Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Command & Conquer: Generals

79
200 hodnocení Platformy
Žánr:
strategie > real-time strategie *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ano
Datum vydání:
10.02.2003 PC
Vývojáři:
Generals je po tiberiových válkách a alternativní historii od doby před začátkem druhé světové války s bojem Východu proti Západu v pořadí třetím univerzem značky Command & Conquer. Zdroj zla v herním světě, těžícím z událostí 11. září 2001, představuje teroristická organizace Global Liberation Army (GLA); zastavit se ji snaží mocnosti USA a Čína. Hra za každou ze tří stran obsahuje kampaň o délce sedmi misí, jejichž náplň zahrnuje likvidaci vojenských zařízení, obsazování budov a bránění strategicky významných objektů a osob. Vlastní hra v misích je proložena in-game animacemi.

Herní koncepce C&C: Generals má oproti všem dříve vydaným real-timeovým strategiím Command & Conquer mnoho odlišností. Na první pohled je zřejmá změna způsobu stavění budov a produkce jednotek: zatímco v předchozích C&C strategiích se budovy a jednotky objednávaly v pravém postranním panelu, přičemž vždy bylo možné budovat současně jen jednu budovu a jen jednu jednotku daného typu, v případě C&C: Generals k výstavbě základny slouží v závislosti na frakci bagry, buldozery nebo dělníci, trénink jednotek se zadává v kontextu produkčních budov a veškeré budování probíhá nezávisle. Jiným stereotypem, který byl opuštěn, je schéma zabírání budov, jež v rozporu s minulými tituly není realizováno strojníky (angl. engineers), nýbrž základní pěchotou, přičemž novinkou je, že samotné zajmutí nějaký čas trvá, jednotka se při něm „nespotřebuje“ a jakožto schopnost musí být vyzkoumáno; upgrady jsou přitom další inovací – ve světě Command & Conquer nemají předobraz. Nově hra také hráče zavazuje držet se zvolené strategie – generálské hvězdičky, získávané zkušenostmi z bojů, hráč může utržit za přístup ke speciálním jednotkám, cvičení určitých typů jednotek jako veteránů či periodicky nabízené bonusy v podobě výsadků, bombardování, nouzových oprav, špionážních dronů, krádeží kreditů a další. Nikoli ze starších herních sourozenců převzatý je též systém ekonomiky, kde jedinou surovinu – peníze – lze získávat i druhotným způsobem, který nezávisí na zásobách na mapě.

Arzenál každé ze stran konfliktu nabádá k jinému způsobu boje. Teroristé, znalí maskování a práce s toxiny, jsou nezávislí na elektrické energii, dokáží přesouvat pěchotu podzemními tunely a mezi jejich dovednosti patří bezplatné znovupostavení zničené budovy; Američané těží z nejnověji osvojených technologií, upřednostňují minimalizaci ztrát, mají jasně navrch ve vzdušném prostoru a kladou důraz na organizaci boje; Číňané disponují nukleárními zbraněmi, oslňují svým nasazením, nahánějí hrůzu svými těžkými tanky, dělostřelectvem a počtem svých pěchotních oddílů a ve svém středu mají schopné hackery. Každá frakce má k dispozici zbraň hromadného ničení, již lze budovat v neomezeném počtu: Američané do této role postavili částicový kanón, který lze ovládat ještě i v době jeho působení, teroristům na tomto postu slouží skupina Scud raket a u Číňanů má své nezastupitelné místo ortodoxní atomová hlavice. Vysoké rozlišení stran podtrhává skutečnost, že částicový kanón se nabíjí čtyři minuty, Scud se připravuje o minutu déle a jaderná raketa se vychystává dokonce minut šest.

Hra je vytvořena v enginu SAGE, jenž v době vydání hry nabídl grafickou podívanou s množstvím destrukcí a možností stavět budovy v kterémkoli směru. Ovládací panel s minimapou se na dosavadní hry Command & Conquer nachází nezvykle v dolní části obrazovky. Z hudebního doprovodu je cítit charakter frakce. V multiplayeru, možném po lokální síti nebo Internetu, může na mnoha mapách změřit síly až osm hráčů, každý sám za sebe nebo v týmech. Konfigurační rozhraní hry více hráčů účastníkům umožňuje zvolit si na mapě startovní pozici.


