Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 85
V poslední době mám nějaké RTS období a také plním staré resty, takže po Age of Mythology jsem se pustil i do třetího dílu téhle dnes už legendární série Age of Empires. S hrou už jsem kdysi zkušenosti měl, ale nedohrál jsem ji tenkrát, což už po dnešku neplatí.

Prezenetace - to je to, co se na tomto dílu dá jednoznačně vyzdvihnout, AoE 3 vypadá skvěle, grafika ač 3D, které u RTS moc rád nemám je velmi detailní, prostředí působí přirozeně. Panáčci ládují muškety, nacpávají děla, jejichž koule po té efektně ustřelují kusy budov případně opevnění, voda je něco úžasného a vypadá skoro realisticky, včetně zvlnění hladiny okolo plující lodi. Víc než kdy jindy jsem se kochal prostředím a kolikrát protahoval splnění konečného úkolu jen proto, abych si to všechno mohl užívat o chvilku déle.

Nicméně, jen lesklý obal ještě nedělá také skvělý obsah a ani tentokrát v Ensamblu nezklamali. Princip hry zůstal podobný, jako v předchozích dílech, ale přibyla domovská města, což považuji za velmi dobré oživení. O něco méně jsme byl nadšený ze zjednodušení řetězce zdrojů, kdy už není nutné donést surovinu až do centra, případně do skladiště, ale ihned po jejím získání je započítává a je k dispozici. Hra tak získává trochu větší dynamičnost a rychlost, což já nerad, jsem hračička, co se nejprve piplá s městem a bojuje až potom, hlavně žádný spěch. Kampaň je rozdělena na tři akty, každý po osmi misích a všechno to spojuje zajímavý, nicméně trochu naivní a nereálný příběh. Bohužel mi nevydržela moc dlouho, obtížnost nedosahuje závratných výšin, ale aspoň se to krásně hraje a třeba si pustím i skirmish někdy.

Zatímco Age of Empires 2 + Conq. hraju už několik let v kuse a Age of Mythology, které jsem dohrál nedávno si už zřejmě nikdy nepustím, tak ke třetímu dílu se nejspíš ještě vrátím, minimálně ve skirmish mapách. Když už kvůli ničemu jinému, tak proto, že se na to zatraceně dobře kouká :)

Pro: Vizuální zpracování a smysl pro detaily, pohodová hratelnost, zajímavý i když lehce nereálný příběh, domovská města

Proti: Hra je zbytečně moc "rychlá", některá zjednodušení

+21
  • PC 80
Přiznám se, že jsem AoE3 očekával s neskutečnou mírou nadržeností, nemohl jsem se dočkat až mé chlípné prstíky budou moci hrát pokračování strategie u které jsem strávil opravdu hodně času. S napětím jsem sledoval každé video a u demonstrací účinků kanónů byla moje nadrženost ještě přiživována a vzhledem k celkovému pojetí a zasazení do nového časového období jsem očekával něco ve stylu filmu Poslední Mohykán, ale ne tohohle ani tadytoho ale tohodlenctoho

Výsledek byl hodně rozporuplný, abych řekl pravdu, byl jsem dá se říci nasraný. Sběratelská edice je sice moc pěkná, a kniha Art of Empires fakt super, ale samotná hra už tak fajn neni. Samotný single player mě spíše nudil, takové nemastné a neslané, multiplayer na ESO mě také moc nechytnul protože nejsem příznivcem pětiminutových jednohubek ve kterých je rozhodnuta celá hra, jsem spíše ten co si rád vychutná delší bitvy staví opevnění apod.

Většina neduhů je do oka bijících. Střílení kanónů a pěchoty skrze opevnění je prostě hanba, hanba, hanba. Nemožnost stavět opevnění přes obchodní cesty je další hanba, absence nošení surovin do nějakého skladu zase hanba jelikož to odstraňuje jednu ze strategických možností jak zatopit nepříteli. Nemožnost umístit pěchotu na opevnění mě také dost naštvala, představoval jsem si něco ve stylu Stronghold jen upravené na to časové období, takže umístit pěchotu k čtvercovým otvorům v opevnění jako ve filmech by s hodnocením určitě v mém případě pohlo. Absence širšího nastavení chování jednotek je další ostoudnost, pobíhající mušketýři, kteří mimo formaci lehce zinkasovali druhou řiť mezi oči mi fakt pili krev. Ač jsem z těch nabízených možností dal cokoliv, vždy se rozutekli. Opět jsem si představoval něco ve smyslu válečných filmů, kde mušketýři a podobné jednotky měl přesně formace v řadách kdy se bez rozkazu nesměli ani hnout nebo vystřelit, opět zklamání. Další zklamání byly zvuky mušketýrů a dalších variací na tuhle jednotku, jejich střelba mi zněla hrozně směšně jak nějaká kapslíkovka. Další zklamání je počasí, všude se vlastně jen střídá jasná obloha, slunečné počasí, ale počasí typu zatažené oblohy případně s mlhou, kdy se k vám lesem blíží zástup mušketýrů a vy se zatajeným dechem cítíte přžedzvěst bitvy tu zkrátka není, vše je radostné, brevné, domečky čerstvě namalované, a to mi nesedí. Pevnost a věže zde slouží, stejně jako mně koule, jen na ozdobu, aby měl nepřítel na co útočit a nenapadal vaše jednotky, tyhle "obranné" budovy totiž dělovou koulí na tři výstřely nezabijou ani vojáčka. Dále mě naštvala nemožnost manipulovat s kameru např. ve stylu Company of Heroes, jelikož pohled za záda kanónů jak ostřelují město by byl jistě impozantní.

