Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 90
Fallout 3 je hra, na níž jsem čekal 10 let. Původní Fallout jsem si zamiloval ještě než u nás vůbec vyšel u Levelu, v angličtině, kdy jsem skoro ničemu nerozuměl. S vydáním české verze se moje obsese touhle sérií ještě prohloubila a hraju je cca jednou do roka od data vydání. Když Bethesda oznámila Fallout 3, byl jsem v euforii. Po fiasku s Van Burenem jsem už na trojku rezignoval...

No, a teď je Fallout 3 tady. Je to jiná hra než předchozí díly ? Co se "gameplay mechanics" týče, ano, je to úplně jiná hra.Místo izometrického pohledu "boha" a ovládání pouze pomocí myši se rozhodla Bethesda použít jejich oblíbený first/third person pohled, a udělat hru osobnější a immersivnější než byli její předchůdci.Zde je tedy rozdíl maximální.

Co se ale náplně samotného gameplaye týče, je to pořád starej dobrej Fallout.Stále jde o to, jít kamkoliv, dělat cokoliv a přitom rozhodovat jak co udělám, jak který quest splním, zda se budu chovat jako svatoušek, hajzl nebo člověk vychcanej jak díra do sněhu, ale v jádru dobrej (nebo zlej).Já nemám problém se změnou perspektivy, spíš naopak - už když jsem Fallout v roce 97 hrál poprvé, chtěl jsem si ten svět prohlédnout z vlastních očí - tehdy se mi ale ani nesnilo o tom, kam to nakonec technologie dotáhne. Takže procházení se zničenou pustinou, její prozkoumávání, kdy jdu, vidím v dálce nějakou budovu, přijdu k ní a hele, továrna na Corvegy...krásnej pocit.

Strávil jsem ve Falloutu 3 celkem 45 hodin perfektní zábavy, a pak přestal.Bez dohrání hlavní linie, s prozkoumanou sotva polovinou světa. Proč? Bethesda zase nezvládla vybalancování vývoje postavy. Dosáhl jsem totiž max. 20 levelu, plus jsem ve stejnou dobu získal nejsilnější brnění ve hře a jednu z nejlepších zbraní. A když jsem nesmrtelnej, plus už za questy nezískávám odměnu v podobě XP, zábava se podstatně zmenšuje...

Takže, ač je Fallout 3 úžasná a pro mě osobně téměř dokonalá hra (prkotiny jako animace nebo místy špatně napsaný dialogy mě nerozházej), tenhle jeden problém (příliš rychlé získávání zkušeností) způsobil, že hru ukládám do šuplíku a dám si jí znovu tak za rok (spolu s předchozími díly), až bude venku nějaký pořádný rebalance mod (pohled na fallout3nexus je příjemnej, mody vznikaj už teď...takže to možná bude dřív než za rok, pokud bude čas).

Pro: Atmosféra, svoboda, design, VATS mě (proti očekáváním) stále neomrzelo, změna perspektivy

Proti: Nevybalancovanost XP a dosáhnutí level capu příliš rychle, chybějící animace pro diagonální pohyb : )), místy dialogy

+39 +43 −4
  • PC 75
Je to již nějaký ten pátek, co jsem Fallout 3 hrála. Měla jsem štěstí - jako nepolíbená předchozími díly jsem vstoupila do světa Falloutu coby tabula rasa. Nečekala jsem nic, zároveň jsem po předchozím hraním Oblivionu spatřovala skoro ty samé mechanismy. Neubránila jsem se, jako mnozí jiní zde, dojmu, že je to takový Oblifallout.

Následující text obsahuje spoilery, mohl by zbabrat už tak zbabrané dojmy z celé hry.

Jelikož jsem hru dohrála několikrát a to před docela dlouhým časem, můžu hodnotit tak nějak s odstupem. Vyzdvihla bych samotný počátek hry. Originální, vtipný. Svůj osud v pustině jsem započala jako dítě, narozena v bezpečí Vaultu. Bezpečí, které nemělo dlouhého trvání. Útěk z vaultu, první výstup na povrch. Oslepující slunce a první pohled do pustiny. Pustina... dalo se v ní bloumat celé hodiny. Jedna z nejatmosferičtějších lokací, které jsem měla tu čest navštívit. Celý dojem skvěle podkresloval ambient, bez něhož by to byl zážitek poloviční. Podobně, jako v Oblivionu, paběrkovala jsem pustinou velice ráda. Bavilo mě objevovat její zákonitosti. Narážet na opuštěné osady, nahlédnou do polorozbořených domů a spatřit záblesky ze zlatých let před válkou. Potkávat její obyvatele. Po dlouhé cestě kamsi bez cíle, narazila jsem na zvláštní místo. Oáza. Zrnko naděje uprostřed pouště. Jeden z mála vedlejších questů, který měl cosi do sebe. Stromový muž jako z obrazu Hieronyma Bosche. Chrám přírody. Vedlejší questy byly poměrně pestré, v porovnání s hlavní dějovou linkou, která byla zoufale neoriginální. Opětovný nešvar současných her - osekané, kratičké rozhovory ještě více umocnil dojem z vůbec odfláknutého světa. Sice jsem místy měla pocit, že pustina žije svým životem (hlavně při prvním hraní, kdy mě pobavily momenty jako možnost manipulace voleb v malinké osadě, ochrana osady jiné před nájezdy mutantů, možnost přidat se k bujně rostoucímu zlu a zadupat tak náznaky klíčícího dobra... a robůtek požadující lístky v metru), všechno dokázala přebít právě ona stereotypnost, díky které jistě vím, že hru už nikdy více hrát nebudu.

Proto jsem raději rozehrála díly předchozí. Pak mi Fallout 3 trochu zhořkl v ústech. Nicméně 75% za první wau momenty ponechám. Přesto všechno, jaký potenciál pustina měla, autoři využili pouze zlomek. Onu bezútěšnost se snažili podtrhnout spíše lacinými věšeními mrtvol do obýváku (vždyť ten puch by nezvládli ani punkoví tvďáci z Doomsday. Navíc, škoda každého masa, které shnije!)
+34
  • PC 50
F3? Hra, která mě baví (bavila, teď sem ji pustil z hlavy ) a hrát se nějak dá. Bethesda se snažila, to zase jo. Ale pravdě do očí. S Falloutem má společnou akorát Pustinu a názvy některých věcí. Tento počin je jménu FALLOUT NEhodný! Tolik ve stručnosti...

Co se mi tedy líbí...
• Nenáročnost na HW.
• Kamera v režimu V.A.T.S.!
• AI většiny NPC (i když ne vždycky), ale krytí za překážkami či obcházení úkrytů potěší.
• Pip-Boy (i když hodně nezvyk oproti předchozím dílům).
• 3D atmosféra Pustiny (ta Falloutem opravdu dýchá).
• Perfektní modding, který hru uzpůsobí (částečně) mým představám. Toto je asi jediný důvod, proč jsem se u tohoto kousku pozastavil a strávil tak přes 100 hodin různými úpravami.
• Chytlavost při prvním hraní. Podruhé už to asi nedám... Narozdíl od Falloutu 2 (který si zahraji kdykoliv a kdekoliv po Xté a pořád mě kupodivu baví).

Co už pořešily modifikace či DLC, a chybělo mi?
∙ Traity (finesse, gifted...) a s tím snížení Intensive training na 6 ranků.
∙ Pokračování po splnění main questu.
∙ Rychlejší chůze (někdy mě fakt unavovalo trmácet se na neobjevenou lokaci... a navíc nenarazit na něco zvláštního, jak přes kopírák) .
∙ Větší postih při zlomení nohy nebo ruky.
∙ Eh... Uchylné oddělování hlavy od těla omezit na minimum.
∙ Desert Eagle, moje oblíbená Gaussova puška a pistole či YK Plasma technologii Bratrstva.
∙ Možnost opravování věcí součástkami a ne jenom stejnými věcmi (např. pušku spravit pistolí na stejné náboje, koženou bundu zalátat páskem...).
∙ Zrušení nesmrtelnosti v režimu V.A.T.S.
∙ Odstranění bambulek! Tohle akorát narušuje systém SPECIAL! Klasický Fallout je na tom stavěný, tady už to tak nějak ztrací význam. Jestli máš charismu 10 nebo nebo 4, je to fuk, postavám maximálně zmizí pár už tak chudých řádků textu.
∙ Implantáty.

A nakonec co mi opravdu chybí? (a vůbec ,,duchu" Falloutu; možná už na něco je mód, nevím nesleduji to denně.)
◦ Možnost střelby do očí a mezi nohy.
◦ Trvalé postihy, jako např. oslepnutí.
◦ Boje v ringu, díky kterým budu mít svoje ucho v inventáři...
◦ Možnost přidávat se k různým klanům a tím vlastně maximální ovlivnění chování ostatních vůči mě...
◦ Větší možnosti dialogu závisející na S.P.E.C.I.A.L. a chování během hry... Dialogy jsou opravdu pro debilky co se hrou chtějí co možná nejmíň proklikat.
◦ Několik způsobů jak splnit jeden quest.
◦ Náhodná setkání (teda nevím jak moc jich tam je ale já na moc takových lokací nenarazil).
◦ Rychlejší cestování po Pustině (tzn. dopravní prostředky jako je auto či motorka), pro které musím udělat kotel vedlejších questů na sebe navazujících... A tím samozřejmě zrušit ,,Rychlé cestování".
◦ Možnost získání nejrůznějších titulů (vykradač hrobů, vrah dětí nebo šampión ringu...).
◦ Lepší hlášky a poznámky NPC.
◦ Trochu sexuálního podtextu (jako by tam už ani něco takového neexistovalo, Amíci si 18+ za hromady krve a nesmyslného násilí dají, ale sex?).
◦ Alieni a jiné fallouťácké příšerky.
◦ Výběr v režimu V.A.T.S. dávky nebo výstřelu u jednotlivých zbraní a vůbec... Proč nemá NPC možnost dělání akcí během spuštěnyého tahového módu?
◦ Fallout engine! Dolní lišta, puntíky na AB, výběr skillů...
◦ Jelikož je to plně 3D hra, nebylo by problém udělat na výběr z pohledů. Izometric jak tomu bylo v předchozích dílech a pro FPSáky momentální 3D.
◦ Nějaké pořádné město nebo zázemí! Neexistují tam kolonie lidí, která má svoje problémy a ani popularita v městech! Např. Megatuna: Zkáza (po její odpálení), River City: Idol... Pustina není pustá, ona je mrtvá.
◦ Duchaplnější odměny za ,,velice" vypadající lokace.
◦ Menší přímočarost děje a vůbec X možností dohrání hry, včetně následků počinů hráče v jednotlivých lokacích a městech (ne 4 ale 250 jak je tomu u F2).
◦ Logiku postrádající svět.

