Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Commander Keen: Keen Dreams

Commander Keen in Keen Dreams

id Software •  Super Fighter Team (Android) •  Lone Wolf Technology (Switch)
1993
10.06.2013
07.02.2019
68
34 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Poslední pokračování Kennových dobrodružství. V tomto díle už Keen nezachraňuje galaxii jako ve dvou předchozích trilogiích. Poté, co Keen zachránil Galaxii, vysvětluje své mámě, že nemusí jíst zeleninu. Po menší hádce ho máma pošle do jeho pokoje, on si lehne do postele a usne. A zde již začíná naše dobrodružství, celý tento díl se totiž odehrává v Keenově snu.

Ve svém snu bude hlavní hrdina bojovat se všemi druhy zmutované zeleniny a ovoce, k jejich ničení již nebudete používat laserovou pistoli známou z předchozích dílů, nýbrž na nepřátele budete vrhat kameny, které je bohužel nezničí, ale pouze na krátký čas omráčí, čili ve většině případů musíte rychle utéci do bezpečí. Bohužel ani tzv. "pogo stick" (pro vyšší skoky), v tomto dílu Keen nedostane a budete se tedy muset spoléhat pouze na jeho nohy.

Keenův hlavní úkol v této epizodě je zničit zlého krále Boobus Tubera a stroj snů. K tomu vám dopomůžou bomby, které celou hru sbíráte a ve finálním boji je pak konečně využijete.

Stejně jako v předchozích dílech i zde mezi jednotlivými levely cestujete pomocí hlavní mapy, ve které si můžete vybrat level, na který máte zrovna náladu. Grafika též zůstala stejná, jako v předchozích dílech a ani ozvučení se nijak výrazně nezměnilo.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
Tomuto dílu Keena se říká ztracená epizoda a překvapivě to platí i pro můj přístup ke hře. Keen Dreams jsem hrál na DOSu, ale od té doby jsem na hru ani nesáhl a to navzdory několika dohráním ostatních šesti částí série. Letos jsem to tedy napravil a hru co nejdůkladněji prošel. Zpočátku jsem se snažil o sesbírání naprosto všeho v každém levelu, ale nakonec jsem uspěl pouze v polovině. Z toho je vidět, že jsem se celkem bavil. Hraním jsem strávil 6 hodin a do konce během toho došel třikrát. Na další pokusy jsem už neměl náladu. Od hlavní série se Keen Dreams odlišuje v řadě aspektů. Hlavní čeho si fanoušek všimne je absence pogo tyče. Hra byla vytvořena mezi třetím a čtvrtým dílem a technicky je opravdu někde mezi. Styl úrovní a grafika jsou blíže novějším, ale postava se například neumí zachytit na kraji plošiny.

Jak vyplývá z názvu, pohybujete se ve snovém světě. Je třeba se probojovat skrz nepřátelskou zeleninu, kterou vás před usnutím nutily jíst. Hraní je mírumilovné, nepřátele nelze zabít, ale pouze na čas omráčit. Délka omráčení se liší dle zvolené obtížnosti. Zlikvidovat lze pouze finálního bosse, na což je třeba posbírat speciální bomby rozptýlené po většině levelů. Těch je jenom dvanáct a herní doba může být dost krátká. To samozřejmě záleží na herním stylu a případných potřebách prolézt každý kout. Samotná hratelnost není špatná, úrovně jsou dobře navržené a hra tak umí bavit. Vadila mi v podstatě pouze nutnost přesných skoků, na které není ovládání moc příjemné. Zvuková stránka je nic moc a odpovídá první trilogii. Hra byla k dispozici na Steamu, kde jsem i hrál. Bez problémů běží na aktuálních systémech a obsahuje achievementy a podporu ukládání do cloudu. Bohužel se v současnosti nedá koupit. Při hraní mi bohužel chyběla preciznost ostatních dílů a celkový pocit byl tak slabší. Ač tedy jde o nejslabší díl, tak za zahrání určitě stojí. A pokud se budete chtít pomstít zelenině ještě více, mohu doporučit fanouškovský díl Keen Dreams Plus, který přináší rozšíření všech levelů a čtyři zbrusu nové.
+27
  • PC 55
Ztracený Commander Keen, tak nazývají tento 3,5. díl, který vyšel v pořadí až jako sedmý. Hlavní problém tohoto spin-offu je právě sousloví "Commander Keen" v názvu. Celkově se nejedná o špatnou plošinovku, ale člověk dostane úplně něco jiného, než by podle názvu čekal.

