Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@mazar1234 (08.04.2013 20:46): Byl to nějaký klíč, ale teď ani netuším, jestli jsem jej nakonec použil, před poslední cestou jsem v první místnosti vyházel asi deset zbytečných klíčů. Mně šlo spíše o princip, že tam vůbec taková nehezká finta vůbec je.
@Richmond (08.04.2013 20:29): To s tym objavivsim sa predmetom si vobec nevybavujem napriklad, skor je to nieco dost ojedinele nez nejaky standard. No ale ziadne "v klude" v tejto hre neexistuje to je proste fakt. Ovsem nie je to ani nehratelna sialenost kde musis len "zbesilo speedrunovat inac nemas ziadnu sancu prejst" to rozhodne nie, len si nemozes dovolit to co v klasickych crawleroch.

V kazdom pripade je to crawler citelne inac sa hrajuci ako ktorykolvek ostatny, pritom na pohlad nevidiet ziadny rozdiel ale ked to zacnes hrat pochopis. Toto je fakt must play ci sa ti to paci alebo nie :-) ....
@Phoenix (08.04.2013 19:58): No ani mě tak neodradila obtížnost soubojů, jako to, že musíš něco rychle prolítnout a že nemůže "v klidu" popřemýšlet o puzzlech :) A ty výpečky v podobě najednou se objevivšího předmětu ve výklenku, pokud procházíš podruhé...Přesto všechno ale pořád cítím někde vzadu motivaci to někdy zkusit :)
@Richmond (08.04.2013 19:02): To jsem samozřejmě neměl v úmyslu, ale už se ozval na oldgames.sk Ringo. Je třeba brát v potaz dva důležité faktory:

a) Hrál jsem s jednou postavou, v DM i DM 2 je to jedno, tady ne
b) Jsem hrozný cholerik :-)

Chaos rozhodně za dohrání stojí, ten nápad se čtyřmi propletenými cestami, které vždycky skončí u jedné strany sloupu, aniž by se člověk dostal (jednoduše) k těm sousedním je geniální, jen neměli místy tolik tlačit na pilu.
Phoenix: Krásně jsem si početl v tom Tvém komentáři.Sice jsi mě malinko odradil od budoucího hraní, ale naděje umírá poslední! :)
@mazar1234 (21.02.2013 21:41): Když jsem nad tím přemýšlel, tak mi přijde, že počet běžných nepřátel se odvíjí od počtu postav v partě, což by vysvětlovalo to, žes měl takto vytrénované postavy čtyři (já jsem trénoval vždycky jen u studánek podle toho, kolik bylo jídla, nikde jsem záměrně netrénoval Fighter/Ninja levely).
@Phoenix (21.02.2013 21:09): Slusna postava, ale ja som mal take 4, no verim ze to das (ked to dal Hoborg tak preco nie)... ale respect na solo postavu hru sa nechystam, v kazdom pripade ti drzim vsetky prsty aj na nohach.... snad aspon nejake crepiny progresu zverejnis u Dj-ja.
Dungeon Master dohrán, Master 1, Master 1, Master 3, Master 3. Jde se na Chaos Strikes Back.
Tréning postavy v DM pokračuje, na konci levelu jedenáct Expert/Master 1/Master 2/Master 3 (a před levelem 12 ještě tréning u fontány v devítce, takže se snad posunu ještě o jeden Priest level).
Jak píše Hoborg, je třeba dohrát Chaose s jednou postavou. Už jsem začal tréning v Dungeon Masterovi :-)

Díky "reincarnate" umí můj hrozný bijec kulové, zatím je Novice Ninja (ze začátku se Ninja opravdu trénuje výrazně rychleji než Fighter, díky rychlosti útoku).

Edit: Tak po prvních třech patrech (a díky přemíře jídla intenzivním tréningu) Journeyman Fighter, Craftsman Ninja, Artisan Priest, Adept Wizard.
@mazar1234 (15.02.2013 08:54): jj, to je přesnější :-) V diskuzi také Amy píše, že totéž se týká EOB. Asi bych měl konečně dohrát onu Amiga verzi s automapingem.

Ta představa nudícího se důchodce, který replayne Fate GOD, mě opravdu dostala :-) I když, když jsem mohl jako nudící se teenager replaynout Wizardry 7 ...
@Phoenix (15.02.2013 07:59): ..."outro je lepší v Amiga verzi", skor by som povedal ze "Outro JE v Amiga verzii". :-)

Fakt nechapem preco obidva PC porty vychadzaju z Atari verzie, tym padom nemaju outra a tusim inac aj intro bolo na Amige lepsie pokial sa dobre pamatam.

U mna je to bez vahania, Amiga verzia uz jedine ever. Teda nie ze by som to po jej dohrani este planoval, predsa len je to hodne unavna a tazka hra, ale tak nudiaci sa dochodca mozno replayne aj Fate GOD :-).
@mazar1234 (06.02.2013 08:46): Aha, tak to jsem netušil.

