Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Právě dohráno zcela bez návodu, což je pro mě překvapení. Jak Day of the Tentacle, tak Sam&Max jsem kdysi zavrhoval kvůli zvěstem o obtížnosti a nelogičnostech a mě to teda všechno vesměs překvapivě hned napadalo, až na pár drobnějších zákysů, u kterých jsem ztvrdnul hodinu, než mi to docvaklo, A hře se opravdu omlouvám, už zvěsti v 90. letech v časopisech mě od hry skoro navždy odradily a teď jsem ji dal šanci, jak DOTT tak Sam and Max a u obou jsem se královsky pobavil. Sam and Max je z nejvtipnějších her, co jsem kdy hrál, asi největší blbina, ale v pozitivním slova smyslu. Myslel jsem, že tenhle styl mě nemá šanci nikdy bavit ale měním na to názor teda. Když se to povede, a tady se to povedlo, je to fakt zábava. Dávám 85% a dokonce jsem váhal o 90%. Nakonec z mého pohledu z těch humorných her zůstává (tak trochu i k mému překvapení coby ortodoxního Sierrovkáře) absolutně nejhorší Larrry 1, 2, 3, které přesně definuje, jaký styl se mi nelíbí.
Tak na čase to rozjet pořádně, bez předsudků, jaké jsem získal už od recenze ve starém Score a pár dávných nesmělých rozehrávkách. A musím říci, že na některé hry asi člověk potřebuje fakt věk. V dobách, kdy jsem bral vše vážně a vše jsem chtěl mít podloženo příběhem, který ve mně vzbudí dojem pravého dobrodružství, i třeba s prvky nadsázky, ale nebral jsem samoúčelně humorné věci, jsem si myslel přesně to, co jsem tady napsal ob post níže před dvěma lety.

Jenže když jsem se hecnul a rozhodl se posledních několik měsíců dojet všechny ty vtipné Lucasovky, kterým jsem se dosud vyhýbal z výše zmíněných důvodů, tak po rozpačitých Maniac Mansion 1 a Zak Mc Kracken jsem si zahrál Day of the Tentacle, který některé ty humorně laděné adventury u mě naprosto omilostnil, protože to byla taková pecka, že jsem se dokopal konečně k tomu pořádně rozjet další Lucasovku v pořadí, Sam&Max Hit the Road a světe div se, ono mě to baví, k tomu se mi to hodně líbí vizuálně a po hudební stránce. Takže pokud se to během hry výrazně nepokazí, vezmu zpět ty slova níže, že mě tento typ her uráží.

