Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 60
Mám rád oddychové FPS akce, takže jakmile jsem na Steamu zahlédl Alpha Prime v akci za pár eur, neváhal jsem si ji pořídit. Už dávno předtím mě zaujal obal hry – mám rád sci-fi a představa prostředí opuštěné planety kdesi v daleké galaxii mě nesmírně lákala a láká dodnes.

Trochu mě tedy zklamalo, že hra neodpovídá obrázkům, které jsem tehdy někde zahlédl a do exteriérů planety se dostaneme jenom výjimečně (vlastně pořádně jen jednou). Celá hra se odehrává v komplexu základny na Alpha Prime, kde se děje něco, co by snad ani nemělo zůstat objeveno. Na první pohled vypadá příběh velmi přitažlivě, ale ve výsledku je tu tradičně jen proto, aby mělo vaše krvelačné řádění nějaký smysl.

Prostředím se hra hodně podobá Doom 3 jen s tím rozdílem, že na mutanty zde nenarazíte. Za to dávám velké plus, protože sci-fi her bez všemožných potvor je hrozně málo. Graficky to vypadá moc pěkně – zejména všemožné odlesky a oslňování světly vypadá parádně a umocňuje to atmosféru. Co ale atmosféru kazí, je dost trapný hudební doprovod. Ke hře se vůbec nehodí (elektrické kytary atp) a rozhodně ho doporučuji pro lepší požitek úplně vypnout. Ona zvuková stránka celkově je dost rozporuplná. Je vidět, že na hře dělalo malé (české) studio – voiceacting je mizerný (rádoby cool dialogy až trapné), zvuk je po stránce hlasitosti poměrně nevyvážený a prostorový zvuk (5.1) nefunguje tak, jak by měl.

Ale abych Alpha Prime jen nekritizoval, rozhodně se nejedná o špatnou hru, spíše naopak. I přestože je místy až nehezky tuhý (i na easy) a level designeři se nijak zvlášť nevytáhli, prostředí je rozhodně vtahující. Hra je mixem oldschool a moderně laděné akce. Chvilku jsem měl pocit, že hraju hru z devadesátých let (myšleno veskrze v dobrém slova smyslu) a chvíli, že hraju nějakou novinku. Nemusí to sednout každému, ale já si těch 5 hodin, které přibližně zabere celá kampaň, poměrně užil. Mnohými zmiňované bugy mě naštěstí vůbec nepotkaly.

Pro: atmosféra opuštěné planety, námět, prostředí a pěkné světelné efekty umocňující atmosféru, hra rozhodně netáhne za ručičku a postup dále je potřeba si vybojovat, fyzika, absence monster

Proti: drobné technické nedostatky - nevyváženost zvuků, špatný voiceacting a nic moc cutscény, hudba, trapné dialogy a nepovedené vyprávění příběhu, délka

+26
  • PC 70
Není divu, že po slovenském Chaserovi, který se mi nesmazatelně vryl do paměti a dodnes jej považuji za jednu z nejlepších FPS, jsem českou Alpha Prime velmi pečlivě sledoval a netrpělivě očekával její vydání. Tehdy to byla snad první česká akční sci-fi z pohledu vlastních očí. A nutno podotknout, že ze screenshotů a videí hra vypadala postupem času líp a líp. Snad i proto jsem neváhal a krátce po jejím vydání si ji koupil v naději, že mě čeká minimálně stejně vydařený zážitek, jako v Chaserovi. Psal se rok 2006 a já se opravdu velmi těšil na další řádnou porci akce, tentokrát původem z České republiky.

Příběh téhle hry se točí kolem důlního zařízení kdesi na odlehlém asteroidu uprostřed hlubokého vesmíru. Zde se těží hubbardium, vzácná látka, která se používá k výrobě pozitronových mozků. Co by to ovšem bylo za sci-fi, kdyby se něco nepokazilo. Hubbardium totiž taky negativně ovlivňuje lidskou mysl, a tak netrvá dlouho a celá důlní kolonie se odmlčí. Než se tak nadějete, ocitáte se na cestě s cílem najít bývalého přítele, který v kolonii zůstal uvězněn. Jenže ve skutečnosti není nic tak, jak by se na první pohled mohlo zdát, a vy tak postupně začnete odkrývat, co se na Alpha Prime skutečně děje. Je jasné, že příběh slibuje zajímavý a napínavý zážitek plný zvratů a nečekaných událostí, což byl mimo jiné také jeden z důvodů, proč jsem se tuhle hru rozhodl zahrát.