Včera jsem také zjistil, že existuje Theron's Quest pro RTC, dneska to prubnu, včerejší pařba Theron's Questu na klávesnici byla opravdu na hraně (i když borci dělali pravda co mohli).
@mazar1234 (05.02.2013 22:47): Tím dobrodružstvím máš na mysli Dungeon Master Return to Chaos Version?

Jinak Nexus je anglicky tak napůl, asi uvažovali o portu. Ale je to spíš taková raritka, než že bych vážně uvažoval o tom, že se do toho pustím.
@MickTheMage (05.02.2013 15:32): No, už jsem to rozjel, ale hrát v obou případech DM na klávesnici nebo joystickem je dost hardcore.

Jinak Theron's Quest má jednoduché řešení, v partě bude pouze Theron. Když jde dohrát původní Dungeon Master s jednou postavou ...
@Phoenix (05.02.2013 14:59): Ja som nehral ani to dobrodruzstvo co je v RTC, neviem si spomenut na nazov. Vzdy iba original DM 1+2+ raz Chaosa cez RTC.

S tou Japoncinou je to nepriechodne a fakt to nema zmysel. Theron quest mozno niekedy skusim, teoreticky.
@MickTheMage (05.02.2013 15:32): Maximum jsou mapy prvních dvanácti pater s JP vysvětlivkami, en překlad (hry, manuálu, map) pokud vím neexistuje.

Já jsem zatím v emulátorech nerozjel ani jedno ani druhé, holt komfortu WinUAE + Hoborgovy balíčky se hned tak něco nevyrovná.

EDIT: Ještě jsem se chvíli bavil spouštěním Walls of Illusion. Vzhledem k tomu, že o Atari ST vím velké kulové, tak to byla hodně podnětná činnost :-)
@Phoenix (05.02.2013 14:59): Oboje som hral, ani jedno nedohral. Theron Quest, akonale clovek nemoze vytvarat hrdinov, tak nie som moc motivovany :) Nexus - je to japonsky - to hrat bud s navodom, vediet japosnky alebo...inak to moc nejde :) Ak teda nevies nieco o nejakom neoficialnom preklade. To by bolo fajn, pretoze prve dojmy z Nexusu boli pozitivne.
@Richmond (04.02.2013 21:48): Dnes v noci jsem (po lehkém rozehrání Evil's Doom) znovu maličko načal Dungeon Mastera, abych si po dohrání importoval partu do Chaose. Dopadlo to tak, že jsem málem nešel spát, i po 24ti letech neskutečně návyková bomba (možná je to tím, že jsem Dungeon Mastera zatím dohrál jen asi 4x :-) )
Koukám, že crpg-addict si uz servitky nebere :) ale docela ho i chapu, hru jsem nehral, ale asi to je fakt pekelna obtiznost.
Artran, Phoenix: Vaše argumenty uznávám a přesně jak to napsal Richmond, o ideální hodnotící systém se rozhodně nejedná, ale on zatím ani žádný ideální neexistuje, přesto je hodnocení dneska nedílnou součástí videoherního světa, a je také kolem toho spousta blamáže, hype a následného hráčova zklamání.

Mě se právě docela líbí to, že si nějaký "ideální" mustr nastavil, a s tím hry srovnává, samozřejmě je to jeho mustr a ostatním se nemusí líbit, můžou mít jiný, a nebo žádný. A samozřejmě to přestává fungovat, jakmile je hra "žánrově" originální, žánrové prvky mixuje a je prostě postavena na jiném principu. Nicméně dá se rekonstruovat jak k danému hodnocení došel a víceméjně i sám se pak člověk může rozhodnout, jestli ta hra je pro mě zajímavá nebo ne. Což je docela rozdíl oproti recenzím, kdy čtu hromadu výtek a pak hra dostane 80% a nebo naopak. A myslím si, že i jeho baví sledovat, jestli ten jeho GIMLET funguje a odpovídá jeho interním pocitům ze hry, nebo ne.
@Richmond (21.01.2013 21:11): Určitě nejsem sám, kdo říká, že recenze bez číselného hodnocení jsou nejlepší. Ovšem pro lidi s přehledem, představivostí a dostatkem času na čtení dlouhé recenze, ostatní sjedou jedno číslo a jdou dál.

