Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
Hned ze začátku upozorňuju, že jsem hru hrál již s nainstalovaným datadiskem a tak mi trochu ušlo, co bylo v původní hře obsaženo a do jaké míry by se mohlo jednat o dodatečná vylepšení.

Kampaň si na nic nehraje – za to autorům dávám velký plus. Prostě je zde jen nabídka několika misí a přestože jsou navzájem dějově provázány, nikterak toto provázání není zvýrazňováno. Naopak – lze je hrát, až na výjimky, v přeházeném pořadí.

Co mi moc nesedlo, byly pasáže v dopravních prostředcích, kdy bylo potřeba jen sypat do cílů nekonečné množství munice z M60. Naštěstí se jednalo vždy jen o jakýsi úvod do té pravé akce. Přestřelky byly celkem dobrý a realistický – důraz na rohy a překážky, vykláněčky, opatrný postup, zamíření optikou. Hlášky z vysílačky ujdou a dokreslujou tak místy obstojnou atmosféru. Taky civilisti potěší – neperem to dávkou na každej pohyb co člověk zahlídne. (civilisti taky originálně hází po "amrikáno" kameny, což z nich nedělá jen tupě stojící potencionální cíle, nýbrž pohybující se a provokující potencionální cíle. Zásah šutrem nám život sice neobere, ale hrdina vždy zádah komentuje slovy "auu" :)

Velmi potěší zdatnější 3déčkaře (k nimž se poslední dobou již směle řadím), že si lze ZCELA VYPNOUT veškerej HUD a to včetně zbytečnýho zaměřovacího kříže! Takže bez optiky ani ránu a střelba od boku je potom opravdu "střelbou od boku" - skvělý!

Arsenál je realistickej a tak ho samozřejmě chválím, skoro celou hru jsem mohl projít s mojí subjektivně oblíbenou G3jkou od precizních H&K, jen škoda že nešlo přepínat mód střelby.

Co mě mile překvapilo je základní podpora příkazů vašim kolegům, teda na danou pozici je přesouvat samostatně nešlo, ale BANGama do místnosti mi vždy hodně pomáhali. Taky šlo rozdělit team, aby mě jeden kryl záda a druhá část např. obsadila danou lokaci – super. Co se taky povedlo je samozřejmě i omezený počet savů, ačkoli zpravidla jsem je všechny ani nevyužil. Dodává to hře IGIovskou atmosféru "kulka a čááu"

Jeden příběh z akce:
Sejmuli jednoho z kolegů. Ve vysílačce hlavní hrdina hlásí situaci, odpověď: Jo jedeme pro něj. Říkám si jasně, kolikrát jsem todle ve hře slyšel. Za chvíli mě překvapí zvuk vrtulníku – Cože? Oni pro něj fakt jedou? Hmm. Uprostřed městské zástavby, ale vrtulník nepřistane – napadlo mě a vydal jsem se celou situaci občíhnout. Jak jsem byl potom mile překvapenej, když vrtulník přistál opodál na náměstíčku, vystoupili dva vojáci a regulérně došli pro kolegu a dotáhli ho realisticky do vrtulníku. WOW!

Co je naopak rozčilující a srážející hru do průměrnějších vod je UI. Vojáci neslyší, neberou ohled na mrtvoly, prostě když vás vidí, tak jenom pálí (alespoň, že poměrně přesně). Nic víc. Pokud se pohybují, pak nabíhají přímo pod vaši hlaveň, popřípadě po určené trase. Naštěstí je hra koncipována spíše tak, že vojáci jsou umístěni daných pozicích (střechy, kryty) a tak se od nich víc jakoby nevyžaduje. I tak je to hrůza sledovat ty jantary jak si vedou. Např. stojí tupě v místnosti a nechaj se postřílet jeden po druhym bez náznaku reakce. Maximálně se chytnou za hlavu a začnou jakoby jančit.

Dále zásahový zóny. Chápu, že je to hra dodržující prvky reality – taky nemám rád, musím-li nepříteli vyprázdnit půl zásobníku z útočné pušky do hrudi aby padl. Ale tady stačí jedna rána kamkoli. Když ustřelím nepříteli palec u nohy zemře do 2 vteřin – to moc realisticky teda nepůsobí. Taky auta nemusely vybuchovat po čtyřech výstřelech z pistole, ale čert to vem.

Celkově slušná akce, je třeba ale zkousnout nudný kropící pasáže v prostředcích a dementnost UI.

