme. Ale tolik hodin zábavy jsem ještě snad vyjma pár titulů nezažil. Jistě, pokud už pak člověk zná hlavní linii příběhu, dá se hra dojet za pár hodin. Mě ale chytla natolik, že jsem se rozhodl prozkoumat celou mapu a perk průzkumník mi to v pozdější části hry milerád umožnil. Celkem odehráno za kladnou 186 hodin a za negativní 231. Ano, za negativní karmu se dají dělat někdy opravdu celkem solidní prasárny např.zotročování dětí z Little Lamlight. Za pár let rozhodně nebudu váhat a po Fallout 3 určitě zase rád sáhnu.

Pro: dokonalá svoboda pohybu, spousta questů, rozmanitost zabíjení v režimu V.A.T.S.

Proti: nelze se připojovat k frakcím, nevyužitá rota T, celkově to působí mrtvě

+14 +24 −10
  • PC 0
Fallout 3 je dílo, jehož obrovský komerční úspěch a velkou oblíbenost u teenagerů asi nikdy nepochopím, stejně tak naprosto neobjektivní recenze, které vycházely v době vydání. Ve stejné době, kdy vyšla Mafie2 a vytýkal se ji každý sebemenší nedostatek, vyšel F3, který všude sklízel jen chválu a jakoby najednou všichni byli slepí a neviděli, jak neuvěřitelně je ta hra odfláklá a hnusná po všech stránkách.

Patřím mezi ty, pro které jsou první dva Fallouty nepřekonatelná modla a na F3 jsem se docela těšil. To, že bude hra ve 3d z pohledu první osoby a že nebude na tahy, mně vůbec nevadilo. Co mě ale vytáčí je to, že Bethesda naprosto ignorovala celé Fallout univerzum nastavené v prvních dvou dílech a narvala si tam jen to, co se jim hodí a co je podle nich cool. Kdyby se to nejmenovalo Fallout3, tak proti tomu nebudu mít nic, ale tady jde o pokračování, které vlastně vůbec nepokračuje, ale má svůj vlastní svět s očividně úplně jinou historií, než byla původně vymyslena.

Autoři vybrali jako děj Washington - ok, chtěli aby to bylo asi trochu jiné než predchozí díly, které se odehrávaly na západním pobřeží, to beru. Pak tam ale nacpou FEV, Supermutanty, Harolda, apod. věci, které tam nemají co dělat. Zase jde vidět, že se jim nechtělo vymýšlet úplně něco nového, tak si tam nacpou jen to, co bylo ve starých falloutech cool, vůbec je ale nezajímá to, že to jako celek nemá hlavu ani patu. F1 a F2 jsou sice prehistorické hry, ale jejich děj a příběh každé postavy byly detailně vymyšleny a na to vše se prostě v F3 úplně sere.

Co se mi dál nelíbí je celkový vizuální styl, který působí spíš komiksově a nesedí to k syrovému a realistickém vzhledu z F1 a F2. Původní Fallouty byly seriózní hry, ve kterých byla ale spousta černého humoru, rozhodně to ale nebyly komiksy. F3 na mě působí stylově spíš jako No One Lives Forever, kde ta komiksovost byla vtipná, v F3 ale působí tak nějak nevhodně - pokud by NPCčka chrlily vtipné hlášky a nepřátelé by měly srandovní animace umírání, pak by to dávalo smysl.

Změněn byl i design všech nepřátel, výzbroje a taky architektury. Zase šlo všechno vyloženě do sraček a nechápu proč. Jako příklad uvedu Ghouly, kteří byly původně zamýšleni jako prostě normální inteligentní lidé, kteří jsou ale znetvořeni radiací a virem. V původních Falloutech chodili velmi pomalu, vždyť jejich těla sotva drží pohromadě, až vám jich bylo líto. Tady máme Ghouly ve formě nějakých zelených kostlivců, kteří utíkají rychlej než Usain Bolt a samozřejmě nemají jiný zájem, než vás zmasakrovat. Stejně debilní osud potkal Supermutanty, kteří dřív vypadali fakt drsně, ale Bethesda z nich udělala nějaké ošklivé Orky...viz:
Supermutant v F2 odkaz
Supermutant v F3 odkaz

Co se vizuálu týče, nechápu zdejší ódy na "krásnou grafiku". Hra vypadá obstojně možná uvnitř Vaultů, ale jakmile vyjdete ven, čeká váš smrtelná dávka odporných stále se opakujících textur, odfláklých objektů a naprosto nelogického herního světa v podobě obřího kamenolomu. Zajímavé je, že i v původním Falloutu, který se odehrával snad 200 let před F3 už byla většina malých vesniček navrácena do obyvatelného stavu, ale hlavní město USA pořád vypadá, jakoby atomovky dopadly včera. Všude je bordel, který vypadá hnusně, všude jsou nelogicky rozházené skály a šutry - mám pocit, že Čína během velké války ze vzduchu zasypávala Washington kameny, aspoň to tak vypadá. Ve hře není jedna jediná textura, která by nebyla úplně na blití, grafici nebyli schopni udělat jediný asset aby aspoň trochu evokoval, o co se má jednat, celý svět je jen změť nějakých nelogických tvarů, ze kterých navíc ještě rostou ošklivě vypadající stromy.

Tady jeden příklad Falloutího hnusu: odkaz

k obrázku: je někdo schopen identifikovat tu hromadu za vojákem? Je to hromada trusu nebo šutr ponořený v zemi? Všimli jste si, že cesta je na sračky, ale dřevěný domek a plotek pořád stojí? A co ten kamenolom vzadu? To má být krásná grafika? Myslím, že ten screen docela vystihuje to, jak fušérsky je udělaný celý svět Falloutu 3, takhle debilně to totiž vypadá úplně všude, jen je někde víc budov (které mimochodem ani nemají průhledné okna).

Po technické stránce opět není co chválit. Animace postav jsou to nejhorší, co jsem kdy ve hrách viděl. NPC prakticky plují po zemi s příšernými pohyby a navíc vrhají trojité salta po zásahu brokovnicí - a asi proto je hra tak oblíbená, je to totiž hrozná sranda sledovat jak flusbrokem rozstřelíte super mutanta na sračky.