Nebýt názvu Fallout, troufám si říct, že bych hodnocení možná o 10% zvýšil, ale kdo ví, jestli bych o tomhle kousku (jako neznalec FPS) vůbec věděl.

(1.7 + všechny DLC + mnoho modifikací)

Pro: Atmosféra pustiny (grafická).

Proti: S Falloutem má společné akorát ty názvy věcí a Pip-boye...

+31 +43 −12
  • PC 85
Neměla to Bethesda lehké. Zavděčit se fanouškům původních legendárních Falloutů a zároveň hru pojat moderně tak, aby oslovila i mladší hráče. Výsledek nakonec i díky skvělé práci komunity není tak špatný, jak by se dalo očekávat. Kvality a hloubky původních dílů sice díl třetí nedosahuje, napravuje to však vcelku obstojně zase v jiných oblastech. Především stran imerze je pro mě osobně 1st/3rd person pohled daleko cennější, než pohled izometrický.

Fallout 3 má několik zásadních nedostatků, které však naštěstí dnes jdou řešit vynikajícími mody. Především jde o vybalancování obtížnosti a rychlosti, s jakou hráč získává zkušenosti. V původní hře není problém dosáhnout maximálního levelu velmi rychle, což pak řadu hráčů vede k nedostatku motivace prozkoumávat svět a sbírat tak další zkušenosti. A zrovna prozkoumávání světa je jedna z těch nejlepších činností, kterou Fallout 3 nabízí.

Hra zaujme již vynikajícím úvodem, který já osobně považuji za vůbec jeden z nejpovedenějších. Není totiž mnoho her, kde začínáte svým narozením, kde strávíte chvilku v kůži batolete nebo kde na párty oslavíte své desáté narozeniny. Sice jsou tato období velmi krátká, i tak to má ale na celkový herní zážitek pro mě velký vliv.

Původní díly byly známé tím, že hráči dávaly dost svobody v tom, jak se v postapokalyptickém světě realizovat a jak řešit různé situace. O to samé se snaží i díl třetí, někdy však až moc násilně, kdy vznikají nejrůznější nelogičnosti. Přesto jsem se však u většiny questů bavil a užíval si jejich plnění.

Strávil jsem v postapokalyptické pustině lehce přes 79 hodin herní doby, prozkoumal všechny lokace rozsáhlého světa, splnil všechny úkoly, na které jsem narazil. Byly sice chvíle, kdy jsem si říkal, že už bych rád tento svět opustil a vydal se zas někam dál, přesto mi teď potulování se pustinou se svým věrným Dogmeatem bude chybět.

Na závěr přikládám seznam modů, z nichž některé jsou must have (především Fallout 3: Wanderers edition), jiné pouze modernizují vizuální stránku hry.

Pro: svět, atmosféra, dabing, hudba, úvod do hry

Proti: technické problémy, animace, nelogičnosti, nutnost některých modů

+30
  • PC 80
Od Falloutu 3 jsem moc nečekal, neb oba díly TES mi přišly dost nemastné neslané a prostě jejich přístup ke hrám se mi nezdál jako to pravé ořechové pro Fallouta. Ale nakonec to překvapivě nezkurvili a FO3 je tak pro mě důstojným nástupcem série a patrně taky nejlepší hrou od Bethesdy kterou jsem hrál.

Atmosférou světa mi hodně připomíná Fallout 1. Hratelností z pochopitelných důvodů už tolik ne, což je asi hlavní důvod, proč dávám jen 80. First-Person realtime má prostě jiný feeling a tolik mě nebaví - když člověk musí někam dojít "vlastnoručně" tak tráví až moc času rutinou jménem chůze.

Pustina je vymodelovaná celkem pěkně a skrývá nemálo zajímavých lokací. Hlavní linie vás ale zavede jen do několika z nich a obtěžovat se průzkumem se mi při pěší chůzi dvakrát nechtělo,takže jsem spoustu lokací (např. i Tenypenny Tower nebo Underworld) vůbec nenavštívil. Hra je tedy svým způsobem dost rozlehlá, ale necítil jsem tolik potřebu prozkoumávat každý kout.

Questy mají více řešení a rozhovory jsou bohatší než ty Oblivionské a berou v úvahu vlastnosti postavy, ale na Fallout 2 nemají - není mezi nimi tolik souvislostí a často se nelze zabývat jejich pozadím po splnění. Takhle jsem nezjistil kdo je Andriod, protože jsem dědkovi dal kus nějakého šrotu. Stal jsem se díky tomu členem jakési organizace, ale prd z toho. Vůbec některé větve jsou tak trochu odfláknuté. Menší vedlejší questy se pak ani nezapisují do pipboye.

Hlavní příběhová linka není zlá, ale námět Water Purifieru mě nijak nezaujal - v žádném Falloutu, ani v tomhle, jsem neměl pocit, že by přeživší lidstvo nějak trpělo kvůli nedostatku vody, takže ta otcova posedlost tu blbost postavit mi přisla tak nějak trapná. Zájmy Enklávy na tom projektu byly pro změnu zajímavé. Co mě totálně dožralo byl konec, kdy se musím já nebo ta ženská obětovat. A podle všeho není jiná možnost. A to vedle mě stál ten supermutant co mi přines GECK. Pro něj by to patrně nepředstavovalo větší problém, ale néé on to "není jeho boj" nebo co. Taková debilní výmluva. I tak tam bylo víc než dost času zdrhnout.

Souboje baví, VATS funguje skvěle. Jen nechápu, proč má skill vliv na sílu střelných zbraní a třeba přesnost sniperky se ve VATS v potaz nebere. To samé lockpick a hackování - 4 úrovně - buď to jde, nebo nejde. Trapně odfláknuté.

Inventář není zrovna přehledný, uvítal bych ikonky místo názvů. Po nějaké době se člověk naučí obsah inventáře nazpaměť, takže to přestane vadit, ale ideální to vážně není. Příjemný je systém oprav skrz kombinaci dvou stejných/podobných věcí, jen mi přijde, že třeba takový Enclave PA a a Tesla Armor by mohly být vzájemně opravitelné.

Level cap 20 je... hm... no věřím, že někomu, kdo hodlá prozkoumat každý kout mapy, zdaleka stačit nebude, já dohrál hru tuším na levelu 15. Po konci nelze pokračovat v hraní, což docela zamrzí. Prý aby se hráč do toho konce víc vcítil, či co. Blbost.

I když ještě nevyšly oficiální nástroje, na internetu už jsou k nalezení desítky modů. Já využil dva - menší písmo na interface (které je nesmyslně veliké, takže v rozhovorech jsou bez scrolování vidět tři možnosti) a vylepšení/odstranění negativních efektů z Power Armors.

Hudba občas sedí, občas vážně připomíná soundtrack Oblivionu. Docela špatná je mimika postav, hlavně v oblasti očí. Hodně potěší humor, kterého je ve hře dost - milý a černý.

Celkově vzato, bavil jsem se. Fallout 3 je opravdu Fallout, nesrovnalosti v reáliích snad ani nestojí za zmínku. Questy jsou nápadité a jejich řešení variabilní. Ne tolik jako v FO2, ale srovnání s FO1 bych se vůbec nebál. Atmosféra též hodně připomíná FO1, i když nebudu popírat, že pár maličkostí připomíná Oblivion. Mě ale pro fallout přece jen víc vyhovuje ono 2D iso, kde se víc zabývám tím důležitým, což je asi hlavní důvod, proč dávám "jen" 80. Rozhodoval jsem se mezi 80 a 85 už od Megatonu (btw úvod ve vaultu je dost žůžo), ale nic dál ve hře mě nepřesvědčilo posunout tohle hodnocení nahoru. Nebo dolů. Nakonec tedy dávám velmi dobrých 80, možná to s odstupem změním na 85.

Pro: afmosféra, humor, vats, systém oprav, modifikace, rozsáhlost, nezkurvili Fallout

Proti: mimika postav, inventář, Todd Howard, páčení a hackování, mizerný a definitivní konec, fist-person perspektiva mě osobně nevyhovuje tolik jako 2D iso, FO2 byl holt lepší :)

+29 +31 −2
  • PC 85
Samozřejmě vím, že se tábor fanoušků této série dělí na staromilce, milce trojky, popřípadě New Vegas a všemožné kombinace milců všech dílů. Já osobně ještě nebyl zklamán a zklamání nenastalo ani s tímto dílem.

Počáteční nadšení ze hry bylo větší, než jsem očekával. Chytl mě již úvod, kde si mi líbil originální způsob tvorby postavy (nutno říct, že těch možností tu zase tolik není, což já osobně vítám). No, asi největší wow efekt má hra, když vylezete z vaultu, to je vskutku dech beroucí pohled.

Já si teda užíval většinu pohledů, nehostinná krajina ve hře je neuvěřitelná, zničený Washington je parádně zpracování a velmi mě bavilo se potulovat světem, to zase jo. Naopak vnitřní lokace jsou o to nudnější a prolézání metra stačilo jednou, pak už jsem tam nerad chodil.