Skoro to vypadá, že jsem se s 80% seknul, ale kladů je taky dost. Tím prvním je především možnost hru skutečně hodně vylepšit, takže se fandové postarali o možnost stavět hradby přes cesty, možnost stavět skutečně impozantnější opevnění, sám jsem si vyměnil zvuky mušketýrů za zvuky jiné jednotky kde byly super. Sám jsem si aspoň navodil lepší atmosféru výměnou hudby AoE za hudbu z Posledního Mohykána. Nápad v podobě domovského města je taky supr a přidává další možnosti. Chválím kdy jednotky útočí na budovy s pochodněmi což je rozhodně logičtější než do nich střílet nebo mlátit mečem. Přítomnost pokladů, které chrání např. medvědi nebo banditi je taky pěkný zpestření stejně jako obchodní cesty, které dokážou hodně pomoci.

Grafika jako taková je super, krásná voda, bohatá příroda, hodně detailů, když kanóny porcují budovy v synchronizovaných salvách je to fakt krása, stejně tak námořní bitvy kdy se "okousávají" lodě salvami z děl a třísky jen lítají. Přesně mířená palba do davu vojáků je taky parádní, ale mohlo to být více krvavé. Dělové koule krásně reagují s okolím a tak kácí i stromy, nebo prolítnou skrze budovu a z útesu rovnou do moře. Zvuky obecně jsou výtečné, a dunění kanónů v dálce, kdy zrovna nejste přímo u bitvy má fakt atmosféru.

Sice to nesplnilo skoro vůbec má očekávání, ale i tak jsem se bavil dobře a přes zápory ,které byly kolikrát opravené svépomocí nepřeváží všechny ty kladné stránky. Jen bych si posteskl, že bych strategii z takového prostředí a atmosféry se vším všudy z již zmiňovaného filmu bral všemi deseti.

Pro: grafika, zvuky obecně, atmosféra, děla

Proti: ostoudně nepoužitelné obranné stavby, moc vyumělkované pohádkové pojetí, single nudný a nezábavný

+18
  • PC 80
Série Age of Empires je mojí srdcovkou. Tedy hlavně její druhý díl s podtitulem Age of Kings a datadiskem The Conquerors. Proto jsem třetí díl velmi dlouho očekával a docela mě zklamal.

Po delší době jsem si ho zahrál znova a během pár dní sjel hl. kampaň, která mě moc nebavila a projel jsem ji jen z nutnosti. Poprvé jsem si však zkusil zahrát tento díl po internetu a baflo na mě velmi milé překvapení. Kde je hra v singlu strašně moc zjednodušená a osekaná, tam je v mulťáku vyladěnější a svižnější. Kampani něco chybělo. Něco, co by mě nutilo budovat si velká města a hrát si s domečky, jako to bylo v případě předchozího dílu. Trojka je hlavně akční hrou a tak si na nějaké stavění moc nehraje a jde tu hlavně o produkci jednotek a svižné boje o území. V singlu docela nuda, v mulťáku parádní hra.

A grafika? Ta je famózní. Skvělá fyzika nepřátel při zásahu, rozpadající se budovy, ve své době nesmírně realisticky vypadající voda – to všechno dělá ze hry parádní zážitek. Rovněž mi velmi sedlo místo zasazení a tím je Amerika během průmyslové revoluce a dobývání Nového světa. Vytkl bych akorát dvě věci a to, že nejdou na hradby dát lidi jako třeba ve Strongholdu a s tím související prolínání textur - jako třeba střílení skrz hradby atp.

Hodnocení nechávám na 80%, převážně za skvěle hratelný mulťák. Samotný singl už tak skvělý není, byť není špatný. Dvojka byla ale rozhodně lepší.