Herní mechaniky, resp VATS mě moc nechytlo. Není to úplně blbě vymyšlené, ale když už se jim nechtěly dělat vyloženě tahové souboje, tak mohli hru nechat jen jako FPS střílečku. Máme totiž dvě možnosti - buď VATS používat nebudem a budem muset přetrpět příšerné ovládaní zbraně a debilně udělané zásahy a nebo prostě budem muset používat VATS, které ale působí spíš jako cheatování. Ani jedna možnsot mě nebavila.

Rozhovory a Questy jsou klasická nuda ala Bethesda. Oni nemají člověka, který by byl schopný napsat jediný rozhovor, který nebudete chtít po 3 slovech odklikat pryč. Nejsou schopní vymyslet jediné zapamatováníhodné NPC. Celý svět je plný nějakých random ksichtů, lidí bez osobnosti, lidí bez názoru a všichni jsou buď vyloženě dobří a nebo vyloženě špatní... Jó, jak mi chybí Gizmo, Killian Darkwater, Dekker apod.

Už dost. Na to, jaký je F3 odpad, jsem se rozepsal až nějak moc. Teď to hlavní, co mě na F3 sere úplně nejvíc. F3 totiž úplně změnil to, jak lidi vnímají pojem "Fallout". Dřív to byl drsný, syrový, promyšlený svět. Teď je Fallout jen symbolem nějaké post apo komiksové karikatury, kterou ale děcka zbožňují, nosí modré trička se žlutým pruhem a nápisem 101 na zádech... Fotí se v power armoru uplácaném z lepenky a v ruce s třímetrovým kvérem, se kterým by ani neprošli dveřmi. Točí postapokalyptické Fallout filmy, ve kterém je hlavní hrdina vyžrané prase, kde všichni mají dokonale umyté vlasy a čisté oblečení. Vychází komiksové knížky a obrázky, které jsou jen hnusnými karikaturami jako celá tato nepovedená hra.

A než mě fanboys umínuskujete do bezvědomí, zkuste se zamyslet, jestli je tato po všech stránkách odfláklá hra opravdu tak kvalitní, jak si myslíte.

Pro: co?

Proti: jmenuje se to Fallout 3

+13 +26 −13
  • PC 90
Bílo.. dětský pláč, vše je rozmazáno, jen se nad vámi sklání otec a hovoří k vám.
Od vašeho narození až do svých devatenácti let jste uvězněni v prostorách Vaultu 101 do té doby, než zmizí váš otec, který vám zanechá zprávu a pak následuje útěk. Jen co se z Vaultu dostanete pryč, otevře se před vámi obrovská, zpustlá krajina. Vše je rozpadlé a zchátralé jen sen tam narazíte na zapadlé vesničky, kde můžete prodat všechen bordel, který cestou naleznete. Hlavně pocit všudypřítomného nebezpečí vás nenechá klidně si procházet a kochat se okolím a tím vás zcela pohltí. Všechny ty potvory, co cestou za hledáním vašeho otce potkáte, nepříliš vábné mravence a mutanty a to není ani zdaleka všechno, vám vše jenom znepříjemní.

Skvělé dílo Bethesdy. Úžasná grafika a hlavně tento celý postapokalipstický svět. Prázdné pláně, ruiny baráků a tisíce koutků, které lákají k podrobnému průzkumu.
Já osobně jsem byla uchvácena. Fallout 2 byla skvělá hra, jedna z mých velkých oblíbenců a popravdě jsem se bála, jak to s trojkou dopadne. Naštěstí s klidem můžu říci, že F3 je dobrý nástupce.

Pro: inteligence NPC, celková atmosféra

Proti: místy přespříliš veliká podobnost s Oblivionem

+12 +13 −1
  • PC 100
Já muluju post- apokalyptické hry a hlavně v žánru akčního RPG. To se Falloutu 3 splnilo a byl jsem velice šťastný, že jsem měl tu čest si tuto hru zahrát a dohrát ji až do konce.
Hlas Liama Neesona hned na začátku hry mě velice překvapil a já, jakožto fanoušek dobrých filmů jsem byl velice potěšen a přijemně překvapen.

Co se týče příběhu a ostatních hereckých výkonů, nemám vůbec žádnou výčitku či připomínku. Ohledně hraní jsem velice spokojen a zaplať pánu Bohu, že existovalo rychlé cestování. (Zde se mi líbil skutečný posun času = když jsem se přesunul z jednoho konce na druhý a začal jsem cestovat ráno, logicky jsem tam dorazil navečer).

Proti této hře nemám vůbec žádnou výtku, jsem asi jednoduchý hráč a nezařazuji se mezi profesionály ale mě to ke spokojenosti opravdu stačilo.

Dokázalo mě to udržet u židle a hlavně mě to BAVILO!

Ode mne 100%.

Pro: Liam Neeson, prostředí, režim V.A.T.S., post-apokalyptická města vytvořená z plechu.

Proti: Žádné.

+12 +16 −4
  • PC 95
Hlavný príbeh Fallout 3 je prirodzenejší ako ten z New Vegas o akomsi podivnom žetóne, ale určite slabší ako vo Fallout 2. Ako to vidím ja:

Po tom, čo zabijem otca mojej najlepšej kamarátke, opustím svoj Vault pod zámienkou hľadania vlastného otca, ktorý sa vybral zachrániť ľudstvo vyčistením zdrojov pitnej vody. Keďže cieľ tejto jeho zvláštnej snahy nepovažujem za dôležitý, zaujímavejšie pre mňa bolo len tak sa motať po pustatine a objavovať nové lokácie, ktoré ponúkajú viacero zábavných skrytých questov (napr. v Andale) a vedľajších questov (vampíri v Arefu, paničky v Tenpennyho věži - tých čo sa dalo som vďaka silnej dovednosti řeč z veže vyštval, potom som zabil ghulov a aj Tenpennyho; ale najmä quest v Oáze plnej zelených hájkov - top miesto celej hry! Harolda, jediného užitočného človeka v hre, ak nepočítam seba, som nechal rásť a siať život). Regulátorom v ich supertajne skrytom a zabezpečenom velíne (vtip) som predával prsty po desiatkach. Bolo by ich aj viac, ale s dovednostmi Těžké zbraně 100 (+) a perkami Lepší kritický zásah, Krvavý masakr, Šikovnost, je niekedy zvyšky tela obete nemožné nájsť. Môj ďalší obľúbený perk je Přítel zvířat, avšak ten má aj muchy, napríklad keď sprevádzam otrokov k Pamätníku a zaútočia na nich divoké psy. Trhalo mi srdce strieľať ich viac ako strieľať drzé deti v Little Lamplight. Robím si srandu, tým deťom som neskrivil vlások, opravovali mi lacno zbrane.

