Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Jab: Wow, rpghry.cz mají "diskuse" vesměs podobné lokálním O_o
90210: S Ringem ne. S gaffem. :-) Já DM hrál určitě před víc jak 10 lety. A ten "argument" "nedohrál si to určitě ani do půlky, tak nekecej" už jsem někde slyšel. A mám ten pocit, že to bylo od tebe. ;-)
4jab - nepletes si me nahodou s ringem, ze ne...proti tormentu v zasade nic nemam, dohral jsem, dal jsem mu tady 80%. a prosimte tyhle obraty jako vcerejsi argumenty apod., mirni se.

nevim proc jsi rozehraval DM 15 let po vydani, ale mel sis radsi zahrat 2. dil. je trochu o necem jinym, mozna vic prostupnejsi.
MTM: "Porovnavanie - ked imaginarne porovnavam hry stare/nove, neporovnavam ich na zaklade ich technickych parametrov, ale na zaklade nehmatatelnej veliciny "ako som sa pri ich hrani bavil" - a v tom porovnatelne su." Right. A jak já ve zdejší diskuzi psal, v posledku stejně hodnotím i DM. Prostě jsem se tak nebavil, abych dal víc než 60%. A kdy hra vyšla už mi je celkem jedno...
90210: DM jsem dohrál do půlky a tedy také ti to píši již podruhé. Jak říkám, bojuješ včerejší bitvu (a především s včerejšími argumenty).
Pokuď máš takovou "slinu" na diskuzi, tak ji rozjeď u PST. Jsem si jist, že tam ohledně kritiky máš co na srdci.
Náhodně zvolené jméno (resp. jediné, které mi utkvělo v paměti).

Hamster: Nepřítel číhá všude! Musíme být připraveni.
7c: Máš pravdu, už dost bylo řečí! Je čas činů. Musíme se postavit Olinovi. (začal bych asi dohodnutím jména naší organizace)
7c: Já si teď nejsem úplně jistý - víš o někom dalším kromě Olina? Naprosto obyčejná otázka bez ironie a čehokoliv záludného: prostě se mi nechce kontrolovat, kdo se tak chová:).. tedy ulehči mi práci, prosím.
Pokus o intelektuální diskusi (či hospodské rozjímání nad tím, že piráti byli fajn a nejlepší záložka do Zločinu a Trestu je tlačenka - tímto zdravím speciala) nikomu neberu (koneckonců, jak zabíjet čas než tlacháním o tom, co je to správné), ale uvědomte si, že zatímco tu rozebíráte, jestli má tahkle hra dostat 60% nebo 90%, tak tu zatím armáda stovky klonů (tedy Olinů) vesele rozdává bezhlavě 100% a 0% kam jim ruka zrovna padne :-D

Můj osobní názor k věci je, že DM byla sice fajn hra, ale DM 2 mi přišel lepší ve všech směrech.
MTM: Já ti v základě rozumím, ale přesto mi tvoje argumentace nevyhovuje. Stačí totiž nenáročná indukce, aby člověk došel k tomu, že podle téhle logiky je první hra v historii (ale třeba i film / román / báseň, na tom nesejde) kvůli absenci konkurence, z objektivního hlediska, naprosto doslovně dokonalým dílem (a tudíž technicky vzato nepřekonatelným, protože vznik je absolutní inovací) a to i přesto, pokud jde o počin, před kterým člověk raději uteče umývat nádobí. To je podle mě do očí bijící nesmysl, alespoň z hlediska hráče / diváka / etc.

V hodnocení je imo tudíž flexibilita nezbytná i v otázce stáří. Souhlasím, že je lepší, pokud na to člověk bere ohled, ale jako pravidlo (ať osobní, či veřejné) je to nefunkční.
4jab - nejsem si vedom, ze bych se na rpghry.cz nejak zvlast rozepisoval o DM, jen me vzdycky trochu namichne ten oblibeny argument s sedym klicem, ktery vypovida maximalne to, ze jsi to nedotahl dal, nez za 1/5 hry. ja tvuj nazor respektuju, ale imho by bylo vhodny psat komentare ke hre, kterou jsi dotahl aspon do poloviny. takhle bych tady mohl sundat treba indiana jones and the fate of atlantis nebo monkey island, protoze nesnasim ten tezkopadny SCUMM, nebo dat 20% procent doomu 2, protoze nesnasim doomovky a v neposledni rade je to uplne stejny jako doom.

hlavni sila DM je v designu podzemi a logickych problemu, ktere se zasadne neopakuji a jejich variabilita nema v zadnem RPG obdoby, ve spojeni se skvelym statovym systemem.
Hamster: OK, tak mozno lepsie slovo by bolo trendy, a pre hry vystiznejsie.

