Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Tak jsem dohrál The Final Cut. Dvakrát.

1. Mazovian Apocalypse Cop (1, 3, 5, 4) [HAND/EYE COORDINATION]

2. Mazovian Art Cop (3, 6, 1, 1) [EMPATHY] #HARDCORE

Mirákl. Představuje-li originál tu nejlepší videoherní literaturu, The Final Cut je tou nejlepší videoherní audio-literaturou. Lenval Brown by klidně mohl číst nákupní seznam a já bych sral blahem. Možná jen absence Sailor Socialism (původní Klaasje) lehce píchla u srdce, ale whatever, sper to ďas…

Díky všem těm hlasům to prostě celé bolí ještě víc…

The first death is in the heart, Harry.
Nevíte, jestli někdy bude fyzická kopie na PS? Dříve jsem četl, že je v plánu, ale nějak tomu přestávám věřit, možná nějaký LTR :)
@AiMLEzZz (22.04.2021 18:16): Já to myslel hlavně tak, že kromě skilchecků v mluvení tam není skoro "nic navíc". Skilly člověk využije zejména při mluvení (sem tam teda i v jiných situacích), stejně tak oblečení "jen" zvyšuje skilly a když něco nejde, save scumming to jistí (což teda není vyloženě chyba hry, že).

Nejsou tam žádné taktické souboje, například. Mě to ale bavilo hodně a nevadilo mi to.
@John Mirra (komentář): "RPG systém mi přišel fajn, i když chápu výtky, že se vlastně jedná jen o simulátor mluvení a skillchecků."

Hehe, nevím teda, jestli tenhle názor někdo zastává, ale docela mě to pobavilo. V zásadě to je takový cynický pohled na RPG - je to simulátor mluvení a skillchecků. FPS jsou simulátory klikání na cíle, adventury jsou simulátory kombinací předmětů a pixelhuntingu a simulátory jsou simulátory simulace ovládání vozidel, letadel, podnikání atp.
@John Mirra (22.04.2021 17:51): Nikoliv, je tam hafo skrytých pasivných skill checků, jak v dialozích, tak v prostředí, které se ti vůbec neobjeví, když je failneš. Zkus si to zahrát za jiný build, budeš překvapen.
@SilentWolf (22.04.2021 17:17): Tojo, ale stejně se ti tam vždycky objeví, že se ti nepodařil skillcheck na motoriku. Tzn. motorika ti nic neřekne, ale ty víš, že by ti něco řekla, kdybys jí měl vytrénovanější. Ale mně přišlo, že se mi tohle prostě nestávalo a že ty skillchecky u těch daných vlastností jsou prostě zastoupeny méně.
Další 2h hraní v háji. Neodkliknutelný dialog a hra se mi zase od určitého bodu neukládala.
Je stále těžší udržet si ty nervy z oceli.

LOGIC [medium: success] - Není to zas tak těžké, když je hra geniální.
ENCYCLOPEDIA [medium: success] - A žádné podobné hry nejsou.
VOLITION [medium: fail] - Ale prostě, doprdele už.
“HEALTH CRITICAL”
@Jab (08.04.2021 22:20): jojo, taky si myslím. Hrál jsem to první den 12+h v kuse. :D je to droga. Pak budu cítit velkou prázdnotu.

@Tulareanus (08.04.2021 22:22): protože jsem už rok na home officu a po skončení práce není moc fajn pocit přepojit do monitoru místo pracovního notebooku osobní PC a začít tam něco hrát. :D ve stejné poloze, na stejném místě. To bych si asi hodil mašli. :D
@special_plan (08.04.2021 00:41): Nahradil, ale v nastavení je možnost Classic modu, který by měl fungovat jako v původní verzi jen s novým dabingem - každá z postav má namluvených jen pár úvodních vět. Sám jsem to, ale ještě nezkoušel.
Tak, další bug. Nejde vytáhnout item z písku. Jedná se o část zbroje, naštěstí jsem si nechal utéct už boty, tak mi to zas tolik nevadí.
Nahradil Final Cut původní verzi, nebo si lze mezi nimi vybírat (jako u Original Sin)? Kompletní dabing mě dokonale odrazuje.
@AiMLEzZz (07.04.2021 22:36): V nastavení je Psychlogical mode, kdy zůstanou postavy namluvené, ale skilly jsou bez dabingu.

