Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Starletka (10.02.2021 13:40): Taky mi tam přišlo, že ty choices zase tak moc nematerujou :( Např. u Ruby jsem byl zvědavý, jak by to dopadlo, kdybych uspěl v jednom skillchecku - napoprvé mi totiž utekla. Tak jsem si to načetl a vyšlo najevo, že by se buď zabila, nebo bych ji musel nechat jít. Buď jak buď, do příběhu dál by už vůbec nezasáhla. Počítám, že to samé by bylo s Klaasje. Kdybych ji nahlásil a zatknul, tak by ji prostě zabili atd.
Stejně tak pokud vím, finální konfrontaci se žoldáky se nejde vyhnout, atd.


Ne že bych z toho byl nějak moc zklamaný, ale kdyby tam toho ovlivňování světa bylo v těchto kritických bodech víc, tak bych vyloženě hýkal blahem :)
@Starletka (10.02.2021 13:40): O hodnocení přece vůbec nejde, soudružko :D. Neber si to špatně, jen s tím komentářem moc nesouhlasím, i když se nám oběma evidentně Disco Elysium líbilo. Mám pocit, že když na tuhle hru přijde řeč, tak se na ní vyzdvihují věci, které mně osobně nepřijdou zase až tak důležité nebo zajímavé. Třeba ta politika, kterou v komentáři nevynechá každý druhý, podle mě zase tak zajímavá nebyla, já osobně jsem se jí zaobíral minimálně a je to jedna z posledních věcí, na které si u DE vzpomenu. Stejně tak si nemyslím, že by DE byla depresívní a už vůbec ne existencialistická hra ("občas až moc brutální existenciální krize"). Naopak mi přijde nebývale lidská a citlivá, i když občas hlavnímu hrdinovi opravdu slušně naloží a někdy si ze vší té tragédie dokáže udělat zabijáckou srandu. Ale veskrze jedna z věcí, které si na DE vážím nejvíc, je to, jak dokáže ve všech těch sračkách, kterýma si některé postavy projdou, najít to dobré a vzbudit ve mně silnou empatickou reakci. Navíc si myslím, že na volbách v něm záleží hodně.

Celkově mě trochu dráždí (neříkám, že to je nutně tvůj případ, mluvím obecně), že vzhledem k tomu, jakou citovou hodnotu pro mě DE má, ho spousta lidí vynáší do nebes kvůli převlekům nebo tomu, že se tam člověk může sjet a udělat ze sebe totálního kreténa. Přitom o tom to podle mě absolutně vůbec není. Ale na druhou stranu je pěkné, že se na DE dá nahlížet z tolika úhlů a bavit se o něm na různých úrovních, a tak na něj dva lidé mohou mít totálně odlišné názory, i když se jim oběma líbí.
@Starletka (10.02.2021 16:16): Někde to má i velké následky. Ale je to taky konec... :)

Ale failnutý skill check není opravdu z velké části fatální problém. Následky jsou nadto často zábavné. ;) Spamování loadingu každopádně netřeba.
Nothing matters.

Disco Elysium není notorická power fantasy, ve které Detektiv, nad kterého není, dává rozhřešení náhodným lidem, kteří se podle toho zařídí. Spíš je tomu přesně naopak, náhodní lidé dávají rozhřešení Detektivovi. Příliš toho neovlivní, pravda, ale to je jen jedna z dalších tragédií, o které Disco Elysium vypráví. Věci se staly. Teď jen přijít na to proč a jak a kdo (jsem).

To, co z tété hry dělá RPGéčko jak řemen, je role-playing; jiné skilly, jiné myšlenky, jiné dialogy, jiné questy, jiný Detektiv. Což je v přímém konfliktu se save scummingem, takže nesavescumujte, pokud OPRAVDU nemusíte!

Masterpiece.
@Jab (10.02.2021 08:03): Už jsem si i stačila přečíst, že Kim může vypadnout ze hry, když ho necháš postřelit, ale i to je až úplně na konci. Choices matter by imho mělo ovlivňovat celou hru, ne jen konec. Ale těch konců teda je :DD

@ntz (10.02.2021 12:46): Tak musíš uznat, že grafika tady není úplně nejlepší. Ale mě to nevadí. Radši dobrou hru s kvalitním příběhem a zážitkem než nejnádhernější repetitivní nudu. A aspoň mi to jelo i na PC staříčkovi.