Billy Blaze po dobrodružství v 1-3 epizodě usne a zdá se mu o zeleninové zemi, kde zelenina je lovcem a lidé jsou kořistí. Hra je graficky povedená. Zvuky jsou strašné. Proti Keenovi stojí rozmanité druhy nepřátel, všichni z říše botaniky. Hra obsahuje celkově jen 12 levelů, přičemž poslední je jen aréna pro bossfight. Ne že by toho enemák příliš vydržel, ale je příjemné si v sérii konečně s někým zabojovat face to šlupka. Místo outra následují tři textové obrazovky. Celkově je hra poměrně zábavná, přesto bych ji doporučil jen s výstrahou. Řada mechanik mi totiž zoufale nesedla.

Návaznost na sérii Keen je totiž opravdu jen v postavičce Billyho. Místo záchrany života, vesmíru a vůbec nás čekají infantilní souboje s oživlou zeleninou. Hra tedy míří na mladší hráče, čemuž však neodpovídá obtížnost hry. Tu sice mírně snižuje ukládání na libovolném místě levelu, ale přesto jsem některé pasáže hrál na desetkrát a víc. Keen nemá pogo a nemůže se zachytávat plošinek. Místo blasteru hází jakási semínka, která nepřátele nezabijí, ale na velmi krátkou dobu omráčí. Dochází tedy k dost brutálnímu respawnu nepřátel (jeho rychlost závisí na obtížnosti a je to jediný aspekt hry, na který má tato volba vliv). Respawn mi většinou ve hrách vadí a Keen Dreams nejsou výjimkou. Samotná střelba je kapitolou sama pro sebe. Keen hází projektily po eliptické dráze, takže střela mnohdy protivníka jen přeletí a dá mu příležitost hráče sejmout. Ještě horší je střelba pod sebe, která je umožněna z plošinek poblíž šplhací tyče. Postava totiž často místo střelby začne šplhat dolů. Toto udělá třeba třikrát za sebou, čímž dá příležitost ožít nepříteli na horní plošince a konec zvonec. V celé sérii Keen zemře po jediném zásahu a toto pro Billyho platí i během spánku.

Samotné úrovně jsou poměrně spletité, ale aspoň nejsou příliš dlouhé. Problém je s herními mechanikami. Některá voda Billyho zabije, jiná ne. Hra obsahuje celý labyrint skrytých tajných chodeb, ale mnohdy je vymotat se z nich o duševní zdraví. Občas jsem měl problém s reakcí postavičky, kdy po běhu nereagovalo tlačítko střelby a následovalo... no co asi...

Keen Dreams je poměrně obtížná, místy frustrující, ale vcelku zábavná plošinovka. Hra je krátká, ale upřímně, tentokrát to není na škodu. Kdyby se hra nejmenovala Keen, hodnotil bych o 5-10% lépe, ale jako pokračovatele série je možné hru brát jen s velkými výhradami.

Pro: Pěkná grafika, pestrá paleta nepřátel, bossfight, celkem zábavná plošinovka.

Proti: Hra nemá se sérií nic společného, pekelné ozvučení, brutální respawn nepřátel, střelba po eliptické dráze, místy frustrující obtížnost.

+17
  • PC 30
Tenhle díl musí být vtip. V roce, kdy už se hráči proháněli s BFG po Marsu nám ID Software ještě jednou naservíroval lautr to samé, co před dvěma lety. S několika "vylepšeními". Sebrali nám pogo, sebrali schopnost zachycovat se na zdech, sebrali pistoli a místo toho hážete akorát nějaká jabka nebo co, která pouze omráčí. Navíc mi ani nefungovala hudba. Největší změny se dočkalo menu, které se opravdu nepovedlo. A grafika sama se mi zdá dost možná hnusnější, než z jinak nejlepšího čtvrtého dílu Keena.
+12
  • PC 70
Keen Dreams je dílem, který byl přechodem mezi původní trilogií a Goodbye Galaxy. Tato epizoda tak nesla číslo 3.5. Keen Dreams je také označován jako ztracená epizoda, protože byl vydán až dva roky po dílech, které na něj měli navazovat chronologicky.
V důsledku toho si lze všimnout poněkud kostrbaté grafiky, nepříliš kvalitní hudby, či absence blasteru, či kapek vody/vivas......které při nabrání 100 kusů, poskytly nový život.

Absence pogotyče dělá z této hry poněkud obtížnou záležitost. V některých případech se tak ze hry stává nekonečné hledání exitu a věcí potřebných k úspěšnému projítí. Nepřátele lze vyřadit pouze na chvíli a to jen přesným hodem, něčeho co připomíná granát. Nekonečné návraty nepřátel tak, také nepotěší a že někteří znich jsou opravdu obávaní.