Z Final Cutu mám odehraný první den a za mne je dabing vcelku v phodě, ale je z toho trochu poznat, že to bylo napsané spíš primárně ke čtení.
@Kejtee (07.04.2021 19:58): pořád mám bílou texturu u toho auta. Ale jinak to prošlo.

Nicméně teď mi začaly mizet ikony některých předmětů. Občas problikne stín někde (což se nedělo), pořád tam je neviditelná bariéra, kterou jde projít jen kliknutím na vzdálený prompt po odzoomování. Pořád se musejí prompty xkrát potvrzovat, navigaci v myšlenkách nechápu, většinou se mi podaří začít zkoumat tu kterou chci naprostou náhodou, jako bych žongloval s hromadou míčků.. zabásnu skupinku lidí ale po cutscéně tam po nich zbyly "prompty" a můžu si s nimi dále povídat i když tam nejsou. No.. popravdě je toho furt dost.. ale .. KRAVATA KONEČNĚ MLUVÍÍÍÍÍ.. :D A je to snad nejlepší hra za poslední roky, tak co už. :D absolutně mi to nekazí zážitek. To jen to auto.


@Radecker (07.04.2021 20:45): Klaasje je boží, spolu s Joyce mé oblíbené postavy, když nezmiňujeme Kima, který je jasný. Ten její hlas totálně zbožnuju. Takový typický vykouřený a duchem nepřítomný.. v depresi apod.. Navíc konverzace s ní, kdy si se mnou tuším "volition" chtěla na slovíčko promluvit, byl zatím vrchol hry. Absolutně z ní nezmizlo nic z toho co píšeš. Spíš mi to přijde ještě umocněnější a lidštější. Ten původní dabing byl taková lidl kvalita. Cuno o cosi ze svého charakteru asi přišel, ale při dlouhodobém poslechu by nám jebly bubínky a dabérovi možná cévka. Z toho co jsem viděl ve videu, tak musel u toho dabingu hodně tlačit na pilu aby zněl tak příšerně.

A vnitřní monology taky skvělé, ale zde nemůžu porovnat. Je pravda, že číst si je vlastním hlasem by mělo hned naprosto jinou atmosféru, než že všechny zní naprosto stejně. A asi souhlasím, že možná lepší. Ale pořád je to lepší než vypravěč v Original Sin 2, zde je ten hlas aspoň super.
@Radecker (07.04.2021 20:45): Wow, teda že se mi to takhle bude nelíbit, jsem nečekal. Nová Klaasje je dobrá, ale dabovat ten vnitřní monolog byla teda chyba. Přijde mi to šíleně rozvleké, což zabíjí právě to svižné tempo dialogů, které v originále probíhají v krátkých útržcích a působí velmi svěže. A podle mě je daleko lepší, když ten vnitřní monolog zní jako vnitřní monolog toho, kdo zrovna hraje.
Dnes na mě na youtubu vyskočilo srovnání prvního rozhovoru s Klaasje Final Cut vs. Original. Nový dabing zní sice kvalitněji, ale z hlasu Klaasje se ztratil takový ten žal (možná šok) a "nevyspalost" z původní verze. Vím, že ten rozhovor s ní mě naladil na depresivní podivnost toho světa. Navíc mě jako ne úplně velkého fanouška kompletního dabingu izometrických her zarazil fakt, že namluveny jsou zřejmě i všechny "vnitřní hlasy". Myslím, že tím hra dostane trochu jinou atmosféru a vlastně se těším na zjišťování jestli to bude ku prospěchu věci :-)
Tak patch je konečně tu. Vývojáři asi narazili na ten proces certifikací sony. Před týdnem napsali "je to na cestě", včera napsali "dnes" a dnes.. teda vyšel. :D
aha ... ja teda zacal hrat DE asi uz v nejake opatchovane verzi, stahoval jsem to z GOGu myslim ve stejnej den, co jsem to koupil (OMG, ceknul jsem mejla - tvl, ja jsem fakt tragedie, koupeno Jul 21 2020 .. takze uz se s tim zase crcam tri-ctvrte roku a mam to dohrany sotva do pulky) a neuvedomuju si, ze bych tam narazil byt jen na jedinej bug (vlastne jeden jo .. zasekle flasky v sitovce - psalo to v inventari ze v sitovce mam 12 flasek ale u automatu sitovka hlasila, ze je prazdna) takze me prekvapuje, ze definitive edition je takovej bugfest .. ale fair .. dobre vedet ... diky vsem za info
@ntz (06.04.2021 14:53): Tak na konzolich se u her tohohle typu často stává ze vyjdou prakticky v nehratelne podobě ( Pillars, Pathfinder,Wasteland atd) Takže bych se nedivil kdyby to na PC bylo v pohodě.
@ntz (06.04.2021 14:53): https://www.reddit.com/r/DiscoElysium/co ... _cut_bug_megathread/