Väčšinou sa vôbec nezaoberám tým, či ma nejaké NPC v hre označí za zápornú alebo kladnú postavu. Veci riešim svojim šarmom, reč a charizma je to prvé, na čo si prispievam. Nepožívam alkohol, neberiem drogy, ale to sú jedny z mála vecí, ktoré robím inak ako v reály. Hrám podľa svojho vlastného zváženia situácie, som prirodzený hrdina/hrdinka. Ani Megatunu som nevyhodil do vzduchu. Keď má človek dostatok prostriedkov, nie je dôvod uchyľovať sa k extrémnym činom, veď s perkom Kanibal sa jedlo okolo vás len tak hemží. Energiu si môžem dopĺňať napríklad aj pitím zelenohnedej vody z hajzlovej misy dvesto rokov nečistených staničných záchodov. Žiadne zábrany. Zatiaľ, čo otecko James čistil vodu, aby zachránil ľudstvo a iste si pri tom pohmkával tie svoje obľúbené citáty z Biblie, ja som hľadal prostitútky, tešil sa z poznávania sveta a jedol deti, držiac sa podnetných rád z obrazovky pri načítavaní "Když nechceš, aby ti nepřítel utekl, zlam mu nohy".

Chuť mi do toho pridávala skvelá atmosféra sveta, v ktorom už neplatia žiadne pravidlá. Najlepšiu postapo atmosféru má predmestie - Chryslus, Takoma a tak, proste okolie centra, no skutočnú silu v pozitívnom slova zmysle predstavuje pohľad na Biely dom. Blúdenie v labyrintoch kanálov, podzemných chodieb a jaskýň síce dokáže vyčerpávajúco zmiasť orientačný zmysel, no atmosféru príbehu hry umocňujú práve aj tie zápisy v niektorých termináloch, napríklad tie vo Vaulte 87, oplatí sa to čítať. Presným opakom sú zbytočné, až nezmyselné lokácie, ako Girdershade. To je tá osadka, kde býva závisláčka na Nuka-Cole Quantum a jej sused Ronald, s ktorým som sa mohol vďaka perku Černá vdova dohodnúť na trojke, keď nájde v Pustatine nejaké Coly, no už sa nevrátil. V podstate sa nečudujem, keď okolo behajú párači, medvedíky yao guai a vojaci Enklávy a oni tam nemajú ani bránu, je to jedna z dier hry. Neuspel som ani u Hořkopívy v Big Towne, to mi bolo ľúto, vo Vegase je aspoň Joana, ale tu nič (Novu nepočítam).

Inak, dier je v hre viac. Keď z mŕtvoly nájazdníčky zvlečiem ľahkú zbroj, pod ktorou evidentne nič nemá (Nájezdnická zbroj s bodlinami), a ona má zrazu na sebe tielko, preto nesmú chýbať nejaké tie základné užitočné mody na vylepšenie, ako Breeze's FO3 Males, Dimonized Type3, KillableKidsOptional. Alebo, v Podsvětí som pomocou mezmetronu nechal zabiť Ahzrukha. Zastrelil ho sám Charon. Potom prídem za Charonom a on ma odbije "Promluv si s Ahzrukhem". Tak, to boli posledné Charonove slová. Nevadí, ako parťáka som získal paladina Crossa. Alebo paladinku, ja ani neviem, je to nejaká transka, musel som jej obliecť energohelmu aby som sa na ňu nemusel pozerať. Samozrejme, na prvom mieste je u mňa vždy môj verný spoločník Dogmeat alias Žeryk.

Veľmi vítaná je absencia respawnu predmetov, čo umožňuje odložiť si zbraň, muníciu a čokoľvek hoc aj v kapse mŕtveho dieťaťa a tá vec tam proste bude hocikedy. Alebo sa vrátiť k mŕtvole, u ktorej som si pamätal, že má niečo, čo potrebujem, a ono to tam bude. Toto je v porovnaní s inými hrami, kde všetko mizne, obrovské plus. Na druhej strane, najväčším failom hry je robot Liberty Prime, sťa symbol manifestácie sily USA. Pritom, pri jeho finálnom (a jedinom) ťažení by boli účinnejší piati rytieri s raketometom, traja s "tlusťochom", alebo jeden wastelander ako ja.

Fallout je v podstate niečo ako simulátor budúcnosti. Následky choroby s názvom civilizácia sú vykreslené pomerne realisticky, pohľad na spustošenú krajinu pôsobia celkom depresívne (aj vďaka nepretržitej postapo ambient hudby ktorá psychologicky udiera na podvedomie človeka), aj keď vízia ľudských stád v znesiteľnejších počtoch sa mi neprieči. Hlavný príbeh naberie na obrátkach až po dokončení simulátora vo Vaulte 112 - keď sa ocitnem v spomínanom Vaulte 87 a potom sa budem prebojovávať po boku Bratstva k Čističke. Keby som Čističku nastavil tak, aby pitná voda tiekla do húb jedincom druhu, ktorý zničil vlastnú planétu, bol by som psychopat. Škoda, že v Čističke nezadať kód (spôsobiť výbuch) nemôžem, ak chcem hrať Broken Steel, a tak som dal do vody aspoň ten vírus. Nie nadarmo je meno mojej pankáčky Nemesis.

Pri Falloute som zabil aspoň 200 hodín svojho života. Raz sa za to budem nenávidieť.