Poslední diskuzní příspěvek

Hydr0gen: Ale máš pravdu, tej dvojky je škoda. Vlastne škoda, že zarezali celú C&C sériu. Nebyť Westwoodu, nikdy by ma RTSky nechytili. Act…

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Tenhle díl C&C ze série dost vybočuje. Dost se na něm podepsal vliv 11. září a "Války proti terorismu". I přesto se jedná o docela slušnou hru.
Na rozdíl od všech ostatních dílů C&C je stavění budov a výroba jednotek řešena tradičněji pomocí stavěcí jednotky a označování výrobních budov, místo obvyklého sidebaru. Mnoho fanoušků série to Generalům vyčítá, mně to však nevadilo. Generals také přišli s několika zajímavými nápady, jako jsou generálské schopnosti, kupované za vojenské úspěchy a jednoduše ovladatelné na straně obrazovky, nebo možnost obsazovat civilní budovy pěchotou. Jednotlivé strany jsou taky zajímavé a hlavně dobře odlišené, rozdílné a řekla bych i docela vyvážené (i když v multiplayeru jsem to moc nehrála).
Co však jako převážně singleplayerová hráčka musím vyčíst, je velmi krátká kampaň. Za každou stranu vám nezabere víc jak tři nebo čtyři hoďky, takže celá hra se dá dohrát i za jedinný den. Příběh kampaně nijak zvlášť zajímavý není, mise samotné však ano - rozmanitost jim nechybí. Ale ono není tak těžké udělat rozmanité mise, když jich je tak málo...

Pro: Tři zajímavé strany, generálské schopnosti, hudba, grafika

Proti: Krátká kampaň, premisa

+22+21 / 0
  • PC 80
Nelpět za každou cenu na zaběhnutých standardech je určitě vlastností především těch, kteří směřují vývoj kupředu. Vztáhnout tento poznatek lze na každý aspekt tvůrčí sféry, videoherní průmysl nevyjímaje. Vývojáře z Westwood Studios musíme v tomto smyslu brát v dostatečný potaz, protože snahou o pestrost svého základního titulu, tedy značky Command & Conquer, popohání žánrové soukolí neustále vstříc novým výzvám.

Takovým prvním prvkem obměny úspěšné série je už samotný Red Alert, který se postupně stal regulérním (a kolaterálním) pramenem o své specifické chuti a složení, nejvýraznějším pokusem o schématickou změnu stal se ale až titul s dovětkem Renegade – změnu kategorie z RTS na FPS jen stěží něco trumfne.

Rok po Renegade přišli WS s v podstatě one shot titulem Generals, který ignoroval ´Tiberium Univers´ i studenou válku, a reflektoval pokračující (skutečnou) válku s terorismem. Chybí zde sice obligátní hrané sekvence (oproti předchozím RTS titulům WS velká změna) a celkové pozadí má jen stručné parametry, hráč se ale nemusí obávat žádných nepříjemných překvapení.

Generals jsou klasickou RTSkou, mají 3 hratelné strany a jeden těžební systém (za Čínu vozí zásoby truck, za USA helikoptéra se závěsnou sítí a za teroristy z GLA rachitičtí nevolníci s odevzdaně znějícími hláškami).

Jak je u produktů WS zvykem, i tady jsou jednotlivé strany dostatečně typově odlišené. Mají mezi sebou obstojně vybalancovaný poměr, takže zahrát si postupně za všechny strany Vám nebude připadat zbytečné. Mimo povedeným způsobem navržené jednotky jsou tu potom ještě generálské body, kterými si podle vlastních preferencí vylepšujete svou situaci (v ´normal´ obtížnosti se bojem doplňují, za ´hard´ si musíte vystačit s počátečním stavem – obtížnost ´brutal´ jsem nezkoušel).