Pro: parádní grafika, skvělý a řekl bych vyvážený multiplayer

Proti: nemastný neslaný singlplayer, pár technických drobností

+17
  • PC 70
Třetí díl Age of Empires vyšel až pět let po datadisku ke dvojce. Při tomto dlouhém čekání vývojáři z Ensemble Studios nezaháleli a přešli z 2D zobrazení ke 3D, které je ve většině strategií spíše na škodu. Nikoli však u Age of Epires III, jež v novém kabátku vypadá naprosto parádně.

Tuto sérii strategií mám spojenou především se zvířaty a ani období osidlování Ameriky není výjimkou. V jaké jiné hře lze lovit bizony, kapybary nebo mé oblíbené tapíry, mimo starých známých ovcí chovat krávy, kozy nebo třeba lamy či prostě jen zabíjet kojoty, baribaly nebo aligátory? Tolik druhů zvířat snad není ani v loveckých simulátorech a to jsem je zdaleka nevyjmenoval všechny.

Navíc si lze nově ochočit třeba ledního medvěda, pumu, či grizzlyho a využívat jejich vlastností v boji. To je další mnou vřele vítaná novinka. Některá z těchto zvířat jsou součástí pokladů, které se v několika misích nachází, a tak je o motivaci prohledat celou mapu postaráno. Pokladem mohou být i osadníci, suroviny nebo zkušenosti.

Herní doba je oproti předchůdcům přiměřená a dokončení všech tří aktů hlavní kampaně mi nedělalo žádné problémy. Jedním z mála záporů je práce osadníků, kteří již nenosí těžené suroviny do skladu, ale těží je na místě, což je sice daleko rychlejší, ale vypadá to značně odflákle.

Pro: velké množství nových druhů zvířat, tapír, mazlíčci, poklady, herní doba, kampaň

Proti: odfláklá těžba surovin

+14
  • PC 80
Rozhodně milé rozšíření mého nejoblíbenějšího RTS univerza, leč po kultovní jedničce a dvojce už trošku nemastné neslané. Až jsem si ke konci říkal "Ať už to mám za sebou, už mě to přestává bavit."

Pro: Spousta rozšířeních staré známé hratelnosti, které navíc fungují

Proti: Chybí jakési "wow" jako u předchůdců, MP nemá šťávu AoE2

+12
  • PC 80
Strategie s perfektní jemnou grafikou a velmi detailními prvky. Nejvíc na mě asi zapůsobila voda, absolutně reálná, osobně jsem snad hezčí ještě nikde neviděl. Souboje jsou oku lahodící, demolice objektů s odlamujícími se částicemi, kouřové stopy po střelách atd. Zvuky taktéž přidávají na atmosféře. Budování osady nabízí spoustu upgradů a možností, například spolupráce s indiány, nebo využívání nových technologií.
Ovšem je tu i několik nedostatků, které nemůžu hře odpustit, kazící výsledné hodnocení. Třeba do očí bijící chybou je, že vojáci střílejí i přes zeď. Ve hře takového formátu to považuji za ubohost, že to takhle mohlo projít. Hra ztrácí na reálnosti i tím, že vesničané nedonáší suroviny ke stavbám, nýbrž kutají až dokutají...
V options mi chyběla možnost měnit rychlost hry, trochu zpomalit tempo by občas nebylo na škodu.
Průběh hry je na můj vkus až krapet moc chaotický. Skoro vždy začínáte v "epicentru" nějakého boje, kdy není ani čas si vydechnout a trochu se rozkoukat, nebo na vás tlačí nějaký časový limit. Základnu máte už z části postavenou a ne vždy například vyhovuje rozmístění staveb. Někomu tohle může vyhovovat, mně spíše vyhovuje začínat v klidu od píky.

Pro: Grafika, zvuky, detailní souboje a demolování objektů.

Proti: Pár nereálných aspektů, příliš frenetická kampaň.

+12
  • PC 80
Právě dohráno. Hra je celkem jednoduchá (aspoň teda na lehkou úroveň), nejvíce jsem se zapotil, když jsem musel jít v Andách s pár vojákama utíkat sebevražedné gardě. Tuhle misi jsme opakoval hodněkrát. Ale dal jsem to :)

Na hře se mi hodně libí efekty. Voda žbluňká, pláci létatají, budovy se rozpadají, budovy hoří, hlavně to rozpadaní mě šokovalo, já rád destrukci a tohle byly fakt žně :) Moc tohle ve hrách nevidíte. Po nadšením nastal ale prudků zvrat, když jsem viděl, že moji střelci z kuší střilí přes zeď i před budovy. Tenhle odporný bug kazil hodně dojem, ale dalo se ho i využít v mnoha případech :)

Co se týče příběhu, byl luxusní, pár zvratů, skvělé a různorudé úkoly. Překvapilo mě stavění železnic, mám rád vláčky a tohle byla mise jak pro mě vyšitá.