Pro: Oáza, druidi, Žeryk, FEV vo vode, koláčiky pani Smithovej (Andale)

Proti: robot Liberty Prime, zrada Amaty po queste Potíže na domácí frontě

+12 +14 −2
  • PC 75
Tak jak to dopadne, když licenci na jednu z nejlepších her, dostane do rukou partička z Bethesdy? Jako když banda psychopatů vtrhne do vašeho perfektně nadesignovaného bytu a začne vám ničit věci, tahat tam svoje krámy, různě přesouvat nábytek a sem tam něco pomazávat svými výkaly. Takové jsou pocity z Fallotu 3 jako z pokračování prvních dvou dílů. A jaké jsou pocity z Falloutu 3 jako z obyčejné hry? Celá hra stojí na opravdu povedeném prozkoumávání světa a soubojích. Ten zbytek jako zábavné questy a zajímavé postavy prostě Bethesda neumí.
+11 +16 −5
  • PC 85
Ó ten kontroverzní Fallout3, toliko komunitou opovrhovaný, zbytkem velmi kladně příjímaný. Já, jakožto člověk Falloutem (i Oblivionem) nepolíbený, hodnotím F3 takto:

Příběh:
Vynikající. Svět po atomové válce si představuji jinak, ale každý máme svou vizi a tahle je více než výborná. Příběh si hráč může v mezích vytvářet a korigovat dle svého uvážení, a to považuji za obrovské plus. Důkazem toho je již narození se ve Vaultu a volba pohlaví-což mě mimořádně kladně překvapilo, prostě to bylo skvěle stylově udělané. Seznámení se s Vaultem, otcem, bojovým systémem, se světem. Jsou zde zvraty, nečekané situace a množství příběhových i nedůležitých postav. Postupem hry příběh začíná gradovat, spousty věcí se vyjasňují. Finále se dle mého povedlo na jedničku- umřel jsem.:-))

Bojový systém:
Nemám k němu výhrad, je to něco úplně nového (pro mně). Hrál jsem z 1st. pohledu a jsem rád, že F3 nezklouzl do prachsprosté střílečky (jako že je mám rád) a W.A.T.S. se prostě musel používat. Na začátku jsem se používání WATS vyhýbal, ale když jsem ze dvou metrů samopalem netrefil ani dvéře od chlíva, tak to prostě ani jinak nešlo. S perkem "Tajemný Cizinec" to už pak byla jízda. Ale to bylo až ke konci a tam se to opravdu hodilo, nepřátel mnoho a frenetičnost bojů nabývá na obrátkách. Animace občas zazlobila, když se kamera natočila jinam, ale o tom až níže. Toto považuji za velký klad hry, opět zvedám palec.

NPC:
Nemastné neslané. Zaprvé jsou použity asi 4 šablony typů postav=vousáč, mlaďoch, baba bloncka, baba bruneta. Málem bych zapomněl na 2 šablony dětské=holka, kluk.. Všichni se podobají, jako by byli zjedné rodiny a to ať jste kdekoliv na mapě. Jedině snad pan Burke do tohoto profilu nezapadá, čest vyjímkám. Rozhovory ploché, čtené z papíru, bez špetky intonace a vcítění se do "role". Jedině Otec v podání Liama Neesona exceluje, opět čest vyjímkám. To považuji za hrubou chybu, protože na tom je vlastně RPG založeno. Tj. na zajímavých lidech a bytostech, které v daném světě potkáváte a které ho určují a dávají vám motivaci do plnění questů, neboli hraní. Velice nepovedené a je to největší chyba Falloutu 3, to jej degraduje na průměrnou hru. A tohle jistě komunita nedokáže mody a záplatami nijak ovlivnit.

Questy:
Plytké. Samozřejmě mě jako hráče ovlivňuje NPC, který mi danou věc zadává, pokud je to nezáživná kopie nějaké kopie s nezáživným okopírovaným hlasem, tak bohužel se nepoženu nadšeně přes celou mapu, abych kopii kopie vyřídil danou věc. Kromě vyhození Megatuny do luftu mě nic pořádně nenadchlo, bohužel, elán se nedostavoval. Opět v tom vidím velkou hrubku, myslím že RPG na tom doslova stojí a padá.. Tady bohužel padá....

Nepřátelé:
No tady si nepřítele můžete udělat z koho chcete, takže myslím tím ty základní. Je jich poměrně dost, za jetužžšího bych považoval Rozparovače. Vyplenit jejich doupě mi zabralo hodně času....:-))) Jinak síla všech je vyvážená, byl jsem v tomto směru velmi spokojen..

AI:
No tak tady už to tak slavné neni. V postatě se to omezuje na to, že nepřítel buď přešlapuje na teritoriu 4x4 metry (roboti), nebo jde střemhlav po vás. Jak zvířata a mutanti, tak i lidé. Ikdyž bylo nepřátel více, taktika z jejich strany pražádná..Divné, o ničem, ale jak jsem říkal, není to FPShooter, takže to třeba k žánru patří. Chtělo to prostě víc modelů chování, prostě více inteligence... Škoda.

Pipboy:
Humpolácký, nepřehledný, pro PC uživatele nepřívětivý. Zde odkaz z konzolí, děkujeme... Funkcí mnoho, výborný nápad(který nepřipisuji Bethesdě). Chce to trochu cviku, aby se v tom člověk vyznal a vše dostal takříkajíc "do ruky". Prostě výborná věcička.

Svět:
Obrovský!! Tam kam člověk dohlédne, tam si může i dojít. Ani se neopakují lokace a nic podobného (krom dungeonů) . Všude pěkně po svých, to je prostě moje a hrozně mě to bavilo chodit po zdevastované krajině. Velké plus za tohle.. Míst k nalzení a prozkoumávání je nespočet, taky proto činí moje herní doba 60+ hodin (nevím přesně), což jsem u SP hry nikdy nezažil. Ani jsem nestihl objevit úplně vše, tak 20% jsem neprošel.

