Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Command & Conquer: Renegade

26.02.2002
71
136 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

V kůži hrdiny jménem Nick 'Havoc' Parker se v čase končícího konflitku v původním Command & Conquer vydáváte splnit mise na záchranu tří expertních vědců zkoumajících Tiberium, kteří byli donuceni podílet se na projektu s cílem vytvořit super vojáky ve službách bratrstva NOD.

První FPS zpracování původní RTS série, kdy poznáte celý svět z pohledu vlastních očí a budete tak moci vidět známé stavby a jednotky z jiného úhlu. Projdete několik zemí a prostředí, budete plnit mise jak ve venkovním prostředí, tak uvnitř budov. Budete používat již klasické zbraně jako pušky a mnoho dalších, hra běží na čistě Westwoodovském enginu založeném na SurRender 3D enginu.

Pro hru byl vytvořen fanouškovský remake Renegade X.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 85
Mám rád svět Command and Conquer. Nejsem sice žádný fanda strategií, ale určité základy jsem dohrál a mezi ně patří i první dva Comnnad and Conquer a první dva Red Alerty. Vždycky mě bavila ta monumentální akce, když desítky tanků útočí na soupeřovu základnu, odřezávání zdrojů či mise za komando, které je schopné zbourat půlku základny. A především ten příběh plný akčních animací a zvratů.

A přesně to nabízí v 3D akci Renegade, výborná hra, kterou jsem dohrál už několikrát. Obvykle podobný změny žánru dopadnou katastrofou, ale Renegade nabízí hned od začátku pocit "jééé tady to znám". Hlavním hrdinou je Havoc, jednočlenná armáda na straně GDI, proti němu stojí samozřejmě NOD v čele s Kanem, který je ale tentokrát v pozadí. Celý příběh se točí okolo unesených vědců a pokusů vytvořit tibériové mutanty. Dojde i na pár zvratů a měnění stran a celý příběh doprovází špičkové animace plné akce, hlášek a drsného vojenského machrování.

Celá hratelnost je v principu klasická 3D akce, ne úplně koridor, ale žádné velké bludiště. Akorát 3D akce navázaná na svět Command and Conquer. Takže můžete ničit věže či protiletadlovou obranu pomocí C4, tanky a různé vozítka či pletuchy pomocí raketometu a do budov si zajdete, prostřílíte se ke kontrolnímu panelu, který odpálíte. Je to sranda sledovat to co bylo ve strategii otázkou sekundy, jak si tady musíte v budově odpracovat. Funguje to jak má - opdálíte elektrárnu a stavbám včetně vražedných obelisků dojde šťáva. Odpálíte Sam-Site a můžou Vám z letadla shodit posily či bonusy. Pokud potkáte tank, bugynu nebo monumentální Mammoth, není problém si ho osedlat. Bohužel i tady to funguje stejně jako ve strategiích, takže tankem prostě vojáka pořádně netrefíte i kdybyste se na hlavu postavili.

Samozřejmě jen dobývání základen by byla nuda, takže se podíváte na ponorku, do válkou ničeného města a chrámu, do podzemní laborky či vězení a samozřejmě se finále odehrává v Temple of Nod. Místo zastaralého hledání secretů se plní úkoly - primární splnit musíte, sekundární naleznete v průběhu mise a plnit je nemusíte a terciální většinou objevíte až když je splníte. Například trochu SPOILER - když se v posledním kole vrátíte, můžete se podívat do mimozemského talíře, splnit si terciální úkol a získat nejlepší zbraň ve hře.

Zbraně jsou parádní a přesně takové jaké mají v pořádné střílečce být. Dobrý kulomet střídá lepší rotačák, sniperka zabíjí na jednu ránu, raketometem vyčistíte cestu od vozítek, plamenotem je ideální na čištění mutantů nebo úzkých chodeb, jsou tu hned 4 energetické zbraně, které opravdu narozdíl od spousty her fungují. Laserový gatling či bleskomet jsou boží! A komu by to nestačilo, tak jsou tu meganářezy typu přivolávač Iontového děla či vzdušného úderu. Bohužel jich ve hře moc není.

Nepřátelé jsou zpočátku takoví nazdárkové, moc toho nevydrží, navíc máte postupně stále lepší zbraně, takže se to zdá pohodové. Jenže zdání klame, protože po obyčejných vojácích přijdou různé raketové, protichemické či sniperské variace, objeví se odolné Black Hand, pak neviditelní vojáci a ke konci i armáda mutantů. Bohužel tady přichází největší chyba hry. Respawn. Ten zpočátku není moc patrný a zpočívá v posilách z vrtulníků, později ale hra naprosto zešílí a nepřátelé se objevují znovu a znovu na xkrát vyčištěných místech. A to navzdory tomu, že jste zničili Hands of Nod na tvorbu vojáků i helipady pro vrtulníky. Korunu tomu dá poslendí kolo, kde na Vás počítač naprosto nesmylně posílá desítky nepřátel, které se nemají odkud brát. Díky tomu se obtížná hra mění naprostý chaos, protože nevíte odkud a kam dříve střílet. Nedejbože, když přitom všem máte ještě někoho eskortovat a ten někdo leze zásadně dopředu přímo mezi vojáky.