Grafika hry je na svou dobu obstojná (lidské jednotky mají hodně hranaté kontury), tempo hry je solidní a ozvučení líbivé (dobře provedené hlášky jednotek). Co by mohlo být na lepší úrovni je určitě chování vlastních jednotek “ve stádu“ a jejich reakce na přítomnost nepřítele (klasický nešvar, kdy se nechá tank ostřelovat vojclem tak dlouho, až zhebne). S inteligencí AI jsem byl oproti tomu celkem spokojen, zbraně hromadného ničení dokáže zacílit účinně a útoky nepostrádají známku zlomyslnosti (letka nepřátelských stíhaček třeba pečlivě opracovává Vaše obranné struktury a když pak povolí, vrhá se prioritně na protiletecké jednotky).

Herní čas ´Generálů´ není moc dlouhý, hra nabízí 7 levelů za každou stranu, přičemž pod názor, že jednu stranu dohrajete během 1 dne (a celou hru za pouhé 3 i dřív) se mohu bez uzardění podepsat.

V návaznosti na začátek tohoto komentáře už jen dodám, že dalším výrazným pokusem WS o změnu zavedených postupů byla až C&C 4: Tiberian Twilight, to už je ale jiná pohádka :-)

Pro: zase trochu jiný C&C, dynamika, hlášky jednotek

Proti: krátká herní doba, chování vlastních jednotek ve skupině

+17+16 / 0
  • PC 80
Tuhle hru jsem viděl před několika lety u kamaráda. Strašně se mi líbila a já jí moc chtěl. Jenže můj počítač jí nerozjel, tak jsem si jí zahrál nedávno. A dobře jsem udělal.

Velmi nápaditá hra, kde se bojuje proti teroristům. Zlikvidovat ty svině, kteří rádi dělají atentáty na různé lidi a budovy. I ve hře. A to se mi libí, že se tvůrci nestyděli ty teroristy tak zpracovat. Teroristé mají biologické zbraně, smrtonosné toxické traktory a pazgřivce s bombou na břichu, kteří neváhájí proniknout do vaší základny se zabít. Občas ti s bombou ukradnou i civilní auto, kterým se vás snaží přejet nebo dokonce vyhodit do vzduchu.

Vedle Číny a USA právě můžete hrát za ty gizdy zelené. A útočit na nejlépe civilisty, ale hlavně odrážez útoky protiteroristických skupin.

Zvuky, exploze, efekty i hudba. Všechno vypadá a hraje dobře. Grafika byla ve své době skvělá. Jen ti panáci vojáci vypadají divně. Ale zbytek je fakt krása.

Pro: Skvělá hra, kde likvidujete teroristy, krásná grafika i dnes. Zvuky i efekty.

Proti: Krátké, zpracování osob

+15+15 / 0
  • PC 95
Velmi povedená strategie série Command & Conquer. Velmi pěkně utvořená technika jako napriklad F-22 Raptor. Tři hratelné strany jsou také drobným přínosem... u Command & Conquer jsme meli skoro vždy jen dvě... (změnil to TW 3 a RA3) obvzláště povedená mi připadá U.S.A – hraji jen za ně. Možná si vývojáři mohli trochu vic pohrat s vzhledem pěchoty... ta není moc zářná po přiblížení ale to je jen drobnost... dále musím pochválit nápad Generals Ability... je to opravdu obrý nápad který mi parkrát pomohl zvrátit průběh bitvy. Soundtrack je opravdu (co se týče U.S.A) povedený i když se myslím pořad dokola u každé strany opakují dvě písničky... občas sem se prostě neudržel a když se soundtrack pořádně rozjel vypadal sem jako při hře na rockovou kytaru... :) co se týče MP ten je celkem povedený a fan základna neustále vytváří nové mapy... na AOD sem se vyblbnul hodně.
Jen mě občas mrzelo že nejdou vypnout super zbraně (pokud jdou nekamenujte mě). Je škoda že nejde bojovat na vodě ale to oželím. A pak AI... u easy je celkem dost jednoduché ale u přílezitostního hráče který přepne na normal je vidět rozdíl ale tohle jsou jen takové blbosti...
Abych to schrnul: Command & Conquer: Generals doporučuji každému hráči co u her aspoň trochu rád přemýšlí.