Levelování:
Super věc tohle vylepšování. Nemohl jsem se dočkat každého stupínku, abych si vylepšil postavu, schopnosti a perky. Leč mělo to být pozvolnější a zdlouhavější, Level cap 20 se dostaví příliš brzy, za některé splněné úkoly je až nesmyslně moc bodů. Nebo udělat Level cap 50, ale to řeší komunita, takže čert to vem.... Jinak super, bavilo mě to.

Zbraně:
Velké množství-pro mě až zbytečně velké... Jinak pár opravdu hezkých a účinných kousků, čekal bych ale trochu jiný design na post apo hru, spíš nějaký splácaný haluzový zbraně, ne jednoduše AKáčko. Účinky na začátku zoufalé, ale postupem se to lepší, což byl záměr a povedl se... Opět povedené..

Grafika:
Je velice hezká a dobře mi koresponduje s daným prostředím. Existují lepší špičky, ale i mnohem horší, já byl nad míru spokojen. Hra mi nepadala, po vypnutí NODu se neškubala, nic se nedočítalo, nic se nesekalo.. Prostě pohodička, akorát lesklé silnice v zaprášeném světě mi přišli divné, ale čert to vem, východy a západy slunce krása... no až na to fázované nebe, kde se přidává postupně světlost když svítá a naopak, ale to jen tak z hnidopišství..:-)) Ale animace postav je havárka, fakt na to jsem koukal jako blázen. Humus.

Fyzika:
Žádná...

Level design:
Jednou jsem vyslovil, že Fallout 3 aspiruje na první místo mého pomyslného žebříčku her v oblasti level designu, tudíž útočil na Stalkera. No v žádném případě ho nepokořil, možná se mu trochu přiblížil, ale to je asi tak všechno. Něco tomu prostě chybí, nevím co to je... Možná absence nějakých opravdu pikantních míst... no fakt nevím.. Jinak moc fajn, líbilo se mi všude, opravdu povedené.


Hudba a zvuky:
Vynikající hudební doprovod, zejména úvodní skladba, opravdu z rukou mistra. Hudba se mi oposlouchala někdy kolem 40. hodiny hraní, což je silný úzpěch. Jinak zvuky docela ploché, chtělo to trochu podbarvit a nabasovat. Opět moje hnidopišství.

Celkově:
Mohlo by se zdát z mého komentáře, že zápory převažují nad klady, ale celkový dojem mám velice kladný. Navzdory všem "mouchám" se mi Fallout hrál dobře, opravdu CELOU dobu jsem se stále bavil a nesetkal jsem se s vyloženě hluchým místem. U takto dlouhé hry je to až neuvěřitelné a obdivuhodné..Ocenil bych jen hutnější atmosféru, ale asi bych chtěl moc.





Pro: Příběh, grafika, délka, rozloha, množství míst, levelování, perky, Liam Neeson.

Proti: NPC, chabé questy od chabých NPC, eng. dabing,AI, nulová fyzika.

+11 +16 −5
  • PC 25
If you think your users are idiots, only idiots will use it .. (Citát Linuse Torvaldse)

Jsem obrovskej fanda falloutu, Miluju fallout a FO1 a FO2 jsem dohrál každý minimálně 10x, rozehrál minimálně 100x a alespoň jednou za rok si fallout zasmažím i v dnešní době - tedy skoro 20 let od jeho vydání - zas a znovu a stejně radostně a se stejnou chutí jako v roce předcházejícím. Kvůli FO3 jsem si dokonce koupil svého času novej počítač. Recenze se totiž po jeho vydání předháněly, kdo bude mít hodnocení vyšší a lepší. Pamatuju si na to celkem dobře, jak jsem začal hrát v roce 2011 (asi s dvouletým zpožděním od vydání) novej FO. Nicméně udělejme dlouhou story krátkou, protože podle mého názoru FO3 dlouhou story rozhodně nezasluhuje: FO3 jsem dokončil pouze jednou a to asi o 3 roky později na myslím cca 10tý pokus a s nezapomenutelným pocitem sebezapření. Z mýho hodnocení je zřejmý, že mě na FO3 asi něco štve, pokusím se tedy napsat co.

Normálně, pokud daný kus ztrhám, začínám pozitivama, co na hře vidím. V případě FO3 žádná pozitiva nevidím. Je to pro mě strašně smutné, protože já bych FO3 strašně rád chválil. Dokonce těch věcí, co na FO3 nenávidím je tak strašně moc, že by to vydalo snad na knihu, takže můj lament níže rozhodně není vyčerpávající seznam. Půjdu od méně důležitejch věcí k důležitým věcem, tak jak je vnímám.

- to, co by mi vadilo asi nejmíň, je použití gamebryo engine (ta oblivion-like věc). Mě by ani tak nevadilo, že engine byl extrémně hnusnej už ve svý době, že hlavy postaviček vypadaly jak vyřezané z brambory a pohyb vypadal, jak když jsem si za mladých časů vystříhal a rozstříhal dámy z lechtivých pánských časopisů a špejlema hýbal pro zvýšení realističnosti s výstřižkama po stole (parafráze jedné povídky Šimka a Grossmana). Mě vadí to, že mongolové z Bethsedy (a tímto se skutečným mongolům omlouvám - mongolové z Bethsedy vám dělají pouze ostudu) např. namodelovali přesně jednu skříň rozbitou stejným způsobem, kterou umístili ve hře na 1372 míst od vaultů, po stanice metra, po příbytky obyvatel (stále stejně rozbitou), že mongolové z Bethsedy udělali slovy dva (číslovkou 2) modely supermutanta (sem milosrdně počítám i supermutantího miniona, protože model supermutanta maj ve skutečnosti pouze jeden), že mongolové z Bethsedy udělali slovy jednu (číslicí 1) lednici, kterou umístili do každý boudy, jednu zkurvenou hnusnou bednu, kterou umístili asi tak v 9318 inkarnacích po celý mapě na různá místa, jeden kancelářský stůl, každý opět stejně rozbitý a opět umístěný na N míst po celé mapě. Takhle by se dalo pokračovat se vším, od textur po vatu v podobě debilních předmětů (aka vidlička), co nejsou k (prakticky) ničemu, ale jsou uloženy ve výše uvedených stolech, bednách a skříních po celé mapě. Každej interiér je odfláklej a vypadá hnusně, wasteland je podle mýho názoru hnusnej a odfláklej taky. Stylizace postaviček, designu a stylu do takového podivného rádoby vtipného a komixového vzevření tomu vůbec nepřidává a s krásným a promyšleným designem původního FO to nemá nic společného.

