Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Rapier (09.04.2020 21:19): ano...TW3 prodalo víc kusů na konzolích, pokud se sečtou všechny konzole (tři platformy), než na PC, jedný platformě. Což by nikoho s mozkem nemělo překvapit, a bylo by tomu tak, i kdyby TW3 nešlo na PC pirátit vůbec. Na konzolích hraje, hlavně na západě a v japonsku, víc lidí.

Kdyby na konzolích pirátit šlo, tak by se tak dělo, ale na samotný prodeje by to nějak extrémně výraznej vliv nemělo (stejně jako nemá na PC), protože upirátěná kopie není automaticky lost sale. Spousta pirátů by si při nemožnosti pirátit ty hry stejně nekoupila (a naopak někteří si jí dokonce díky upirátění potom koupí). Pirátění obecně je na PC už dost na ústupu. Tohle už dneska většina lidí - včetně vývojářů - chápe. Chápe to dokonce i Sony, tak se chystaj vydat Horizon a Death Stranding.
Sakra už toho nechte! Každý ať si hraje na tom co mu vyhovuje, PC nebo konzoli.

Kdysi dávno jsem také neměl zrovna moc peněz a hrál moderní hry na mnohem horší sestavě, než Charllize The Witcher 3. A navíc, to video co tu Charllize postoval z hraní The Witcher 3 na GTX 750 Ti jasně dokazuje, že hru si mohl užít i někdo s relativně slabým CPU (v single core výkonu) a relativně slabou GPU a stále ta vizuální podívaná stála za to. Čert vem zdali má člověk 30 fps u RPG nebo 144 fps. Známý hraje dodnes na GTX 780 a The Witcher 3 dohrál s průměrnými 30 fps na skoro max. detailech.
A ruku na srdce, zas tak slabá ta GTX 750 Ti nebyla. Ještě nedávno jsem měl doma GTX 760 a při testování novějších her by docela překvapen jak to má solidní výkon i v roce 2019.

Asi se všichni shodneme na tom co tu Paul postoval, a to že se The Witcher 3 prodalo více kusů na konzolích, než na PC (nevím zdali v tom byla zahrnuta i digitální distribuce ale předpokládám že ano). V té zprávě není jasně uvedeno kdo generoval vyšší zisk a docela bych věřil, že vyšší zisk je pravděpodobně z digitální distribuce na PC.

Přiznejme si také na rovinu, že na konzolích se prakticky pirátit nedá, vím z historie, že kdysi si lidé stahovali a pálili hry na starší verze konzolí + používali nějakou HW feature v konzoli co to umožňovala.
Na PC se nepochybně míra pirátství snížila díky Steamu, GOGu a nově i EPICu (a tak trochu i EA s jejich Originem), a taky díky faktu, že hry se staly cenově mnohem dostupnější. O častých akcích hry zdarma nemluvě. Nebo o akcích k nové GPU/CPU nové hry zdarma ale to vlastně platí i při prodeji konzolí. I tak si přiznejme, že stále celá řada lidí na PC pirátí a nejsou to jen chudí studenti. Na konzoli (opravte mě pokud se pletu) to nejde.
@Charllize (09.04.2020 20:30): Krásnou reklamu děláš DH u pravděpodobně jedné z nejsledovanějších her. Vyvoláš totální OT flame, pak tu kňouráš nesmysly o zlodějích a PC master race, ale nezapomeneš připomenout, jak jsi starej a máš toho hrozně za sebou. Od takovýho člověka bych čekal jiný chování a argumenty..
"A co? Ja mam doma asi 7 konzoli a hraju i na PC, na ruznych platformach mam na PC asi 500 her."

Úplně klasický Charllize. Přileze s flamem, namele spoustu hovadin a následně nám sdělí, že mu na tom vlastně nesejde, o nic nejde a sám je nad věcí.
@Jab (09.04.2020 20:07): A me jsou zase u zadku tvoje snahy o to co si kdo ma myslet a psat a jak se chovat podle tvych pravidel.



@LIUWIL (09.04.2020 20:12): podle me nezrusily. Nedavno vysel do Divinity II update co obsahoval i cestinu a prekladatele jasne sdelovali ze se musel Larian pekne placnout pres kapsu kdyz to vydal na vsechny konzole. A ne ta kontrola nad kvalitou je na konzolich porad, mozna pro slabsi vyvojare nejak zvyhodnena. Kdyby to tak nebylo je PS4 zaplevelena indie nesmyslama jako Steam.
@Charllize (09.04.2020 19:59): Ano, máš prvdu, u Xboxu hrály obrovkou roli hlavně dvě věci: až 60% poruchovost některých verzí konzole, a následná stagnace po vydání Kinectu.