Podla mna - nemozes hodnotit hru na zaklade toho, ake vylepsenia, novosti etc. priniesla hra, ktora vznikla povedzme 5 rokov po nej. Skratka hodnotenie v ramci doby, v ktorej vznikla (ergo priamym konkurentom su v tomto pripade hry ako Wizardry 4, Bards Tale 2 atd. a nie Mass Effect, ci Eye of the Beholder alebo Lands of Lore).
MTM: Intence doby? Jaké měla ta doba intence? :?

Jinak zaujatost vidím už v tom, že na ten věk vůbec hledíš a nepřistupuješ k ní po všech stránkách stejně, jako k jakékoliv jiné hře, protože právě to by byla nezaujatost. Netvrdím že to je špatně, jen nechápu, jak v tomhle ohledu můžeš něčím jako "zaujatost" argumentovat.
Jab - este raz
DM - suma technickeho/systemoveho "know-how" su neodpieratelnou sucastou historie tejto hry - to co priniesla do hreneho sveta tu ostane, a je nemenne - to co inspirovalo zastupy dalsich hier, to na com sa neskor stavalo.
- druha cast toho je vizualna pritazlivost, hlbka/plytkost pribehu, hadanky, sposob ich riesenia, level design etc. Klucove slovo pritazlisvost.

Ak budem hre z principu pristupovat ako ku starej, zastaranej (co je hlupost, kedze tato konkretna mala na krku mnoho inovacii), hnusnej - tak zabavnost klesa prudko dole. To mal byt zmysel prirovnania Chaos Strikes Back. Pristup.

Porovnavanie - ked imaginarne porovnavam hry stare/nove, neporovnavam ich na zaklade ich technickych parametrov, ale na zaklade nehmatatelnej veliciny "ako som sa pri ich hrani bavil" - a v tom porovnatelne su.

Hamster - "A k tomu "zaujetí". Není náhodou zaujaté naopak to, když přistupuješ ke staré hře už dopředu s tím, že jí musíš kvůli věku šetřit?"

Nie, hru nikto nesetri kvoli veku, uplatnujem historicky pristup - hru hodnotim v intenciach doby, ako som uz napisal. Stara zla hra, ostane zlou hrou aj po 20tich rokoch :) Takto z voleja mi napada napriklad Hexx od Psygnosis (aby sme ostali aspon v ramci druhu hry). Ta hra bola zla vtedy a ked sa ju pokusis zahrat po rokoch, bude zla aj dnes.
Otazkou je, proc by za hazeni hvezdic do zdi nemohla postava dostat zkusenosti. :) V DM, co se pamatuju, se ziskavaji zkusenosti za pouzivani zbrani/magie, ne za vitezstvi. Coz je dalsi vec, ktera se mi na nem libi.
MTM: Člověče hlídej si trochu tu argumentaci, ať to má alespoň hlavu a patu. Jak mně můžeš vyčítat zaujatost, když jí sám odmítáš porovnávat s dalšími hrami v žánru? Nadto mi tady zase cpeš grafiku, která tvořilo jen část mé kritiky a teď navrh přidáváš ještě nějaké ovoce.
Jak můžeš považovat DM za stejně dobrou hru jako W8 aniž bys je porovnával? Z čeho tedy vyplývá ta "rovnakost". Pokud vše hodnotíš jen z hlediska doby vzniku, tak vlastně vůbec nemůžeš porovnávat a jen falzifikuješ místní žebříčky.
Následně píšeš o Chaos Strikes Back a tím zcela obracíš argumentaci, jelikož ti hra přišla zábavná ač si jí hrál před 5 lety. Tak už si vyber, zda mi vyčítáš, že porovnávám nové hry se starými, či za to, že nedokážu ocenit nestárnoucí kvalitu DM. Pokud děláš oboje, tak je Tvá argumentace inkonzistentní.
Ishar 2 se mně líbil díky krásnému a rozmanitému prostředí, mnoha fajn postavám, vztahům mezi družníky, perfektním kouzlům, příběhu, artefaktům, možnostme zlepšování postav, tuně dalších předmětů s rozmanitými možnostmi využití atp. Nicméně tobě nedělá evidentně problém mě nejdříve označit za pokrytce a pak se teprve zeptat, proč se mi Ishar líbil.
MTM: Uvědomuješ si doufám, že tvrzením, že jsi hru hrál před pár lety a bavila tě stejně jako tenkrát, se střílíš do nohy, protože tím ukazuješ, že hra berličku speciálního přístupu při zacházení nepotřebuje, nebo tedy alespoň ne do takové míry, po jaké voláš.