Co je největší a možná vlastně i nejslabší stránkou hry je její rozmanitost. Je vidět, že tvůrci měli až přehršel nápadů, které chtěli všechny do hry zakomponovat. My se tak setkáváme s všemožnými i nemožnými skupinami lidí, komunitami, uctívači... Asi takhle, jsou tu jakoby upíři, město dětí, děti Země, boháči, chudáci, ghúlové... A to je jen zlomek.

A spousta z toho jsou opravdu zajímavé nápady, dobře vytvořená místa a NPC, která vás zajímají, ale prostě všichni (jak jich je moc) dostávají příliš malý prostor (povětšinou jeden quest) a vy se pak nemáte moc důvodů na místo vracet, což je vlastně hrozná škoda. Proto si myslím, že hra by zasloužila minimálně dvojnásobnou hrací dobu, popřípadě polovičku nápadu a spíš se měla snažit rozvíjet jen určitou část.

Dialogy bych zařadil spíše k lepšímu průměru, příběh samotný byl velmi slušný, bavil a táhl celou hru. Vedlejší questy po většinou falloutovsky zábavné, originální a určitě se při nich nenudíte.

Udrželo si to mojí pozornost po celou dobu hraní. Nepřišlo mi, že bych se někdy nudil. Pravda, celkem rychle se dá dosáhnout maximálního (minimálně vysokého) levelu, získat velmi kvalitní zbroj či zbraň, což hru dost usnadňuje, ale proč ne?

Za mě se jedná o velmi kvalitní kombinaci FPS a RPG. Opět já jsem rád, jelikož dostáváme možnost hrát jednak na skill, kdy náhoda jde více do pozadí, ale zároveň je možné hru hrát více s rozvahou a originálnějšími způsoby. Kdybych chtěl, aby čistokrevný FPS hráč pronikal více do tajů RPG, Fallout 3 by mi přišlo na mysl velmi záhy.

Hra (chce se mi říct samozřejmě) trpí na klasické falloutovské neduhy. Opět, abych byl vůbec schopný to rozjet, jsem musel projet fóra, postahovat patche, opravy a já nevím co. I tak hra občas spadla, popřípadě bylo nutné změnit rozlišení, jelikož nešla spustit a třešničkou bylo, že hra spadla na absolutním konci :-).

Nicméně jsem opět nadmíru spokojený, Fallout a jeho svět mě zase nezklamal. Nikdy jsem se nepovažoval za postapo fanboye, ale tahle série mi prostě sedí. Baví mě ten svět, baví mě ta atmosféra a ten feeling, co ze hry mám. Hraje se to jinak, než předchozí díly, ale výsledný pocit ze hry je dost podobný, podobně skvělý.
+26
  • PC --
Pokračuju v probírce her, které jsem si pořídil už před léty v různých slevách, ačkoliv jsem tenkrát (pro samou práci) neměl čas je hrát a ani jsem neměl stroj, na kterém by běhaly. Teď přišla řada na Fallout3.

Tak tedy: druhá polovina třiadvacátého století, dvě stě let po Apokalypse. Konkrétně rok 2277... Což mě poněkud udivilo. Z F1+2 (které jsem dohrál před téměř dvaceti roky, ale mám je v živé paměti) jsem nabyl dojmu, že Apokalypsa nastala v alternativních sedmdesátých letech dvacátého století. Tomu odpovídala architektura, design předmětů denní (předapokalyptické) potřeby, vraky benzinožravých bouráků, atd. Ale asi jsem tehdy nedával pozor, nebo to tenkrát bylo jinak. Prostě je rok 2277, 200 let po jaderné válce. .. Děj se odehrává ve Washingtonu DC a v jeho severozápadním okolí. Konkrétně ve čtverci, který je úhlopříčně rozdělený vyschlou řekou Potomac. Při hraní jsem občas otevíral mapu na Seznamu a díval se, kde zrovna jsem. Také jsem googlil pamětihodnosti obsažené ve hře (byť ve hře jsou poněkud v nabořeném stavu). Vizuální stránka se mi líbila, ta se povedla. Jinak mě ale spousta věcí prudila. Asi 2x jsem chtěl hru odinstalovat a podívat se na závěr na Youtube, ale nakonec jsem to dohrál až do (hořkého) konce.

Jedním z hlavních opruzů je ošoupávání používaných zbraní a zbrojí. Kvéry, které vydržely celých 200 let, začnou podléhat korozi, erozi, hnilobě, plísni a bůhví čemu ještě, jen co je váš hrdina vezme do ruky. Můžou vám je opravit obchodníci, to je však natolik drahé, že vás to okamžitě zruinuje. Nebo si je opravíte sami, pokud máte tu dovednost. K opravě však potřebujete dvě stejné věci, z nichž jednu opravíte a druhá zmizí. Tady nastává slabina raritních zbraní: získáte čuprovou ostřelovačku, která se vám po 25 výstřelech změní v hromadu šrotu. Oprava u obchodníka stojí majlant a vlastnoručně si ji opravit nemůžete, protože nemáte náhradní. Za celou hru jsem našel/získal snad jen 3 kousky... Má postava po celou hru (až do konce) používala obrněnou valoutí kombinézu, kterou zdarma získala od kšeftsmanky (spíše od kšeftswomanky) v Megatuně a kterou každý obchodník opravil za pár šušňů.


Po vzoru F1, F2 má vaše postava hafo vlastností a schopností, ale drtivá většina z nich je k ničemu. Věda je k ničemu. Paklíčování je k ničemu. Skoro všechno je k ničemu, jen některé vlastnosti jsou klíčové a bez nich se prostě neobejdete. Důležité je opravování. Ještě důležitější je schopnost lehkých zbraní. Převážnou většinu hry jsem prošel s pistolkou a loveckou puškou s příležitostným využitím ostřelovačky, brokovnice a (při nedostatku nábojů do ostatního) značně neúčinné útočné pušky. Energetické zbraně využijete na samém konci, tj v posledních cca 2 hodinách hraní. Talent pro těžké zbraně je také k ničemu. S jednou jedinou situaci, kdy potřebujete použít těžké zbraně, se vypořádáte metodou save/load, prostě to zkoušíte, až to vyjde.

Extrémně výhodná je ovšem schopnost plížení. Pokud dáte headshot z módu utajení, jde na jedinou ránu k zemi i supermutant speciál, do kterého byste jinak museli vyprázdnit 3 zásobníky z útočné pušky.

Systém VATS je, kulantně řečeno, prapodivný. O tom už tady řekli své jiní. I já jsem se o něm zmínil u F:NW, takže to nebudu rozpatlávat znova.

K hratelnosti: F3 je slepenec několika žánrů, které jsou sešité poměrně horkou jehlou. V prvé řadě je tu open world RPG ve stylu Morrowindu. Však je F3 také přeskinovaný Morrowind. To mi ale nevadilo, já mám Morrowind rád. Toulky pustinou patřily k tomu, co mě drželo u hry.

Občas se F3 změní v koridorovou střílečku. Postupujete ulicí ohraničenou neprostupnými troskami NEBO tunelem metra NEBO chaotickými chodbami některého z vaultů... a kydlíte vše, co se hýbá. Největší radost vám v takovém případě udělá, když ve slepé odbočce najdete místo pro odpočinek, tedy matraci. Jediná hodina spaní vaší postavě vyléčí všechna bebí. Prasklá lebka, zlomená ruka, utržená noha, nic z toho není fatální. Stačí hodina spánku a všechno je hned OK. Spací místa jsou však rozmístěna značně chaoticky (nebo možná zlomyslně). Někdy se musíte vracet lán světa, abyste si dopřáli svoji hodinku odpočinku.

Ve třetí řadě je F3 adventura. Mimořádně roztomilá (a nápaditá) je simulační pasáž, ve které se z vaší postavy stane dítko v idealizované ulici amerických padesátek. Klidně bych si dal celou hru v tomhle stylu. Adventurní vložky jsou však sporadické a víceméně nečekané viz závěrečný kód, který musíte vydedukovat z citátu z Bible.

F1+2 vynikaly vedlejšími questy, jenže ve F3 jsou vedlejší questy, řekněme, neinspirující. Splnil jsem všehovšudy 2 (jeden z nich byla oprava prasklého potrubí v Megatuně). Dalších 6 - 8 mi zůstalo zapsaných a nesplněných. Pokud jsou tam ještě nějaké vedlejší questy, tak jsem je neobjevil. Ani jsem neměl potřebu je objevovat. Kromě plnění hlavní linie jsem opakovaně vyrážel do pustiny, vyhlédl jsem si nějaké dárce nábojů a zbraní a pak jsem si od nich zbraně a náboje vybral - a to jsem dělal pořád a pořád.... Nenašel jsem psa. Nenašel jsem žádného společníka s výjimkou supermuťáka, který mě doprovázel až poslední hodinu hraní.

A hlavní příběh? Ten byl celkem obstojný - s výjimkou závěru, který dám raději do spoileru. Už jsme ve spoileru? Můžeme? Tak jo... Závěr spočívá v tom, že se vydáte do smrtící radiace, obětujete se a zachráníte lidstvo. Nebo požádáte jednu náhodnou kolemjdoucí, aby se obětovala a zachránila lidstvo místo vás, avšak tohle vy neuděláte, protože jste správňák a gentleman. JENŽE přímo za zády vám stojí váš věrný supermutantí parťák, kterému (zničující) radiace nic neudělá a který by klidně mohl zachránit lidstvo - a taky ghůlstvo a mutantstvo - a ani by mu z toho nevyskákala vyrážka na zadku. Už to koneckonců jednou udělal. Ze zamořené oblasti vám přinesl G.E.C.K. a ještě si u toho vesele pískal. Ten ale vaši prosbu odmítne s vysvětlením že "tohle je tvůj osud". Hra vás prostě za každou cenu tlačí do extrémního hrdinství a sebebětování.