Vtipné je, že úplně první modely X360 byly bezproblémové. Problém nastal v momentě, kdy Microsoft všechny konzole vyprodal v naprosto rekordním čase, a museli se spokojit s druhořadým HW. Xbox 360 tak paradoxně prodělal, protože byl úspěšný.
A Kinect na tom byl podobně - Microsoft investoval velké peníze, Kinect tuším pak dokonce vyhrál v Guinessově knize rekord za nejrychleji se prodávající příslušenství, no a pak na to nevyšly pořádně žádné hry. Microsoft vytvořil úspěch a neuměl se o něj postarat.

PS3 na tom byla ještě vtipněji - tam byl problém vysoká výrobní cena, oproti tomu nízká prodejní cena, a fakt, že si hromada lidí kupovali PS3 jako levnější alternativu BD přehrávače a nekupovali vůbec žádné hry.

Co se toho modelu týče, obrovsky se změnil přístup k celému HW. Už se nehrálo na nejlepší, nejmodernější, nejsilnější, konzole dostaly HW srovnatelný tak maximálně se střední třídou tehdejších PC, snížily se prvotní investice, a hrálo se na postupné vylepšování strojů.

Jak Playstation, tak Xbox už mají program pro samostatné vývojaže. Teď nemohu dohedat zdroje, ale mám pocit že poplatky za update se už zrušily. Samozřejmě se platí poplatky za vydání hry na dané platformě.
@LIUWIL (09.04.2020 20:04): Jo xboti a plejky se trou porad ale tam jde o interni valku. Stejne jako u PC NV vs AMD. To bych sem netahal. Jsou ciste konzolova fora kde to jede na plny obratky. Ale NIKDO se tam nenavazi do PC hracu, nebo je hodne okrajove. Kdezto jakmile je nejaky PC forum, tak to tam ja dennim poradku. A je to i tady.

A co? Ja mam doma asi 7 konzoli a hraju i na PC, na ruznych platformach mam na PC asi 500 her.
@Charllize (09.04.2020 19:49): PC master race je jenom joke. Je to trollení těch, kteří mají potřebu si nějakým způsobem obhajovat to, co si koupili. Samozřejmě najde se pár omezenců, kteří se v tom ukájí, ale to je menšina. Zrovna v ČR to tak asi není, ale celkově má velká část PC hráčů doma i nějakou konzoli, i kdyby jenom kvůli exkluzivitám. Já sám na tom třeba nehraju, ale u nás doma je PS4. A sám jsem byl mnoho let na X360 a věř tomu nebo ne, hraju hry na mobilu.

Na druhou stranu teď třeba sleduju dění okolo Steam a EPIC, a musím říct, že mnoho PC hráčů se chová jako malé výchovou zanedbané děti. Dělají, jako kdyby si nějakou hru kvůli exkluzivitě nemohli zahrát, a někteří to dokonce berou jako důvod k pirátství, přitom jediné co musí udělat, je pětkrát kliknout a hotovo. Bohužel, na PC se vytvořil kroužek fandů Valve.

Na třetí stranu (tohle je trojstranná mince) mám ti vyhledat některé videa a obrázky z konzolových válek? Kdy se dva tábory navzájem nenáviděly jenom kvůli volbě herní konzole. Právě na popud tohoto začaly vznikat posměšné obrázky a vlastně celý PC master race meme, protože na PC do té doby nic podobného v takové míře nikdy nebylo, maximálně se tak všichni dohadovali mezi AMD, Intel, Nvidia, ale to je většinou nuda která končí stejnými argumenty a nic nového se doposud nevymyslelo :D
@Paul (09.04.2020 19:52): A proc si to berete tak osobne kdyz si hry kupujete?? Vas se to netyka ne? Jak uz jsme psal, nokoho konkretne jsme tady nejmenoval a bral jsem to obecne. Aha, ono to je o tom ze si proste branis svoji paltformu.



