Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Star Wars: Dark Forces

  • PC 95
Po dlouhé době jsem opět dohrál Dark Forces. Pamatuji si, že jsem hru dostal od táty jako dárek ke svým dvanáctým narozeninám společně se Shattered Steel. První FPS ze světa Star Wars s první hrou od BioWare. Jak symbolické. První zmínku jsem zaznamenal společně s kamarádem v Excaliburu 38 a od té doby jsme po ní toužili. :-D

DF se objevila na počátku roku 1995, kdy na tomto poli kraloval Doom, Doom II: Hell on Earth a jejich "klony". (Heretic, HeXen: Beyond Heretic...) A Dark Forces je všechny strčil do kapsy. Myslete si cokoliv, je to tak. :-P

Dark Forces má narozdíl od Doom & Clones propracovaný příběh (umocněný světem Star Wars), ve kterém se hráč alias Kyle Kytarn (bývalý stormtroooper a agent Impéria) vydává na čtrnáct dlouhých misí, přičemž v první misi má za úkol krádež plánů Hvězdy smrti. Tato mise pak byla šířena jako demoverze a byla samotným Georgem Lucasem schválena jako kanonická (dle G.L. hranice, kam se již nikdo, kromě něj, nesmí vydat). (Fuck You, Disney, Fuck You!) V následujících misích se Kyle vydává po stopě nejnovějšího tajného projektu Impéria - Dark Troopers - vedného generálem Romem Mohcem.

V dalších misích se tak hráč vydává do různých prostředí (stoky, zničené město, doly, ledová planeta, Nar Shaada, Jabbova loď, Coruscant...) za různými úkoly (hledání inženýra, sabotáž dolů, záchrana špiona, hledání navigační karty...). Mise jsou spojeny silným a logickým příběhem s krátkými animacemi. Žádná hráče nezavede hned do centra dění, ale hezky na okraj, odkud je třeba se dostat na požadované místo. Pokud máte infiltrovat napřátelskou základnu, vaše loď - Moldy Crow - vás vysadí v horách, odkud sem musíte vydat k nějakému "zadnímu vchodu" (větrací šachtě, nákladnímu výtahu) do základny. Díky tomu je dosaženo rozmanitosti prostředí a hráč neprochází pouze základnami.

Samotné prostředí je skutečně trojrozměrné a lze se nejen rozhlížet doleva a doprava, ale i nahoru a dolů a krčit a skákat (a padat) - a má to smysl (kromě padání). Pro postup do dále je k některým dvěřím potřeba klíč, k některým je třeba nalézt a zapamatovat si kód a v jedné misi dokonce správně nastavit výtahy! Některé dvěře je třeba obejít kanalizací. Samozřejmě lze v misích nalézt i tajné lokace. Stačí se jen podívat na mapu a zamyslet. :-) Samotný HUD je omezený na dva půlkruhy v dolních rozích obrazovky, takže má hráč neblokovaný výhled na okolí.

K dispozici je rozmanitý arzenál zbraní od blasterové pistole, útočné pušky stormtrooperů, granátů, kulometu, min a minometu, odstřelovačky až po zbraň jednotek Dark Troopers. Většina zbraní má navíc dva módy střelby, takže miny mohou explodovat po chvíli nebo až když na ně vkročí nepřítel, granáty detonují po dopadu nebo během deseti vtěřin, Assault Cannon střílí buď plasmu nebo rakety... A v kombinaci s různorodostí nepřátel a délkou misí se tak mohou hráči skutečně vyžít. Nepřátelé jsou zastoupeni různými druhy imperiálních vojáků, žoldáků (grany s granáty, trandoshany s odstřelovačkami, gammoreany s halapartnami), droidů, dianogami a dokonce i na mláďata kraytského draka dojde. :-)

Na grafice je vidět stáří hry a hudba na motivy Williamsových skladeb již dnes také neohromí, avšak v tehdejší době se jednalo o naprostou špičku. Možná, že Dark Forces nebyla natolik revoluční jako Doom, ale zcela jistě se jednalo o evoluci a krok správným směrem, zatímco Doom / Quake přešlapovaly na místě. I přes své stáří se stále jedná o zábavnou hru a na nejtěžší obtížnosti skutečnou výzvu, kdy je zapotřebí postupovat opatrně a krčit se za rohy. Jediným slabším místem je absence multiplayeru (pro někoho) a nemožnost ukládání během misí (pro někoho). Avšak finále je vskutku epické a rozhodně stojí za to. ;-)

Pro: Příběh, design misí a prostředí, různorodost zbraní a nepřátel, hudba, svět SW...

Proti: Absence multiplayeru, nemožnost ukládání během misí.

+23