Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

The Beast Within: A Gabriel Knight Mystery

  • PC 100
Po prvním dílu, který musím označit za nejpříjemnější herní překvapení minulého roku (ano, mám s těmi hrami trochu zpoždění :-) jsem se konečně pustil do dílu druhého. Bohužel jsem nebyl schopen na GoG verzi i přes radu spustit patch, který zobrazuje titulky, ale nakonec to nebylo ke škodě. Drtivé většině jsem rozumněl a to málo čemu nikoliv jsem si opakovaně pustil na YouTube.

Měl jsem napsán poměrně dlouhý komentář, ale nakonec jsem to smazal a zkrátím to. Tak tedy, byl to zážitek. Filmový zážitek. První film, ve kterém jsem skutečně byl, hrál jej. Atmosféra hry, jakkoliv mluvím za sebe a tedy neobjektivně, je geniální. Může za to především naprosto uvěřitelný a na reáliích postavený příběh, dokonalá hudba, některé obzvláště atmosférické lokace (snad celý Rittersberg, lovecký klub(!), Ludwíkův hrad, chata v lesích), některé herecké výkony (Baron Von Glower ztvárněný jistým Peterem J.Lucasem je na Oscara, doslova si krade celou hru a na konci jsem téměř litoval, že Gabriel není na kluky, protože mezi nimi, ať to byl záměr nebo ne, prostě JE magie...:-)) a vzrůstající tajemno vytvořilo natolik specifickou atmosféru, díky které na tuto hru zcela jistě nezapomenu.

Tleskám autorům za odvahu přijít za 2 roky od prvního dílu v cela jiném FMV kabátu a tak trochu je mi líto, že se podobný styl v budoucnu moc neujal. S tím, že Gabriel v druhém dílu je vcelku odlišný od toho v prvním (místo extrovertního matcha je to spíš lehce introvertní - ale o to víc uvěřitelný - cíťa) jsem kupodivu neměl nejmenší problém, ale věřím, že to někomu může vadit. Sekretářka Grace mi charakterově přišla jako v jedničce (tvrdohlavá, schopná, ochotná a platonicky zamilovaná do Gabriela), škoda jen že herečka, která jí v tomto dílu ztvárnila, ze začátku přehrává, jinak je to sympaťanda a na konci v opeře ji to skutečně sekne. Což je fajn, protože tento díl skutečně není jen o Gabrielovi s Grace strávíte v podstatě půlku hry a nebýt Von Glowera, který je převážně v částech s Gabrielem, tak tu Graceinu polovinu označím za lepší!

První díl mi přišel o dost složitější, v tomto druhém bych snad ani nepotřeboval návod (tedy až na zákys v první kapitole s vysílačkou, na to bych nepřišel, i když kdybych si prvně přečetl manuál ke hře tak by mě to asi navedlo), ale hra rozhodně není dětsky snadná a rozhodně není krátká. Až na ojedinělé výjimky jsou všechny postupy hrou logické.

Hře musím bohužel vytknout v podstatě jednu jedinou věc, která se týká poslední lokace ve hře (opera, především sklepy). Jako bych hrál jinou hru. Možná je to tím, že už v podstatě víte co kdo je, kde kdo je a tušíte jak to dopadne (tedy chybí jakési tajemno, které je v celé hře jinak téměř hmatatelné) a atmosféra daného prostředí mi zkrátka - nevím proč - nesedla.

Jestliže první díl série považuji za lepší adventuru než čtvrtý díl Indiana Jonese a toto pokračování za minimálně stejně dobré, musím to ukončit takto. Beast Within je ve smyslu celistvosti zážitku patrně nejlepší adventura jakou jsem zatím hrál. Skutečně mistrovské dílo, po drtivou většinu hry jsem byl naprosto vtažen!

Pro: příběh, hudba, lokace, atmosféra(!),herecké výkony (Baron Von Glower)

Proti: atmosféra ke konci mi tolik nesedla jako zbytek hry, absence titulků

+20

Inherit the Earth: Quest for the Orb

  • PC 80
Mám rád adventury tohoto typu. I proto jsem tuhle hru, po zakoupení na GOGu, rozjel a s několika náhledy do návodu i za několik málo hodin dohrál. To koukání do návodu nebylo však nutné, hra patří k těm nejjednodušším adventurám a i přes zdánlivou velikost světa není rozsáhlá.

Příběh hry, u adventury jistě stěžejní to věc, je ve stručnosti následující. Ztratil se důležitý artefakt, jste první na ráně a z krádeže obviní vás. Co naplat - jediná možnost jak dokázat svou nevinu, je najít pravého viníka a nalézt artefakt. Jak vidíte, příběh je vcelku klasický. Co už tak klasické není, je to, že hrajete za lišku a společnost vám dělá jelen a kanec. Hra se totiž odehrává ve zdánlivém fantasy světě, kde žijí pouze zvířata, která však mluví, chodí po dvou, oblékají se, žijou v rámci společenství a kmenů, hádají se a valčí. Tedy slušná paralela s lidským pokolením. Postupem času zjistíte, že hra není fantasy, ale spíše sci-fi. Zvířata se vyvinula a obydlují zemi, kterou dříve obydlel člověk, který zmizel neznámo kam.

Je fajn, že ve hře máte stále společnost. Především s kancem si užijete několik zábavných momentů (ačkoliv by člověk čekal, že autoři hry využijí vaše společníky v příběhu více). Tím se dostávám k faktu, že celá hra je humorně laděná a nebere se tolik vážně. Tohle je pro mě jedna z nejhumornějších scén ve hrách vůbec. K celkové atmosféře hry to sedí.