Mě pobavilo, jak si spousta lidí automaticky myslela, že je to neduživý brýlatý boreček bez ženské (obraz hráče v očích průměrné populace), dokonce na tuto nevyřčenou otázku odpovídal i ve FAQ :-) S tím souvisí i dostatek/nedostatek času (rodina, jiné koníčky, práce), vím, že psal, že občas nemá čas na hraní klidně několik dní. Nejsme na tom zase tak špatně, jen těch must play titulů je pořád hodně :-) "Naštěstí" herní studia dělají dnes všechno proto, aby se v rolích must play ocitala pouze díla minulá, nikoli současná a budoucí.
Chapu vase vytky k jeho GIMLETu, ale tezko nekdo vymysli idealni hodnoceni. Ja jsem naopak rad, ze v zaverecnem hodnoceni probira tech 10 oblasti. To, ze mu pak vyjdou trochu jina cisla nez mnozi ocekavaji je prece jina vec. Ja mu hlavne zavidim, chtel bych mit tolik casu na projiti svych restu a ze jich je :) A jo prvni polovina 90.let pro me je vrchol, taky se tesim jak hry z te doby obstoji. Porad ale doufam, ze goldbox hry zustanou ve spicce :)
4Artan - Osobne bych uvital trochu lepsi cleneni clanku a moznost precist si rovnou summary, cist jak prochazel druhy patro v DM apod. me nebavi. Ten jeho GIMLET sedi na novejsi hry jako jsou Baldurovy gatě apod., jsem zvedavej, kam se dopracuje, prvni polovina 90. byla zlata era CRPG, kdy jich vyslo nejvic.
@Artran (21.01.2013 13:20): Právě. Když to vezmu postupně:

1) Gameworld: Tady se budou z podstaty věci značně lišit (některé) dungeony, které až na výjimky obsahují jediné podzemí (DM, EOB) a věci typu RoA (nebo Wizardry 7). Ale je to nutně špatně?
2) Character Creation and Developement: Ve Stonekeepu je zrovna tato složka ořezaná na kost, přesto je Stonekeep IMHO jeden z nejlepších dungeonů. Na druhou stranu, lehce kacířská myšlenka, spočívající v úvaze "Kolik různých kouzel jsme použili v sérii RoA?"
3) NPC Interaction: Opět, musí mít kvalitní RPG (zejména dungeon) vůbec nějaká NPC?

Proti bodům 4, 5, 6 není asi příliš co namítat, nicméně musí být například dobrý combat vždy TurnBased (případně je relativně nekomplikovaný combat ala první dungeony automaticky špatně)?

7) Tak jak jsem psal, dobré RPG nemusí mít nutně vůbec nějakou ekonomiku. Je špatná automaticky lepší než žádná?
8) Questy: Je řešení určitých hádanek, které směřuje k získání lepšího vybavení, subquest či nikoli? Musí mít dobré RPG nutně subquesty?
9) Tady je dle mého stěžejní interface, sebelepší grafika nezachrání hru, která se hraje principielně špatně.
10) Gameplay: Ona bájná, obtížně uchopitelná kategorie :-)

@Crash (21.01.2013 12:13): Jasně, porovnám-li dvě hry, kde jedna se mi líbí a combat maličko skřípe a druhá se mi líbí a combat je bez problémů, tak první logicky dostane méně bodů. Ale co v případě kategorií typu ekonomie, grafika nebo přítomnost NPC?
@Crash (21.01.2013 12:13): Jak to již načal Phoenix, jde tu o něco jiného. Addict si na začátku nadefinoval mustr, do kterého pak ty hry násilně tlačí. Z toho mustru je mj. vidět, že již dopředu ví, jak má vypadat jakési ideální rpg. Tohle rozhodnutí ale není na něm - je na autorech, s čím přijdou, čím žánr obohatí. On se tomu naopak musí naučit přizpůsobovat a umět ocenit odchylky od normy (tj. originalutu). Nejde přece o to, aby autoři plnili někým předepsané zadání, co by jejich rpg mělo nebo nemělo obsahovat. Ve skutečnosti pak navíc ty jednotlivé kategorie nemají ani stejnou váhu a v některých hrách nemusí být ona kategorie ani přítomná. Také se stává, že určitý nedostatek může být natolik závažný, že bude mít naprosto zásadní vliv na celkovou hratelnost bez ohledu na ostatní složky. K čemu to bude, když bude mít hra vynikají questy, když nepůjde hrát. Kreativní dílo, kterým počítačová hra bezesporu je, se prostě nedá takhle jednoduše matematicky vyhodnotit. Navíc jsem osobně přesvědčen, že to ani takhle nedělá, ale aby mu to výsledné hodnocení vyšlo, tak si ta parciální hodnocení prostě přiohne (případně nějaká procenta jen tak přihodí nebo ubere - to již také dělal).
@Crash (21.01.2013 12:13): Problém spočívá podle mého v tom, že klade důraz třeba na již zmiňovanou ekonomii, která u spousty prvních dungeonů absentovala, aniž by to bylo na škodu věci. Kvůli tomu, že v DM neexistovali obchodníci (nebo že nemá explicitně uvedené subquesty), podle mého neznamená, že se automaticky jedná o horší hru než třeba GoldBox záležitosti (protože jsou dost jiné).