@AiMLEzZz soudruhu, za co mínusko? Však jsem tomu dala 90%.
@Starletka (komentář): ne moc pekna grafika o.O ... kdyz se ti nelibi uzasna-nejlepsi-fantasticka-nejartovejsi grafika v DE, tak by me zajimalo, co treba nosis na sobe - modni policii na tebe !!!!
@Starletka (komentář): Podle souboje i dalších věcí je tam vícero změn v poslední kapitole a pak hlavně v zakončení. Ale nejde o hru nelineární v tom smyslu, že by se podle voleb měnily lokace, kam se můžeš vydat. Kulisy zůstávají víceméně stejné.
Tak dohráno :)
Klaasje mi zdrhla (možná jsem měl Gartovi říct, aby mi ji pohlídal, mršku jednu ulhanou :D), tři žoldáci + tři Hardie-boys mrtví, Kima jsem zachránil před postřelením (věřil mi fakt moc!), phasmid objeven... byl to fakt silný herní zážitek, i když mě to ke konci lehce přestávalo bavit (ale fakt jen lehce). A závěrečné rozuzlení mi přišlo trochu... antiklimatické, čekal jsem, že do toho bude víc zapletený někdo z postav, které už znám. Ale nijak zásadně mi to nevadilo. Jako vyvrcholení hry vlastně beru tu přestřelku, které se - předpokládám - nejde vyhnout...
menim (prozatimni) hodnoceni z 95ti na 100% ... vcera jsem to smazil do 5ti do rana ... ta hra je naprosto uzasna .. ja vim, Jab se asi bude smat, mel jsem to odsmahnute podle me tak do 1/4 az 1/3, dal jsem si to vcera znova (resp. zacal jsem to predvcirem, takze mam za sebou cca 10 hodin) protoze uz jsem se zase zacal dostavat do toho stavu, kdy se mi zacaly vytracet ty dojmy z toho meho rozehraneho playthrough protoze jsem defakto celej prosinec a leden nic nehral .. ja to jedu podruhy, tak si proste vsimam tech detailu a ty veci ktery na me byly napoprvy too much (treba ta cela historie) se mi tedka krasne spojujou dohromady ...

cumim na drat, takovyhle hry jsem si vzdycky pral hrat
@AlieN (13.01.2021 16:44): tvl, chtel jsem ti v odpovedi dat asi 5ti sekundovou ukazku s fackou z tohodle dilu The IT Crowd - Series 2 - Episode 3 - neni to na yt, koukni na to sam, je to uplne na konci .. :D
@AlieN (13.01.2021 14:38): to je filozoficka otazka stejne urovne, jako k cemu jsou (napr.) ve vicerovi "ostatni" prostitutky, kdyz muzes obcovat pouze asi se trema ...

ps. delam si z toho trosku srandu, neber si to prosim osobne .. ale

1) nezabihal bych dal do zbytecneho spoilovani
2) fakt to zjevne nejde
3) jsou tam i dalsi mista - umyslne je nejmenuju - kde by jeden cekal, ze bude moct spat
Zní to trochu jako bug, že se s tebou Kim nerozloučí a nenechá tě spát aspoň na lavičce - k čemu tam ta lavička potom je?
Obávám se, že se tu skutečně můžeš zaseknout. Tyhle záseky (ať už tento, nebo později třeba ty, kdy musíš passnout určité skill checky) ústí v bezradné pobíhání po okolí, dokud si nepřiznáš, že z toho opravdu nevede cesta ven. Hra je bohužel nijak nereflektuje a není z nich úniku, musíš reloadovat nebo začít od začátku. Bylo by super, kdyby v této situaci alespoň nastal jakýsi konec umrznutím, takový money-game over. Z designerského hlediska je to pro mě nepochopitelné. Dokáže to zkazit zážitek. Je to škoda.
@Jab (13.01.2021 11:59): uz se neda nic udelat pokud to nemas ... imho, a flasky ti nepomuzou pac potrebujes 20 a tech flasek je v cele te prvni lokaci mozna za 2-3 realy max

@AiMLEzZz (12.01.2021 18:32): mam chut ti rict ze nepovim :D, abych nemel na triku, ze jsem te ochudil o nejakej zazitek ... proste se neda dal pokracovat, zastavi se cas, nemuzes nic dalsiho udelat ..

jinak co se tyce te postavy, tak ja si to vzdycky tak nejak roleplajuju a prirovnavam k detektivum z knizek, co znam .. Co jsem tak premejslel, tak

Karl Morck - 4, 1*, 4, 3
Inspektor Columbo - 5, 3, 1, 3*
Lizbeth Salander - 5, 1*, 1, 5
sefinspektor Barnaby 4, 4, 2, 2*
Endevaour Morse 3*, 2, 3, 4

dalsi me tedka v rychlosti nenapadaj, to je jak kdyz se te nekdo zepta, jestli neznas nejakej vtip .. mozna na jeden, dva, tri si vzpomenes, pak to ale zhasne ..
@Jab (12.01.2021 14:02): mam to furt rozehrany ... je to druhe playthrough, to prvni jsem dojel, proste fail, ze bych musel reloadovat - a to ja v RPG za normalnich okolnosti nikdy nedelam a hlavne jsem vykysnul relativne brzo zkraje takze jsem si to dal znovu ..

ps. necist !!!! ten spoiler nize neni nahodou

.. nemel jsem *ojra na zaplaceni pokoje na druhou noc a dostal jsem do stavu tech 2am nebo v kolika se to lockne ... proste se mi to stalo, dal jsem nove playthrough ... mam to furt rozehrany