- další bod také souvisí s gamebryo a jeho limitama, resp. s až mongoloidní leností uzbeků z Bethsedy (tímto se omlouvám i opravdovým uzbekům), kdy se Bethseda, společnost, která rozhodně má prostředky na to dělat AAA tituly, rozhodla zkurvit dominanty originálního FO - a tady bych rád poznamenal, že srovnávání s původním FO je naprosto v pořádku, protože Bethseda se rozhodla vytáhnout ojra z mojí i vaší kapsy tím, že se sama pustila do pokračování FO a kdyby to nebyl FO, ale třeba OF, tak se hry prodá asi tak 5% oproti stavu, kdy B proklamovala pokračování téhle legendy - tím, že pro přizpůsobení gamebrya z oblivionu pro FO neudělala vůbec nic navíc. Takže např. naprosto integrální část světa a gameplay FO, a sice, že melee/unarmed souboje se dělají podle oblivion mustru dvou čudlíků a principu "pravej kreje, levej řeže" (kdyby měl náš dobrman rozum, tak se z toho pobleje). To, že starej FO umožňoval různé druhy útoků, které se např. v případě unarmed ještě měnily v závislosti na velikosti skillu je prostě už jen nostalgická vzpomínka. Ostatně trestuhodnou leností uzbeků z Bethsedy a jejich recyklace gamebrya z TES na FO se zabývala už opravdu spousta lidí, další čtení zde.

O nedostatcích v technické stránce věci a o zpracování jako takovém by se dalo mluvit fakt dlouho, takže přecházím na problémy spojené s gameplay a feelingem. Brutální znásilnění originálního konceptu pravidel světa FO a jeho historie totiž bylo Bethsedou provedeno opakovaně a nemilosrdně podobně jako rakouský úchyl Fritz znásilňoval oběť zavřenou ve sklepním bunkru.

- začnu celkovým pojetím světa FO3. Asi nejdebilnější koncept a nápad, kterej mě osobně vyloženě ruší, je udělat tu oblivion-like demenci, že udělám čtvercovou mapu 2x2km a začnu o tom tvrdit, že to je mocný a rozlehlý svět fallout 3. Aby z toho pejsci nezvraceli a kočky na protest neochcávaly bezbranou obuv v predsíni, tak odborníci z B zrychlili plynutí času asi 100x, nicméně stejně, pochod z jednoho konce mapy na druhej zabere cca 2 dny herního času. Proč není možný mapu rozsekat na N oblastí, mezi kterýma se přechází v něčem jako strategickém módu na mapě světa a ty oblasti jsou pak od sebe vzdáleny kildně dny a týdny putování v herním času ? To, že by se např. poté daly zakomponovat `random encounters' při putování na strategické mapě třeba tím způsobem, že by se při takovém setkání vygenerovala malá unikátní oblast, kde by se samotnej boj odehrál, je už jenom opravdu skučení ze záhrobí komunity FO. Další vedlejší efekty Bethsedího přístupu jsou zcela zjevné. Protože mongolové neměli dost kvalitního obsahu, tak ho nahradili kvantitou, takže do spektakulárně obrovského světa FO (2x2km) je nakoncentrován veškerej obsah co hra má. Žádná pustina to fakt není. Kamkoliv se hnete něco je. Na první pohled to možná jako pustina vypadá, na druhej pohled to je ale hnusnej toy shit, kde v každým rozpadlým domečku je nějaká odměna v podobě nějakého předmětu, kde mocné a obrovské město (Megaton) se ve skutečnosti skládá z 15ti hnusnej staveb a v D.C. vlastně žádné město ani není a nic tam nežije, krom checkpointů bratrstva, kteří tam zcela nesmyslně brání ruiny ničeho a skupinky supermutantů - asi aby se nepovraždili navzájem.

- další strašná zvrhlost, co Bethsedě nikdy neodpustím, je účelová změna elementů, které prostě byly v FO 1 a 2 nějak nastaveny a B je prostě změnila k nepoznání. Např. supermutanti jsou v FO3 hnusně vypadající debilové, co vás akorát všichni genericky chtěj zabít, přičemž supermutanti ve starém FO byla další rasa obyvatel pustiny, se kterou se primárně mluvilo a ne válčilo. To stejné ghůlové - jsou tu sice ghůlové, kteří se s váma jako ve starém FO baví, mají své město apod a pak tu jsou najednou ti stejní ghůlové náhodně rozmístěni po mapě a ti jediné co dělají je vyplňovat prázdná místa napadáním vaší maličkosti, jako kdyby měli zvířecí inteligenci. Další příklad je hnusné znásilnění SPECIALs a vůbec prvku RPG vývoje postavy. Dementi z Bethsedy, pravděpodobně její kavkazká část (tímto se kavkazanům omlouvám, dělají vám ostudu) totiž ze starých pravidel udělali pravidla nová, kdy je teďka vlastně jedno, jestli budete mít CH1 apod. a komunita toyů to ostatně protlačuje skoro v každém ukázkovém buildu, šak se sami podívejte. Je to sick. Ostatně já asi před dvěma lety přidal na této stránce sekci "true wanderer". Radost z vytváření postavy a vyvažování jejích silných a slabých stránek je fuč. Na SPECIALs jako takových teďka už prakticky nezáleží. Hlavně že udělali stejnou 10mm bouchacku a pušku, když FPS element a pocit ze sřelby je hnus (ale mě tohle nevadí, FO byl o příběhu, ne o střílení). Ještě se v rychlosti vrátím k RPG prvku. Nevím, jestli tohle zrovna měli na starosti uzbekové a nebo mongolové, ale nikdo z Bethsedy se asi neobtěžoval hru vyzkoušet. Kdyby to totiž udělali, tak by zjistili, že původního level-capu 20 dosáhnou velmi záhy a díky všudypřítomnému odbornému čtivu, které je v každé opuštěné díře, budou plavat ve skill bodech už od cca 10tého levelu, takže od dosažení cca 12té úrovně se na postavě nic zásadního nezlepšuje. RPG element je prostě plochej a bezbarevnej a zábava a dojem, že se postava levelováním zlepšuje, končí zhruba kolem úrovně 10. Komunita FO3 toyů (viz výše uvedý odkaz na wiki s character builds), kde hlavní cíl je mít na konci všechny SPECIALs 10 a skilly na 100 je toho smutným důkazem. Mě prostě taková postava nebaví hrát.