Další bugy byly, že se vozy s děli divně na místě otáčeli, což mému oku moc nelahodilo, vlak, když byl někdo na kolejích nikoho nezabil, což je divné :D

Musím pochválit různorodé poklady různě po mapách a dobivaní kmenů. Poklady jsem vesměs stejné, ziskáte jídlo, peníze, dřevo ale i dokonce zkušenosti. Zajimavými poklady bylo třeba tele, gepard, osadníci nebo nějací šamani.

Grafika a zvuky jsou luxusní. Hra má spoustu krasných stínů, a efektů, o tom jsem už vlastně psal :) Ze stromu padá listí. Když spadne strom na zem, zem se otřese. Prostě, autoři si efekty vyhrály.

Pro: Úžasná grafika, úžané zvuky, úžasná příběh, úžasné efekty, vyvážená obtížnost

Proti: Odpudivé bugy, hra mě utekla přiliš rychle.

+7 +9 −2
  • PC 60
Smutný úpadek kdysi vynikající RTS série, která realistické ztvárnění bojů s nutností používat adekvátně mnoho jednotek podle jejich vlastností nahradila okřídleným "vyrob 20 tanků a rozdrť všechno".
To vše zabalené do mizerného příběhu postrádajícího epický charakter předchozích dílů, který je nýbrž jen přímočarou naháněčkou pár jedinců napříč Amerikou.

Tedy to nejspíš vzniklo jen kvůli multiplayeru, který nemám žádnou motivaci někdy zkusit, nebo grafice, která byla už tehdy ohavně přepálená.

Pro: nemusí mi být líto, že tímto dílem série skončila

+7 +11 −4
  • PC 40
V AoE3 nejde o budovateľskú, ale dobyvateľskú stratégiu. Pri ťaženiach sa nedá vybrať národ iný než Briti a skutočné historické pozadie príbehov, aké poznáme z predošlých dielov, je vymenené za nezmysly, ako Osmania kolonizujúci Strednú Ameriku a Rusi (!!) kolonizujúci Severnú Ameriku. Žiadne strategické stavanie si pevností, ide už len o neustále odrážanie útokov a protiútoky. Aspoňže sa dá hrať cez pauzu, aj keď tabuľka oznamujúca pauzu je cez štvrťku obrazovky. Graficky sa to posunulo dopredu, ale čo z toho? Vadilo mi, že sa nedajú hrať misie aj za indiánov, ale len za dobyvateľov. Vadili mi misie za dobyvateľov. Vraždiť domorodcov a strážiť železnice budované cez bizónie prérie som dlho nevydržal. Keď už to historické pozadie je v hre prekrútené, túžil som dobyť dobyvateľov, obesiť Kolumbusa a jeho deti, predať jeho ženu, vtiahnuť do Británie, upáliť mníchov. Potom urobiť to isté vo Francúzsku, v Španielsku, v Portugalsku.

Single mapky sú o trochu lepšie. Ale len o trochu. Môžem si vybrať z ôsmych krajne nesympatických sfanatizovaných národov šestnásteho storočia (Španieli, Briti, Francúzi, Portugalci, Holanďania, Rusi, Nemci, Osmania), a ja túžim tých napudrovaných klaunov v kabátcoch, krajkách a poctiviciach prestrieľať durch z krovia šípmi. Potrebujem WarChiefs! Hneď!
+7 +8 −1
  • PC 100
Pro mě rozhodně nejlepší z celé série. Je sice pravdou, že někomu nemusí sednout některé inovace, ale ty naopak naprosto posouvají kampaň do takových kvalitativních rovin, že trojce předchůdci sotva sahají po kotníky. Kampaň tedy rozhodně stojí za zdůraznění a za dohrání, pak možná oceníte ty "zbytečnosti a "blbosti" ze skrimishe.Datadisky k této hře jsou pak kapitolou samou o sobě. Opět se jedná o velice kvalitní kousky.

Pro: kampaň, grafika, datadisky

+4 +15 −11
  • PC 95
Dvojka byla hra mého života a chtěl jsem ji. Nakonec jsem dostal trojku. Tu jsem vůbec neznal. Nicméně mě hned chytila a nepustila. Tato hra měla i pár špatných věcí, nicméně těch dobrých převládalo.

Pro: Hezky zformulované "Tažení" s hezkým příběhem.

Proti: Trochu nesourodé informace v "Bitvě".