O to větší zklamání přišlo po pár prvních levelech, kdy se ukázalo, jak je hra neskutečně nevyvážená a obtížná. Každá střela nepřítele nemilosrdně drásala hlavního hrdinu na kusy a umírání se stalo pravidelnou součástí doslova všech přestřelek. Takže nějaké vžití do příběhu zůstalo zcela stranou. Navíc zvuková stránka hry z mně nepochopitelných důvodů trpěla podivným zkreslením, které znělo, jako kdybych si na uši nasadil prázdné kelímky od jogurtu. Přitom co hře nebylo možné upřít, a to i dnes, bylo krásné vizuální zpracování, které ve své době rozhodně patřilo na špici. Zkrátka zlaté české ručičky. Říkal jsem si, jak je možné, že zbytek hry je tak – nedoladěný…

Můj první pokus o dohrání Alpha Prime vzal za své asi tak v první čtvrtině hry, kdy mě už doslova naštvala neskutečná přesnost nepřátel a mé opakované umíraní v místě, přes které jsem se nemohl dostat. I když příběh hry sliboval zajímavý zážitek, tuhle frustraci jsem fakt neměl za potřebí. A tak se mi hra s prvními dojmy zapsala do paměti jako neskutečný a nehratelný paskvil s nevyužitým potenciálem. Bohužel se ukázalo, že střílečky zkrátka nejsou jen o grafice a příběhu, ale i o vyvážené hratelnosti. Bez dobré hratelnosti prostě hra nikdy fungovat nemůže, ať už má jakkoliv dobrý či špatný příběh. A mně bylo jen líto, že právě čeští vývojáři tohle nezvládli.

Přesto i tak časem následoval další pokus. Přece jen mě ta hra lákala. A pokaždé, když jsem otevřel šuplík u stolu, padla mi zaprášená krabička hned do oka. Asi po dvou letech jsem dal hře další šanci. Nainstaloval jsem ji do PC a znovu ji rozehrál. Tentokrát už jsem přetrvávající problémy se zvukem přehlížel a snažil se do hry vžít. To se částečně povedlo. Nicméně opět celý zážitek ubíjela zcela nezvládnutá hratelnost. A já si opět řekl, že tohle vážně zapotřebí nemám. Snad ještě u žádné hry jsem se tak nerozčiloval, jako právě u Alpha Prime. Netrvalo dlouho a hra opět skončila v šuplíku. To jen začalo potvrzovat fakt, že tahle hra se vážně moc nepovedla. Bohužel…

Dnes máme rok 2012 a po dlouhém rozmýšlení nad tím, co si zahrát, jsem znovu oprášil Alpha Prime. Fakt, že jsem si tuhle hru tehdy kupoval s takovým nadšením a hlavně očekáváním, a dosud jsem ji nebyl schopen dohrát, mě trochu štvala. A tak mi to nedalo a zkusil jsem to zase, tentokrát s vědomím, co mě čeká a na co se připravit. Přece nemůžu být taková lama, abych to nedal, no ne? A ejhle – ono to vážně zabralo!

V dnešní době, kdy vám každá střílečka říká, co máte udělat a jak to máte dělat, jsem musel obtížnost Alpha Prime naopak ocenit. Teď si teprve uvědomuji, co je to pojem oldschool. No, pořád to není přesně to, co bych od hry očekával. Ta obtížnost mi stále přijde extrémní. Na druhou stranu ale stačilo naučit se tu hru hrát a hned to šlo o poznání lépe. Klíčem k úspěchu bylo hlavně využívat vyklánění zpoza rohů, zpomalení času a prohledávání beden kvůli munici a lékárničkám. Lékárniček je naštěstí všude dost. Najednou mě tahle hra začala bavit mnohem víc, než kdysi. A to i včetně docela zajímavého příběhu, který sice ve hře tohoto žánru není až zas tak důležitý, ale přece jen hraje docela významnou roli.

Musím uznat, že grafické zpracování téhle české hry je i po těch šesti letech docela na úrovni a rozhodně nelze tvrdit, že by nějak razantně zestárlo. Má sice své chyby, technologie už taky dost pokročily. Ale pořád se na to dá dívat a s radostí objevovat kdejaká zákoutí. Musím také ocenit některé skvělé nápady, které se už snad nikdy potom ve hrách neobjevily. Například hackování kamer přes zeď a zjišťovaní s jejich pomocí, kde je jaký nepřítel. Případně kde je jaký ventil, který by se dal dalším hacknutím odpálit a nepřátele tak zlikvidovat ještě dříve, než vůbec do místnosti vkročím. I zmíněné zpomalení času se ukázalo jako užitečné a uvítal jsem, že k jeho obnovení bylo vždy potřeba nejprve nasbírat dostatek hubbardia. Stejně tak u zdraví, kdy musíte sbírat lékárničky či hledat terminály k jeho naplnění. Takže žádná postupná regenerace a podobné kávoviny, které se dnes považují za vrchol vývoje žánru FPS.