Pro: Design Vozidel, 3 strany, U.S.A, Generals Ability, Soundtrack

Proti: AI, někdy sper zbraně, mohlo se trochu válčit na vodě

+12+12 / -1
  • PC 95
Tak a mám za sebou ďalšiu kapitolu C&C ságy. Nutné podotknúť, že „Generáli“ ma dlho obchádzali. Predsa len, Tibériovú aj Red Alerťácku sériu som si dosť obľúbil, takže diel zo šedivej a nudnej súčasnosti, resp. bližšie nešpecifikovanej blízkej budúcnosti ma vôbec nelákal. Žiadny Kane alebo Sovieti? A dokonca ani (niekedy priam až úchylné) FMV sekvencie? To predsa nemôže fungovať. Jedine, že by som sa mýlil...

Začnime pekne poporiadku. Prvé, čo mi udrelo do očí bola grafika. Na prvý pohľad na mňa síce pôsobila dosť zastaralo a roztrasene, no na prvý dojem sa tu našťastie nehrá. Akonáhle som sa do hry trochu dostal, začal som si všímať, že všetky tie efekty explózií a pohybujúcich sa vozidiel vyzerajú stále dobre. Hlavne pohľad na vybuchujúce bojisko sa nezunuje nikdy. A že tých explózií bolo požehnane.

Na rozdiel od predchádzajúcich C&C hier (ktoré som hral), tentokrát som dostal pod ruku až tri hrateľné strany. Len pre úplnosť, sú to Čína, teroristi z GLA a USA.
Prvá kampaň bola za Čínu a musím povedať, že zo všetkých troch bola pre mňa suverénne najťažšia. Neviem či to bol zámer autorov vytrénovať hráča na začiatku, aby sa zvyšok hry cítil ako ozajstný „generál“, ktorého nič a nikto nezastaví, alebo to bolo spôsobené tým, že som ešte nebol správne „rozohratý“, ale práve táto kampaň mi ku koncu robila najväčšie problémy.
Zo začiatku išlo všetko ako po masle, koniec koncov, začiatky sú už raz také. Zoznamoval som sa s technikou a jednotlivými budovami, skúšal rôzne stratégie a kombinácie jednotiek a postupne sa prebojovával jednotlivými misiami.
Potom však prišla neslávna misia číslo 6 (Dead in Their Tracks), ktorá otriasla mojou sebadôverou v základoch. Cieľom misie bolo zničiť most, cez ktorý dováža vlak GLA jednotky do oblasti. Zadanie síce jednoduché, ale pri jeho plnení som sa spálil viackrát, než je zdravé. Nakoniec sa mi to našťastie podarilo, ale išlo o Pyrrhovo vížazstvo, pretože väčšina slávnej ľudovej armády bola rozprášená (a len tak medzi nami, pár ich prešiel aj ten neslávny vlak, ale o tom už ľudová tlač radšej nepíše).
No a druhým zastavením mojej čínskej krasojazdy bola posledná misia, v ktorej akoby nestačilo, že na mňa tá teroristická háveď v jednom kuse posielala jeden útok za druhým, ešte ma aj bombardovali Scud raketami. Takže vždy keď sa mi už podarilo vybudovať akú takú pevnú obranu, AI mi ju rozflákala na malé kúsky. Nakoniec mi podarilo zvíťaziť pomocou starých dobrých Overlord tankov, z ktorými som doslova prerazil nepriateľskú obranu a vydláždil si cestu k úspechu. Nebiť hrdinstva týchto obyčajných tankistov z ľudu, ktorí síce vedeli, že sa všetci nevrátia (naozaj sa nevrátili), no napriek tomu neváhali a v mene republiky sa vydali na svoju poslednú jazdu. Česť ich pamiatke...
Ako ste už určite vytušili z mojich vojnových zápisov, mojou čínskou jednotkou číslo jedna sa stal Overlord. Síce trochu pomalý, ale za to s poriadnou výdržou a hlavne ohromnou palebnou silou. Vpredu 2 delá na pozemné ciele, po bokoch ešte raketomety na ciele vzdušné a ešte možnosť pridania Gatlingu proti pechote, prípadne Propaganda Tower pre „liečenie“ ostatných a razom tu máme takmer dokonalý stroj. Darmo, kto raz vyskúša Overlord, iný tank už nechce.

