Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 60
Dle recenzí a hodnocení vypadalo Bad Mojo jako celkem slušná adventura, ale bohužel s tím nemohu souhlasit. Nápad hrát za švába je celkem dobrý a ač nejsem příznivec hmyzu, zní to alespoň zajímavě. Slušné je i zpracování. Hrál jsem Redux verzi z GOGu, takže časté filmové sekvence vypadají celkem k světu. I grafika samotné hry je dobře pojatá, vyloženě fotorealistická. Autoři se snaží představit nechutnější část běžného světa, což se daří, ale mám pocit že to je jediné co na hře zůstalo. Samotná hratelnost je v podstatě pobíhání po obrazovkách, které díky nepřekonatelným překážkám tvoří labyrint a vyhledávání několika málo aktivních částí. Občas je problém poznat co bude reagovat a co ne, ale naštěstí není rozsah moc velký a postupně začne být jasnější jak pokračovat.

Hra není složitá, neobsahuje ani žádné hádanky v obvyklém adventurním smyslu. Šváb logicky nemá ani žádný inventář. Vždy stačí někam dojít, přes něco přeběhnout, maximálně něco mírně posunout. Ovládání pomocí klávesnice ve stylu tank není zrovna nejpohodlnější, ale hra má pomalé tempo a nevyžaduje žádné složité pohyby, takže v pohodě. Co dostatečně motivuje k dohrání je příběh. Ten se během hry z jednoduchého útěku pěkně rozvijí spolu s odhalováním minulosti hlavních protagonistů. Potěší také různé konce, které navíc opravdu dávají smysl. Herně nejvíce potěšila část s mícháním koktejlu Bad Mojo, ale i zde je cítit nevyužitý potenciál. Když to tak čtu, zajímavý příběh který motivuje k hraní a průzkumu, dobře zpracované prostření, ale nezajímavá hratelnost a prostě mě to moc nebavilo - není to až tak špatné, navíc nápad se cení. Za zahrání to stojí, ale nečekejte zázraky.

V Redux verzi jsou přítomné také skvělé bonusové materiály od konceptů a soundtracku po výživná videa s vývojáři. Rozhodně doporučuji si alespoň část prohlédnout. Pokud si při hraní chcete zlepšit zážitek doporučuji čtení Kafkovy Proměny.
+24
  • PC 80
Chtěli jste se stát někdy otravným hmyzem a cupitat po rozkládajích se vnitřnostech ryby připravované v kuchyni? Či jen přelézat mrtvolky kamárádu, kteří skočily na lep, a to doslovně?

V Bad Mojo ani nedostatnete na výběr. Jednou už je z vás malý a mrštný šváb, snažící se vyhýbat překážkám lidským, prostorovým i těm, od biologicky vyspělejších živočichů.

Autoři museli mít jistě cit pro detail, jinak si nelze vysvětlit pestrost umně nafoceného, a poté poupraveného prostředí, kdy se během hraní opravdu cítíte jako několika centimetrový hmyz. Ostatně, nejeden hráč si při hraní druhého titulu Pulse Entertainment začne blíže všímat skulin a méně přístupných a viditelných míst svého pokoje, zda tam náhodou nekypí nežádoucí život neoblíbených členovců. Stvořená pozadí jsou navíc vyvedeny velice naturalisticky, neušetří vás pohledu na zahnívající zbytky jídla, žiletky vysypané na kryse nebo jen na další, již vyschlé torza příslušníků hmyzí říše. Navíc je vše prolnuté detaily jiného druhu, od pohybujících se fotografií v novinách až po podivně zajímavé animace.

Netradiční nápad vyčnívá nad vším ostatním, samotném hraní ale nijak nezaostává, naopak díky své intuitivnosti si hráč vystačí pouze s šipkami pro orientaci směru pohybu švába a s logickým uvažováním. Naopak se příliš nepovedl casting hlavního hrdiny, představitele toho, z kterého se stane šváb (nicméně to platí jen pro intro a závěr).

Originální adventura s nápaditou premisou, která by neměla chybět v portfoliu dohraných titulů žádnému hráči-labužníkovi. Na závěr ještě velice zajímavý rozhovor s tvůrci, po kterém si u mě získali další body.

Pro: hratelnost, vizuální stránka, detaily

Proti: nevyšlo pokračování

+23
  • PC 90
Nebyť Herní výzvy 2016. Tak by som sa pravdepodobne k Bad Mojo už nikdy po rokoch nevrátil. Po dohraní som z hry nadšený. Je to temná, naturalistická, bizarná a nápaditá adventúra, ktorej originalita zaujme ešte aj dnes, 20 rokov od vydania. Cesta švába vedie cez množstvo obrazoviek, ktoré obsahujú stále niečo nové. Svet je detailne spracovaný a je plný nástrah. Spomeniem smrteľný útok pavúka, ktorému sa dá zabrániť správnym natočením cigarety v správny moment, prekonávanie vyliatych lepidiel alebo zlikvidovanie veľkej hladnej krysy. Na obrazovkách to riadne žije a pobehujúci hmyz je takmer na každej druhej obrazovke.