Holt mladická nerozvážnost a možná tendence pořád ještě trochu dětsky prahnout po dobrodružstvích plných nebezpečí, napětí a vážných obav o osud světa. Samozřejmě abych to nepřehnal, netýká se to všech ulítlostí, protože takovému Sierráckému Larrymu jsem ani po třetím díle nepřišel na chuť a doufám, že mě chytne aspoň ta pětka :-) No nic, jdu pokračovat v Sam and Maxovi a budu doufat, že bude nadále skvělý, abych tato slova zase nemusel brát zpět :-)
@jvempire (20.06.2020 22:07): Môže byť. Tiež som sa už stretol s obidvoma efektami v hrách, kde mi to nesadlo - prílišný prehnaný humor, ale častejšie sa mi stáva, že humor ostane taký hlúpo sterilný a bez nápadu. Je to už asi pekných pár rokov, čo som riešil, že oproti 90. rokov vzniká naozaj veľmi málo humorných hier, pri ktorých som sa úprimne zabavil na humore. O komediálnych filmoch už ani nehovorím.
Ad komentář jvempire: Přesně odpovídá tomu, jaké pocity jsem měl při krátké rozehrávce Sam&Max snad před 20 lety. Humor, který mi bral jakékoliv pocity, že řeším a chci řešit něco důležitého, nějaký problém a pod. Humor mi nevadí, rád se zasměji, ale nesmí být samoúčelný. Jak mi adventura vezme jakýkoliv pocit dobrodružství a snaží se na sílu rozesmát každičkou situací, tak nabudu dojmu, že mě to vlastně uráží podobně, jako sitcomy, kde je pouštěn smích publika, aby mi připomněl, teď se zasměj. U Lucasovek je to těžké, na jednu stranu umí vyprodukovat nej adventuru vůbec, Indyho 4, pak přinese pirátské dobrodružství, které si člověk užívá až tak nějak do momentu ke konci hry, kde zjistí, že je to celé parodie na pirátství, které už dávno neexistuje a naonec to ad absurdum zmrví u Sam&Max. Ale přes to mám pro Lucasovské adventury slabost a těším se někdy, až si najdu čas na Day of the Tentacle i první Maniac Mansion. Nicméněi když nej adventura (Indy 4) pro mě pochází z dílny Lucasu, tak obecně jsou jinak mému srdci bližší Sierrovky.
@jvempire (20.06.2020 21:46): Chápem, ale ja som nenarážal na tvoj komentár. Skôr, že sú témy a veci, ktoré v rôznej úrovni ocenia rôzne demografie. Hoci takých hier sa dnes robí menej (najviac asi Japonsko), keďže chcú uspieť globálne.
Max je tam hlavne pre ten kontrast so Samom, kde je ten bad cop good cop stereotyp vyhnaný ad absurdum. Na sofistikovanejší humor je tam prevažne Sam, ale aj Max vie občas prekvapiť, čo mi prišlo ešte vtipnejšie, maniakálny, sadistický králik sa len tak casually vyjadrí sofistikovane o nejakej problematike, bez toho, aby sa na to poriadne sústredil a beží si lízať nejakú podozrivú tekutinu alebo naháňať holuby. Ale určite beriem, že veľakrát bolo riešenie postupu dosť nelogické a pamätám si, že som mal na tom niekoľko väčších zásekov.
@Tulareanus (20.06.2020 21:20): Tak narážky a lokace jsem v komentáři chválil a určitě jsem nepochytil vše. Ale například Maxovi neustálé sadistické výlevy jsou vtipné maximálně prvních 10 minut, ať už to má být satira čehokoli. Pokud připočtu potlačování příběhu a zmíněné nedostatky v hratelnosti, tak lépe hodnotit nemohu.
Tak tá hra je veľmi americká tým, z čoho si robí srandu. To iné hry od LucasArts z tej éry nemali, takže boli pochopiteľnejšie pre neamerické publikum, ak tie veci nemali naštudované. Bolo tam veľmi veľa kultúrnych narážok a mne sa to veľmi páčilo, ako si to robilo srandu. V podstate je to veľmi silná spoločenská satira na ameriku, americký sen, nezávislosť a snahu pretláčať niečo ako výnimočné za každu cenu (o tom je v podstate väčšina lokácii). Na novšom Sam and Max od Telltale, hlavne na posledných sériach, mi už chýbala ostrosť toho humoru a jeho určitý brutalita, ktorú originálna hra mala. Viackrát tak humor a rôzne momenty vyzneli jednoducho slabšie alebo až sterilne.
@Richmond (20.06.2020 21:06): Ono se to moc nemění. Akorát přibylo narážek na Star Wars... což mám rád. Ale to prostě na dobrou hru nestačí. Není to žádný průšvih, jen mi to prostě moc nesedlo do vkusu.
@jvempire (komentář): Mám to asi úplně stejně. Grafika fajnová, ale hratelnost mi přišla slabá a humor mi až na výjimky nesedl. Ale je fakt, že jsem se tenkrát moc daleko nedostal a zabalil to (proto ani nehodnotím číselně).
@Drolin (07.04.2011 22:55): Hele tys frcel ciste podle navodu uz v roce 2011, good job.