A k tomu "zaujetí". Není náhodou zaujaté naopak to, když přistupuješ ke staré hře už dopředu s tím, že jí musíš kvůli věku šetřit?
MtM: S tím, co jsi napsal, naprosto souhlasím... Je to i můj názor, že by se mělo hodnotit s výrazným přihlédnutím k historickým souvislostem/ke stáří hry.. Problém je v tom, že zde na dh nejsou žádná závazná pravidla - každý hodnotí dle svého soukromého systému: Někdo nehodnotí nedohrané hry, někdo hodnotí z 90% dle grafiky, jiný naopak grafiku skoro opomíjí, někdo hodnotí dle hodin, které u hry strávil.. a někdo prostě stáří hry nepovažuje za důležitý faktor a hodnotí: "Jak by hra obstála dnes". Já (i ty, evidentně) s takovým postupem sice nesouhlasím, ale rozhodnutí je na každém z nás, nejsou zde zákony správného hodnocení nebo co.. Nesouhlas vyjádříme maximálně mínus bodem a v diskuzi.. Jab má svůj systém a pokud je to z jeho postů jasné (že hodnotí kvalitu v porovnání se současnou produkcí), těžko mu to můžeme vymlouvat.
Stylisticky je Jabův komentář nic moc, ale když tady čtu reakce na něj, prostě mu to "plus" dát musím.
Jab - ehm, co? Nie! Cisto z akademickeho hladiska je hodnotenie hry viazane na jeho historicke suvislosti, nie na to, ze desiatky roky po nom vznikli hry, ktore boli lepsie. Nehladiac na to, ze mnohe z nich vyuzivali koncepty, s ktorymi prisiel prave DM. Okrem toho o tvojej nesposobilosti svedcia aj vyroky na adresu grafiky, o porovnavani hrusiek s jablkami ani nehovoriac.

Nehodnotim hru z nostalgie, ale v ramci intencii doby, v ktorej vznikla. A preto je mozne povazovat DM za rovnako dobru hru ako W8, ci ToEE, bez toho aby som ich priamo porovnaval.

Mimochodom, asi 5 rokov dozadu som hral DM, resp. Chaos Strikes Back a bavilo ma to rovnako ako original takmer pred 20 rokmi. Ako som povedal, chyba nie je v hre, ale v tom kto ju hra. Ale potom sa nehnevaj ked ta na to niekto upozorni, resp. upozorni tak, aby v tom mali jasno aj ludia bez predsudkov. Ty k starym hram pristupujes zo zaujatim a bez povedomia, znalosti historickych faktov.

A ked tak nemas rad suboje DM, su pre teba nudne, preco si dal tak vysoke hodnotenie Isharu 2? Ktory vlastne kopiruje herne principy DM - vratane subojov, a bez DM by vlastne ani nikdy nemusel vyzerat tak ako vyzera? Citim vo vzduchu pokrytectvo a ono detske "vela ludi to ma za modlu, a ja tomu just dam hodnotenie, pretoze preto a vymyslim si nejake nezmyselne dovody, ktore nemaju konkretne opodstatnenie voci hre!"

