Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Open Source Klub 2025 #2

Ve druhém díle Open source klubu si zahrajeme duchovního nástupce jedné z nejlepších budovatelských strategií 90. let.

Vítejte zpět v Open source klubu. Naev si kvůli nevyvážené obtížnosti a mému nejasnému zadání achievementů nakonec neudržel pozornost hráčů. Přesto je to hra, kterou stojí za to do budoucna sledovat a za pár let znovu vyzkoušet, jak moc ji vývojáři vylepšili. Tentokrát se vrátíme zpět na zem a zavzpomínáme na klasiku všech klasik, legendární budovatelskou strategii The Settlers II. Zahrajeme si jejího duchovního nástupce:

Widelands


Profil na Databázi: Widelands


V roce 2001 se jeden zvědavý student s přezdívkou SirVer rozhodl zjistit, jak fungují mapy v The Settlers II. Napsal tak velmi primitivní program, který je dokázal načíst a částečně zobrazit. 15. listopadu téhož roku pro svůj program zaregistroval projekt na SourceForge a jen tak ho pojmenoval Widelands. Pak se do projektu zapojilo pár dalších lidí a celý ho přepsali od základu. Widelands postupně vystřídal několik verzovacích systémů a ze SourceForge se později přestěhoval nejprve na Launchpad, a pak na GitHub. V roce 2021 oficiálně vyšla verze 1.0 a vývoj pokračuje stále dál.

První dva díly série The Settlers byly unikátní stavbou logistické sítě z cest a vlajek, kde na každém úseku cesty pobíhal od jedné vlajky k druhé a zpět jeden nosič. Na zvlášť vytížených úsecích mu pak ještě mohl pomáhat jeden nákladní osel. Oficiální Settleři tuto mechaniku od třetího dílu dál opustili, ale Widelands ji převzal se vším všudy, stejně jako systém stavby budov, boje, těžby a výroby. Dokonce si ve Widelands můžete zahrát i kampaňové mapy a scénáře z původních The Settlers II, byť s určitým technickým omezením.

Největší změna oproti předloze jsou herní národy. V původních The Settlers II byly celkem čtyři národy, které se lišily jen grafikou a pár drobnostmi. Jinak měly stejné budovy a výrobní řetězce. Ve Widelands je aktuálně pět národů, z toho čtyři mají vlastní kampaň pro jednoho hráče. Každý národ má výrazně odlišnou ekonomiku a kombinaci bojových dovedností, ve kterých může cvičit své vojáky. Jak moc jsou tyto rozdíly (ne)vyvážené můžete vyzkoušet sami v multiplayeru po síti.
Kde hru můžete získat?

Stahujte z oficiálních stránek. Dále můžete stáhnout flatpack z FlatHubu nebo se porozhlédnout v repozitářích své oblíbené linuxové distribuce.
Do jakých kategorií Herní výzvy můžete hru použít?

Bohužel žádných.
Open source achievementy
  • Level 1: Dohrajte všechny kampaně
  • Level 2: Navíc za Amazoňany vyhrajte 3 libovolné scénáře proti počítačovým soupeřům

Čas na dohrání máte do 30. června. Dále nezapomeňte, že do konce roku máte také čas na dohrání Signusu a Colobotu, podrobnosti najdete v lednovém kole Open source klubu.

Poznámka: Kampaň za Fríse je mnohem delší než ostatní. Nezapomeňte využívat zrychlení herního času!
Co si zahrajeme příště? Opět se vydáme do vesmíru, tentokrát zachránit Zemi před mimozemským šmejdem. Více se dozvíte v červenci.

Diskuze ke článku

Já jsem Naevu také nějakou hodinu věnoval, ale je pravda, že mě moc nezaujal a bylo mi trapný takový epos po takovém krátkém hraní hodnotit. Akorát jsem dostal chuť zase rozehrát Everspace:)
Mám za sebou všechny tutoriály a první misi za barbary, která je tedy také spíš výuková i když už s příběhem. První dojem nebyl nic moc, ale teď už převládá nadšení, tak snad to vydrží.

Naevu jsem dal v lednu 40 hodin, ale pak jsem hrál něco jiného a už nějak nepřišla chuť na návrat. Možná se k tomu časem dostanu...

Diskutující (2)