@LIUWIL (09.04.2020 19:38): na dnesni konzole si taky nikdo nemuze vydat hru sam o sobe . SONY i MS nad tim maji porad dohled. A co vim tak za vydani patche se plati porad, Protoze ho nekdo musi schvalit . Takze se zas tolik nezmenilo a neprizpusobovalo. Jedine co se zmenilo docela dost byla cena konzole pri launchi. U X360 MS hlavne prodelal na tom ze meli vysokou poruchovost prvnich modelu a menily je jak na beziicm pasu.
@Jab (09.04.2020 19:36): Skutecne? Naopak. Master race je vzdycka to co se vysmiva hracum na konzolich, existuji desitky meme a obrazku kde se PC hraci biji v hrud ze jsou nadrazena rasa. Prakticky v kazde diskuzi poukazuji PC hraci na to jak jim to jede lip a jak to vypada lip nez na konzolich. Vymysleji ruzna smesna oznaceni pro lidi co na tech konzolich hraji. A kdyz si nejaky konzolista dovoli rypnout do nadrazene herni rasy je ohen na strese a diskuse na dva dny, kde se zazstanci hrani na PC snazi postavit konzolisty do late. Od vas to prislo ta nenavist. Vy jste byli ti co zasli malovat posmesne obtazky a sirit je do sveta. Z konzolistu nikdo nic takoveho nikdy nedelal.
A kdyz nekdo poukaze na jasne neduhy PC hrani je oznacovan za nestoudnou kreaturu a exota. Nesete si plody svoji oblibene platformy, to je cele.
A jo, valka platforem se tu jede, ve stejne posmesnem stylu jako vsude jinde kde je prevaha PC hracu. Nejsem tady prvni den, tak me nepresvedcuj o opaku.
@kuler91 (09.04.2020 19:14): "Horko těžko by si CD projekt tahal z prdele "zisk" z jednotlivých platformem, něco takového je nereálné."

Wow. To si jako vážně myslíš, že CDP neví kolik kopií a za jakou cenu na jaké platformě prodali? A pak někomu říkáš, že je mimo? Se smajlíkem, aby to jako ukazovalo jak jsi nad věcí.

"Navíc ti jako bonus uchází úplně základní fakt, že větší prodej neznamená větší zisk."

Tohle je extrémně vtipný v kontextu toho, že na PC se mnohem větší procento kopií prodalo už u vydání digitálně než na konzolích, takže CDP šlo z každý PC kopie do kapsy podstatně víc než na tý fullpriced PS4. Takže ano, máš pravdu. Víc prodaných kopií nemusí znamenat vyšší zisk. A CDP taky dostali zaplacenou za každou kopii u nVidia karty, nemusíš se bát.
@kuler91 (09.04.2020 17:39): "Jak je obecně známo, tak ze všeho nejdůležitější jsou prodeje v prvních týdnech."

Jsi mimo, zrovna jako tvoje domněnka, že za krachy studií stojí nedostatečné prodeje.

Malý vývojář přijde za velkým vydavatelem, nabídne mu hru a doufá, že ji přijme. Když ji nepřejme, tak se modlí aby mu ten nápad neukradl (děje se to a nejde se vůči tomu bránit). Když vydavatel přijme, vývojář dostane první zálohu a začne s vývoj. Podepíše smlouvu o průběhu vývoje. Dostane milníky, které musí splnit v určitém časovém období. Milníky jsou často napsané hodně nekonkrétně, například "prezentovatelná grafika".

Dochází k tomu, že vydavatel milník neuzná (objektivně nejde určit, jestli je nebo není splněný) a může nestat jedna ze tří možnost:
1)Vývojář dostane na další období sníženou zálohu
2)Vývojář na další období nedostane zálohu
3) Vývojář nedostane zálohu a musí zaplatit penále

Ve všech třech případech musí dál pokračovat s vývojem. Když už si to studio nemůže dovolit, vydavatel půjčí peníze. Až je studio dostatečně zadlužené, přijde nabídka prominutí dluhů výměnou za celé studio a všechny IP. A pak vývoj probíhá zcela bez škobrtnutí a bez odkladů :)

Přijde prodej, kdy vývojář dostane nějakou finanční odměnu vypočítanou z prodejů za krátké časové období, po kterém už bude dostávat jen nějaké malé procento (pokud vůbec něco bude dostávat když nevlastní IP).

Takovýmto způsobem se studia dostávají do situací, že se musí nechat velkým vydavatelem koupit aby mohli vůbec zaplatit zaměstnancům. A ti vydavatelé je pak často záměrně položí na lopatky, protože se jim zrovna nehodí mít tolik zaměstnanců, nebo projekce pro prodeje pokračovaní už nejsou tak dobré. Zrovna tebou zmíněný Dishonored i Prey jsou dobrými příklady her, kde to tímto způsobem proběhlo.

Historicky tento model nejvíce podporovaly konzole. Ještě v době X360 a PS3 neexistovalo, aby si vývojář sám na vlastní náklady vydal nějakou hru. Bylo jedno jak byl velký, vydat hru na konzole mohl jenom vydavatel. Na obou konzolách se platilo třeba jenom za to, že se vydá update! Vtipné v tomto taky je, že za svůj život byly jak Xbox 360, tak Playstation 3 několik miliard dolarů v mínusu. Microsoft i Sony za celou tu generaci prodělali velké peníze.