Ale nakonec to zůstane v zelenejch - já sem se slušně pobavil. 80%

Pro: Poctivá střílečka, taktika, příkazy kolegům, obtížnost, atmosféra, realistické zbraně, možnost vypnou HUD a zaměřovač, optika

Proti: Pasáže v dopravních prostředcích, dementní UI, zásahový zóny

+15
  • PC 60
Ne, nejsem z toho vůbec 'vodvařenej'. Faktem je, že Novalogic tu udělal dost práce v grafice, resp. upravenému engine z Comanche 4, značně se upravila AI, takže nepřátelé jdou po vás (sic bezhlavě, ale k tomu prostředí to pasovat může), parťáci skutečně pomáhají a nejsou ani úplně nesmrtelní a ani chcípací, co pojdou na šok z okolo letící kulky. Jenže když mě to přišlo, že to je tak všechno.

Hra staví na konfliktu v Mogadišu L.P. 1993 a taky dost neskrývaně na filmu Black Hawk Down, na kterém jsou postaveny tak tři čtyři poslední mise. To by nevadilo, ani v nejmenším. Problém je, že DF4:BHD už není Delta Force. Je to nějaká jiná hra, střílečka v nijak oslňujícím šedohnědém prostředí, která rozvážnost v postupu a otevřenost řešení i prostředí nahrazuje zbrklou akcí a koridory a mnoha dalšími frenetičnost a jakousi naléhavost konání podtrhující prvky. Mezi ně lze zařadit absenci titulků, takže musíte poslouchat, co na vás do interkomu řvou vaši velitelé a parťáci, přičemž se počítá s tím, že jim rozumíte. Ne, nerozuměl jsem jim takřka ani prd. Na pár sekund se vám sice vlevo dole zobrazí váš další úkol, který si také můžete zobrazit v bublině, ale to jaksi nemá moc smysl, protože se na vás většinu času valí hordy snědých Ahmedů, Mahmudů a Aididů, z kulometů, samopalů a RPG bezhlavě střílejících všude kolem a vy během toho musíte chránit sebe, kolegy, parťáky, průvodce, kolonu, vrtulníky na které se útočí zprava zleva shora i zdola. Mise se díky situaci neustále mění a aktualizuje a vy tak můžete naprosto zapomenout na nějaké obcházení kopečků na rozlehlé mapě a řešení, zda pevně daný cíl vyřešíte z dálky nebo s M60 proklatě nízko u pasu či dokonce potichu jen nožem, kradouc se tmou. No a aby toho rozptylování nebylo málo, máte tu pro každou misi jiný počet maximálních uložení, takže si musíte dávat i pozor, jestli akce, kterou jste zrovna provedli, byla natolik důležitá, abyste pro ní použili uložení pozice, které vám pak může dost dobře chybět v pozdější fázi mise. A to nemluvím o tom, že panďuláci se vám objevují za zády z poza rohů všelijakých budov i z míst, která jste před pár vteřinami vyčistili - možná je to tak všechno autentičtější, adrenalinovější a více akčnější, ale neustálé chcípání poté, co vás sundá RPG, vyletivší z protější budovy ulice, která je naprosto v mlze,m protože je fakt daleko od vás, nebo ukončení neúspěšné mise poté, co vám vozidlo zničí někdo, koho máte díky naprosté nekontrastnosti oproti okolí a budovám možnost zmerčit jen tak, že se dvakrát mise podělá a teprve napotřetí víte v jakou správnou chvíli a na jakém správném místě být, není zábavné, ale pěknej vopruz. Jo, a zmiňoval jsem se o tom, že při střelbě z primárních zbraní nemáte žádný pocit nebo detekci střelby, protože je tak ladná a mírně jemná (nevím, jak jinak to popsat), že v tom hlasitém bordelu kolem vás jsem v prvních misích ani nevěděl, jestli vůbec střílím nebo jsem si špatně přemapoval tlačítka myší? Nebo že ve hře je skvělá mise, kdy prolézáte podzemní chodby, ve kterých se krásně ztrácíte, protože je to bludiště, sice jednoduché ale bludiště? A že tenhle blbý nehezký a nijak zajímavý nápad je i finální mise?

