Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Commander Keen Episode 2: The Earth Explodes

14.12.1990
69
58 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Planetu Zemi ohrožuje obří mateřská loď Vorticonů, kteří ji chtějí vyhodit do povětří. Spásu může zajistit jedině Commander Keen. Nenápadně se proplíží na palubu, aby mohl postupně vyřadit z činnosti všechna její útočná zařízení…

Druhý díl úvodní trilogie vyšel současně s prvním dílem, takže základní koncept nedostál žádným změnám. Keena nicméně čekali noví nepřátelé, proti nimž získal k dispozici i několik originálních vychytávek. Nejzásadnější byla možnost vypínat světla a využívat tmy k nenápadným přesunům. Netřeba dodávat, že druhý díl také významně přitvrdil v obtížnosti.


Diskuze ke hře

Doposud o hře nikdo nediskutoval.


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 85
O druhé (první placené) epizodě platí skoro totéž co o předchozím Commander Keen Episode 1: Marooned on Mars. Až na změny v prostředí, několika nepřátelích a vyšší obtížnosti jde o klasickou "druhou část jedné hry", jako u mnoha jiných, které byly vydávány jako shareware.
Pokud Vás první epizoda bavila, zkuste i tuhle, ale z první trilogie se mi zdá nejslabší.
+12 +13 −1
  • PC 75
Druhý a třetí Commander Keen je pro mě velká neznámá. Po zklamání, které mi přinesl Commander Keen Episode 1: Marooned on Mars jsem si mírně spravil chuť na Commander Keen: Keen Dreams a nakonec jsem se rozhodl pustit i do rozporuplné dvojky. V místních komentářích se hře vytýká zvýšená obtížnost a "že je to to samé jako jednička". Do hry se mi moc nechtělo a o to příjemněji jsem byl překvapen její hratelností. Před prvním spuštěním trojky je pro mě "Earth Explodes" nejlepším dílem série, což jsem opravdu nečekal. Všem fanouškům čtvrtého dílu, kterým jsem sáhl na modlu, se tímto omlouvám a snad se mi má kacířská slova podaří obhájit následujícím textem.

Nevím, jak se to autorům povedlo, neb hra běží na stejném enginu jako jednička, ale grafika Vorticonské lodě mne příjemně překvapila. Říkám si, že už jsem si třeba na specifickou grafiku série zvykl a pro jistotu jsem zkontroloval video z prvního dílu a ne, jednička mi přijde graficky stále stejně hnusná. Snad je to tím, že krabicoidní design sedí vesmírné lodi výrazně lépe než marťanským městům nebo co to mělo v jedničce být. Místo intra dostáváme opět text, outro je opět animované a končí dalším cliffhangerem, ale dostačuje. Zvuky jsou stále stejně hrozné a hudba absentuje. Vzato kolem a kolem, lepší grafika je jen mírným technologickým pokrokem v mezích zákona, ale potěší.

Cílem Keenovy mise je sabotáž lodi Vorticonů (vypadá asi jako lední medvěd a tento tvar má i herní mapa), konkrétně likvidace osmi laserů mířících na různá pozemská města (Praha pochopitelně absentuje). Zápletka je tedy úplně stejná jako v Commander Keen Episode 5: The Armageddon Machine , který se ukazuje být jen sprostou kopií dvojky.

Nepřátel je vlastně stejně málo jako v jedničce - dva druhy robotů, tři druhy Vorticonů a toť vše. Jenže je s nimi mnohem větší zábava než v prvním díle. Hra totiž obsahuje dva na skákačku nevídané strategické prvky - skákání po hlavách robotů a hru světla a tmy. Červení robíci hráče nezabijí, naopak jsou mnohdy ochotni vynést ho do výšek, kam by se jinak nedostal. V mnohých levelech jsou tlačítka vypínající a zapínající světla. Po vypnutí světel Vorticoni nemohou skákat a celkově se mnohem lépe obcházejí. A i možnost obejít nepřítele mi seděla - Elitní Vorticony (překřtil jsem je na mývaly) jsem během hraní zastřelil asi tři, zbytek se dal obejít nebo zavést do pasti. Střeliva je tentokrát hodně a protože jsem ho příliš nepoužíval, zbylo mi na konci neskutečných víc jak 300 střel. Dvojklik Alt+Ctrl jsem se konečně naučil používat a nevyžádané střelby tak u mne výrazně ubylo (nicméně na mém názoru, že je ovládání střelby špatně navržené, se nic nezměnilo). Nepřátelé nejsou nijak inteligentní, rádi páchají sebevraždu skokem do děr, což mi ale vzhledem k obtížnosti hry nijak nevadilo.

Řada hráčů si stěžuje na obtížnost. Ano, hra není nejlehčí, ale díky ukládání mezi levely je hra dohratelná. Poměrně pekelný mi přišel jen level 16 - DC: Washington Tantalus Center, ve kterém hráče čeká několik brutálních skoků, ale není to nic, co by se nedalo nacvičit. Zbytek levelů byl v pohodě. Naopak, zvýšená obtížnost mi přišla příjemně odladěná a vždy mi přináší větší zadostiučinění porazit obtížnější hru (byť až po několika dnech), než během odpoledne proletět nějakou jednoduchou a následně na ni zapomenout.