Nejhlavnější je asi to potopené auto, protože ačkoliv jsem si o tom nic nezjišťoval, věřím, že to je pro příběh velmi důležitá událost. A nechci pokračovat, pokud se do něj nejde podívat.

A krom toho se to na konzoli hraje trochu hůř, protože to odmítá registrovat tlačítko pro interakci a většinou ho mačkám 2-3x. Ale hra mě tak pohltila že to mi třeba vůbec nevadilo.
to je fakt tak desne zabugovany ? mluvime o P-ééC-éé a nebo jen konzolich ? mam to stazeny, furt laboruju jestli upgradnout svoji starou instanci a nebo to dojet na prvni playthrough bez tehle fancy edice ...
Dneska by měl vyjít onen patch. Což je super, už mám absťák. :D Rozjetých tolik skvělých questů..
@Jab (05.04.2021 11:44): tak to jsou asi holt console exclusive bugy.

Mám tam místo které zaboha nemůžu projít jinak, než že kliknu na nějaký vzdálený prompt a postava projde, pokud jdu standardně páčkou tam je tam jakoby bariéra. Nemluvě o tom, že každý prompt potvrzuju tak 2-3x.

Pak navigace v těch thoughts je příšerná a teď když si odemknu nový slot najednou se mi jedna z nich smaže, jakobych dal "zapomenout".

Některé postavy nejsou dabované a údajně je to asi taky bug. Protože by měly být všechny.

Atd.. atd.. :-D
Tedy na to, že toho až tolik nepřidali, jsou game breaking bugy zklamání. Holt není to ještě CDPR ni Bethesda no. :)
@Tarhiel (04.04.2021 21:01): no ono je i nějak divně graficky vykreslené. A 2h tam s Kimem čekáme a povídame si. A pak řekne "ok, můžeme ho prozkoumat" ale jediná akce kterou to nabízí je znovu 2h čekat a prožít znovu ty stejné dialogy.

Loadoval jsem už 3x. A nechci moc pokračovat a doufat, že to časem půjde. Asi by mi to kazilo požitek z dokonalé hry.
@SilentWolf (04.04.2021 20:53): Neskúsiš loadnúst starší save a vyskúšať to znovu?
V istom momente totiž musíš čakať, aby si mohol s autom interagovať, resp. splniť nejaké iné úlohy a vrátiť sa k nemu, aby si s ním mohol interagovať znovu, ak si to dobre pamätám.
Tak mi hraní přerušil bug :( nejde mi podruhé interagovat s potopeným autem. Je to asi častý bug a něco mi říká, že vzhledem k původu auta v něm bude něco důležitého. Tak holt počkám na patch.