Nedělám to často a vlastně se tomu v naprosté většině případů vyhýbám jak čert kříži, ale skutečně někdy přijde chvíle, kdy musím díky aktuálnímu prožitku měnit hodnocení. Dříve jsem tomu udělil 80%, protože jsem si tak nějak skoro živě pamatoval, jak jsem to kdysi hrál a bavilo mě to, ačkoliv jsem u toho furt chcípal - zřejmě to bylo krátce potom, co jsem viděl film a to ovlivnilo i můj prožitek (není divu, když si krátce po filmu ve hře připadáte jako hrdinný Hoot, který ví, že doma nikdo nechápe, proč tohle dělá :), ale v tuhle chvíli si z toho pamatuji jen to, že jsem se musel do dohrání nutit a vzpomínal u toho, jak jsem se v DF2 snášel na voxelově kostičkový pahorek padákem, abych sundal vrtulník, eliminoval posádku základny a sebral kufřík s informacemi, a bylo při tom jedno jakým způsobem a jak dlouho mi to potrvá. A to při těch 60% zůstávám ještě stále dost shovívavý.

All units, Irene! I say again, Irene!

Pro: Oproti předchozím dílům grafika a AI všech panďuláků; nemusíte se moc starat o parťáky, to oni se většinou a dobře starají o vás; inspirace filmovým Black Hawk Down

Proti: Frenetičnost akce a nutnost sledovat... všechno a všechny furt a všude, 2x; omezené ukládání pozice; dost nekontrastní postavy vůči okolí; nijak nápadité koridory a podzemní minilabyrinty; ta tam je duch předchozích Delta Force

+15
  • PC 45
Válečné filmy moc nevyhledávám a výjimečně mě nějaký zaujme. Černý jestřáb sestřelen mezi ty výjimky ale nepatří, a tak mě zajímalo, jestli na tom hra bude o něco lépe. Jedná se však o tuctovou střílečku, a koná se tak podobná symbióza, jako mezi filmem Zachraňte vojína Ryana a hrou Medal of Honor: Allied Assault, akorát že v horším smyslu slova.

Ze začátku to vypadalo na celkem solidní first pearson akci s netradičními prvky, jako je chování vesničanů, kteří mají asi radši místní teroristy, protože po mém týmu neustále házeli kameny. Když už jsem u toho týmu, tak jeho neustálá přítomnost mi až tak nevadí, ale horší je to s chováním jednotlivých členů, kteří nejsou zrovna chytří, a tak dokončení misí v kompletním složení není nic jednoduchého.

Dalším neduhem, který ve hrách přímo nesnáším a zde se vyskytuje, je omezení počtu ukládacích pozic. To vymyslel nějaký blázen, který má rád neustálé umírání a učení se jednotlivých map nazpaměť. Jako volitelné nastavení dejme tomu, ale do základu bych to prostě nedával.

Delta Force: Black Hawk Down se snaží držet krok s konkurencí, ale těm nejlepším titulům nesahá ani po kotníky. Vozidla vybuchují po pár zásazích, jako bych pokaždé trefil nádrž a o chování týmových parťáků jsem se již zmínil. Jsem rád, že autoři zakomponovali do hry krokodýly, ale ani tento fakt mě nedonutí hru někdy dohrát.

Pro: chování vesničanů, krokodýlové

Proti: chování členů týmu, omezení počtu ukládacích pozic, výbuchy vozidel po pár zásazích

+13
  • PC 70
Už před několika lety vyšla dosti slušná předzvěst v současné době "nejlepší střílečky - Call of Duty: Modern Warfare 2". Delta Force: Black Hawk Down má v sobě mnoho dobrých vlastností, přesně takové, jaké by správná válečná hra měla mít.

Povětšinou jste v nějakém týmu, se kterým se zúčastníte mnoha různorodých misí, při boji proti fanatickým somálcům. Misí je mnoho, ať už se jedná o tichou prácičku s tlumennou MP5kou a zachraňováním vězňů, pořádnou invazi nebo střílení z těžkého kulometu z jedoucího Hummvee, či vrtulníku vždy hra nabízí poctivou zábavu na reálné herní obtížnosti. V porovnání s dnešním Call of Duty: Modern Warfare 2 hra o moc nezaostává, pokud si zvyknete, nabídne Vám taktéž dobrou zábavu. I když už engine není nejnovější, pokud máte slabost pro moderní konflikty a druhá světová Vás už omrzela, není důvod, proč nedat DFBHD šanci.

Pro: slušná obtížnost, boj proti somálcům, mise v džípech a vrtulních, dokonce poznáte i boj proti krokodýlům ;-)

Proti: engine, pro někoho obtížné,

+12