Hra ta nebavila, dobre - ale nebudem si k tomu vymyslat uplne hovadiny, pretoze na nic lepsie neprides.
Jab: Samozrejme ze z hlediska dnesni hratelnosti ty hry srovnavat nelze. Musis proste vzit v potaz to, ze ta hra je okolo dvaceti let stara a tenkrat proste BYLA super. Tenkrat si tech mych 90% zaslouzila a fakt, ze uz je to davno, na tom nic nemeni. Vzdyt ta hra je uplne stejna, jako pred 20 lety, nezmenila se, jen by uz dneska zapadla mezi hrami novejsimi. Samozrejme, ze si radsi dneska hraci zahraji nejnovejsi tituly se super grafikou a designem, ale to neznamena, ze se hratelnost stare hry nejak zmenila...
No je to takove zmatene, ale snad je pochopitelne, jak jsem to myslel...
Karasman: Pokud je z dnešního hlediska jasné "že ta hra by nebavila nikoho", tak něco takového napsat je pro potenciální budoucí hráče daleko hodnotnější informace než ty 90% a 100% čistě jen z nostalgie.
Nadto mohu připomenout například Betrayal at Krondor, který jsem hrál poprvé teprve cca před třemi lety a stejně mi přišel jako velmi pěkné RPG (i přes tu odpornou grafiku, kterou DM hladce překonává).
Dokud tady ten DM stojí neodděleně se všemi ostatními hrami a dokud s nimi figuruje i v místních žebříčcích, tak je naprostou racionální jej také v rámci těchto žebříčků hodnotit. A pak se samozřejmě lze ptát, zda lze opravdu DM považovat za lepší RPG než Zaklínač, Mass Effect, Anachronox, Nwn 2 či Jade Empire (náhodně zvoleno, příznivci "klasiky" nechť si dosadí třebas Wizardry 8).
90210: Tak si tu mou formulaci přečti ještě jednou. Btw pleteš dohromady to, co jsem napsal na rpghry.cz a co sem. Klidně sem ale můžeme copy-paste celou tu tamní diskuzi pokud chceš. V opačné případě zkus přijít s něčím novým, abys nebojoval včerejší bitvu. ;-P
neprehledna grafika a problem s sedymi klici, to je argument vypovidajici sam o sobe...ve hre je jedno jedine misto, kdy je pred hracem problem s tim najit neviditelny klic ke dverim, znamenajicim postup dal a to v 1. patre. ten klic je sice sedy a jde blbe videt, ale hrac vi, ze potrebuje klic a hleda ho na pomerne omezenem prostoru. imho je to dost zavadejici argument.
Jo tak na jeho použití v Jagged Alliance 2 jsem úplně zapomněl, paradoxně jsem si tu hru z nostalgie před hodinou koupil na gog.com : )).
Zejtra tomu dám spin a uvidím jak se mi tam ten systém líbí, už si to vůbec nepamatuju (ale asi to bude good, ptže mám na tu hru skvělý vzpomínky).
Paul: Tenhle systém zlepšování charakterů imo není obecně špatný, ale musí být dobře uplatněný. Libí se mi např. v Jagged Alliance 2, nebo i v těch již zmíněných Quest for Glory, kde hraje roli realtimové střídání denních a nočních období.
Hamster: Na tom něco bude. V tom, že bych měl brát i ohled na kontext doby, máš jistě pravdu. S tou větou o Wizardry jsem trochu ujel.
Karasman - tak zrovna tenhle typ levelingu vůbec nemusím.Obsahujou ho taky hry TES série, "běhej přes noc do zdi a vylepšíš si postavu...." Tenhle systém je sice realističtější, ale pro mě osobně naprosto nepřitažlivej a nudnej. Klasický expení ve Fallout stylu oproti tomu vezmu anyday : ).
Ale to byla jen taková vsuvka, ikdyž by mě zajímaly názory ostatních na způsoby levelování. Osobně teda doufám že se Bethesda v TES5 nevrátí k tomu jejich starýmu systému, ikdyž doufám na 99% marně.
special: Pochopitelné to pro mě samozřejmě je, ale když tu takhle přísně zastáváš hodnocení v rámci doby (což tedy já osobně dělám) ale zároveň sám neberěš v potaz kontext doby na základě tvé tehdejší neznalosti, tak mi to připadá jako rozpor (koneckonců i Jabova hodnocení napovídají, že jde o nejstarší hru co hrál). Přijde mi pak jen správné na něco takového upozornit.
Jab - je to tvoj nazor, ale ako hovorim, na tej hre mnoho na brutalnu kritiku nie je. A mimochodom, i DM mal atmosferu, i ked DM2 mal o dve triedy lepsiu - holt ale to je novsia hra. Rovnako ako mu nemozno odopierat zasluhu na formovani zanru, uz len z toho titulu to je prelomova hra. I ked nebola originalna, a pouzila prvky z niektorych predchadzajucich hier, avsak dotiahla ich do dokonalosti - okrem ineho pouzitie mysi - ktoru nasledovali mnohe dalsie hry. Hlavne netreba zabudat, ze ta hra je z roku 1987!
Kdybych se tehdy zajímal o hry jako profík, tak bych to samozřejmě věděl. Můj pirát ale nebyl moc fundovanej, no... bral jsem, co trh tehdy nabízel. :)
Hamster: "Pak Wizardry přišlo s revoluční promyšlenou koncepcí tahových soubojů" do mý vesnice. Nechápu, co je na tom nepochopitelnýho.
Jab: V pohode, je to tvuj nazor, ja ho respektuju a pokud te hra nebavila, i 60% je hodne. Jen se mi fakt nelibi to hodnoceni z dnesniho pohledu. Je jasne, ze dneska by ta hra nebavila nikoho. Ja mam na DM skvele vzpominky, ale dneska uz bych si to nezahral, protoze nove hry jsou proste lepsi.
Jeste k tomu vyvoji postavy: Neprijde mi to jako demence. Kdyz neco delas dlouho a opakovane, tak se proste zlepsis. Ergo hazeni hvezdic do schodu je imho daleko realnejsi, nez daleko vice dementnejsi sbirani expu a najednou voila... dalsi level a distribuovani skill pointu nebo tak neco. Pamatuju si, kdyz jsem treba hral Quest for Glory 3 nebo 4, jak jsem porad hazel ostepy, splhal po lane nebo tak podobne a to porad dokola, abych si vylepsil postavu. Takhle jsem vlastne drel taky a o to vic me pak bavilo, kdyz jsem videl vysledky :)
special: Prosimtě co to plácaš. Wizardry s tou revoluční promyšlenou koncepcí tahových bojů přišlo už na začátku osmdesátých let, až tedy na to, že zas tak revoluční nebyla, protože stejně jako většina tehdejších (a i starších) RPG vykradli DnD.
60% ne 20%. Sám píšeš, že Wizardry měly souboje lepší, že to do hodnocení nezahrneš je tvá věc. Jsem ale rád, že tě můj komentář poradil. Dávat chvíle radosti a pohody jiným je vždy povznášející. ;-)
Jab: což o to, nudné souboje asi z pohledu dneška jsou (nehodlám to zjišťovat - nehodí se mi to do krámu). Co si ale pamatuju, tak v herním pravěku mi tehdy přišly jako docela dobré, s tím, že lepší v té době nikde nebyly. Pak přišlo Wizardry s revoluční promyšlenou koncepcí tahových soubojů, a to už jsem se k DM už nevrátil, protože systém ve Wizardry mi přišel jako mnohokrát zábavnější. Pořád je to ale o tom, že to bylo až o nějaký ten rok později. Čili je mi úplně jedno, jestli DM dostane od tebe 20 procent, jen mi přijde, že ty důvody jsou lehce zábavné. :)
MTM: Bože, tentokrát jsem mínusu unikl. Ani nevíš, jak se mi ulevilo.
Dungeon Master jsem do konce skutečně nedohrál (a není na to ani tak těžké přijít, je to zde napsáno) a to ne kvůli jeho obtížnosti, ale kvůli nudě. Samozřejmě správní "složití" borci vědí, jak je super házet hodinu hvězdice do schodiště. Nic pro nás "jednoduché" holt.
Elvíru jsem hrál. Moc si na tu hru nepamatuji, ale co si vzpomínám, tak minimálně atmosféru rozhodně měla. Nicméně já ovládání nekritizoval. Škoda no. Příště než napíšeš příspěvek, tak si ty mé alespoň pořádně přečti. Je to zase takový tvůj "problém", který bys měl vyřešit. Nic ve zlém samozřejmě. ;-)
Jab: Musíš totiž být SPRAVEDLIVÝ hodnotící a hru POCHOPIT. Tehdy, osvícen herním Bohem, zjistíš, že hru nelze hodnotit mimo kontext vývoje průmyslu a napíšeš jen a jedinou PRAVDU. A zároveň se tak oprostíš od veškerých předsudků a vlastních komplexů.
Pokud to vychcaně nesmáznul, tak fakt nevidím, kde by Jab kritizoval ovladání. Co vidím je, že kritizuje nudnost soubojů, s čímž bych víceméně souhlasil a DM má i vrstevníky, které jsou na tom mnohem líp.