Jinak ale proti tomuto dílu Commander Keen více nemám. Líbí se mi jeho prosvětlená grafika, oproti standartu série. Také mě zaujalo zpracování jednotlivých nepřátel, a jejich typů útoku (zvláště mě začaly štvát rajčata).

Jako hybrid mezi prvními třemi díly a posledními díly, není tato hra moc špatná.
Ovšem když byla vydána až dva roky po posledním dílu, mohli ji vývojáři trochu vylepšit.
70%

Pro: Různorodá světlá grafika, zlepšení oproti první trilogie

Proti: Když už tuto epizodu znovu objevili, mohli ji aspoň vylepšit.

+11
  • PC 25
Hra, ktorá mne osobne nikdy nesadla. Rešpektujem všetkých, ktorí to majú radi a nebudem im vyhovárať ich dojmy. Prečo ja v tom klube nie som? Nuž... viacero dôvodov.

Prvá vec, nepriatelia. Nechápem koho napadlo, že našimi najväčšími nepriateľmi sa tu majú stať ovocie a zelenina a zbierať máme cukríky a čokolády. Ak chcete deťom hovoriť o zdravej strave, tak tento projekt je vysoko kontraproduktívny. Nieže by sme v hrách tohto typu sladkosti nezbierali aj v minulosti, no tento kontrast ma vždy neskutočne fascinoval. Neviem dodnes čo si mám o tom myslieť.

Druhá vec, zbrane. Nechápem prečo Keen vyhodil svoju laserovú pištoľ za semienka, ktoré našich nepriateľov zmenia na vzdychajúce kvety? A prečo sa potom premenia naspäť? A prečo je potrebné vyzbierať proti finálnemu bossovi inú muníciu, no reálne toto zistíme, až keď sa proti nemu postavíme? Najmä keď vôbec nevieme koľko tých bômb vlastne budeme potrebovať. A okrem toho, prečo sa vlastne do boss levelu môžeme dostať aj skoro úplne na začiatku keď reálne si ešte muníciu nevyzbierame? Ten by sa mal odblokovať na konci.

Tretia vec, absencia pogo tyče. Hry Commandera Keena sú pre mňa bez jeho ikonickej pogo tyče skutočne smutné. Niečo tomu chýba. Nie je tu možnosť liezť, pridržať sa niečoho a podobne. Nie je často ani jasné kam vlastne budete skákať... a kvôli neefektívnej zbrani vlastne ani nemôžete správne určiť, či keď sa niekam dostanete, či neskočíte do náruče priamo nepriateľovi.
Môžeme sa síce hádať, že to isté platilo aj v minulých tituloch, no tam aspoň existovala možnosť sa ich zbaviť a keby ste sa vrátili, tak ste mali aspoň aký taký pocit bezpečia. Tu som ten pocit nemal nikdy. Nevedel som vôbec určiť čo bude ďalej..

Čo pozitívne viem o tomto povedať? Napadá mi iba, že napriek kontraproduktívnosti hlavnej myšlienky s vražedným ovocím a zeleninou sme sa dočkali aspoň veľkej dávky rôznych nepriateľov s rôznymi metódami útoku. A tak vás niektorí vedia občas celkom slušne prekvapiť. A vie to občas trošku potrápiť. A aspoň to trošku odzvláštňuje levely. Tie sú inak nadizajnované tiež celkom okey. Má to ten svoj 90s Apogee štýl, ktorý sa mi páčil. A tiež oceňujem, že hra sa dá ukladať. Nemusíte ju začínať tým pádom od začiatku. A loady fungujú. To je všetko, čo viem na tomto asi pochváliť.

Za mňa jedna z najfrustrujúcejších hier môjho detstva a dodnes nerozumiem jej existencii. Možno to malo trošku odzvláštniť hry a dobrodružstvá komandéra Keena, no u mňa to malo úplne opačný efekt. Nikdy ma to nebavilo a to sa asi ani rokmi nikdy nezmení. Najmä pre ten zvláštny dojem, že vlastne nás to odhovára od stretu s ovocím a zeleninou. Alebo je to len môj pocit? Ak áno, beriem.

Pro: hra sa dá ukladať, dostatok variácií nepriateľov, dizajny levelov

Proti: chýba laserová zbraň, chýba pogo tyč, pôsobí to ako antireklama na ovocie a zeleninu

+8