Oni sice někteří ještě v té době hlásali jak je PC špatné kvůli míře pirátství, přitom to už v té době byla nejvýdělečnější platforma která na konzole už několik let tlačila. I to byl jeden z důvodů, proč XONE a PS4 přinesly tak velkou změnu obchodní strategie. Konzole se musely okamžitě přizpůsobit, jinak by zanikly. V Microsoftu byl dokonce ze strany investorů tlak na to, aby se celá herní divize zrušila.

Opačná strana mince - podívej se třeba na Remedy, což je v dnešní době už samostatný vývojář. Začnou vytvářet na vlastní pěst novou hru. Tu pak ukážou vydavateli, kterému se líbí. Domluví se, že si rozdělí výdělek 40/60, s tím že vydavatel se stará úplně o všechno a dá jim nějakou velkou jednorázovou injekci peněz (v případě Control to bylo tuším 7M euro, vývoj celkem stál 33M). Pak se na to ještě podívá EPIC, líbí se mu to, a přispěje na vývoj dalších 10M výměnou za rok exkluzivity. A pár měsíců po vydání hry jim nabídne totální pokrytí všech nákladů spojených s vývojem a dělbu tržby 50/50. Opravdu ti přijde, že je na tom takové Remedy hůř, než některé z mnoha studií, kterých se dotkly praktiky velkých vydavatelů popsaných výše? Zajistili si budoucnost a samostatnost na mnoho let dopředu, a hlavně vydavatelé s nimi musí jednat jako s lidmi, ne jako s kusem hadru.

A co se týče prodejního modelu slev, tak mě zaráží, že mnozí ještě dodnes nepochopili jeho výhody oproti starému modelu "musí se to všechno prodat do měsíce". Přitom Gabe Newel tohle detailně popisoval již mnoho let zpátky. S cca 90 miliony hráči na Steamu v podstatě žádná hra nemá šanci tento trh zasytit, leda by byla zadarmo.
Jakmile jde hra do slevy, prodeje stoupají neúměrně vzhledem ke slevě. Tzn. že když dáš cenu na polovinu, prodeje budou více než dvojnásobné, a celkový výdělek tak roste. Co se může zdát neintuitivní - prodeje po konci slevy budou obvykle ještě nějakou dobu vyšší, než byly před slevou.
V úplně nejhorším případě tu hru můžou prodávat za dolar a pořád budou vydělávat, čistě proto, že si to bude kupovat šílené množství lidí.

No a teď třeba Epic tlačí na to, aby se na PC snížily provize z digitální distribuce (Steam si pořád bere 30%), takže pro vývojáře je to zase výhodnější. Zkrátka a dobře, snažit se tvrdit, že PC jakýmkoli způsobem přispívá ke krachu studií je totální demagogie.
@Charllize (09.04.2020 19:32): Ten rozpor si sem přinesl ty a další se chytil. Nikdo jiný tu žádnou válku platforem nejede. Nikdo jiný tu také nenadává jiným do socek a zlodějů, protože náhodou hrají na něčem jiném.
Ale na konzole se proste prodalo vic kusu nez na PC. Proc to skatulkovat. Prece tu nemame rozpor jednotlivych platforem, jde o PC hrace a hrace na toustrech. Copak ta strasna snaha to rozdelit aby PC hraci vysli vitezne?

Lo, a nemaj nekde kolik lidi to koupilo na Win7 a na Win 10, at se to taky rozdeli? :D
@Jab (09.04.2020 19:07): Proboha, spíš se na to podívej sám. Jediné co postoval jsou prodejní čísla na jednotlivých platformách + info o zisku CD projektu. Horko těžko by si CD projekt tahal z prdele "zisk" z jednotlivých platformem, něco takového je nereálné. Sorry, ale jsi úplně mimo :) .. Navíc ti jako bonus uchází úplně základní fakt, že větší prodej neznamená větší zisk. Prvních několik měsíců se hra prodávala za full price na všech platformách tzn dejme tomu 60 EUR, PS 4 verze prodala o 1,5 mil víc, což má na profit podstatně větší vliv, než to, že PC platforma od r.2017 začala prodávat více kopií. Už nepokračuji, tohle je marný.