* realy
@ntz (12.01.2021 13:56): Ty poslyš... Jestli i k téhle hře budeš vytvářet "buildy", tak se běž nechat od ženy majznout něčím po palici. :)

Tuším měl jsem 5, 4, 1, 2.
povezte mi spis, zajimalo by me to, jake ma Vas The Cop vlastnosti pro prvni playthrough ... ja dal (hvezdicka je takovej ten extra skill i jak to tam pak udela ze muzete improvnout o jeden lip)

4*, 2, 2, 4
@AiMLEzZz (10.01.2021 21:01): Mám to podobně jako ty - když vidím dialogovou volbu typu "Je to tak, všichni buržoazní nacionalisti by měli jít ke zdi!", tak ji vždycky přejdu a dám nějakou "neutrální" odpověď. Proto mě ta politika moc nebere a radši to beru jakožto první playthrough jako pokus o napravení policisty, který je totálně v hajzlu...

Za nějakého zarytého komunistu/ultrariberála/fašistu to možná někdy rozehraju, ale nevím...
@Jab (10.01.2021 20:47): Hmm, těžko si vzpomínám, proč jsem ti ho dal, protože jsem si ho teď přečetl znova a docela s ním souzním. Někdy začnu být u komentáře trochu alergický na humor, který mi moc nesedí, páč mi to vyvolává flashbacky na recenze ze Score, kde toho "humoru" bylo občas víc než reálné recenze a ještě to bylo na úrovni základky. Tenhle styl dodnes na DH žije. Třeba pajmič je jeden z jeho vojevůdců.

@Flowerpot (10.01.2021 20:50): Což o to. Já nemám nic proti tomu, že hraje takovou roli, jakou tam hraje. Jen mi připadá, jak píše Jab, že tam byly všechny ideologie krom moralismu ve své nejvyhrocenější podobě a kvůli tomu jsem se jimi neměl prakticky motivaci zabývat, natož si na ně významněji vzpomenout po dohrání. Pro mě DE mělo nejsilnější především ten osobní lidský aspekt, kde šlo o rozpad osobnosti skvělého detektiva. Ani to (vývojaři) protěžované převlékáni mě nějak neoslovilo a za celou hru jsem ho využil minimálně.
Mne teda celá politika príde ako fundamentálny horizont sveta Disco Elysium, podobne kľúčová pre podhubie toho príbehu ako kozmológia sfér v Planescapu.
@AiMLEzZz (10.01.2021 20:35): No. Zrovna od tebe mám mínus. Takže se asi opravdu v něčem lišíme. ;) Ale i mě ta politika otravovala. Hlavně ze začátku. Postupně se to ale zlepšilo. A jako pozadí toho světa... Asi to mělo smysl. A to přespřílišné zdůrazňování bylo nakonec celkem pěkná karikatura všech ideologií.
Máte někdy pocit, že většina lidí v komunitě fanoušků kolem nějaké hry má ráda hru z úplně jiného důvodu než vy? Já jsem tenhle pocit měl u Pathologicu a občas i u Disco Elysium. Přišlo mi, že ten politický aspekt reálně hrál až druhé nebo třetí housle a někdy mi přišel vyloženě nucený. Líbilo se mi sice, že ten závěr díky politice vygradoval podstatně silněji, než kdyby tam nebyla, ale i tak si myslím, že to nejlepší na Disco Elysium s politikou nemělo nic společného.
Zatím v tom mám asi 12 hodin a je to fakt super. Jenom bych ocenil nějaký glosář zahraničních míst a politik atd., abych si mohl všechny souvislosti připomenout, když je budu potřebovat. Něco jako v Zaklínačovi nebo v Mad Maxovi...
@John Mirra (02.01.2021 20:52): nechci ti radit co se tyce tveho zjevne prvniho playthrough, ale zrovna DE je hra, u ktere by sis mel pri prvnich pruchodu zakazat jakekoliv gugleni co by mohlo spoilovat cokoliv z obsahu a to stejne je konzultovani zde na DBH :) .. ja jsem jeste prvnbi playthrough nedodelal, mam to rozehrano a jedu to na ironmana (bez jakehokoliv reloadu) a snazim se vyhybat jakemukoliv spoileru co muzu ...
@BUMTARATA (01.01.2021 23:42): Ok :)

Ještě se zeptám, zda je možné, až budu mít nějaké skilly na hodně vysoké úrovni, mít s nimi spojen nějaký postih? V těch popisech je většinou napsáno, jaké jsou výhody při vysoké hodnotě, ale že to pak má i svá negativa. Tak jen jestli se to ve hře nějak projeví.
Měly by mě trápit časové limity? Jakože co ne/stihnu během dne z hlavní linky vyřešit? (nemyslím přímo úkoly, u kterých je napsán časový limit, ale obecně, jestli mám vyšetřování nějak hrotit z hlediska času...)
Dostal jsem to pod stromeček, tak to za chvíli rozehraju :) Jsem na to hodně zvědavý a doufám, že mě to nezklame...