Pokud jde o zbraně, tam není moc co vytknout, ale ani chválit. Je to takový průměr. Najdete zde kladívko, které prakticky nikdy nevyužijete. Pistolka se hodí zejména ze začátku hry. Brokovnice se ukázala jako celkem účinná zbraň na blízko. Rotační kulomet v mých rukou našel asi největší využití pro svou všestrannost. Jakási futuristická sniperka se také občas hodila. Celkem časté využití našly i granáty. Naopak příležitostí pro raketomet a plamenomet se moc nenašlo. Každopádně je ale dobře, že je tu od každého kalibru zastoupen alespoň jeden kousek, takže by si každý měl vybrat dle svých chutí.

Co mě ovšem značně zklamalo, tak to byla herní doba. Na krabičce hry se doslova píše, cituji: "15 až 20 hodin hraní". Já jsem celou hru dohrál za nějakých 5 a půl hodiny. A to včetně průzkumu okolí a občasného opakování některých částí, kdy jsem zapomněl ukládat hru. Jako tohle má být co? Říkal jsem si, že je trochu divné, aby hra měla delší hrací dobu než můj oblíbený Chaser, kde se to v průměru pohybuje kolem nějakých 16 hodin. Ale minimálně těch 10 hodin jsem od Alpha Prime očekával. Škoda… Jinak bych ve výsledném hodnocení dal hře o pár procent víc :-/

Nuže, abych to tedy nějak shrnul. Alpha Prime není zas tak špatná hra, jak by se na první pohled mohlo zdát. Má sice několik chyb a hlavně náročnou hratelnost. To ovšem jiní za chybu ani považovat nemusí – ba naopak. Grafické i zvukové zpracování je dnes také na docela dobré úrovni. U zvuků je to bohužel trochu nedoladěný, ale dá se to překousnout. I příběh, ať se zdá jakkoliv nepodstatný, není vůbec špatný a je na něm znát, že ho má na svědomí skutečný spisovatel současné české sci-fi. Hlavní vadou hry ale zůstává její zcela nevyužitý potenciál, zejména pak příliš krátká herní doba.

Pokud bych měl tuto hru někomu doporučit, tak pak jedině všem těm, co hledají v dnešní záplavě přihlouplých stříleček typu CoD klasickou oldschool adrenalinovou akci. Jestli chcete zažít pořádnou výzvu, mohla by právě Alpha Perime být pro vás tou pravou volbou. Navíc je to česká hra, a to už samo o sobě je velké plus, kvůli kterému by si tuto hru měl každý český fanoušek sci-fi her prostě zahrát. Já osobně jsem rád, že jsem hře tu šanci ještě dal a že jsem ji konečně dohrál až do konce ;-)

Pro: Pěkná grafika, zbraně, zpomalení času, oldschool hratelnost, dobré nápady, prostředí a příběh

Proti: Na mě až příliš nevyvážená hratelnost, nevyužitý potenciál, občas zásadní bugy a problémy se zvukem

+22 +23 −1
  • PC 65
Celkem obstojná sci-fi záležitost, o které jsem předtím nikdy v životě neslyšel. No a předpokládám, že už ani neuslyším, jedno dohrání Alpha Prime stačí a není třeba se sem dále vracet. Místní hodnocení a fakt, že se o vývoj postaralo nějaké české studio, které má za sebou jen jakž takž ucházející Shade: Hněv andělů, který se kdysi prodával snad jako příloha dětského časopisu (nechci kecat), dávalo tušit, že zde někde bude zakopaný pes. A byl!
Začátek mě upřímně nadchnul. Krásná grafika, náběh na zajímavý příběh, sympatický hlavní hrdina a opravdu celkem kvalitně namluvené postavy. Co se teda pokazilo?
Vše se změnilo ve chvíli, kdy se začalo střílet. Přísahám, že jsem ještě nikdy v žádné hře tolikrát nenahrával uloženou pozici. Nepřátelské jednotky mě nekompromisně drtily, ať jsem dělal co jsem dělal. Absolutní ostrostřelci, kteří mi byli schopni udělit headshot v běhu zpoza rohu a to jsem byl prosím ještě přikrčený. Mám rád určitou dávku realičnosti, ale tady to bylo prostě přetažené a místy až odrazující. Do toho různé otravné střílecí automaty, neustálý nedostatek munice a sem tam i nedostatek kyslíku. Celkem bída. Až někde daleko za polovinou příběhu jsem konečně přišel na to, jak s protivníky bojovat. Tedy schovávat se neustále za bedny a rohy a při střelbě jen na mikrosekundu vykouknout pomocí příslušné klávesy. Někdy ani to nepomohlo, ale jedině díky tomuto ''vykouknutí'' jsem Alphu dohrál.
Zpomalení času je zde asi jen proto, aby tady bylo. Pro mě naprosto zbytečné. Stejně tak i hackování, které je zde ze začátku představeno jako něco nezbytného a úžasného a pak si na něj do konce hry téměř nevzpomenete.
Mohla to být super sci-fi jednohubka. Bohužel není. Hlavně tedy díky přemrštěné obtížnosti, která jinak celkem krátkou hru uměle natahuje a také díky nevyužitému potenciálu některých dobrých nápadů. 65%.