To co jsi mi repostnul jsou prodeje .. ne profit. Mama mia ...
@Jab (09.04.2020 18:42): Doporučuji si vzít kalkulačku, pokud je to tak těžké na výpočet, asi dojdeš k velkému omylu. Pokud ti připadá, že PC verze vydělala víc než konzolové a to s faktem, že PC verze se prodalo o několik mil méně, tak se nemáme o čem bavit :)

BTW: Nevím, proč zmiňuješ PS4 ... řeš je pochopitelně o PS4 + XBOX. Navíc i ten profit samotné PS4 verze bude vyšší i navzdory nižším prodejům, jelikož první rok se prodalo o 1,5 mil více.
@kuler91 (09.04.2020 17:39): Mezi námi děvčaty já tam editoval tu druhou reakci. A ne to, co jsem psal tobě. Ten tvůj "blaming" PC hráčů a nadáváním jim do socek mi je nadále odporný a máš pro něj i tužku argumenty.

Jinak vzýváš tady kapitalismus a stěžuješ si, že krachy značek a studií jdou za zákazníkem, protože nechtěl utrácet. To mi přijde dosti úsměvné.
@kuler91 (09.04.2020 18:10): A právě proto je nesmyslené, se bavit jen o AAA titulech. Protože většina těch, co by se řídili tvou radou budou dělat indie hry. A pro takové hry je konzolový trh nepřístupný (čest vyjímkám jako Nindies, PS Partners apod.) Přestaň s cherrypickingem. Ohýbáš kategorie tak, aby se hodily tvým vývodům.
@orromis (09.04.2020 17:54): Ale to je přeci naprosto v pořádku a běžné. Založ si vlastní firmu, případně vezmi někoho pod sebe, pokud nejsi masochista a máš všech pět pohromadě, tak budeš postupovat úplně stejně jako oni a zaměstnanci nedáš ani o Kč navíc - každý z nás je nahraditelný. Pokud nejsou např zaměstnanci v ND nejsou spokojeni s odměnou kolem 60 000 - 100 $ / rok, tak musí hledat práci v jiném, lépe placeném odvětví.
@kuler91 (09.04.2020 17:39): Pokud tě štve že někdo nedokáže ocenit práci druhých, tak si stěžuj na CEOs a akcionáře velkých herních společností, kteří nutí své zaměstnance crunchovat, platí jim málo v porovnání se zbytkem tech industry, brání zaměstnancům ve vytváření odborů, shrábnou většinu zisku a v případě neúspěchu vyhodí zaměstnance a většinou nepřeberou žádnou zodpovědnost. Nestěžuj si na to, že lidi, co mají rodiny, koníčky, běžnou práci a občas si něco zahrají nejsou ochotní platit za hry plnou cenu když se ten výdělek často ani k těm, co ty hry dělají, nedostane. A přestaň ostatní poučovat jak se mají chovat a vinit je za zrušení některých titulů...
@Jab (09.04.2020 12:40): Neřešme už dále takové koko ... stejně je to ztráta času, divím se, že sis dával práci ještě s takhle velkou editací původního postu. Jediné co mě trochu štve, že spoustu lidí nedokáže ocenit kvalitní práci druhých. Obětovat nějakou tu tisícovku ročně je v případě her prostě na místě. Je to koníček jako každý jiný a pokud lidi přestanou hry kupovat, tak nebude co hrát. Navíc vývoj je čím dal dražší, rostou mzdy a veškeré další náklady na vývoj, ale cena her se nezvyšuje. Pokud se dneska hra minimálně nezaplatí, tak klidně oblíbená značka skončí viz Dishonored série a pravděpodobně i skvělý Prey.Jak je obecně známo, tak ze všeho nejdůležitější jsou prodeje v prvních týdnech, pokud by všichni čekali na výprodeje a slevy, tak žádný Witcher 4 nebude.
Navíc nechápu, proč na tohle třeba Paul a spousty dalších vůbec reagujete, jelikož velké části zdejších lidí se tohle absolutně netýká. Kdyby každý utratil tolik peněz za hry co on, tak by byli dnešní hry asi úplně jinde.
Já napíšu, že bych čekal od PC platformy o trochu víc a spousta z vás se z toho můžete posrat ... Z grafů prodejů je evidentní, že spousty PC hráčů kupovalo až po slevách.
S4TW jestli jsi student nebo důchodce, tak ok, v opačném případe se není čím chlubit.
@S4TW (09.04.2020 17:18): Dobře vyloženě každá ne, ale u takových těch top jako Zaklínač imo první 50% sleva a první 75% sleva zahýbá s čísly solidně. Pak ofc pricedrop základní ceny a s tím spojená sleva a případně goty edice taky dělají své.