Shrnuto a podtrženo: F3 v mnoha směrech nesahá po kotníky svým předchůdcům, ať už je to F1, F2 a nebo Morrowind, jehož je klonem. Musíme ale myslet pozitivně. F3 by nebyl špatným počinem a jeho neduhy by se daly překousnout, kdyby nebylo závěru, který mu dal ránu do vazu -viz spoiler. No ale všechno zlé je pro něco dobré. Bez F3 bychom pravděpodobně nedostali Borderlands, které jsou, domnívám se, parodií na F3, vybraly si z F3 vše zábavné a odvrhly vše otravné.
+26 +27 −1
  • PC 90
I přes všechny bethesďácké neduhy je Fallout 3 hodně návyková hra i bez hromady modů. Zpustošená země je pro mě přitažlivější než načesané lesíky, možná i proto jsem se bavil více jak při hraní Oblivionu. Každopádně...

1. příběhová linie mohla být delší s využitím celé mapy, takhle mi půlka
mapy zůstala skrytá. Je to zbytečné plýtvání potenciálu, který taková obrovská rozloha nabízí.
2. adventurní trip v Tranquility Chamber tady nemá co dělat, Bethesdo!
3. obtížnost mohla být vyšší. Chápu, že konzoloví hráčí by to nemuseli rozdýchat, ale vliv radiace a kriplování končetin jsou HODNĚ sporné. O zatracovaném level-scalingu nemluvě...
4. uživatelské rozhraní mohlo být přívětivější. Než se člověk naučí orientovat v Pipboyi, chvilku to trvá a ani po tom, co jsem si zvykl, to nebyl žádný med. Kromě toho je tak humpolácký font na monitoru něco příšerného.
5. všudypřítomné metro vedoucí i do těch nejzapadlejších míst nedává moc smysl a zátarasy v urbanizovaných částech jsou jen frustrující berličkou, jak hráče přinutit jít právě metrem.
6. místama zabugované. Klasika...
+25 +26 −1
  • PC 85
Celý komentář je plný jemných spoilerů, které vám ale nejspíš hru ani nezkazí. Neprozradím, jak hra skončí.

Kdykoli přijde změna formátu hry, je potřeba čekat obrovskou změnu v celé hře. Když si srovnám moderního Maria a původní hru, je to taky něco úplně jiného. Fallout 3 má spoustu pro a spoustu proti. Hlavním proti je to, že věci, které ve hře měly být jenom na okraj, se stanou hlavní náplní hry. Může za to absolutně nezajímavý hlavní quest.

Hra vás postaví do role devatenáctiletého haranta, jehož tatík za docela nelogických okolností opustil projekt, který mohl zachránit svět, a zavřel se se svým děckem v jednom z podzemních bunkru, které slouží pro komplexní, převážně sociální experimenty na lidech. Ach ta logika.
Toto samozřejmě zpočátku nevíte. Jednoho rána vás probudí dcera místního kápa, aby vás varovala, že váš tatík utekl z bunkru a že se vás za to chystají zabít. Ach ta logika. Vezmete baseballku a vydáte se proti ozbrojené stráži. Ve starém Falloutu by toto představovalo naprosto úžasnou výzvu pro vaše taktické dovednosti. Tady to bude jenom taková malá rozcvička. Postupem hry totiž není problém rozbít hubu holýma rukama bandě supermutantů s rotačákem.

Zpátky k příběhu. Dozvídáte se tedy, že váš tatík někam utekl a jelikož vás chtějí zabít, musíte z bunkru ven. Kdyby vás zabít nechtěli, nemuseli byste utíkat z bunkru a hra by se nikam neposunula, tak se neptejte, proč vás chtějí zabít. Ještě než stačíte říct "What the fuck?", už jsou stěny bunkru 101 vymalovány červeně, kápo bunkru se buďto zrovna zamýšlí nad tím, jestli by nebylo lepší vás jenom informovat o tom, co se stalo a nechat vás volně odejít, nebo je jeho nahé tělo napresované na jedné posteli společně s těly všech stráží a obyvatel bunkru, ve kterém jste vyrostli. Předtím, než se rozhodnete jak s tímto člověkem naložíte, můžete mu vyčíst, že zabil postavu, o které jste doposud pořádně ani nevěděli, že existuje, ale můžete předstírat, že vám na ní záleželo. Před samotným východem z bunkru se naposledy rozloučíte s postavou, k níž jste si během doslava 30 sekund účinkování na obrazovce měli vyvinou nějaké emoce a vydáváte se hledat postavu, která se jmenuje táta a jedinou vaši informací je, že je to váš táta a má příjemný hlas.

Vyplývá z toho jedno: Epické příběhy v podání Bethesdy stojí pěkně za prd.
V okamžiku, kdy se dostanete do Megatonu, nejbližší velké usedlosti, stává se hlavní quest naprosto irelevantním. Fetování na dámských toaletách společně s chlápkem co obsluhuje bar, jehož ksicht vypadá jako mrtvola, nebo odpálení celého města, patří mezi možné aktivity, které jsou zábavnější než hlavní quest.

V Megatonu vám dojde, že první dvě postavy které potkáte jsou zajímavější než celá hodinová intro sekvence hry. Za těch pár deklů, co jste stihli nasbírat, si zkusíte koupit nějakou výbavu, ale i váš zatím nevzdělaný odhad jasně říká, že to rozhodně není moc a i po prodání všech tužek a baseballových pálek z Vaultu 101 nemáte dost peněz, abyste si koupili ošoupaný samopal.

Vydáte se ven z města, splnit zdánlivě krátký quest. Než ale přijdete na místo určení, spatříte v dálce důležitě vyhlížející anténu. Vydáte se tím směrem. Když už jste relativně blízko, hra vás upozorní, že jste objevili novou rádiovou stanici. Otevřete si to divné menu a začnete pátrat, kde si ji pustíte. Když na to konečně přijdete, vyplaví se na vás moře bílého šumu, mezi kterým občas slyšíte nějaké pípání. Po pár krocích se tón stává zřetelnější a šum ustupuje. Z pípání se stane morseovka. Přibližujete se k samotnému zdroji signálu. Po krátkém ohledání místa nacházíte nenápadný poklop na zemi. Spouštíte se dolů do očividně opuštěné kanalizace. Procházíte krátkou chodbou a otevíráte jedny dveře za druhými. V každé místnosti regály plné věcí, o jejichž hodnotě či použití nemáte ani páru. Když však otevřete poslední dveře, ztuhne vám krev v žilách. Na zlomek vteřiny jen tak hledíte na zombíka, který stojí ve deřích a pohled vám oplácí. Zombík znenadání zařve a vrhne se na vás. Po třech zásobnících a jednom hysterickém "jsem už skoro mrtvý" ohledáváte jeho tělo. V místnosti, ve které stál, nacházíte kromě skupiny mrtvých čínských agentů první automatickou zbraň, spoustu munice a nějaké drogy. Víc výbavy, než kolik jste nasbírali za celou dosavadní hru. Ujišťujete se, že jste sebrali skutečně všechno, včetně dětského autíčka a prázdných plechovek, a vracíte se zpátky na povrch. Po krátkém rozmýšlení, jestli se vrátit do Megatonu a všechno prodat, nebo se vydat někam dál, se pouštíte směrem k vysoké věži na obzoru.

Někde v půli cesty přemýšlíte, že to je mnohem dál, než to vypadalo, a zvažujete, jestli obejít budovu s pěti pochybnými jedinci před vchodem, nebo jestli natvrdo projít kolem nich, když tu najednou něco prosviští vzduchem, vybuchne vám to nad hlavou a kolem vás na zem začnou dopadávat zvláštní modré trubičky. Jak je sbíráte ze země a všímáte si, že na východ od vás je zase nějaká anténa, říkáte si "seru na tátu."

Bethesda si s hrou opravdu pohrála. Podle mě se ale tak strašně soustředili na to, aby vytvořili úžasný svět, že mu nakonec zapomněli dát nějakou tvář. Hra je více méně rozdělena na několik tématických prostorů, takže o nějaké unifikovanosti světa nemůže být řeč. To zachází do takového extrému, že někdy jeden krok navíc může znamenat kompletní změnu oblohy a post-processingu. Samozřejmě tím pomíjím, že hra poskytuje jen velmi malé množství druhů interiérů, přes což se ale dá přenést. Přes co jsem se však nepřenesl, bylo hrozně malé množství hlasů na tak velké množství postav. Dabing je kvalitní, to jo, ale když přejdete půlku mapy a před novou usedlostí vás zdraví stejný chlapík v novém těle, docela to kazí požitek ze hry.

Hra má spoustu prvků, které nevyužívá. Radiace je vtip. Kraftění je naprosto nepotřebné a ve hře existuje jenom aby se neřeklo. Dostanete některé "následovníky", kteří mají velice zajímavý příběh, ale hra vám neumožní jejich příběh nijak blíže prozkoumat.
Některé prvky jsou zase nedotáhnuté. Například komplet celá ekonomie je zcela směšná. Obchodníci obecně prodávají naprostý prd. Jediné, na co je potřebujete, je aby vám opravili zbraně na 100%, ale když je pak zabijete, stejně si ty peníze můžete vzít zpátky. Takže časem zjistíte, že sice máte půl mega, ale nemáte to vůbec za co utrácet a uvědomujete si, že sbírat předměty ze země, abyste je prodali, zcela postrádá smysl.
Oh, a Charisma je úplně na prd. Situací, kdy vám pomůže, je tak málo, že je lepší se na to podívat na Youtube, než tak plýtvat drahocennými body.

Příběh hry je jako z pohádkové knížky. Fallout vždycky byl o tom, že nikdo není vysloveně dobrý ani špatný. Každý má svá přesvědčení a názory a každý může do určité míry ospravedlnit to, co dělá.
Fallout 3 na toto kašle a z Capital Wasteland dělá bojiště mezi dobrem a zlem. Hra vaše vztahy s postavami hodnotí čistě podle vaší karmy.
Samotné vyvrcholení hry skutečně končí okomentováním toho, jestli jste byli dobří nebo zlí.
Hra taky ztratila svůj podivný humor. Ten se vrací až ve Fallout New Vegas a obzvlášť v DLC Old World Blues, což je úsek s největší koncentrací humoru v celé sérii a nebál bych se ho zpětně označit za "Fallout 3: Blood Dragon".
Fallout 3 ale taky má své momenty. Například "Give me the naughty nightwear." mě naprosto rozsekalo.