Pro: příběh, grafika, postavy, lokalizace

Proti: defakto jeden dlouhý nepřetržitý quickload, konec

+19
  • PC 70
Po celonoční pařbě padla další 3D akce, kterou jsem nikdy nehrál a na kterou jsem dostal chuť. Alpha Prime vznikla v českých luzích a hájích, což jsem upřimně řečeno poznal až z titulků a na český výtvor nebyla špatná.

Někde v daleké budoucnosti těží všemocná Společnost hubbardium, radioaktivní a lidstvu škodlivou látku, která způsobuje zpomalení času a časem i šílenství. Někteří prospektoři věří, že hubbardium je krví tvora jménem Glomar, tvrďácký a cynicky hrdina Arnold Weiss to ale považuje za povídačky. Před časem ho kvůli kamarádovi Warrenovi opustila přítelkyně Livie a právě ta ho teď žádá, aby ho zachránil z těžební kolonie, která se odmlčela.

Příběh mě u hry táhl dopředu. Arnold je totiž na své misi v kontaktu se 4 lidmi. Je tu psychopatický plukovník Olivier, který velí mariňákům co mají zahladit stopy a který je jasný záporák. Kromě nich je tu ale i Warren, tajemný hacker Bruce a také Livie a je jasné, že jeden z nich je zrádce. Až do konce hry netušíte, kdo toho hraje na dvě strany. Není to úplně originální příběh, ale díky postavám, tvrďáckým dialogům a pochybnostem funguje skvěle.

Povedla se i grafika. Na rozdíl od Prey, který jsem dohrál před chvílí jsou tu světlé, nablýskané lokace, střídá se tu prostředí, dokonce se podíváte chvílemi i na povrch planety. Jediný problém jsem měl s občasným přesvětlením určitých objektů.

Hratelnost je bohužel trošku slabší. Alpha Prime je koridorová střílečka s dobře navrženými levely (je jich celkem 10). Je tu plno nábojů, lékárničky, doplňovače zdraví. Pomocí hubbardia můžete čas od času využít víceméně zbytečný bullet time. Venku nemáte kyslík a musíte si ho doplňovat. A hratelnost zpestřuje i občasný přesun předmětů a také jízda buginou (naprosto neovladatelnou).

Hlavní problém jsou bohužel samotné souboje. Nepřátelé tvoří pouze vojáci a zpočátku roboti. Vojáků je šílená přesila, skvěle spolupracují, kryjí se, přebíhají, umělá inteligence funguje skvěle. Bohužel až příliš skvěle. Hrál jsem na easy, s patchem vylaďujícím obtížnost a přesto průchod byl peklem. Vojáci vydrží naprosto neskutečné množství zásahů, pokud střílíte bez zaměření pravým tlačítkem, tak je pořádně netrefíte a mají naprosto smrtící mušku a šílené úběry. Ve výsledku loadujete, loadujete a loadujete. Vrcholem byla pasáž v pátém kole, kdy musíte ubránit kamaráda u počítače před četou obrněnců, tohle jsem si zopakoval asi 20*.

Proti vojákům máte řekněme tradiční arzenál. Zbytečné kladivo, zbytečnou pistolku. Plamenomet je k ničemu, stejně tak bohužel sniperka, která není smrtící ani při zásahu do hlavy. Granáty se hodí pouze k čištění pokud víte, že je někdo za rohem a trefíte se. Raketomet se také hodí, ale v úzkých koridorech ho nepoužijete. Zbývá tak tradiční kulomet a brokovnice. Jenže průměrný voják vydrží klidně většinu zásobníku, do toho utíká a trefuje. Po pěti kolech marných pokusů o taktické přestřelky, jsem přesedlal na brokovnice a suicide runy - naběhnout k nepřítel a zblízka to do něj našít, poté k dalšímu a dalšímu - a modlit se za lékárničku či doplňovač poblíž. S touhle taktikou, kombinovanou v případě potřeby s granáty/raketami a nebo i sniperkou jsem to nakonec se štěstím dohrál.

Takže co s Alpha Prime? Kromě té nesmyslné výdrže vojáků mě víceméně všechno ostatní (příběh, grafika, leveldesign, doplňky) bavilo, ale pokud se hra i na easy stává chvílemi peklem, více než 70% dát nemůžu.
+18
  • PC 90
Musel jsem si hru zopakovat, abych se dozvěděl, zdali jsem byl v době jejího vydání snad něčím zaslepenej nebo je zde na serveru tohle 3d tak hrozně podhodnocený. Na hru jsem aplikoval oficiální 1.3 patch.