Mezi drobné detaily co mě vadily bych zařadil neschopnost vyskočit víc jak 5 centimetrů a to že se hrdina plazí jak lemra. Na začátku jsem dokonce myslel, že mám zapnutou chůzi místo běhu.

Ale jsou to jen drobné kazy, Renegade je výborná 3D akce, která svět Command and Conquer přibližuje tak jak známe, jen z jiného pohledu.

Pro: Zbraně, ničení budov a základen, vozítka, frenetická akce, spousta úkolů, výborné animace.

Proti: Respawn

+18
  • PC 70
Dlouho jsem se rozmýšlel, jestli dát Renegade 70 nebo 65 procent. Většinu hry jsem byl rozhodnutý jít níž. Nakonec jsem to ale neudělal. I přes hromadu chyb je to celkem neotřelá střílečka, která se snažila dláždit svou vlastní cestu. Obrovské mise, které připomínali svou strukturou záškodnické mise z Tiberian Sun. Možnost nasednout do tanku, buginy nebo džípu. Už chyběla jen možnost pilotovat vrtulník. Za to můžete vlézt do budovy a zničit jí zevnitř. Úplně jak v těch strategiích.

Příběh o neporazitelném macho chlápkovi, který bez škrábnutí zachrání situaci a všechny zlouny zastřelí. K tomu ještě hláškuje, pracuje sám a neposlouchá svého velitele. Zamáčkl jsem trochu slzu nostalgie. Kde je takovým filmům v áčkové produkci konec. Je to plné klišé, kdy přesně víte, co se stane. Mezitím střílíte, odpalujete a demolujete. Celou dobu na hranici života a smrti. Jako, že střílení je docela ucházející. K dispozici máte spoustu zbraní, přičemž na každý druh nepřítele se hodí trochu jiná. Nepřátel je hodně. Bohužel také mají tendence se respawnovat. Někdy přímo za zády.

Hra vám předhazuje spoustu vedleších úkolů, které se vyplatí plnit. Jako odměnu dostáváte všemožné náboje, permanentní zvýšení energie nebo brnění a někdy, z předstihem, rozdílovější zbraň. Technická stránka je nic moc. Už v menu mě trochu rozhodilo, že jsem si nemohl krčení přemapovat na ctrl. Krčení je tady stejně k ničemu. Žádné šachty nebo překážky, které by bylo potřeba podlézt, tu nejsou. To samé platí i o skákání. I samotné zpracování skákání nebo krčení je dost podivné. Štvaly mě výtahy, které vás nutí je hned opustit, jinak se hned zavřou a jedou dál. Zapomeňtě na taktické střílení z výtahu. Občas i nějaké to zaseknutí do zdi s nutností načíst hru.

Umělá inteligence je strašně pitomá. Vojáci kolikrát ani nereagují, když do nich střílíte. Zvlášť, když je to na delší vzdálenost. Za to mají nesmyslnou výdrž a je jich pořádné množství. Spolubojovníci jsou na tom ještě hůř. Engine sice dovolí udělat mapu, která působí jako realizace té strategické, včetně zábavných odboček na vedlejší úkoly, ale všechno ostatní je takové nemastné neslané.

Přes všechny negativa, která mě rozčilovala celou hru, musím uznat, že je to slušná řežba. Pomalu dobýváte území a za sebou necháváte zkázu. Docela mě to bavilo. Škoda, že se koncept moc nechytil. Lepším zpracováním by se z toho dalo vykřesat mnohem víc. Atmosféru opravdové války jsem v tom necítil.

Pro: jako ve strategiích, akorát v roli jednoho vojáčka, novátorský koncept, ničení budov a techniky, docela zábavná řežba,

Proti: respawn, umělá inteligence, technické zpracování je cělkově takové nemastné neslané a hře hodně škodí

+17
  • PC 75
Asi ne tak úplně geniální 3D akce jak se čekalo, ale minimálně dobře řemeslně odvedená práce. Hra dala fanouškům universa C&C možnost nahlédnou do jejich světa tak zblízka, jako nikdy předtím. Havok byl frajer a i když hra v některých pasážích nebyla zrovna dvakrát motivující, dohrál jsem jí, ať z důvodu, že se odehrávala v mém oblíbeném světě, nebo z toho, že ač hratelnost nebyla absolutně špičková, pořád byla zábavná.

Pro: Možnost využívat dopravní prostředky z C&C her, jiný pohled na svět který známe ze strategíí, některé akční pasáže.

Proti: Občas hra ztrácela tempo, engine hry nebyl úplně ideální.