Takže raději než závěrečné hodnocení čtu vždycky zbytek článku :-)
@Artran (20.01.2013 13:30): No vidíš, a mě se jeho GIMLET právě velice líbí. Rozhodně nesdílím pocit, že hra u které některé věci nefungují ale přesto se mi líbí má dostat stejně budů, jako hra která se mi líbí a navíc u ní ty samé věci fungují.
@Richmond (20.01.2013 12:49): Neuspěl, protože hry průměruje podle toho svého nesmyslného gimletu. Jakmile hra nemá např. questy, je to špatné rpg. Atd. Vtipné je to právě u her, které mu do těch škatulek úplně nezapadají, ale přesto ho baví. Jako třeba Quest for Glory.
@mazar1234 (19.01.2013 15:08): Mě právě zarazilo to, že hra, o které jednou ve Score padla reakce "To se nám stalo naposledy v Chaos Strikes Back" (komentář na adresu dopisovatele, který se ztratil v nějaké hře a netušil, ve kterém levelu), je jednoduše hratelná bez map. Ale je pravda, že to přísné rozdělení každého levelu na vzájemně neprovázané čtvrtiny tomu asi dost nahrává.

Dungeon Mastera jsem dohrál 3x na PC, ale nikdy na Amize. Už bych měl asi konečně zúročit tu nedávnou koupi WHDLoadu :-)
@Phoenix (19.01.2013 13:56): Hej podla screenshotov hra RTC.

A ano, ta druha verzia je presne toto co si dal link, akurat ako som prave pozeral tak mam v archive verziu 6.2 a tu uz je nejaka 12.1 tak som aspon upgradol :-).

ad. 4 sekcie, ked sa nad tym logicky zamyslis tak je to pomerne lahko uveritelne... zober si ze ma kazdy Level presnu maximalnu velkost stvorca na ktorom je mapa, ta sa svojou celkovou rozlohou nemeni. A kazdy level su vlastne akoby 4- stvrtiny oddelene od seba cize kazde vlakno na kazdom levely zabera maximalne cca. 1/4 velkosti celej mapy co naozaj nie je nijako moc velka plocha.

Ja som sa uz po urcitom case uplne perfektne orientoval v urcitych klucovych sekciach ktore su centralne a aj v jednotlivych vlaknach, da sa to celkom dobre zapamatat ked pravidelne hras a nemas nejake dlhsie pauzy medzi hranim. Ale je to dost prekvapive ze taka hra s nalepkou "takmer nehratelna sialenost" je vlastne v pohode hratelna bez mapovania drvivej vacsiny levelov. Taky trosku paradox ale je to tak.

A urcite si niekedy zahraj, ale odporucam zacat Dungeon Masterom Amiga verzie a prejst ho a dobre si vytrenovat postavy a potom si ich importovat do CHSB a pokracovat, presne tak to planujem urobit.... uz mam aj save zo skoro uplne prejdeneho DM asi 2 roky co som to naposledy hral.... ale raz sa k tomu dostanem urcite.
@mazar1234 (19.01.2013 13:02): Předpokládám, že CRPG Addict hraje Chaose z Return to Chaos. Další verzi jsem našel na DMWebu. Máš na mysli ještě jinou verzi?

O rozdělení celého dungeonu na čtyři oddělené sekce vím, ale že je to zase tak jednoduché na orientaci mě opravdu nenapadlo.

Jinak CSB se vyhýbám úspěšně už dlouho, už bych to měl vážně napravit.
@Phoenix (19.01.2013 12:37): Tak presne tuto verziu RTC som presiel aj ja, hoci sa chystam (uz asi 2 roky) prejst aj povodnu Amiga verziu hry. Ale existuje este aj iny port CHSB pre Windows, akurat uz si nepamatam ci vychadza z Atari alebo Amiga verzie, niekde ho mam v archive.

Zaujimave je ze az na par lokacii (posledny level, image wall maze s drakmi a prvy level) som absolutne vobec nepouzival mapy a hral som to len tak. Ono totiz leveldesign to v pohode umoznuje. Hra su akoby 4 nezavisle vlakna dungeonov, ktore same osebe nie su vobec nejako komplikovane bludiska ani nic take a da sa celkom dobre orientovat len pomocou hracovej hlavy (pamate), ovsem za predpokladu ze sa hra "v kuse" kazdy den bez prestavok, ktore by sposobili zabudnutie a stratu orientacie.

Skvela parba, ktoru vo svojom rebricku uspechov staviam velmi vysoko.
@90210 (30.07.2012 19:13): Neboj, mas spravne informacie, na PC to oficialne nikdy nevyslo. Treba editovat prispevok. Chlapci to trochu odflakli pri pridavani a schvalovani...keby to bolo slovensky, tak to neprejde ;) (v tejto forme)