Riešenie hádaniek je logické, ovládanie je jednoduché a používajú sa len šípky. Vadila mi však citlivosť ovládania, šváb je dosť rýchly a správne sa natočiť na nejaký objekt či cestu bol niekedy veľký problém. Každopádne ale potešilo, že sa náš hlavný hrdina nemotkal pomaly ako slimák (čo je v dnešných pomalých adventúrach moja nočná mora). Páčilo sa mi, že hra nebola vyrábaná pre deti a tak sa hra nebojí ukázať trošku krvi, hnijúce jedlo, rozkladajúci sa hmyz alebo vnútornosti. Je to celkovo dosť temné, humor je tam tiež zákerný (animácia s dobodaním matky jej práve narodeným synom) a celkovo je ten šváb vlastne taký malý zmrd :)

Jedna z najlepších adventúr aké som kedy hral.

Pro: Originalita, neskutočné množstvo nápadov, svet hmyzu, nezabudnuteľné situácie a nástrahy, detaily, vizuálna stránka ktorá vypadá aj po 20 rokoch stále dobre

Proti: Ovládanie je dosť citlivé

+22
  • PC 75
Tohle je jedna z nejpodivnějších věcí, co jsem kdy hrál. Kafku moc nemusím a Proměnu si pamatuji jen z hodin literatury na základce. Kdyby však tato povídka měla herní podobu, vypadala by nejspíše nějak takhle a i hudební doprovod by zněl asi podobně.

Mrtvé krysy, lezoucí červi a všudypřítomná špína, to vše krásně ukazuje, jak je Eddieho bar, ústřední prostředí celé hry, zašlý a zanedbaný. A to je asi největší lákadlo, které hra nabízí. Pomocí různých škvír, ventilačních šachet a rezavých potrubí jsem prošel celou budovu, ubránil se při tom několika útokům pavouka, krysy nebo kočky a pomocí dalších živočichů postupně skládal střípky příběhu.

Když jsem zabloudil, některý ze švábů mi ukázal cestu dál a ani jsem se nenadál a byl konec. Podařilo se mi dosáhnout toho nejlepšího, tedy že jsem přežil já, jako Roger, i můj nově objevený otec. Podíval jsem se i na další tři závěry a každý z nich má něco do sebe. Do dalšího průchodu se ale pouštět nebudu, to spíš zkusím konečně dohrát arkádovou strategii The Horde, kterou mi Bad Mojo svými videi připomnělo.

Pro: hudba, ponuré prostředí Eddieho baru, postupné odkrývání příběhu

Proti: krátké, zasekávání švába o různé překážky

+13
  • PC 60
Když jsem si dohrál Neverhood, tak jsem si vzpomněl na Bad Mojo, další kdysi dohranou "adventuru" ze stejného roku, ke které jsem se nikdy nevrátil.

Bad Mojo se vezlo na vlně FMV úchylností typu Hell, Harvester či obě Phantasmagorie a snažilo je překonat mírou hnusu a nechutností. Zaplivaná barabizna plná odpadků, bordelu, špíny, smradu, nedojedeného jídla a hlavně havěti. Leklý ryby, krysy prošpikované žiletkami či pastičkami na myši a armáda brouků na každém kroku. K tomu dvě opravdu "pomilováníhodné" postavy - nájemník ujetě působící zlodějíček a pan domácí - starý, olysalý, humusácký hovado, které má na svědomí drtivou většinou výše zmíněné špíny.

Všechno tohle vypadá (aspoň v Redux verzi z GOG) opravdu hnusně, ve fotorealistické grafice plné nechutných FMV scén (různé detaily na brouky) a kdo tuhle havěť moc nemusí, určitě se při nějaké scéně otřese odporem.

Příběh je v podstatě fajn. Hrdina se díky medailonu od matky promění ve švába a zatímco se snaží přežít v domě, ve spoustě scén vidíme jeho minulosti i minulost pana domácího, přičemž zejména to druhé je celkem slušně napsané drama jak se z milujícího manžela stala totální troska. Klacky tomu pod nohy hází příšerní "herci", absence jakéhokoliv vysvětlení oné magie a scénáristické berličky otec a syn se náhodou střetnou v jednom domě. Také titulky by bodly, ale celkově vzato je to fajn, dokonce jsou tu čtyři různé konce.

Adventura je to ale opravdu jen v uvozovkách. Šváb logicky moc nezmůže, nemá inventář a tak ho ovládáte pomocí WASD z pohledu shora, bloudíte a občas něco malého posunete, otočíte či aktivujete. Autoři se chlubí 800 obrazovkami, což znamená většinou probíhání nekonečně prázdnými místy, občas kličkování mezi různými "invisible walls" v podobě různých rozlitých sajrajtů a většinou marné přemýšlení co se po mě vlastně chce.

A popravdě mě to moc nebavilo. Ani dnes, ani kdysi. Ve většině případů jsem netušil kam můžu a nemůžu vylézt (většinou kolmé stěny, různé přechody), nápovědy při komunikaci s brouky jsou mysticko-kryptické, místa jsou obrovská a nepamatoval jsem si kudy a kam jít. Čas od času mě něco zabilo/sežralo a já neměl uloženo. Posunování/otáčení věcí je občas za trest, na konci se objeví i trigger z jiné místnosti a časový limit.

Navíc i GOG verze má bugy (aspoň pod Win 7) - loader se nechtěl spustit, odmítá se to ukládat (musíte smazat předpřipravenou příponu), po nahrání se šváb objeví jinde, občas i za "invisible wall", v jednom případě mě hra po uložení odjela s loďkou a já nemohl zpět, před finále se po nahrání nespustila příběhová animace.

Od půlky jsem hrál s návodem, jinak bych se v tom plácal ještě teď. Dobré spíše jako vzpomínka co všechno mohlo v devadesátkách vzniknout, než jako hra, ke které jsem se musel vracet.
+11