Jako hráč sci-fi akcí jsem dostal vše, co jsem od béčka tohoto typu očekával ba mnohem víc:

Souboje jsou skvělý – žádný trapný strafy, ale poctivá vykláněčka, která je mi mnohem bližší (jak ji znám z reálnýho paintballu). Nepřátelé jsou příjemně inteligentní, nejsou přehnaně agresivní, dokážou si na člověka počíhat – chovají se celkem realisticky. To, že jejich brnění hodně vydrží je sice pravda, ale rozhodně si tu nebudu stěžovat, že to bylo moc těžký – jako někteří uživatelé v komentářích. Při opatrné hře, kdy jsem první do místnosti opatrně (reálně) nahlídnul jsem nazažil nějaký až tak obtížný okamžiky. Naopak jsem moc rád, že to bylo celkově tužší než je dneska v módě a člověk musel opravdu využívat pomalý a důmyslný pohyb.

Arsenál klasickej, nic přehnanýho - super, akorát bych vyčetl některý designový prvky – třeba význam čtyřech blikajících nicneukazujících světýlek na každé druhé zbrani jsem nepochopil – asi móda budoucnosti? :)

Příběh je jedním slovem skvělej – je na něm znát kvalitní zdroj - Ondřej Neff, ačkoli on sám dialogy nepsal, jen vytvořil námět děje (pokud vím). Gradace, mega zvraty – skutečně nemám, co bych vytknul. Konec stojí rozhodně za to.

Hlavní postava mi byla sympatická, dabing ucházející, komunikace přes vysílačku se mi taky líbila – bez zbytečného obrazu to působí reálněji.

Negativa shrnu ve třech bodech:
1) délka… Dva večery je málo.
2) pohyb hlavní postavy – skoky jsem ještě ustál, horší bylo postupný sjíždění ze schodů –při soubojích dost otravný
3) zvuk – zvuky nejsou vůbec odfláknutý, ale toho kdo dělal finální mastering bych nezaměstnal ani jako zvukaře na druhořadé diskotéce. Problémy ve sluchátkovym módu – stereo se chová prapodivně, chyby v lokaci zvuků při naklánění, chybějící zvuky střelby při větší vzdálenosti nepřítele, nevyváženost, hrůza. Jinak samotný zvuky zbraní/prostředí na dobré úrovni. Hudbu jsem si vypnul – bohužel byla stále nepatrně slyšet! Špatná asi nebude, ale u her tohoto typu ji vypínám zpravidla automaticky, narušuje-li atmosféru což tady rozhodně platí. Snad jsem zaslechnul i rockovou kytaru? Uff…

Tyhle nedostatky ale hře celkem odpouštím - já jsem se totiž velkolepě pobavil. Můžu skutečně dopručit.
Prosím neukamenovat! 90%

Pro: Příběh, UI, design, atmosféra, obtížnost

Proti: Zvukovej mastering, pohyb hráče, délka

+16 +17 −1
  • PC 70
Na první pohled je zřejmé z jakých vzorů Alpha Prim vychází. Mrkám na vás Doome 3 a Quaku 4. Klaustrofobické prostředí základen na cizí planetě je toho důkazem. Chodit ven můžeš, ale pořádně se nenadechneš. Architektura a plastově vypadající textury se podobají ID technologii jako vejce vejci. Technické vybroušenosti svých předchůdců Alpha Prime sice nedosahuje, ale atmosférou je dosti podobná. Pro mě už trochu nostalgická atmosféra. Až jsem skoro slzu zamáčkl.

Jediná herní náplň je jít dopředu a zastřelit všechno, co se pohne. Nikoho neušetříš. I ten nejobyčejnější administrativní pracovník na tebe vytáhne pistoli. Po tom, co na tebe nastoupí obrněný vojáci, obtížnost stoupne. A to hodně. Útočná puška je takové plivátko. Nepřátelé vydrží klidně i celý zásobník. I do hlavy vydrží víc ran. Na dálku je snad účinnější pistole. Je tedy potřeba zbraně hodně kombinovat a nebát se riskovat. Třeba s brokovnicí. Při správném načasování, momentu překvapení a přesné střelbě lze takto přežít i proti čtyřem nepřátelům v místnosti. Nepřátelé ovšem také střílejí přesně a také mají brokovnice.

Už na střední úroveň je obtížnost nesmlouvavá. Save/load ve stylu pokus/omyl je na denním pořádku. Kromě toho ti hra neukáže cestu dál. Musíš si jí vlastníma silami najít. Někdy není úplně zřejmá. Už jsem si trochu zvykl na konzolový přístup k hraní. Chvíli mi trvalo, než jsem se adaptoval na tlačítko quick save. Vracení se k léčícím přístrojům je také častou náplní hry. Na druhou stranu, o to víc vyskočí dávka dopaminu. Když se ti podaří vyčistit místnost.