- příběh, příběh, uááááá, PŘÍBĚH !!! Co jste to vy ještěři provedli ? Na konspirační teorie nedám a generálně vzato na ně nevěřím. Veřím pouze na pár konspiračních teorií a jedna z nich je, že pravděpodobně združení iluminátů a představitelů Disney temné strany síly nějak dokázali ovlivnit a uplatit nezávislé recenzenty všude po světě, aby lhali o příběhu FO3 a tvrdili, že je skvělej, že má logiku a že má hloubku. Nerad používím tag spoiler, proto nebudu moc zabíhat do podrobností a budu našlapovat opatrně, abych něco nevyzradil. Psal jsem výše, že FO3 jsem dohrál na x-tej pokus a se sebezapřením. Je to tak a je to z velké části kvůli příběhu. Když jsem se v rámci svého prvního walkthrough shledal poprvé s otcem a dozvěděl jsem se, cože to vlastně dělá a co má ve svým TODO listu, a nedozvěděl jsem se, proč utekl z vaultu a asi dalších 10 věcí, co jsem tak nějak automaticky pokládal za samořejmé, že se dozvím, tak jsem s mumláním `co jste to vy dementi (z Bethsedy) provedli ..' hru smazal z disku. Asi o 3 roky později, když jsem hlavní questovou linii, která je navíc hnusně krátká, dokončil s pocitem, že žvejkám živočišné uhlí, tak jsem jako jedinej pozitivní pocit cítil úlevu, že je ta kravina za mnou a já si můžu hru odfajfkovat jako dokončenou a můžu žít v míru dál. Bohužel mám asi slabou vůli, protože jak vycházela další DLC, tak jsem jim samozřejmě z hladu po FO, a díky mýmu nekonečnýmu optimismu, dal vždy šanci znovu. Výsledek vždy stejnej. Pokaždý zklamání, skoro až knedlík v krku a slzy ve vočích a opětovné mumlání `co jste to vy Bethsedí mutanti provedli s falloutem :('. Příběh v FO3 je ubohost a 3.14čovina, která je jako pěst na oko. Poté, co jsem nalezl otce, byla alespoň pro mě motivace pokračovat v příběhu (a vůbec hraní falloutu) zcela na nule.

Už jsem toho napsal stašně moc. Hanět FO3 bych vydržel klidně ještě 10x tak dlouho. Nechám toho, pojďme to ukončit.

CONCLUSION:

Fallout 3 je rozhodně velice špatné a ubohé pokračování série fallout a já si ostatně myslím, že to je dost špatná hra jako taková. Pokud by to nebyl fallout, pak bych to rozhodně nehrál a ušetřil bych pár desítek hodin svýho života a měl bych pokoj. Protože se to jako fallout tváří, tak jsem tomu z úcty k celé sérii šanci dal. A šance to byla promarněná.

ps. FO4 díky zkušenosti s FO3 šanci nedostane.

pps. zkusil jsem poprvý loni FO:NV, že prej Obsidian vrátil Bethsedí pojetí fo zpět ke kořenům. Trochu se to zlepšilo, přečtěte si k tomu moje hodnocení chcete-li, ale žádnej řev to rozhodně není a další walkthrough rozhodně nehrozí.
+11 +21 −10
  • PC 75
V první fázi hry jsem jásal
1.Nad ponurou postapokalyptickou krajinou která jela docela slušně i na mé herce
2.Docela pěkný začátek ve vaultu, byť byla škoda že mě odtud vyobcovali poněkud brzy
3.Docela zajímavě řešený soubojový systém (V.A.T.S.) mi docela sedl
4.Možnost naladit si radio
5.Zajímavé vedlejší questy
6.Perky juhůů
Po pár hodinách jsem střízlivěl (hrál jsem snad už někdy tuto hru aháá oblivion)
1.Rychle se expuje
2.Těch questů je nějak málo a hlavní příběhová linie mi je jasná dlouho dopředu takže žádný wau efekt z příběhu asi nehrozí
3.To rádio je nějaký otravný (poznámka zabít hlasatele)
4.Banditi jsou prasata, věší si mrtvoly v obýváku
5.A zase ta rasová (genetická nesnášenlivost)
6.Level cap 20? No to snad ne....
No a po rozlousknutí konce jsem byl rád že jsem hru dohrál a nějaký čas se k ní nebudu vracet

Pro: Graficky přítažlivé, V.A.T.S., vedlejší questy

Proti: hlavní dějová linie , (nakopírovaný oblivion, dokonce některé postavy mají stejný hlas i hlášky),

+10 +12 −2
  • PC 75
Typický příklad hry, kdy na začátku otevřete pusu a hodinu pobíháte po otevřeným post-apokalyptickém světě jako postřelené prase. Pak se zastavíte, prohodíte pár rozhovorů, zastřelíte pár obrovských masařek, dojde k prvnímu opakujícímu se úkolu a vy pusu zavřete, opřete se u počítače jako v hospodě a přemýšlíte, co je špatně. Ano, tak to vypadalo i u mne. První dojmy jsou parádní, pak, jak si na hru postupně zvykáte, hra postupně upadá. Hlavní linka ve hře je zoufale krátká a neoriginální, zato vedlejší úkoly mají celkem šťávu.

Slyšel jsem, že hra je hanba předchozím dílům, mno, já je nehrál (shame on me!!), a tak hru hodnotím bez vedlejších vlivů.