A popravdě je ta final cut docela bugfest. :D
me se vubec nelibi novej Cuno ... skoda ze neni ten starej ... toho bych nominoval nekam do top 3 the best characters in games ever
@Drolin (03.04.2021 11:14): až se Cyberpunk dostane do své Final Cut, to bude teprv jízda. :D

Ale mé jediné srovnání je asi ohledně toho, jak mě to baví. Nějak bych to vedle sebe asi nestavil. Už se smiřuji, že je utopie mít takto rozvětvenou 3D velkou hru s nespočtem možností u které hráč musí držet pozornost celou dobu, aby se něco šeredně nepodělalo. V AAA produkci nám asi pšenka nepokvete.

@Charllize (03.04.2021 11:55): že bys konečně pochopil, že plusy a mínusy nejsou souhlas nebo nesouhlas? Blahopřeji.
@SilentWolf (03.04.2021 10:51): Letí to :)).

I když tedy ve srovnání Elysium/Cyberpunk, kdy jsem oběma dal 100 procent, bych asi o trochu více favorizoval polské dílo. Ale DE si plánuji ve vylepšené verzi zahrát, tak se to třeba převáží na jeho stranu.
Až mám chuť dneska odvolat deskovky se slovy "nejezděte, hraju videohru!". :D

12+h v kuse s pauzami na jídlo. To je to slušné. :D Je tam teda na konzoli dost drobných chybek, ale naštěstí nic vážného. Takhle mě nechytl ani ten Cyberpunk a to jsem teda furt psal, jako že mě chytl. :D Ale tohle je naprosto jiná písnička.

edit: proboha, to je už rok a půl staré? :D
@Jab (02.04.2021 17:33): jojo, to jsem pochopil.. ale prostě občas to hapruje. A u těch dveří to byl extrém, ale to bylo způsobené tím, že tam zavazel Kim. Zas tak moc rušivé to není, poté co jsem pochopil že není kam spěchat, protože čas se posouvá dialogy.
@SilentWolf (02.04.2021 17:27): Jojo, to je bug. Ona ta postava s controllerem dělá akci z určité pozice, pokud už na ní stojíš, tak neudělá nic. Popojdi tedy kousek a pak znovu klikni na ten aktivní předmět.
@Jab (01.04.2021 22:32): trochu bojuji s tím, že postava po kliknutí na prompt odmítá cokoliv dělat, otevřít jedny dveře se mi podařilo asi na podesáté. Na druhou stranu to nedokážu přestat hrát. Je to fakt geniální. RPG v nejčistší formě. Ani na sekundu nemůžu hrát na volnoběh, protože se furt něco děje. Přijde mi, že je tam nespočet možností. Každý menší objev něco odemyká. Možná je to iluze, ale pokud bych se nesoustředil na ty skilly, které mám, tak to zákonitě musí být naprosto jiné. A ještě to formování myšlenek <3 geniální koncept.

Mít tohle ve fantasy světě, nebo třeba ve stylu Vampire: Bloodlines, to bych plesal radostí. Nebo třeba Cyberpunk 2077? :D Popravdě jsem si ho vždycky představoval takhle do hloubky, co se dialogů týká. Proto to zklamání.
Ale rozšířili homosexuální podsvětí? To by mě zajímalo. Protože celá ta linie absolutně nikam nevedla. Harry jen rozvine myšlenku a pak už se s tím nic dál nestalo.
Tak jsem teda neodolal, koupeno, nečekám na krabičku. Snad se to bude dát hrát pohodlně na konzoli. Po všech těch zklamáních z posledních let do tohoto vkládám velké naděje. Vypadá to totiž až moc ideálně. :D
@John Mirra (31.03.2021 19:36): "New Cuno sounds like he's got both parents, has a paper route and takes literature classes at secondary school." :DD
Je fakt ale, že poslouchat ten jeho původní projev při delších konverzacích by byl zdraví škodící. Fuck does Cuno care.
A teď si to chci zahrát celé znovu hergot.
Krom toho dabingu a těch čtyř vzájemně exkluzivních politických questů, co je tam nového?
Je pravda, že u původního Cuna šla opravdu slyšet nevalná kvalita zvuku (nikoliv dabingu), z toho hlediska se nedivím, že to změnili. Ale zůstává otázka, proč to nepředaboval ten stejný člověk.