Alpha Prime se snaží hodně pracovat s fyzikou. Neustále odkládání věcí nebo vík z beden je častá náplň hry. Fyzika asi souvisí i s tím, že hlavní hrdina nedokáže v klidu stát na schodech. Neustále má tendence se klouzat dozadu a vyjít schody skrčený je někdy celkem fuška. Hra obsahuje opravdu béčkový příběh. Díky Phoenix Dabing si jí můžeš vychutnat s českým dabingem. Nic zázračného ale dialogy v cutscénách nejsou. Všechno to dlouhé okecávání vede jen k jednomu cíli. Všechny zastřelit nudnými konvenčními zbraněmi. Celkem mi zde chyběla nějaká ultimátní specialita ve stylu BFG. I bez toho je ale střílení celkem zábavné.

Hra je to krátká, příběh je nepřekvapující, agresivní hudba mě opět rušila v soustředění a hlavní boss nedělal velké problémy. Je to dobrá hra, ale nic extra zapamatovatelného.

Pro: solidní střílečka, vyšší obtížnost není na škodu, atraktivní a klaustrofobické prostředí cizí planety

Proti: je to krátké, obsahuje šíleně béčkový příběh a slabší závěr, postrádá nějaký víc zapamatovatelný moment, častý postup ve formě pokus/omyl

+15
  • PC 70
AP nejspíš nikdy nebyla přehnaně ambiciózním projektem a to jí určitě pomohlo. Ačkoliv je to trošku tužší titul (nepřátelé se pohybují celkem chytře, munice do zbraní je málo a hackování moc účinné není) a nejde jej dohrát na jeden zátah, konce určitě budete chtít dosáhnout - příběh vás k tomu donutí. Postav není přehnaně moc, tudíž se v nich neztrácíte, zápletka je pořád jasná a závěr správně roztodivný. Možná se i párkrát usmějete nebo zavrtíte takovým tím pocitem henrího naplnění - s ucházející fyzikou se v několika z hezky vypadajících levelů dají dělat docela zajímavé věci (inspiraci Half Lifem 2 ale v Black Elementu nezapřou). Skvělá hra na léčbu diagnózy "nevím, co bych si zahrál" :).

Pro: Příjemná grafika, ucházející fyzika, chytlavý příběh, pěkné levely

Proti: Občas nepochopitelně spadnou FPS, obtížnost, nedostatečné využití hackování, moc lineární

+12 +13 −1
  • PC 50
3D akce ze staré školy, nebo prachobyčejná střílečka, která si od každého bere kousek? Spíš něco mezi a možná ani to ne. Přiznám se, že jsem v Alpha Prime viděl docela nadějně vyhlížející sci-fi akci, ale po zhruba 2 hodinách hry jsem to musel zabalit, protože hrát něco, co mě absolutně, ale absolutně nebaví, nehodlám. Na první pohled hra vypadá po všech stránkách slušně - grafika, zvuky, hudba - to vše zhruba na úrovni Dooma 3.

Jenže po chvilce jsem si všiml, že hra trpí fyzikálními bugy, kdy mi dělalo problém přeskočit i obyčejnou bednu, protože postava se jakoby na chvíli zastavila ve vzduchu. Příběh je vyprávěn naprosto dementními dialogy několika opravdu nepovedených postav, se kterými se neztotožníte ani pod vlivem LSD. Ne že by to bylo důležité, ale zdejší postavy mě vysloveně odpuzovaly od hraní. Kdyby alespoň akční část hry za něco stála. Bohužel, nepřátelé mají mušku jako Robin Hood a pokud jste v jejich zorném poli, trefí se pokaždé a já tak musel některé pasáže opakovat třeba desetkrát, aby se mi podařilo hodit granát pod tím správným úhlem, abych zlikvidoval co nejvíce robotů najednou. Když už jsem si myslel, že po Doomovi 3 nemůže být nic podobně frustrujícího, tak přišel Alpha Prime, který to celé završil ještě mizernou atmosférou, kterou alespoň Doom 3 měl. Také jsem nepochopil to zpomalení času díky hubardiu, které je víceméně nepoužitelné.

Tohle se, pánové a dámy z Black Element Software zkrátka nepovedlo. Jak jsem psal v úvodu, hru jsem nedohrál, ale nepředpokládám, že by se během dalšího hraní výše zmíněné nedostatky zlepšily natolik, že bych udělil hodnocení vyšší.

Pro: Slušná grafika a pár pěkných efektů.

Proti: Haprující fyzika, nepřátelé ostrostřelci, hloupé vyprávění příběhu a absurdní postavy.

+12 +13 −1
  • PC 60
Marně jsem hledal nějakou poctivou střílečku, která by mi vykouzlila pocit odpočinku a pohody, při nenáročném střílení nepřátel. A jelikož mám, jako správný vlastenec, rád české hry, tak mé oko (a i to druhé) skončilo na české sci-fi střílečce Alpha Prime, od Black Element Software.