Grafika je na tu dobu ok, nemám s ní nejmenší problém ani teď. Docela mě zaujal vzhled některých lokací, připomnělo mi to pozemní mise z UFA jedničky. Skoro jako by hra byla dělána ve stejném enginu ...? :-) Zvuk otevírání jedněch dveří ke konci hry, který je identický se zvukem otevírání dveří v UFO, mi tento dojem citelně potvrzuje.

Lehkým zklamáním je i hudba, tedy - není špatná, ale nevystihuje (až na výjimky) atmosféru lokací tak jak by mohla (např.Kyrandie je v tomto zcela jiná liga).

Dále musím ještě zmínit, že některé lokace hry se mi obzvášť líbily a jejich atmosféru rád nezapomenu. Především lokace na konci hry - spojení fantasy, krásné přírody s opuštěnou hi-tech technologií lidí mě dostala!

Negativně hodnotím následující. Za prvé to je dlouhé chození v některých lokacích a hledáních těch správných dveří. Za druhé je to občasná přítomnost různých bludišť, která do podobných her - dle mého názoru - nepatří. Obě tyto herně-designové chyby uměle natahují herní čas těžkou nudou. Posledním negativum bych shrnul pod slova "drobné nedodělky", prostě hra není tak vymazlená jak by mohla být (např.jak je vymazlený Indiana Jones 4:Fate of Atlantis, to je zcela jiná liga...).

Celkově ale dobrý!

Pro: pojetí, atmosféra, humor, obtížnost

Proti: bludiště, putování a hledání správných dveří, obtížnost

+10

Lands of Lore: The Throne of Chaos

  • PC 100
Svůj první komentář zde na DH.cz věnuji, patrně své nejoblíbenější hře vůbec, Lands of Lore: The Throne of Chaos (dále jen LoL). Nejde snad o to, že by hra byla dokonalá, ale vždy jde o vztah jaký ke hře máte, s jakými pocity její hraní máte spojeno. A LoL se mnou i po tolika letech umí dělat divy :-)

Stručně bych LoL popsal jako krokovací dungeon + adventuru s prvky RPG. Celá hra stojí na vydařeném příběhu, přičemž prvky RPG jsou zde zastoupeny podstatně, nicméně jsou velmi zjednodušené. LoL rozhodně není žádným hardcore RPG dungeonem, což osobně beru jako klad, ale naprosto rozumím, že to pro někoho z Vás bude rozhodujícím nedostatkem.

Obtížnost hry v podobě hádanek a soubojů s nepřáteli je proměnlivá. Když přijdou obtížnější lokace, vždy je tu možnost si snížit sílu nepřátel. Když víte jak na to a hrajete hru již po několikáté není velký problém celou hru projít i na nejtěžší obtížnost (ano, i třetí patro bílé věže a to bez použití Valean's Cube). Vše usnadňuje možnost si kdykoliv odpočinout a doplnit si zdraví a manu - samozřejmě jen za předpokladu, že nejsou nepřátele poblíž - a magický atlas, který se stará o velmi detailní automatické zakreslování mapy (včetně tajných místností). Obtížnost hádanek je, řekl bych, přiměřená. Celou hru mám ale už natolik v paměti, že to asi ani nemohu správně posoudit. Věřím ovšem, že kdyby někdo hru hrál poprvé zcela bez návodu, na několika místech by mohl slušně zatuhnout.

Na začátku si vyberete jednu ze čtyř postav a během hry se k vám přidají až dva další charaktery, takže na celé dobrodružství nebudete sami. Hra není zcela lineární, na několika místech se musíte rozhodnout a další děj je tak i mírně pozměněn, ale nikdy se nejedná o zcela zásadní nelinearitu ve smyslu několika možných konců, apod. Co se klene celou hrou (snad až na poslední pětinu hry) je smysl autorů hry pro detail. Hra je skutečně do detailů vyšperkovaná, i když ji hrajete po několikáté, vždy objevíte něco nového!

LoL má nádhernou pohádkovou grafiku a animaci, tohle snad uměl jenom Westwood! Hudba je kapitolou sama o sobě, dvorní skladatel studia Frank Klepacki je malý génius. Zvuky a v CD/GoG verzi i fantastické namluvení hry jsou rovněž na vysoké úrovni.

Za jediný, avšak znatelný, nedostatek považuji poslední pětinu hry. Jednoduše řečeno - hratelnost a zábavnost poslední části hry klesá a hra si v závěru nedokáže udržet tolik vysoko nastavenou laťku. Osobně toto pokládám za důsledek nuceného předčasného vydání hry. Důkazem tohoto tvrzení jsou různé truhly a místnosti plné skvělých předmětů nacházející se v posledních lokacích, které lze získat pouze pomocí hexaeditoru - autoři zjevně chtěli tento obsah zakomponovat do hry, ale na poslední chvíli se rozhodli tak neučinit. Rovněž získávání stovek zlatých v posledních úrovních je naprosto zcestné, protože je není kde utratit. V posledním patře také najdete některé naprosto ultimátní zbraně, ale už jaksi s nimi není koho zabíjet (nepočítáme-li krátký finální souboj).

LoL jsem dohrál několikrát a to za všechny postavy, prolezl snad všechny možné místnosti a lokace a vždy si hru jednou za rok s chutí projedu a pořád mě to baví. To nemohu říci o mnoho hrách a už vůbec ne o dvou pokračováních tohoto klenotu herního průmyslu, které s prvním dílem - dle mého skromného názoru - nesnesou srovnání.

Pro: pohádková atmosféra, hratelnost, jednodušší pojetí RPG, smysl pro detail, grafické a hudební ztvárnění

Proti: kvalita poslední pětiny hry neodpovídá prvním čtyřem

+32