Jinak jsem s dabingem spokojen, postavy zní skvěle a "vypravěč" (= popis a skilly) je sice trochu monotónní, ale rozhodně neurazí a stejně to trochu přeskakuju, protože čtu rychleji než to stihne všechno říct. Některé texty mi přijdou nové, ale nejsem schopen říct, jestli je to tím, že mám trochu jiný build postavy, hraju trochu jinak, nebo jestli jsou fakt nové.
@Naginata (31.03.2021 21:40): Detektivka je to od začátku do konce imho. Závěrečné rozuzlení mi přišlo fajné. Stále nějaké zvraty. Ale záleží, jak to hraješ. Občas to rozuzlení může být velmi nezajímavé. Což ale znamená, že si nepřišel na vše. 

@ntz (31.03.2021 21:43): S tím tvým zdlouhavým kafráním, kdy hru nejsi schopen dohrát i za několik let, bych přátelsky doporučil spíše arkanoid. ;)
ja to jeste nemam dohrany ... ted je dilema, jestli jit do final cut a nebo si dat nejdriv tu normalni verzi ... co myslite ? chapu, ze final cut asi nema dohranej jeste nikdo, takze otazka je spise recnicka
@Jab (31.03.2021 21:35)úpřimně mě hra dost zklamala, protože se tvářila nejprve jako nějaká detektivka, ale později tajemství zahodí a to rozuzlení je nakonec dost neuspokojivé.
Pokud autoři hry jsou takoví vzorní socialisti, to mohou rovnou rozdávat hru zdarma :D

@Paul (31.03.2021 20:18): Prostě čistá utopie, kterou by napsal jen někdo kdo nikdy v životě nepracoval.
@Naginata (31.03.2021 19:55): chapo trap house, a jejich plán jak konečně nastolit ráj na zemi, z jejich knihy

“After setting everyone on equal footing (by seizing the billionaires’ money, socializing their wealth, and handing the keys of production over to workers), you’re looking at an economy that requires something like a three-hour workday, with machines taking care of most of the drudgery; and—as our public fund pays for things like health care, education, scientific research, and infrastructure—all this technology actually makes work quicker, easier, and more enjoyable.”
Není to nijak strašné. Jen se ze skvělého stal toliko ucházející.
@AiMLEzZz (23.03.2021 13:56): Australia je v ramci demokratických štátov, co sa tyka hernej cenzury jedna z najkonzervativnejsich a najtvrdsich krajin uz minimalne 25 rokov. Maju velmi vela zakazanych hier alebo hier so zelenou krvou. Smutne usmevne na zakazani tejto konkretnej hry je prave fakt, ze vlastne odmietli dialog o a kontrolu vlastnej moralky prave tymto zakazom.
@BUMTARATA (23.03.2021 13:46): To bych si skoro přečetl delší zdůvodnění. Každopádně u nekrvavé hry prazvláštní. Dokáže být hodně temná. Viz popis válečných zločinů. Ale to stejné si mohu přečíst týden co týden v článcích z válečných zón.
Disco Elysium „depict[s], express[es] or otherwise deal[s] with matters of sex, drug misuse or addiction, crime, cruelty, violence or revolting or abhorrent phenomena in such a way that they offend against the standards of morality, decency and propriety generally accepted by reasonable adults to the extent that they should not be classified“. (odkaz)

Krásná hra.
No super, a já to před měsícem a půl dohrál... chm, nechám si to na později. Jakože hodně později.
Co se týče depresivnosti, přijde mi Disco Elysium jako jedna z nejvíce depresivních her. Zapomenutý svět, ve kterém tak nějak vše spěje do prdele; protagonista na tom až tak moc nezmění, maximálně tak jestli spět dospěje do prdele o kousek rychleji či pomaleji. A stejně na tom nezáleží, protože všechno nakonec spolkne pale.