+14 +15 −1
  • PC 65
Ve své době každý významnější přírůstek žánru FPS posunoval technologické možnosti kupředu a série C&C byla v návaznosti na úspěch Red Alertu 2 na svém vrcholu, tudíž střílečku ze světa C&C provázela velká očekávání, a to ať už díky vzrušující kombinaci žánrů, pohledu na svět C&C zblízka, nebo extrémně pozitivní recenzi v časopisu Score. K velkému překvapení pak bylo, že když jste tyto krásné kusy puzzle spojili za ostrého slunečního svitu dohromady, nebylo výsledným obrázkem nic jiného než jedno velké lejno. Alespoň takhle jsem se v prvních minutách hry cítil. Nevěřícně jsem si říkal, že to není možné, že se mi to snad jen zdá. Že tohle… tohle je sračka! Přibližně po půl roce, když jsem z nepochopitelných důvodů výjimečně netrávil večer masturbací, jsem dal hře druhou šanci. Však určitě taky znáte ten pocit, když už jste jednou nakousli hovno, uvědomíte si, že ten prvotní a hořký šok je za vámi, že zbytek už nemůže být horší, a tak si řeknete, proč nebýt v partě za frajera a nesežrat tu sračku celou?

Možnost sestoupit do světa C&C, projet se v Mammoth tanku, podívat se dovnitř budov, které jsme tolikrát viděli jen z ptačí perspektivy, to představovalo obrovské lákadlo. Nicméně hra byla nejspíš spíchnutá příliš narychlo, což je s podivem, neboť datum vydání bylo několikrát posunuto. Pochválit mohu ostrost textur a modely, jinak jsem měl ze hry technologický dojem spíše vylepšeného Unrealu, popř. Half-Life, přičemž tyto hry zestárly mnohem pomaleji. Designérsky Odpadlík série C&C citelně zaostával. Úrovně byly naplněny generickými skalami, prázdnými prostory, všechno bylo poměrně hranaté. Původně se snad počítalo s hraním ze třetí osoby, tudíž hra nejspíš nebyla uzpůsobena na pohled z velké blízky. Ve finální podobě hra umožňuje oba pohledy, ale pokud vím, v drtivé většině se preferoval ten z první osoby. Zblízka i části hry, které se měly odehrávat ve městech působily značně nepřirozeně, neboť celé komplexy budov vypadaly jako jedna plochá textura. Každá stavba evokovala spíše papírový slepenec z přílohy časopisu ABC.

Hratelnost však byla svižná, jednoduchá. Počty a vlastně i způsob likvidací nepřátel plně odpovídal strategiím ze světa C&C. Úkolem byly povětšinou přesuny na delší vzdálenosti a cesta byla posetá snadno zničitelnými terči. Propojenost s C&C se projevovala i v takových detailech, že kolem nepřátele, či stroje, do kterého jste stříleli, se udělal onen pověstný obdélník s ukazatelem zdraví jednotky. Pocit ze střelby však byl poněkud impotentní. Nebo chcete-li arkádový, tupý, triviální… Přesto musím říct, že více než jízda v tanku mě bavily vstupy do budov, nějaké základní pokusy o infiltraci a sabotáž – příběh vás k tomu decentně vedl. Úkoly zněly jasně, žádné velké sraní, tempo jen málokdy zpomalilo. Nelitoval jsem, že jsem se ke hře tehdy vrátil, ovšem když si představím, že bych ji měl hrát dnes znovu, tak možná raději spapat to hovínko. :)
+12 +13 −1
  • PC 55
Pozrieť sa na svet C&C iným pohľadom, než z vtáčej perspektívy znel ako lákava ponuka. Je smutné, že výsledkom je dosť primitívna, leveldizajnom i hernou náplňou neskutočne zastaralá a sterilná akcia. Vo veľmi stereotypnom prepletenci sivých chodieb s občas commanderovsky krikľavou miestnosťou či fasádou budovy, trávi hráč neskutočne veľa času úmorným zbieraním žltých prístupových kariet, aby otvoril dvere kdesi na druhej strane levelu a tam mohol zas brázdiť chodby na nájdenie červenej prístupovej karty atď...

Za čias Dooma sa to ešte dalo považovať za ok, ale v roku 2002 je to už tak trochu passé. Ani nepriatelia si priveľmi nepotykali s termínom A.I. a tak len v celkom hojnom počte nabiehajú na hráča kde sa dá. A to, čo sa tvári ako pravidelné striedaní lokalít, je v zásade takmer stále to isté, pretože prevažná väčšina hry sa odohráva v budovách, notoricky známych zo strategickej série. To bol možno na prvý pohľad ušľachtilý zámer, dovoliť hráčovi stať sa "mravcom" v tom istom prostredí, no v praxi to vedie len k neustálemu opakovaniu sa a nezábavnému gameplayu.

To čo bolo v mojich očiach na hre asi najlepšie, bol multiplayer ponúkajúci boj GDI vs NOD (ako inak, že?), v ktorom hráči si hráči za tibérium mohli kupovať a bojovať za pomoci rôznych vozidiel a iných jednotiek známych z C&C. Ani to však nepomohlo hre k tomu, aby sa o nej dalo hovoriť inak ako o chabom priemere.

Pro: multiplayer chvíľu zabaví, C&C reálie

Proti: príšerný leveldesign, stereotyp, zastaralý ťažkopádny gameplay

+10