Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

< >

The Medium

  • PC 70
"Autoři překonávají své předchozí tituly, ve srovnání se špičkou v žánru v podobě Sillent Hill apod však stále značně zaostávají."

O něco lepší hra, než Blair Witch, předchozí titul autorů. Pořád se však jedná o poměrně pomalý walking simulátor, který se sice autoři snaží ozvláštnit novými mechanikami, které sice vypadají zajímavě na papíře, ale jejich exekuce je nedotažená. Samotné "hraní ve dvou světech" není nic jiného, než rozdělená obrazovka, a přestane být zajímavé hned na druhý pokus, k čemuž přispívá mimo jiné také to, že "alternativní" svět je neoriginální a absolutně bez nápadu. Hádanky jsou jednoduché a bez nápadu (hádanka, u které musí člověk aspoň na chvíli zapřemýšlet, je ve hře přesně jedna), a k tomu některé gameplay mechaniky vyloženě otravují a zdržují průchod hrou (například hledání vzpomínek na předmětech jejich natáčením do správné polohy, které je opravdu zbytečné a u některých předmětů vyloženě rozbité).

Atmosféra obecně je ve hře poměrně slabá, jediné zajímavé prostředí socialistického prázdninového centra je ve hře trestuhodně nevyužito, a ostatní lokality jsou nezajímavé, včetně již zmíněného alternativního světa. Neoriginalitu tak nepřebije ani dobrá audiovizuální stránka hry.

Silnou stránkou hry tak zůstává především decentní příběh, který se však na to, jaký má malý rozsah, místy zbytečně vleče. Stejně, jak někdy máte pocit, že by filmu neuškodilo, aby byl o 20 minut kratší, i tady se hlavně závěru hry dostavuje pocit, že je uměle natahovaná hádankami, které jsou založené na chození tam a zpět.

Místy hraní znepříjemňuje nešikovná kamera, která se v některých místech dokáže zaseknout v pozicích, které omezují váš výhled do prostředí, a někdy dokonce i na samotnou hlavní postavu. Zároveň se dá hře vytknout umístění checkpointů ( dle mého názoru by měly být checkpointy přímo před akčními pasážemi, protože opakování již vyřešených hádanek z důvodu smrti do adventury nepatří).

Pro: Příběh; audiovizuální zpracování hry; úvodní prostředí socialistického hotelu.

Proti: Absence atmosféry; neoriginalita většiny herních prostředí; chybějící zajímavější herní mechaniky; oproti tomu přítomnost mechanik nedotažených; v některých místech nešikovná kamera.

+20

Overcooked! 2

  • PC 95
"Tahle hra vás bude bavit tak moc, jak moc si užíváte trávení času s lidmi, se kterýma ji budete hrát"

Síla Overcooked! jednoznačně spočívá v hot-seat multiplayeru. Při hře pro jednoho hráče, ale pravděpodobně i v případě on-line multiplayeru ztratí většinu svého kouzla.

Overcooked! má poměrně jednoduché mechaniky a pravidla, které se však vhodně kombinují a společně s dynamicky proměňujícími se levely dokážou před hráče postavit značnou výzvu, zejména pokud budete chtít dosáhnout vyšších hodnocení. Ze začátku bude potřeba si hru trošku osahat, ale po chvíli už házíte burgry rovnou na pánev přes celou kuchyni, abyste zbytečně neztráceli čas.

Osobně jsem Overcooked! vybral jako vstupní bránu do hraní pro osobu, jejíž jediné zkušenosti s hraním se datují 15 let zpět v podobě The Sims. Trošku jsem se obával toho, že zvolit jako první hru s časovým limitem je poněkud odvážné, tak i přes to, že gamepad držela poprvé v ruce, jsme se skrz Story Mode prokousali bez výraznějších zádrhelů. Pokud tedy hledáte hru pro hraní se svými blízkými, můžu jedině doporučit :) Jen zachovejte chladnou hlavu, pokud se v některých levelech nebude dařit :)

Samotný Story Mode zde funguje pouze jako nějaké propojení mezi levely, a o nic nepřijdete, když ho rychle odklikáte. Samotné pojíždění po story mapě, společně se zbytečným otvíráním cest prostřednictvím tlačítek, jen zdržuje od hlavní náplně hry. To je ale jen drobná výtka ke hře, která dle mého názoru dokonale přináší to, co si sama klade za cíl. A to především zábavu ve více lidech.