A že jde od začátku dokonce o tupý dungeon crawl taky rozhodně nemusí být pro každého a mezi RPG to ani tehdy nebyl žádný standard.
Jab - nemam chut uz rozdavat minusy blbym komentarom, inak by som to urobil. Ale karasman ma pravdu. Hodnotis hru uplne scestne. DM je vyborna hra, mozno ju cas trochu predbehol - pretoze system na ktoreho pociatku stal sa vyvinul a zlepsil, a dungeony resp. RPG sa nakoniec pohli trochu inym smerom. Lenze nie nezbytne. Ked napises, ze je tam par hadaniek, evidentne si to nedohral dokonca - resp. mozno by to bolo nad tvoje schopnosti ;) I z dnesneho pohladu sa DM prakticky neda co vytykat. Ovladanie bolo na svoju dobu vyborne, dnes mozno clovek pocituje trochu nemotornosti, ale zahraj si Elviru, a potom pochopis, co je to divne ovladanie :) Nic co hre vytykas nie je problem hry, ale problem tvoj - ergo radsej hru nehodnot ked nemas vyriesene vlastne problemy ;) Nic v zlom, ale tak to presne vyplyva z tvojho komentara.
DM nie je ziadna dokonala hra, a nikdy som ju nemal za modlu a la ranne osadenstvo Excalibru a Score :), ale stale je to velmi dobry dungeon. Grafika samozrejme nikdy nehrala svoju rolu a nikdy hrat nebude - aspon u mna nie.
karasman: Teď jsem si všiml Tvého komentáře a házení hvězdic do schodů. To je přesně ta demence systému, o které jsem mluvil.
Karasman: Z jakého hlediska hodnotí je má věc. ;-P Dungeon Master zde se svým průměrem 85% stojí v jedné řadě s mnoha novějšími hrami. Jinak řečeno proč ho s nimi neporovnávat.
Mé nejoblíbenější RPG je také 10 let staré (Planescape Torment) a přesto bez problémů drtí většinu novodobé produkce. Pokud to samé nedokáže Dungeon Master, tak to není má chyba.