Abych to všechno shrnul do jednoho odstavce, zopakuji ten první. Co dělá hru opravdu vynikající, je všechno to, co ve hře mělo být jen na okraj. Prozkoumávání světa je to nejlepší z celé hry. Vedlejší questy jsou zajímavější než ten hlavní. Když mě víc zajímá co je pod víkem kanálu na skládce toxického odpadu, než kde je můj táta a jestli je vůbec naživu, je prostě něco špatně a ve mě to rozhodně není. Možná se teď dotknu některých fanoušků, ale v mých knihách prostě Bethesda neumí psát epické příběhy a už vůbec neumí přimět hráče vytvořit si vztah k postavě. Přesvědčil jsem se o tom i v TES:Skyrim, kde mě vedlejší questy taktéž bavily více než ty hlavní a nejzapamatovatelnější postavou byl strážný se svým "I used to be an adventurer..."

I přes všechny věci které mi vadily jsem ale u Fallout 3 strávil několik stovek hodin a nemohl bych s čistým svědomím dát méně jak 4,5 hvězdičky. Hra není tím, čím by být měla a chtěla, ale v tom čím se stala exceluje.

Pro: Atmosféra, průzkum lokací, nesčetné množství obsahu

Proti: Zjednodušenost, moc výrazná změna oproti předchozím Falloutům, nepovedené vyprávění příběhu

+25
  • PC 90
Mnozí hráči (včetně mě) považují první dva Fallouty za jedny z nejlepších RPG, které kdy vznikly. Není tedy divu, že na třetí pokračování se obecně nahlíželo s notnou dávkou nedůvěry, protože falloutovskou licenci odkoupila Bethesda a pozměněný koncept hry na první pohled působil jako Oblivion v postapokalyptické Americe (Fallout 3 dokonce běhá na stejném enginu, jako výše zmíněný Oblivion). Přiznám se, že i já měl o tohle pokračování obavy, nicméně výsledek mě více než příjemně překvapil.

Když už jsem nakousnul grafický engine, tak asi začnu u něj. Je třeba říct, že i přes jeho poměrné stáří působí grafika stále svěže. Samotné ztvárnění postapokalyptického světa je velmi pěkné a atmosféra by se chvílemi dala krájet. Se stářím enginu souvisí i nízká hardwarová náročnost. Dokonce bych řekl, že Bethesda solidně zamakala na optimalizaci, což bylo patrné hlavně v exteriérech, kde mi Fallout 3 běhal lépe než Oblivion. Navíc potěšilo i velice rychlé nahrávání lokací + téměř okamžitý quicksave/quickload.

Lehké zklamání mám z hudebního doprovodu. Ten by jinak nebyl až tak špatný (Inon Zur je, koneckonců, velice kvalitní skladatel), jenomže Morganův dark ambient z prvních dvou dílů mi do postapokalyptického světa sedl prostě víc a čert vem, že část jeho skladeb byla až nebezpečně podobná některým věcem od elektronického mága Aphexe Twina. Morgana mi nedokázala vynahradit ani hrstka rádií, které ve hře můžete poslouchat a které stylově hrají hitovky ze 40. let. Ano, atmosféru to sice má, ale něco tomu chybí...

Dále trochu zamrzí level cap 20, naštěstí rozvíjení vaší postavy funguje stále "falloutovsky," změny jsou akorát v tom, že vymizely rysy postavy a perky máte na výběr každý nový level. Bojový systém V.A.T.S. podle mě skvěle nahrazuje tahový mód, chvíli mi sice trvalo, než jsem si zvykl, ale nakonec jsem na něj nedal dopustit.

Dostávám se k příběhu, který, co se kvality týče, převyšuje Oblivion o několik tříd. Hlavní příběhová linie sice není příliš dlouhá nebo kdovíjak originální, přesto je poutavá a chvílemi i strhující. Náplastí na krátkost hlavní linie může být fůra vedlejších questů, z nichž některé jsou poměrně vydařené, jiné méně. Většina z nich se ale zaslouží o to, že budete mít o zábavu postaráno na slušně dlouhou dobu.

Co říci závěrem? Fallout 3 sice nedosahuje geniality Fallouta 1 a 2, obsahuje několik vad na kráse (kromě toho, co jsem vypsal výše, by se sem daly zařadit i chudší dialogy, AI protivníků + vašich spolubojovníků, bugy,...), i tak jde ale o vynikající a chytlavé RPG. Bethesda neměla lehký úkol, nicméně se s ním skvěle vypořádala a ze hry je jednoznačně cítit, že autoři chtěli zachovat ono jádro starých dobrých Falloutů. A osobně si myslím, že se jim to podařilo.

Pro: atmosféra původních Falloutů, poutavý děj, hromada vedlejších questů, slušný výběr zbraní, nízká HW náročnost, V.A.T.S.

Proti: nevýrazná hudba, bugy, AI nepřátel a spolubojovníků, hlavní příběhová linie mohla být o něco delší

+22 +24 −2
  • PC 80
Hral a dohral jsem oba predchozi dily a radim je k tomu nejlepsimu, co zanr muze nabidnout. Problem trojky vidim v tom, ze se Bethesda ocividne nedokazala rozhodnout, coze vlastne chteji vytvorit. Jestli RPG nebo akci. Jestli kocicku nebo pejska. A tak tu mame takoveho kocickopejskoveho supermutanta. Ve snaze potesit fanousky implementovali jakysi GOD mod, ktery se jmenuje VATS, ale zadnym VATSem neni. Nevim, co si mam myslet o soubojovem systemu, kdy zhruba od poloviny hry likviduji naprosto cokoliv a kohokoliv tim stylem, ze pribehnu k supermutantovi, narvu mu hlaven brokovnice to chrtanu a se slovy \"Sezer si to, Jimmy\" mu to tam trikrat nasolim. Neni to stastna cesta. Kdyz nebyla vule naplno se pustit do old-school stylu (a podotykam, ze to automaticky neni nic spatneho), nemeli se o nej snazit vubec a idealne z Falloutu 3 udelat FPS a la Stalker. Vypustit VATS, dat mensi vahu skillu na strelbu ze zbrani a soubojova slozka mohla za neco stat.

Zbyle stranky hry se mi ovsem libily. Ocenuju predevsim to, ze se Bethesdaci po 14 letech TESu (to to trvalo!:) naucili delat dialogy a predevsim patricne odmenovat hrace, kteri radi rozvijeji socialni vlastnosti a skilly (charisma, speech atd.). Prostredi mi take nepripada tolik prazdne jako mnohym kolegum tady pode mnou. Vlastne jsem si toulky pustinou docela uzival, i diky tomu, ze genericky obsah byl omezen na minimum a davkovani questu je velice rozumne. Uz uz byste se mohli zacit nudit, a okamzite je vam predlozen nejaky zajimavy problem k vyreseni (dostala me trebas kanibalska rodinka, virtualni realita v jednom z vaultu, souboj dvou superhrdinu nebo probijenim se mutanty zamorenym hotelem k oblezenym soudruhum na strese).

Celkove se Bethesda s tretim dilem Falloutu poprala statecne a dopadlo to rozhodne lepe, nez jsem cekal.

Pro: dialogy, questy, technicke zpracovani

Proti: soubojovy system

+22
  • PC 100
Fallout 1,2 neznám a 3ku sem se obával zahrát, jelikož sem naslouchal ubrečenejm názorům, že je to shit. Na doporučení mého kamaráda, ať to rozjedu a neřeším název hry sem to nainstaloval a.....

Začátek ve Vaultu 101 mě ještě nijak neohromil, ale po výstupu na povrch sem doslova žasnul. Hrál sem to jako kdybych byl v simulátoru a vytvářel svůj vlastní příběh. Tento post-apokaliptický svět s uvěřitelnýmí lokacemi (především Washington) mě ukoval k pc asi tak na 500 hodin a věřte mi, že sem se rozhodně nenudil.
+21 +25 −4
  • PC 70
Po děsně dlouhé době jsem se dostal zase k nějaké hře a rovnou u ní skysnul asi měsíc. Fallout 3 a Fallout New Vegas jsou jedny z mála "moderních" her, které jsem už párkrát dohrál, protože ten svět prostě miluji. Vzhledem k tomu a částečnému obroušení hran danému věkem jsem už dneska schopný se na Fallout 3 podívat trošku smířlivěji, než když jsem ho hrál poprvé, podruhé.

Hodnotit grafiku a technickou stránku byl nebylo moc fér. Dýchavičný počítač způsobil, že jsem musel osekat spoustu detailů, díky tmavnoucímu monitoru jsem zase ve spoustě lokací viděl úplný kulový i se zapnutou pipboy baterkou. A ta grafika na mě dneska tolik nepůsobí. Když jsem ale hru hrál poprvé, byl jsem z ní u vytržení a i dneska mají některé věci něco do sebe - první opuštění Vaultu a vše slibující pustina, rozbombardované dálnice plné vraků aut, Megatuna zbastlená ze šrotu, luxusní Tenpennyho věž a samozřejmě Washington se všemi památkami včetně monumentálního Capitolu. Výbuchy aut, krvavé detaily a zpomalovačky u zabití nepřítele (které když uvidíte po tisící tak je začnete nenávidět).

Bethesdě se podařilo i obšlehnout systém z původních Falloutů. Takže statistiky jako SPECIAL fungují, perky jsou vynikající, jen je jich zbytečně moc a hra je místy až dětsky snadná. Brzy zjistíte, že veškeré perky které přidávají někam body jsou zbytečné, protože na je tu tuna skill časopisů, které přidávají 1, někdy až dva body. Lepší jsou tedy perky, měnící hru - třeba animal friend díky kterému přestane útočit část otravné fauny, nebo různé pomocníky pro VATS.