Pro: množství zbraní, grafika, RPG systém, několik úžasných momentů

Proti: po chvíli stereotypní, příběh

+9 +10 −1
  • PC 85
Předem musím říct, že původní Fallouty jsem nehrál. Sice prvního jsem asi 3x zkoušel už v době vyjití, ale vůbec mě nechytl.
Na třetí pokračování jsem se dost těšil, protože nejsem zrovna RPG hráč a pořád raději střílím z 1st pohledu než se biju mečem. Takže lákadlo to bylo velké. Bohužel po dvou pokusech dohrát Oblivion jsem se těšit přestal. Bethesda udělá sci-fi Oblík a to bude celé. Po slevnění na polovinu ceny jsem se rozhodl dát tomu šanci a nelituju. Opravdu je to přesně to, co jsem potřeboval. Aspoň jsem si to dlouhou dobu myslel.
Takže k hraní. Příběh je na první pohled docela klišoidní a při hlubším pohledu opravdu je, naštěstí je podáván velice dobře a nezdá se být až tak přímočarý. Odbočky, případně složitější způsoby řešení situací se povedly. Sidequesty pomůžou v postupu, lokace které při nich navštívíte jsou na jednu stranu pořád stejné, ve své podstatě i řešení jsou pořád stejná, ale právě možnost několika rozdílných způsobů dokončení vedlejších úkolů, dávájí hráči dobrý pocit.
Možnost vyřešit situaci kladně, záporně, násilně nebo nenásilně hodnotím velice dobře. I reakce okolních lidí na přesvědčení postavy se mi líbilo.
Systém V.A.T.S. mi ze začátku přišel dost zbytečný, ale při zvyšování levelů postavy se postupně stal ultimátní zbraní na vše.
Tolik proklínaný konec mi přišel naprosto výborný a perektně se k celému Fallout univerzu hodil. Za tohle musím Bethesdě zatleskat.
Optimalizace se také docela povedla. Začínal jsem hrát na starém Sempronu 2800+, 1GB ramky, ATI1600Pro a při vypnutí některých efektů šlapala hra výborně.
Shrnutí: Třetí Fallout je povedený, otevřený svět funguje, má své zákonitosti, atmosfera je přiměřeně ponurá. Několikrát jsem se přistihnul, že nejde jen tak projet hlavní linii a tak, i přes svůj postupný stereotip, mi utekly asi jenom 2 vedlejší úkoly. Trochu vadí limit 20 úrovně, ale ne zas moc.

Pro: svět, VATS, karma, konec

Proti: stereotip

+7 +8 −1
  • PC 65
Hra na kterou jsem čekal mnoho let a během několika hodin jí nadobro vymazal z harddisku. Svět Fallouta na vás dýchne s poněkud zasmrádlým dechem a hratelností alá Oblivion s pistolkama. Grafika však mé oko potěšila a válkou zničený kraj způsoboval husí kůži i tam kam by se odvážili podívat jen celníci.
Co naplat. Legenda je mrtvá a do mrtvol se nekope a že to v případě Falloutu 3 je, ale pořádný kopanec! Měl jsem sen o postapokaliptickém světě kde by i šílený Max zešílel šílenstvím nad depresivností a beznadějností. To, ale Fallout 3 nesplnil a zařadil se v mém seznamu k největších zklamání v herní historii.Postapokaliptická hra to možná je, ale ne Fallout.

Pro: Grafika, Atmosféra světa

Proti: Není to Fallout a nikdy nebude, nudný soubojový systém a postavy bez života

+5 +10 −5
  • PC 90
Původním Falloutům, ještě v 2D grafice, jsem nikdy nepřišel na chuť. O to víc mě překvapil tenhle díl od vývojářů Bethesdy, tvůrců Oblivionu.
Nebýt relativní krátkosti, toporného 3D pohledu a více postranních misí, jsem si jist, že by se jednalo o jedno z vrcholových RPG. Takhle se bohužel jedná jen o několik dní výborné zábavy a pak zapomenout. Nicméně u mě byla ta zábava tak velká, že se nestydím ji dát takhle vysoké hodnocení :-) Dohrál jsem ji 2x a jsem přesvědčen, že se k ní s odstupem času rád zase vrátím.

Pro: story line, atmosféra!!, ghůlové, misí je málo, ale jsou zábavné

Proti: krátkost, lehká obtížnost, pár technických nedodělků

+3 +8 −5
  • PC 65
pokračování které bohužel nezaujmulo ty kteří nosili hrdě na zádech sedmičku. Hra je hezky propracovaná a RPG prvky tomu sedí stejně tak jako Oblivion Engine, ale hra je místy nudná a prvnímu a druhému Falloutovi se nikdy nevyrovná ani v nejmenším...
+2 +5 −3
  • PC 35
Na hru jsem byl zvědav a dost jsem se těšil. Možná až moc. Zdlouhavé kecání, mnohdy bez logiky. Debilita spolubojovníků, strašné souboje, kde bez vatsu si to můžete hodit rovnou, krátký a přímočarý příběh (uteč, najdi fotra, zachraň fotra, pomsti fotra), málo questů a když už, tak nudna. Questy byly silou předchozích dílů. Jejich různorodost a možnosti splnění dávali hře nádech volnosti. Tady toho je jak šafránu. Dovednosti jen do 100, perky sice jakž takž, ale jen 20lvl, což při chtění prolézt celou mapu je tak na 30% hry a pak žádné zlepšení. A to nejhorší je, že to není Fallout!!!
Nějaký plus jsem našel ve skládání zbraní (sranda puška, šipkovačka, bordelpuška :-)), mordování ve spánku, poškozování zbraní a jejich opravy ... přemýšlím, co mě dál zaujalo, ale moc se toho nalézt nedá.
Možná pokud by to nebylo vydávané za Fallout, tak bych se na to díval jinak, ale takhle je to zklamání.

Pro: Grafika fajn, opravy zbraní a skládaní, mord ve spánku pro prasáky

Proti: NIKDE ANI ZNÁMKA PO FALLOUTU, málo questů, mizivá různorodost hry, trapná možnost užití skillů (lhaní, řeč, inteligence, věda), nízký lvl limit a stále žádný Fallout :-)