Závěrem mohu říct, že druhý díl považuji za nečekaně hratelný a byť to hra nevyžaduje a je nelineární, dal jsem si záležet, abych žádný z 16 levelů nevynechal. Půjdu proti proudu a bude-li někdo chtít zkusit jeden díl původní trilogie, doporučím spíš než první tento druhý díl. Nenechte se odradit stížnostmi na obtížnost, není to nic, co by standardní hráč odkojený devadesátkami nezvládl. A na třetí díl se už velmi těším, což jsem po neslané nemastné jedničce opravdu nečekal. CK2 je kvalitní plošinovka.

Pro: Příjemně odladěná obtížnost (vyšší než v jedničce), ukládání mezi levely, hrátky s roboty a světlem, graficky celkem povedené.

Proti: Zvuková stránka stále bídná.

+12
  • PC 65
Jak hodnotit druhý díl, který je vlastně úplně stejný jako díl první? A není divu, když vyšel ve stejný den. Pravda, krapet se změnilo prostředí, je tu nepatrně více levelů, o něco vyšší obtížnost (zejména v závěru), možnost zhasínání a rozvěcení, asi dvě nové příšerky, jsou tu působivá odpalovací zařízení na konci každého důležitého levelu, která musíte zničit a trochu jinak vypadající bonusy. A příběh je o kus dál. Toť skutečně naprosto vše, co odděluje jedničku od dvojky.

Přesto mě dvojka chytla více. Asi je to vyšší obtížností, která byla někdy skutečně výzvou (poslední level (ten, co je na mapě "nejvýše") jsem dělal asi stokrát, takže jsem se v konečném score vyšplhal na jeden a půl milionu). Hlavní devízou Keena je pro mě (kromě sympatického hrdiny) sbírání bonusů. Commander Keen je plošinovkou, které se podařilo nejlépe ze všech motivovat mě ke sbírání i sebezapadlejšího hamburgeru, zákusku nebo medvídka, a to i při několikanásobném opakování téhož levelu. Jakým způsobem to dělá, je pro mě trochu záhadou. Dvojka se pro mě stala zábavnější i z toho důvodu, že s výjimkou střílejících robotů lze zlikvidovat střelivem všechny nepřátele. I když fialoví psi byli těžkým oříškem.

Nic to nemění na tom, že ID Software ve své době požadoval za tuhle hru 15 dolarů, to jest stejně, jako za jedničku, a to mi přijde jako docela drzost. Jsou to prostě akorát přidané mapy, nic víc. ID Soft má ve hře text, že jsou firmou, která chce hráčům předkládat tituly áčkové kvality za sharewarovou cenu. Moc nechápu, proč prostě první tři díly neudělali jako jednu větší hru. Asi prostě chtěli mít svojí velkou sérii.

Pro: vyzývavá obtížnost, bonusy, v principu jednoduchá hratelnost

Proti: absence hudby (opět), ty samé zvuky, co v jedničce, víceméně ti samí nepřátelé, ty samé levely, to samé všechno

+10
  • PC 70
Druhý díl skákajícího pilota Keena se prakticky odehrává ve stejných kolejích jako předchozí setkání.

Tentokrát astronaut nehledá chybějící součásti, ale je nutné projít všemi oblastmi a zrušit vysílače či co, to vše opět za pomocí pogo tyče, blasteru ničícího mega rychlé fialové čokly, červené trpajzlíky a vyhýbání se stacatto střílejícím nezničitelným andriodům.

Tvůrci přidali tentokrát možnost vypnout obrazovku a tím pádem možnost na tajnačku se proplížit kolem zloduchům, toužících zničít matičku Zemi, stejně jako zapracovali na počtu levelů, takže dávám stejné hodnocení v lepším průměru.

Pro: arkádová hratelnost, prostředí, spínač tmy

Proti: obtížnost, grafika

+10
  • PC 65
Do druhého dílu - "The Earth Explodes" jsem se pouštěl několikrát a povětšinou jsem to ihned vzdal. Vyšší obtížnost udělala svoje. Dohrát tuto hru mě tak donutil jen můj maraton sérií "Commander Keen".

V této epizodě už hráč dost pocítí absenci save v jednotlivých lokacích. Ukládat hru lze pouze na mapě celé lodě, alespoň tak nemusíhráč začínat stále od začátku.

Noví nepřátele mě docela překvapili a většina z nich velice zhrozila. Byl jsem nadšený, že lze žluté psy střílet, ti fialoví mě ale rychle vrátili na pevnou zem a ukázali, že je to stále hardcore. Po zjištění, že i fialového psa lze sundat třemi výstřely, byla i tak obtížná hra o něco příjemnější.

Levelů je mnoho a v celku různorodých, v osmi lokacích se pak nacházejí děla, mířící na osm významných měst po celé zemi. Ano Billy Blaze je musí zachránit před zničením. Bohužel Vorticoni mu to vůbec neusnadní.

V celé hře bylo několik záseků a dost nepříjemných míst ale nakonec se dalo projít úplně všechno. Jinak ovládací páky na světla a plošiny byly také pěkným zpestřením.

Sečteno a podtrženo - druhý díl je pěknou záležitostí, která se svou obtížností dostatečně liší od prvního dílu. Hodně jsem u tohoto dílu nadával a měl chuť rozbít počítač, každopádně ve výsledku mám z dohrání této hry, příjemný pocit - jen ta obtížnost.
65%

Pro: Vychytaná zábava

Proti: Místy dost drsná vychytaná zábava.

+8