Výborně dopadly i boje a monstra. Je tu všechno co znáte z původních Falloutů - supermutanti, ghoulové, nájezdníci, krytkopotkani, radškorpioni a další a další havěť. Můžete s nimi bojovat realtime, což ale žere náboje, navíc někteří soupeři jsou mrštní, jiní odolní. Nebo zapnout VATS, který zpomalí čas (nikoliv zastaví!) namířit většinou na hlavu a s dobrými skilly, perky, vlastnostmi a zkušenostmi se kochat krvavou smrtí. Časem se ze mě stala smrtící mašina, rutinně čistící základny, metra, domů či celé městské čtvrtě od havěti. I ta mašina občas narazila - v GOTY edici jsou totiž speciální vytvrdlí soupeři typu ghoul plenitel, supermutant vládce, kteří mají brutální odolnost. A pak jsou tu radškorpioni, které jste si v původních Falloutech dali i se základní pistolkou a tady jsou to nejvytvrdlejší monstra ve hře, zejména albínová verze.

O něco horší je to se zbraněmi a brněním. Pokud budete systematicky prozkoumávat mapu jako já odshora dolů, poměrně brzo se dostanete k základním kouskům. Čínská útočná puška na přestřelky na střední vzdálenost venku, bojová brokovnice na čistky domů od monster či ghoulů na blízko a sniperka na útok zdálky (která nemá dost nábojů). K tomu bojové brnění a dál? Dál po většinu hry nic. Laserové zbraně jsou k ničemu, k plazmě se jen tak nedostanete. Energo zbroje najdete, ale neumíte ji používat!!! A Bratrstvo které Vás to může naučit s Vámi nemluví a dostanete se k nim až ke konci hlavního questu. Navíc pokud nemáte vylepšenou unikátní energo zbroj, tak ta standardní ubírá agilitu, což prostě nechcete. Unikátní zbraně co najdete jsou většinou k ničemu (např. unikátní tágo k čemu??). Samozřejmě to ve finále povolí, já končil hru s laserovým gatlingem Vengeance, plazmovou puškou A3-21´s a nezničitelným Winterized T51-B Power Armor. A ke konci a hlavně v datadiscích najdete možná i lepší kousky, ale nechtělo se mi už na nic nového zvykat.

Jádro pudla je absolutní prázdnota hry. Když vyjdete ven, těšíte co co vše potkáte, osady za osadou jako v prvních dvou hrách. První město Megatuna tomu nasvědčuje, ale pak přijde... inu Pustina. I s datadisky jsem prošel 221 lokací + cca 30 neoznačených a drtivá většina byla úplně zbytečná. Ze začátku to byla otravné rádio stanice, elektrárny, supermarkety, benzínky, chatrče. Pak přituhlo - obrovské chaotické jeskyně (mapa k ničemu), obrovské polorozpadlé baráky. Některé ty domy měly 3-4 sekce, jednotlivé sekce několik pater, mapa na pipboi ovšem zmatlá všechny patra dohromady. Všechny ty lokace mají něco společného. Jsou chaotické, nekonečné, prázdné, neobydlené kromě monster a vypadají pokaždé stejně. Jediné co se mění jsou monstra uvnitř, jinak z drtivé většiny nenarazíte ani na žádný zajímavý loot, ani na quest, obyvatele. Max pár záznamů v počítači. Takže jsem si vytiskl mapu z fallout.wikia, jel odshora dolů, odškrtával lokace co jsem prošel a umíral nudou. Každé místo ať už obydlené nebo ne je zaplněno až po okraj bordelem - spálené knížky, staré jídlo, konzervy, flašky atd... a mezi tím se občas skrývá něco důležitého.

Takže přišel první cheat, nebo spíše konsolový příkaz - set carry weight 10000, abych prostě pobral všechno. Po projití jsem vše nepotřebné venku vyházel a vznikla skládka :) Díky tomu jsem si nepřipadal jako objevitel, ale jako uklízečka. A zapomeňte že by jste ty krámy prodali. Obchodníků je málo, peněz mají ještě méně a obchod probíhá tak, že jim ten nasyslený loot prostě necháte za stimpaky, radawaye, náboje a povětšinou zadarmo. I tak jsem na konci měl 169 tisíc zátek, hlavně díky opakovaným questům (nosit předválečné knihy, nuka cola quantum, šrot atd..) Mimochodem druhým cheatem bylo tcl na procházení zdí, když jsem se v tom bordelu zasekl či jsem lezl někam kam jsem neměl (dost často) abych nemusel hledat starší save. Poslední moji úpravou byl mod odstraňující level cap, který je na 20 úrovni (s Broken Steel na 30). Bez grindu jsem se na dvacítku dostal ještě před branami Washingtonu, hru po projití celé mapy i pěti datadisku jsem končil na úrovni 44.

A můžu pokračovat. Najdete pár Vaultů, většinu pustých prázdných a bez nápadů. Ve Washingtonu je snad padesát různě propojených metro stanic, plných bordelu, chaosu, monster, které jsem si musel rozepsat do diagramu, abych se v tom vyznal a po kterých jsem s láskou vzpomínal na pusté domy. Taky jsou tu čtvrtě, které můžete díky bohu víceméně vyčistit a v nich i nějaké questové lokace.

Co osady, co questy, co příběh? Inu jsou tu. Čas od času na něco přece jen narazíte. Většinou pár chatrčí či trailerů na dálnici, ale pár velkých lokacící jako obrovská loď Rivet City, Tennpennyho věž či základna Bratrstva v bývalém Pentagonu tu jsou. Ty questy na které narazíte jsou fajn, ale je jich strašně málo a odměna většinou nijak extra. Občas je to dost ujeté (jeskyně plná dětí, stromová Oáza, Davova republika, stařenka s houslemi), občas mi zatrnulo (kanibalové) a většinou jsem nechápal jak ty pidi osady přežijí mezi těmi hordami (na konci jsem měl 3600 zabitých) nepřátel. Propojení lokací je nulové, vliv na svět nulový - i když vystřílíte celý Washington, stále se mluví o supermutantí hrobě, ani dvě obrovské rány Enklávě nezastaví její objevování. Je tu zbytečné craftování kravin, otravné opotřebovávání zbraní a oprava stejnými kusy, po většinu hry žádní společníci. Hlavní quest v Tenpennyho věži je obrovské fuck off všem co se snaží o mírová řešení tady jsem se zachoval jedinkrát jako hajzl a ty ghouly pozabíjel. 

Hlavní quest? Příběhově slušný - pátrání po otci co odešel z Vaultu se změní na projekt vyčištění radioaktivní vody. Je tu pár zvratů, srdceryvných scén, jedno monumentální finále a debilní konec, který naštěstí napraví datadisk Broken Steel. A pokud se za ním pustíte hned na začátku, tak je to sebevražda. Po vystoupení z Vaultu projdete úvodní město, narazíte na stopu, která vede do Washingtonu zamořeného supermutanty a další verbeží a hodně štěstí. No a pokud to náhodou přežijete, tak máte za pár hodin hotovo.

Celkově je Fallout 3 graficky pěkná objevitelská střílečka, kde tvůrci zvládli vnější formu - střelbu, nepřátele, RPG prvky, ale uvnitř prakticky není žádný obsah. Celou tu mizérii podtrhuje odfláklé outro.

Na 70% to zvedám kvůli datadiskům, které jsem si nechal na konec a které mě trošku napravily výsledný dojem, k těm jen ve stručnosti.

Operace Anchorage: V simulaci se vydáte do posledních dnů války osvobodit město na Aljašce od Číňanů. Je to válečná střílečka a asi nejslabší datadisk, ale celkem zábavná. Unikátní doplňování nábojů a zdraví, stealth prvky, žádné sbírání kravin a rychlý průchod.

Mateřská loď Zeta: Tady jste pro změnu uneseni na vesmírnou loď mimozemšťanů. A půjdu proti proudu, mě to bavilo. Hard sci-fi lokace s parádní grafikou, rozdělení lodě na spoustu různorodých sekcí, skupina přeživších z různých dob, která Vám pomáhá. Je tu pár zajímavých zbraní, mimozemský gel na opravu zbraní haleluja!, zajímavé záznamy unesených a legrační, ale ke konci opravdu odolní ufouni a skvělé finále.

Pitt: Vydáváte se pomoc do temného industriálního města, kterému vévodí monumentální ocelárna trpícím otrokům, které vykořisťují nájezdníci žijící nahoře. Ze začátku klišé jak prase, navíc skript kdy mě přepadnou a zmlátí nájezdníci, které bych se svým vybavením a zkušenostmi roztrhal i holýma rukama mě příšerně naštval. A světe div se, ono klišé se mění na přetěžkou volbu na konci postavit se na stranu otroků znamená pomoc zmetkovi kterému na ničem nezáleží, unést mimino a zabít rodiče a vypustit do půlky města mutanty. Nebo můžete pomoci muži s vizí hledající lék, který využívá nepěkných prostředků k dosaženích svého cíle a nevidí, nebo nechce vidět co se dole děje. Tady jsem si jedinkrát zkusil obě cesty a dobře mě nebylo ani po jedné z nich.

Point Lookout: Atmosferický bažinatý ostrov s asi 40 lokacemi je v kostce jak mohl vypadat Fallout 3. Lokace jsou různorodé, obývané zajímavými lidmi se spoustou výborných originálních subquestů a postav. K tomu kromě ghoulů i nečekaně odolní vidláci jako z Texaského masakru. Jediná výtka je k hlavnímu questu, kde proti sobě stojí dvě extrémně nesympatické postavy a fandit se nedá ani jedné.

Broken Steel: Must have datadisk. Zvedá původní level cap, přidává super perky, zbraně i postavy. A zároveň řeší všechny nevyřčené věci - v subquestech řešíte problémy s vodou v okolí, v tom hlavním se podíváte na zoubek zbytku Enklávy a to finále prostě naprosto fantastické.