Příběh z pera známého českého sci-fi spisovatele Ondřeje Neffa mi poměrně učaroval a sliboval jsem si něco, na české poměry, libového. Jenže na papíře to všechno povětšinou vypadá hezky, herní zpracování je na tom hůře. Alpha Prime bych tak popsal jako "klasickou doomovku s neomylnými nepřáteli, s málem munice a nijakými postavami". Nyní, když jsem Alpha Prime zkoušel asi podruhé, jsem už více méně věděl, do čeho jdu. Bezduché střílení nepřátel, kteří Vás zasáhnou každým svým výstřelem a Vy nemáte skoro žádné možnosti, jak tomu zabránit. Vyklánění funguje, ale abych leanoval, tak na to hra asi nepomyslela a povětšinou mé střely končily ve dveřích, nebo ve zdi. Ač jsou lékárnické stanice rozesety dostatečně od sebe, stejně mi na normální obtížnost nestačily a musel jsem běhat k té poslední, ve které ještě něco málo medkitu zbývalo. Volně povalujícího se lékařského vybavení se totiž po zemi tolik neválí.

Z hraní těch dvou hodinek, které jsem nedal v kuse, jelikož mě to zase tak nechytlo a absolutně jsem neměl nervy na pokračování, jsem se hrou skončil a věřím, že ani ve výsledku by hodnocení nebylo líbivější. Lehce to zachránily miniaturní logické minihry.

Pro: česká hra, doomovská hratelnost, logické minihry, hackování na dálku,

Proti: neomylní nepřátelé, ubohé kvéry, nemastné a neslané postavy, nijaké prostředí, vyklánění na dvě věci,

+12 +13 −1
  • PC 70
Alpha Prime má vše, co zbožňuji na Chaserovi, Exodusu, Mace Griffinovi a podobně. Jen jsem za ty roky úplně zapomněl, jak je to vlastně uděláno. Můžu být rád, že hra oplývá i četnými video sekvencemi, v nichž je příběh zajímavě vyprávěn. Ty patří k těm delším, má to typický rys, jak je již známo od ostatních her. Mé hodnocení této FPS vyznívá nyní trochu odlišně, protože mě hraní zkrátka dost bavilo. Realističnost na úrovni. Arkáda to není, mrzké provedení nikde nevidím. A jeden mod ke hře je.

Když jedu venkovními prostory, ubývá mi kyslík, musím jej proto neustále doplňovat. Jde prostřelit okenní výplně, pády z výšek končí většinou fatálně. Nechybí logické hádanky, ochrana NPC, používání různých přístrojů, terminálů. Dají se hackovat na dálku elektronické věci. To je kolikrát užitečné, neboť získám zásoby, převezmu kontrolu nad nakládačem. Vlak zastaví, dokud není trať uvolněna, nehnu se dál. Dynamika přestřelek je velmi slušná, podněcující mé dovednosti, na oblíbený Hard.

Hře bývá vyšší obtížnost vytýkána, ale beru zohlednění toho, že kdyby byli protivníci ovládání živou osobou z reálu, taktéž by představovali tužší práci. Čímž je každá přestřelka okořeněna opravdu obtížným bojem na život a na smrt. A když je jich více naráz, jde teprve o to pravé. Ačkoli se nezřídka stane, že naběhnu do místnosti a překvapím je, aniž by jakkoli kladli odpor. Tím je demonstrována silná účinnost zbraní, především pak základní brokovnice, ale i těch dalších z mnou nastřádaných.

Procházím komplexy, občas vypadnu na širé nebe, spravuji vedoucí dráhu, bráním se útokům za jízdy. To je obecně oříšek, že po dojetí mám zničený vagón a musím vystoupit. Elitní jednotky rozmístěné na strategických pozicích, dobře je zaměřit a zlikvidovat. Primárně na horních ochozech a schodech. Roboti, dobrý sluha a zlý pán. Implementován systém vyklánění, ten zvyšuje moji schopnost mířit. Skvěle vyřešené uplatňování granátů. Neodrážejí se, trefí, co mají. Podobnost s Doom 3 tu nespatřuji.

Převezmu terénní auto k přesunu na povrchu planety, cesty s nerovnostmi, střídmý pohled do hlubin, vypínání silových polí, hledání alternativního řešení, uchopení povalujících se předmětů, uhýbání před střežícími střílnami. To je můj denní chleba, jakmile nasednu dovnitř vozítka. Poskytuje mi ochranu před nedostatkem kyslíku, nevydrží poškození od min a nepřátelských střel. Popisovaný průběh hraničil s frustrací, kam se vydat, naštěstí disponovala kýžená oblast opět přistavěným vozem.