V druhej kampani som sa vcítil do úlohy teroristov z Global Liberation Army. Tam kde som s ľudovou armádou oslobodzoval nebohý čínsky ľud, tu som mohol byť robiť pravý opak. A narobiť pri tom poriadny bordel. Ničenie civilných budov? Žiadny problém, ba dokonca vás za to ešte aj odmenia. Alebo kradnutie zásob OSN určených pre dedinčanov. Teroristi sa nezastavia pred ničím a hranie za nich bolo až desivo uspokojivé. Ich jednotky a budovy síce nepôsobia na prvý pohľad tak nablýskane, no účel splnia. Viac než dobre. Hlavne sa mi osvedčila kombinácia Quad Cannons (guľometné nákladiaky) a Marrauder Tankov. S ich pomocou som prešiel celou kampaňou ako nôž maslom.

A posledná kampaň, ktorú hra ponúka je za USA. Síce ma bavili všetky tri, ale túto som si užil zďaleka najviac, pretože Američania majú k dispozícii najlepšie letectvo, z ktorého mi k srdcu prirástli vrtuľníky Comanche, ktoré boli rýchle a smrtiace, akurát takmer bezbranné a voči protivzdušnej obrane takmer bezbranné, takže vždy potrebovali aj nejakú tú pomoc zdola. Napriek tomu som si nimi lietal všade kde sa dalo, alebo skôr všade kde už to bolo vyčistené od AA jednotiek.
Z amerických misií mi v pamäti utkvela najmä misia Guradian Angel, v ktorej bolo mojou úlohou kryť jednotky ustupujúce kaňonom. Veľmi pôsobivé. Tiež je to misia, v ktorej som prvýkrát objavil čaro Comanchov.
A následná misia Stormbringer, ktorá začína vylodením na pláži. Pri tejto si každý musí zákonite spomenúť na slávne vylodenie v Normandii, pretože išlo o masaker podobných rozmerov, aspoň keď som tomu velil ja.

Jedna z mála vecí, ktorá mi na hre vadili, bola absencia príbehu. Ako Tibériová séria, tak aj Red Alert vždy disponovali, síce béčkovým, jednoduchým, do istej miery predvídateľným príbehom, ale mal som to tak rád, pretože celej tej vojnovej mašinérii to dávalo zmysel (a v prípade Red Alert som sa aj schuti zasmial). V Generals sa všetko odbije pri briefingu a zvyšok je už len o boji. Síce je hra svižnejšia, pretože človeka od hrania nič nezdržuje, ale nejakú jednoduchú „story“ sem zakomponovať mohli.
Tiež ma zamrzela absencia pre sériu typických FMV sekvencií, ktoré síce boli mizernej kvality a väčšina ľudí na ne aj tak len nadáva, ale k sérii patria odjakživa a je škoda, že v tomto diele sa vám žiadny druhotriedny herec/herečka nesnaží vysvetliť naliehavosť situácie (James Earl Jones, Michael Biehn aj Kari Wuhrer určite odpustia).

Sčítané a podčiarknuté, generálsky spin-off sa mi páčil viac než dosť a napriek počiatočným obavám ho pokojne môžem zaradiť po bok mojich obľúbených Red Alert 2 a Tiberian Sun. Škoda len, že pripravovanej dvojky sa už nedočkáme.

Pro: dĺžka kampane, tempo, originálne jednotky

Proti: príbeh, absencia FMV sekvencií, koniec prvej kampane

+12+12 / 0