Díky datadiskům tedy dávám 70%, ale skutečným Falloutem 3 je pro mě až New Vegas.
+21
  • PC 60
Klasický problém Bethesdy... krásná forma a pochybný obsah.

Fallout trojka těží z nádherné grafiky, první hodiny jsem doslova žasl. Časem přichází lehké vystřízlivění v podobě stále se opakujících schémat. Neherní postavy jsou nevýrazné, příběh nezajímavý a questy (až na dvě, tři výjimky) nudné. Hra vás dle trendu "zábava pro všechny" doslova vede za ručičku. Každý vám všechno podrobně vysvětlí, na požádání ještě jednou a podrobněji, nevznikne žádný prostor pro šlápnutí vedle nebo použití mozku. Škoda.

Nejsem fanatickým příznivcem prvních dílů a nad skuhráním fanoušků jsem se lehce pousmíval, ale po dohrání jim musím dát za pravdu. Fallout 3 se příliš nepovedl. Určitě se dá hrát i dohrát a celkem se bavit, ale prvním dvěma dílům nesahá ani po kotníky. Ty totiž těží ze skvěle napsaného příběhu, postav a questů, které tvoří živoucí a podmanivý herní svět. Fallout 1 a 2 tak fungue i dnes, kdežto trojka po zestárnutí grafiky nebude mít co nabídnout.
+20 +22 −2
  • PC 70
No, tak základní příběh mám dohraný. Na střední obtížnost. Za 36 hodin čistého času na úrovni 20. Tedy maximální úrovni. To jsem ani neinvestoval do perku bystrý žák. Splnil jsem stěží polovinu vedlejších questů a našel stěží polovinu bambulek. Nebýt datadisku Broken Steel, který hru rozšiřuje o dalších 10 úrovní, už bych hru dávno zahodil pro nedostatek motivace.

Moje největší nevýhoda je, že mám pořád tendence porovnávat tenhle díl s původníma dvěma díly, které patří k mým nejoblíbenějším hrám. A to hlavně kvůli dialogům, skvělému příběhu plného zvratů a gradace. Tohle bohužel není případ třetího dílu. I s největší inteligencí s důrazem na řeč jsou tu dialogy ploché, bez hloubky, ale hlavně bez starého dobrého humoru či nadsázky. Roboti se sice snaží situaci jakž takž zachraňovat, ale je jich po čertech málo.

Příběh je tady opravdu trapný. Předvídatelný, krátký. Prostý emocí, zvratů. Skoro by se líp hodil do nějaké čistokrevné střílečky. Ne, čekal jsem mnohem víc. Vždy jen jedna cesta. Můžete si akorát vybrat, jestli budete ten klaďas nebo záporák. Následky radiace, zlomenin, drogové závislosti atd. Takové zjednodušení si Fallout nezaslouží. Hra je i na můj vkus až moc akční. Boji se tu jednoduše nelze vyhnout a jako že jeho dost a dost. A Ještě se pořád opotřebovávají zbraně.

Atmosféra je ale skvělá. Poušť, trosky města. Všechno je to opravdu pustina. To oslnivé světlo po opuštění vaultu mě opravdu uchvátilo. Skvělé zvuky. Hlavně zvuky divokých ghůlů jsou opravdu strašidelné. Technická stránka je na dobré úrovní. Textury jsou zblízka sice dost rozmazané, ale to by se to pak nedalo v době vzniku na ničem hrát.

Lokace jsou většinou pěkně udělané. Bavilo mě prohledávat, objevovat. Koneckonců mě bavil i ten příběh, kdyby ke konci nevyšlo najevo, že je tak povrchní. To naprosté zjednodušení rpg systému, dialogů a dopad rozhodnutí na svět. To mě teda hodně krkalo. Chtěl jsem tomu dát původně mnohem méně procent, ale jelikož jsem u toho prožil pěkných 36 hodin čistého času a nenudil jsem se, tak by to asi ode mě bylo hodně pokrytecké.

A to jsem ještě zvědavý na ty datadisky. I když to outro mě fakt nasralo. Je z něho cítit hrozná uspěchanost. Jo, epické to rozhodně není, i když by chtělo. A taky tam mohli být nějaké efekty počasí. Hned by to vypadalo ještě líp.

Pro: atmosféra, zvuky, design lokací, pěkná grafika, prozkoumávání pustiny

Proti: totální zjednodušení, ploché dialogy, odbytý příběh, moc akční

+20
  • PC 75
Udělat Fallout III. navíc ve 3D byl takřka neproveditelný úkol. Překonat legendární jedničku a ještě legendárnější dvojku. To očekávání po tolik let. A tahle hra potvrdila, že ten úkol byl opravdu neproveditelný. Když jsem ji poprvé zapnul, měl jsem přivřené obě oči. Bylo mi jasné, že to staré díly nepřekoná, a díky tomuto nadhledu jsem se skvěle bavil. Ano chyběla tu atmosféra, vtip a mnoho dalších atributů starých dílů, ale na druhou stranu tu bylo pár věcí nových a to všechno v nádherném kabátku. Většinu doby jsem strávil prohlížením sebe sama v energozbroji. Když jsem hru dohrál, byl jsem ale zklamaný. Málo postav, questů prostě všeho. Jediné čeho bylo hodně, byly zbytečné lokace, ve kterých bylo jen pár cetek a haraburtí. Člověk pak trávil hodiny plahočením po pustině za vidinou questů jen pro šrot a plechovky. Připadlo mi to jako poloviční hra. A taky ano, datadisky hru malinko vytunily.

Pro: Grafika, VATS, opravy a výroba zbraní, Energozbroje, UFO

Proti: málo postav, úkolů, system metra, prázdný svět, jednoduché rozhovory

+19
  • PC 75
Co budu povídat, Fallout 3 je dobrá hra. Moc mě potěšilo, že to, co jsem viděl ve Falloutu 2, jsem si nyní mohl takříkajíc osahat ve 3D.

Po grafické stránce je Fallout opravdu povedený. Není to sice nějaká extra špička, ale do kontextu příběhu mi ta grafika nějakým záhadným způsobem sedne jako prdel na hrnec. Velice oceňuji úspěšnou snahu o retro sci-fi design. Když jsem poprvé uviděl robomozek, vzpomněl jsem si na Vlka a zajíce. Krásným a také funkčním doplňkem je Pip-Boy, kterého jsem se nemohl nabažit. A třeba možnost pustit si na něm rádio mě příjemně překvapila...alespoň než jsem zjistil, že je každá stanice pouhá smyčka :)

Svět Falloutu 3 je obrovský. Doslova. Totéž jsem si myslel o předchozím dílu, jenže tady je to všechno vymodelované, takže si člověk může brouzdat, kde chce. A to se počítá. Problémem je ale fakt, že časem to šmajdání začne štvát a na náladě potom nepřidá, že všechny místa musíte nejdříve objevit pěšky, aby bylo možno použít 'rychlé cestování'. Proto mě fakt štve, že tu není jakýkoliv dopravní prostředek...i za koloběžku bych vraždil.

Nesmírně jsem se vyřádil v systému S.P.E.C.I.A.L. a přidružených percích. Zpočátku jsem usilovně přemýšlel, do čeho vrazit každý bod a u perků jsem zase uznale kýval nad úsměvnými či zajímavými nápady (viva la Tajemný Cizinec!). A pak přišla facka do ksichtu v podobě hranice nejvyššího levelu; (jen 30!) To byl zásadní zvrat v celém mém hraní. Od té doby mě totiž Fallout přestal dost znatelně bavit; nepomohl tomu ani neslaný-nemastný příběh (ale znatelně pomohly záhady ohledně Vaultů a celkově velká nadsázka.)

A když už jsem u příběhu, musím vyjádřit trochu rozpaků. Kdybych totiž sledoval pouze hlavní příběhovou linku, byl bych Fallout dohrál tak za...nevím...týden? Ano, pořád je to slušná herní doba, jenže on se mi ten příběh zdál takový nijaký. Očekával bych mnohem víc... Na druhou stranu ale musím pochválit vedlejší questy (kromě toho s Rodinou, jelikož jsem ty hajzly prostě nenašel), protože byly vesměs zajímavé a většina z nich nenudila. Taky bych měl říct něco o DLC, takže jen krátce: byl jsem v Ufu, protože na Pitt a nějaké další serepetičky jsem už neměl náladu - byl jsem v nabručené fázi, kdy už jsem to chtěl dohrát...o tom později. Ufo ale bylo zábavné asi tak prvních deset minut, takže když se to protáhlo ještě o dvě hodiny deset, bylo to dost otravné. Takže nevim! :))

A teď hlavní důvod, proč mě Fallout ke konci fakt nesmírně vytáčel: poměr mezi délkou hry a zábavou se pro mě naklání výrazně v neprospěch délky hry. Zpočátku mi dělalo problém zvednout se a odejít si aspoň na záchod. Ke konci hry jsem si už naštvaně zlehčoval obtížnost (z extrému do extrému, takže z nejtěžší na nejlehčí), protože už jsem tu nudu chtěl skončit. Ten příběh totiž nakonec nebyl zas tak dobrý a nervydrásající, aby mě sám dokázal udržet až do konce. A jako správný puntičkář jsem chtěl projít všechny místa, takže jsem si také to znechucení přivodil zčásti sám - nastaly chvíle, kdy jsem se toulal pustinou a střílel psy Gauss Puškou. Takže v tom pro mě tkví asi největší slabina téhle hry.

Suma sumárum je Fallout 3 dost dobrá hra, která okamžitě dokáže pohltit. Dle mého názoru je ale problém v ohromné svobodě pohybu a množství nedůležitých vedlejších questů, které nakonec můžou (jako v mém případě) způsobit zásadní propad prvotního nadšení.

Pro: Atmosféra, nadsázka, obrovská mapa, celkový design, Pip-Boy, systém S.P.E.C.I.A.L.