special: Já si do Morrowindu nainstaloval tunu modů, které grafiku zlepšovaly. Mj. u Dungeon Mastera jsem kritizoval a nudné souboje a praštěný systém vývoje postavy. Ale do se vám samozřejmě nehodí do krámu tak jako ta grafika.

Vzato kol kolem u Dungeon Mastera kritizuji to, že není zábavný. A je tohle opravdu věc, kterou bych měl hodnotit z hlediska doby?
Jab: dneska už opravdu DM moc nenabízí a je ošklivý. Ale nechápu jak můžeš tohle říct o Dungeon Masterovi a totéž neříct třeba o Morrowindu - tam je nadmíru odporná grafika, až jsem z toho málem podruhé obědval, když jsem hru spustil. A říct o jednom z průkopníků žánru, že už toho dnes moc nenabízí a snížit tak hodnocení právě kvůli tomu je holé šílenství z tvé strany.

Jak říká Karasman, Doom je dobrý příklad. Je hnusnej, nedá se v něm skákat a krom střílení toho moc nenabízí.
Jab: A co jako u hry z 1989 cekas? Mel bys hodnotit z pohledu te doby, ne dnesni, to bys rovnou mohl rict, ze Doom nepodporuje vyhlazovani stran a ma hnusnou grafiku a naparit mu treba 20%.