Než zevrubně rozehráno, ubezpečeno, že ve hře opravdu mám poslední dostupnou verzi modu Dominus Prime. Ten by měl vylepšovat hratelnost, trošku grafiku, opravovat nějaké chyby. Důležité je, že je s ním Alpha Prime již plně kompatibilní. S dřívější verzí jsem měl určité problémy, padalo mi to. Verze 1.3, jak kdysi vyšel ten patch. Vše uvedené aplikováno na původní českou verzi. Bezproblémová snímková frekvence, rozlišení, dojem z hraní jako takový. To potěší. Fakt netřeba nijak strádat.

Herní doba je na stáří hry poněkud krátká. Diskutované minihry zahrnují maximálně dvě části, kde šly uplatnit. Ale na začátku mi funkcionalita nakládacího vozíku unikala, dalo se vyskákat jinudy. Rozměry malá věcička, co se při dálkovém řízení promění v užitečného pomocníka. Stěžejně vyžadován je jedinkrát. Unikátní minihra. Vlastní zájmy postav vyplynou v outru, oplývajícím překvapivě působivými zvraty. Souboj s bossem pohoda, byť předem určený. Závěrečné titulky mají říznou melodii.
+12
  • PC 70
Tak jsem se po dlouhé době odhodlal ke koupi této jedné z mála českých sci-fi FPS, i přes značnou kritiku jak ze strany některých hráčů, tak i recenzentů. A jaké jsou mé pocity po dohrání tohoto kousku?

Příběh na kterém se podílel známý autor Ondřej Neff, ze začátku tolik nepřekvapí, máme asteroid na kterém je umístěný důl na zvlašní prvek který je velmi důležitý, pak jsou tu legendy co se skrývá v dolech, a jak už to bývá zvykem vše se podělá a náš hrdina vyrazí pomoc kolegovi na prosbu jeho přítelkyně. Do toho všeho se ještě vloží vojenské jednotky a o pořádnou melu je hned postaráno.

Začátek hry mi přišel opravdu slabý, hráč se rozkoukává na povrchu planety a rychle běží do komplexu kde už mu nebude ubývat zásoba kyslíku. Hned u prvního nebožáka nalezne pistoli a zlikviduje další. Jenže pak se na scéně objeví nepříjemně tuzí roboti se samopali ktěří jsou až zázračně přesní. Ubírají nechutně rychle vaše zdraví a dá hodně zabrat je skolit.

Potom konečně potkáte někoho kdo vám trochu pomůže a dá k dispozici hekovací zařízení. To bude nutné použít párkrát během hry ať už k otevření dvěří, ovládání vysokozdvižného vozíku, hacknutí kamer, ovládání min a strážních střílen. Bohužel situací kdy využijete hacknutí k zjednodušení cesty dál, je jako šafránu, ale rozhodně je to příjemné zpestření.

Bohužel to se nedá říct o cestě z jednoho komplexu do druhého vlakem. Ten je otevřený takže neustále musíte u stroje doplňovat kyslík, starat se o nepřátele a případně odstranit překážky z cesty ať vystoupením a otevřením některých dvěří nebo změnění trasy vlaku. Tohle jsem považoval velmi frustrující úsek hry.

Ale od poloviny hry se tempo zrychlí, vy již převážně bojujete s vládními jednotkami, máte kompletní arzenál který je už přeci jen účinnější až na celkem zbytečný plamenomet. Co hru velmi zpestřuje je komunikace s postavami které vám pomáhají, jenže se pak na scéně objevují pochybnosti kdo vám chce pomoci a kdo vás jen využívá ke svým účelům. Každý tvrdí něco jiného a situace se pěkně zamotává. V tomto bodě už příběh má solidní grády a dialogy si náležitě užijete.

Co se týče grafiky tak ta je i dnes mezi českými hrami špičkou, všechny sklady, laboratoře, důl, hangáry a povrch planety vypadjí slušně a navíc se to pěkně hýbe se vším na plné detaily. Sice téměř všechny lokace působí sterilně a značně depresivně ale tady to byl jasný záměr.

Dabing postav je v angličtině a nemám co bych k němu vytknul vše je nadabováno perfektně a uvěřitelně, české titulky jsou správně gramaticky napsány a nehrozí zde změna významu díky překladu. Hudba je ze začátku taktéž nevýrazná ale později přitvrzuje a značně se zlepšuje.

Takže hrát či nehrát? Po prvních chvílích jsem měl sto chutí hru skončit a dál už nejít, naštestí jsem to neudělal a hru si užil až do konce. Sice mě občas frustrovala ale více mě přesto bavila. Tato hra ale není pro každého, už kvůli vysoké obtížnosti a pomalejšímu rozjezdu, pokud jste ale ochotni se přes toto přenést čeká vás zajímaví zážitek.

Pro: Atmosféra správné Sci-fi akce, výzva pro hráče, grafika, hudba

Proti: Obtížnost, nepřípustnost pro každého

+9 +10 −1