Proti: Obrovská mapa, nevýrazný příběh, omezený maximální level hráče, bez dopravního prostředku to není ono

+19
  • PC 90
Podruhé jsem se rozhodl ponořit se do světa Capital Wasteland. Předtím jsem moc nechápal proč všichni byli touhle hrou tak zklamaní, mě se to totiž tenkrát poměrně líbilo. Tak jsem si řek, že to eště jednou projedu a rozlousknu to. (Člověk za těch 7 let ledacos zapomene). Autoři stáli před nelehkým úkolem: Předělat starý kultovní tahový 2D-RPG do hry, kterou by dnes hráčstvo plošně sežralo, nejlépe se stejným nadšením jako tenkrát. Bylo jasný, že přijde velká změna. Musela.

Když jsem kdysi na střední škole hrál po nocích oba Fallouty, v nejdivočejších fantaziích jsem představoval, jak by to jednou mohlo vypdat: realtime 3Dčko s obrovskym světem, kterej není rozcuckován na malý lokace, kde budu moct osobně procházet troskama města s laserovou puškou přes rameno a kochat se polorozpadlýma budovama. Dočkal jsem se, pánové!

Graficky si na hru nemůžu stěžovat. Některý části prostředí jsou sice jaksi odfláklý (opakující se), ale vzhledem k velikosti mapy, můžu uvedné hře zcela odpustit. Pustina se tak, dle mého názoru sakra povedla, hezky zpracovanej je i Washington, prostředí obecně nabízí mnoho specifických zajímavých lokací i dechberoucích scenérií. Především američany-patrioty muselo dostat, když navštívili budovu kapitolu, promenádu, rozbořenej Lincolnův památník nebo to, co zbylo z Bílýho domu. Pohyby postav jsou zpracovány taky dobře, člověk si může dosytosti vyhrát s zevnějškem hrdiny - oblečení, účes, brejle atp.
Koho tak musím bezpečně pochválit je team grafiků, kteří opravdu odvedli kus výborné a obtížné práce. Ať už se jedná o návrhy billboardů, plakátů, vraků aut, telefonních budek, pouličního osvětlení, budov, modelů zbraní, soch nebo třeba i jenom ona blbá dětská knížka pro výběr SPECIAL vlastností. Všechno to krásně připomíná starý fallouty, přesto to jde zase o kus dále. Kvalitně odvedená práce!

I pokud jde o detaily prostředí, musím smeknout: tím, že jsou všechny předměty zpracovány jako 3D objekty musel člověk při hledání opravdu hledat - koukat se okolo. Předměty člověk najde často i tam, kde by je nečekal: Vzpomenu například klec na lidi vyrobenou z dvou nákupních košíků, anténu radarové věže zaplňenou stovkama prázdnejch flašek od whisky, nebo třeba domino přes celou místnost z krabic od chipsů, přičemž poslední krabice nakonec spustila brokovnicovou past a mnohem víc obdobných úsměvných scén.

Co už nepochválím je osvětlení interirérů (typický) - metro kua rozpadlý na prach, tunely zasypaný betonovýma blokama, ale zářivky pořád jedou! Dokonce i tam kde nikdo něměl desetiletí bejt člověk najde lampu připojenou k přenosnýmu napájení. No nevím no. Tma by byla atmosferičtější.

Zvukově takřka bezchybný. Soundtrack určitě kvalitativně předčí oba díly předchozí, kde byl hudební doporovod jen neforemnějším ambientem, zde skladby mají již hlavu a patu a hezky dokreslujou atmosféru pustiny. (neříkám že soundtracky k F1 a F2 byly špatný, jen posuzuju objektivně jejich kvalitu a rozsah) Opět skvělá návaznost na původní hry. Zvuky okolí a zbraní ok, i dabing se mi zdál celkem v pohodě (EN). Rádio.

Příběh začíná skvěle - tedy samotným narozením. Zpracovat dětsví jako úvod/nenásilnou specifikaci postavy je dobrej nápad, myslím si. Brzy se tak hráč dostává ven, jako opravdovej naivní obyvatel Vaultu, kterej nikdy zatím neopustil skleníkový podzemí - atmosféra z prvního dílu jak vyšitá. Hlavní dějová linie se pak ovšem zvrhává v prosté, trapné a infantilní: "kdepak je můj tatínek? Musím ho najít!". Skutečně mě nebavilo se pídit po tom, kam můj rodič šel - chovat se jak 10-tiletý děcko - a tak jsem ho prostě nehledal a vlastně ho objevil úplně náhodou. Vůbec nejzábavnější se pak totiž ukázalo jenom bloumat bezcílně po pustině a objevovat starý předválečný budovy, podzemní komplexy a jiný zajímavý místa, kam mě šipka nezavedla. Každý takový něco skrývá, třeba jen něčí příběh v podobě několika záznamů v osobním termínálu - to mi však stačí.

Boje jsou řešený jako střílečka s dosti odolnými nepřáteli. Že nešlo vypnout zaměřovací kříž a používat optiku + vyklánění je škoda, ale i tak se mi zpracování přestřelek celkem líbilo (určitě lepší jako tahy předchůdců). Zásadně jsem VŮBEC nepoužíval ten režim VATS (nebo jakže?) Opravdu mi nepřišlo atmosferický takto boje pauzovat a jaksi "podvádět". Snad jsem si tak hru i ztížil, ani nevím. Každopádně dávám hře plus za to, že mě do využívání tohoto režimu nijak nenutila a já sám moch zvolit, jak hru chci hrát!

Rozhovory jsou jednou z věcí, co se moc nepovedly a za předchůdci výrazně pokulhává. Mám na mysli jejich sterilnost (málokterá postava člověka upoutá), ale i jednoduchost - přišlo mi, že v nich nešlo nic pokazit. I tak se autoři snažili aby byly falloutovsky vtipný a to se místy i povedlo. (Tenhle váš venkovní svět je úžasnej. V hlavní místnosti není ani vidět strop!)

Pokud jde o hackování a otevírání zámků byl jsem spokojen do maxima: I když má člověk skill, neznamená to, že zámek na nejtěžší úrovni odemkne hned bez úsilí. Kdepak, zámky se člověk musí naučit odemykat sám. Stejně tak přicházení na správný heslo terminálu je zábavný a při vyšší obtížnosti i poměrně těžký. Navíc obsah terminálů byl pro mě vždy odměnou, poněvadž mimo hodnotných informací obsahovaly často i záznamy z dob předválečných, které jsem si oblíbil. Třeba bezvýznamný zaměstnanecký oběžníky atp.

Dalším nerozhodným posunem vpřed je invetář. On je vlastně posunem vzad. Zobrazit si obsah svého majetku pomocí pip-boye je sice nešikovný, ale budiž. Při prozkoumávání skříněk už je to horší - prostě jen dva seznamy věcí bez grafického znázornění, který se řadí podle abecedy. No fuj.

Skalní Falloutaře (= ani mě) určitě taky nepotěšilo, že náboje (stejně jako většina léků atp.) nic neváží. Je tedy možno mít s sebou neomezené množství kterékoli munice, každej ji od vás koupí = dost easy. No a nakonec si postěžuju na distribuci perků - těch bylo moc a zdaleka si jich člověk tak nevážil, což je škoda.

Zamýšlím se: Nerozumím haterům, co nejsou schopni zkousnout, že takový jako byla jednička to už prostě nebude. Ta doba je pryč - i já jsem skoro o 20 let starší - jak by mohlo? Podle mě Fallout 3 prostě nedopadl špatně, snaha autorům upřít nejde. To, že to někdo projel za dva dny (jen hlavní linku) a stěžuje si jak to bylo nudný a krátký, znamená pouze to, že projel jeden a nejnudnější Q a tak neobjevil ani 10% z obsahu, kterej pustina ukrývá.

Za mě poctivejch, právoplatnejch a zcela regulérních 90%

Pro: Grafika, zvuky+hudba, FALLOUT, atmosféra, volnost, svět, system SPECIAL, styl, délka hry

Proti: Rozhovory, hlavní dějová linka, inventář, odolnost nepřátel, absence zamíření optikou = nemožnost vypnout úpně HUD

+19 +20 −1
  • PC 80
Jako pokračování Falloutu 1 popř. 2 je to docela zklamání, protože všechno je tak nějak jinak... a ne zrovna lépe.
Pokud se ale na hru podívám jako na samostatnou věc - něco jako přenesení světa Falloutu do moderního hávu -, musím říct, že je to hra velmi dobrá. Má svoje chyby a mnohdy až pozoruhodně "retardované" questy, ale pořád se jedná o velmi atmosférickou postapokalyptickou hru, která dnes prostě a jednoduše nemá konkurenty.
edit: Po dokončení hlavní linie u mě padá hodnocení nejméně o deset procent, neboť zakrývat naprosto nesouvislou grotesku na úrovni snímků Uwe Bolla několika - nutno uznat, že nádhernými - výbuchy, to prostě považuji za výsměch. Fakt, že musím vkročit do místnosti plné radiace a zemřít, když vedle mě stojí vůči radiaci imunní supermutant, mě donutil uvažovat, zda to není nějaký žert tvůrců, nebo snad skrytý odkaz bůhví na co. Očividně není. Doposud se mi nechce věřit, že to myslí vážně.
+17
  • PC 80
Musím říct, že mě osobně se Fallout 3 líbil. Post-nukleární atmosféra, která byla dokreslována hudbou odrážející krajinu, byla vystihnuta povedeně. Grafická stránka hry je také velice slušná. Je ovšem pravdou, že něco schází. Především nepříliš velký důvod procestovat celou mapu, nedostatek úkolů a těžký nadbytek zkušeností, který díky dosažení max. lvl 20 přijde v niveč.

Celkově jsem přesvědčen, že bez prvních dvou dílů, by se hra zdaleka nedostala tak velké pozornosti.

Pro: Vzhled, hudba, atmosféra

Proti: Krátkost, úrovňový strop

+17 +18 −1