Vyhořelý alkoholik a narkoman sám o sobě je taky dost depresivní, ale odkrývání vrstev sebenenávisti a jejich příčin je ještě depresivnější. Ano, hra je vtipná, místy opravdu hodně; a občas tam i prosvítá nějaká ta naděje, ale to podle mě není v rozporu s celkovým pochmurným vyzněním – a i ta naděje je ušmudlaná a nejistá.
ja teda alespon za sebe sedim na zadku a cumim z toho, ze DE je proste naprosto ojedinelej a pruzracne cistej (na pomerni gaming industry) "Art" se vsim vsudy ... od vizualni stranky, pres texty, pres (nejen-)filosofickou hloubku a rozmer tech dialogu po muziku ... to, ze ty postavicky jsou tam naprosto uzasne "C, it;s happening !!" je vedlejsi ... prevlikani mi zas tak nevadi, musi tam bejt alespon neco gaming-like
@AiMLEzZz (10.02.2021 19:02): "ho spousta lidí vynáší do nebes kvůli převlekům"
Tomuhle nerozumím, proč by to někdo vynášel kvůli tomu do nebes?

Vždyť co jsem pozoroval se snad lidé spíš shodují na tom, že věčné převlékání se kvůli zvyšování právě potřebných statů je pěkně pitomá herní mechanika, ne?
@Starletka (10.02.2021 19:47): Dobře, fair enough. Čím víc nad tím přemýšlím, tím víc si myslím, že zrovna v případě DE mě svým komentářem uspokojí málokdo. Beru mínusko pryč :).

K té depresivnosti - já to tak nevidím. Podle mě je fajn, když hry (a knihy, filmy atd.) nehrají jen na to, že všechno je fajn a jakýkoliv špatná emoce je blbě. Naopak se mi líbí, když umělec, v tomhle případě scénárista, dokáže postavu dostat do hrozné situace a realisticky, uvěřitelně ji vykreslit, protože si v tom můžeš často najít sebe a něco se z toho naučit, zamyslet se sama nad sebou nebo se alespoň dozvědět, že tím, čím si procházíš, si neprocházíš sama a že s tebou někdo soucítí. Čímž neříkám, že se mi stalo to, co hlavní postavě v DE, zase mluvím v obecné rovině. Ale chápu, jestli to tak někdo nevidí.

A co se týče politiky, jasně, je jí tam spousta, ale já ji vidím jen tak, že tam musela být, aby motiv vraha vyzněl věrohodně. Krom toho mě nijak zvlášť nezaujala. Nic objevného tam z hlediska politiky podle mě není a ty politické dialogy často působí trochu nuceně.
@AiMLEzZz (10.02.2021 19:02): Okay. Ptám se, protože já osobně dávám mínuska jenom za špatně napsaný samotný komentář, ne za to, že má někdo jiný názor. Ale beru. :) Jen ty ten můj komentář prosím ber trochu s nadhledem nebo z tebe taky budu mít existenciální krizi. :D

Mě třeba pár scén přišlo celkem drsných, třeba když ti ty tvoje dva vnitřní hlasy říkají, jak všechno stojí za hovno, jak jenom pořád opakuješ prázdné rituály každý den, přežíváš, ale nežiješ a měl bys to radši zabalit, protože jsi bídná existence a nikdy to nezměníš. A vůbec motivu sebevraždy tam je hafo. Nebo když jdeš oznámit úmrtí manžela vdově. Nebo když se bavíš ve snu se svou ne-manželkou. Prostě to na mě místy působilo depresivně. Silný zážitek, to ano, ale neměla jsem z toho zrovna dvakrát dobrý pocit. Skrz naskrz 100% veselá a optimistická hra to fakt není.
A politiky je tam úplně mrtě, pokud se bavíš úplně se všema a úplně o všem, to mi neříkej, že ne.