Jako tahle hra bez obcasnyho nakouknuti do navodu nejde, vysoka obtiznost je jeji hlavni znak.

S navodem je to otazka na pul hodiny, bez navodu na vecnost.

Na druhou stranu je to asi nejvtipnejsi hra od Lucase, spolecne s Monkey Islandem 1 a 2. To bude tim, ze v tom nemel prsty ten prumerak Schafer, asi nejprecenovanejsi tvurce adventur ever, a taky tim, ze je to podle komixu. Je to trochu takovej styl ala Ren & Stimpy.
Drolin: Tak som to nikde nenapísal. Je veľa komentárov s ktorými nesúhlasím, ide skôr o to, ako to ten autor odargumentuje a odprezentuje. A vtedy mu dám aj ja plus. Ak sa mi komentár nepáči, ale zároveň mi nepripadá nejaký "veľmi závadný" tak ho nechám tak a keď mi príde komentár zlý (bez ohľadu či má autor podobný názor na hru, čo sa týka kvality ako ja), tak sa mi evidentne nepáči a dám mu mínus. A jedna vec čo nemám rád je, že niekto použije výrazy, ktoré tam kontextuálne nesedia, prípadne je očividné, že autor to proste nepochopil a vyčíta hre kraviny, či ju zle popíše, tak je ten facepalm na mieste. :)

No nie, aj humor treba pochopiť. Napríklad ak niekto nepozeráva scifi, nehráva hry, nepozná rôzne fyzikálne javy a iné "nerdoviny", tak mu unikne napríklad kopec humoru v The Big Bang Theory, pretože mu to nič nepovie.

Ako o tom nie je pochýb? Len preto, že sa to odohráva v amerike? Aj v Európe je tá hra obľúbená, to, že je to relatívne komplexná satira na margo ameriky neznamená, že je to hra pre američanov predsa.
Tulareanus: Když se ti komentář nebo názor nezdá, tak to je hned facepalm nebo trolling? Zajímavé :)

Ale tady vážně nejde o to "pochopit to" (to by platilo možná u hry typu I Have No Mouth).

A o tom, že je Sam a Mex zaměřen na publikum z USA není pochyb, ostatně o tom svědčí jeho obliba právě tam (stejný případ je MM2, které společně s Mystem nechybí v žádném žebříčku nejlepších adventur amerického hráče).
Minihry hrát nemusíš. Což je dobře, protože ta dálnice co jsem to naposled hrál přes Scumm je nějaká buglá.
Ty minihry jsou nějak nutné k dokončení či je můžu ignorovat? Vyzkoušel jsem lodě (vyhrál) a pak to divné skákání přes bilboardy na dálnici, což mi vůbec nešlo.
Začínam mať pocit, že to je tak, že ak Drolin hru pochopí, tak ho baví a napíše dobrý komentár a ak ju nepochopí, tak to zvalí na hru a je to facepalm komentár. :D
Tiez nemam pocit, ze humor bol miereny len na zaoceanske publiku... Huh? To je zas komentar na facepalm :)
Nejak nemám pocit, že by to bol humor len pre zaoceánske publikum, možno si skôr neuvedomuješ koľko je tam politickej, sociálnej i kultúrnej satiry (napr. tie narážky na Normana Mailera pri tej rybárskej oblasti a tak :D), ktoré pre pobavenie vyžadujú nielen perfektnú angličtinu, ale ovládať aj ich dosť široký kontext. Už len to asi bežný dumb amík asi nezvládne. :D

Náročnosť bola v pár miestach fakt neskutočná, hlavne pre občas fakt tie najabsurdnejšie riešenia, aké mohli byť.
Tak on je kvůli tomu myslím i Sam & Max populární. Ale peklo jako v Harvestru to jistě není :)
Tu už si nepamatuji, ale myslím, že tam bylo celkem dost zákysů :)

Co, chystáš se na Sama a Maxe?