Pro: Jednoduché pravidla a mechaniky nakombinované do zajímavého gameplaye; zábava především ve více lidech u jedné obrazovky;

Proti: Zbytečně zdržující prvky mimo samotné vaření (pojíždění po mapě, nutnost se vracet pro příběhové rozhovory)

+8

Black Mesa

  • PC 70
Hra z roku 1998 v enginu z roku 2004, která měla potenciál zabavit i v roce 2020. A značnou část se jí to bezchybně daří, bohužel autoři podlehli svým velkým ambicím rozšířit původní konec a závěrečné mise jsou nekonečným, nudným a frustrujícím utrpením. Xen je nádherný na pohled, po 20 minutách se však vizuálního zpracování člověk nabaží a po stránce gameplaye či storytellingu nemá co nabídnout. V tomhle případě platí, že méně je někdy více.
+15 +17 −2

Cyberpunk 2077

  • PC 80
Po cca 8 letech od oznámení konečně vyšla hra, u které byla očekávání kvůli obrovskému marketingu, kvalitě předchozích her a samotnému nadšení hráčů vyšponovaná na maximum. Z toho všeho se dalo jednoduše podlehnout hypu a očekávat herní revoluci v oblasti RPG v otevřeném světě. Jak to nakonec dopadlo? Cyberpunk 2077 je bezesporu dobrá hra, za kterou jsou vidět tisíce hodin kvalitní práce. Přinesla hra to, co od ní hráči očekávali? Tady si každý samozřejmě může odpovědět za sebe, dle mého názoru úplně nenaplnila svůj potenciál.

Příběh a questy:
Rozhodně nejsilnější stránka hry, ve které přímo exceluje. Ačkoliv je hlavní linka poměrně béčkovým příběhem, je plný zajímavých postav a kvalitně napsaných dialogů. Vedlejší questy pak svou kvalitou hlavní linku mnohdy převyšují. Obecně je příběh hráči výborně prezentován, a je to ten důvod, díky kterému jsem se celou dobu hraní bavil. Mírným nedostatkem je, že je příběh vlastně poměrně lineární. Volby jsou přítomny především ve vedlejších questech, kde také veškeré jejich dopady končí. Hlavní linka je ovlivnitelná víceméně pouze v tom, kolik konců se objeví ve finálním výběrů před závěrem hry. Nelze tak tvrdit, že by cokoliv, co během hraní uděláte, ovlivnilo, jak příběh dopadne. Dopadne přesně tak, jak si vybere v rozhovoru na konci hry. Zároveň se dají některé vedlejší questy označit za nedotažené. Často zmiňovaný konec questů s Peralezovými mi přijde v pohodě, ale třeba u questu s CyberPsychos bych očekával nějaké zajímavější rozuzlení, než jednověté poděkování, když uz jsem si dal tu práci jich pochytat všech 17.

Gameplay a RPG prvky:
Tady hra zapadá do průměru dnešní doby. Samotné souboje, ať už na blízko či nadálku, případně plížení, neobsahuje žádný výraznější prvek, který by Cyberpunk posunul nad ostatní hry tohoto typu. Samotný rozvoj postavy je také vlastně poměrně chudý, zaměřených hlavně na pasivní perky zvedající % u zbraní, výdrže, a podobně. Jako jediný aktivní skill mě napadá snad vrhání nožů, které ale vzhledem k tomu, že hozený nůž nejde získat zpátky, absolutně nepoužitelné. K aktivním schopnostem pak přispívají úpravy těla, kde však 3 ze 4 bojových úprav jsou melee útoky, které se od sebe zas tak neliší. K určité nezajímavosti rozvoje systému pak přispívá fakt, že se celkem jednoduše můžete i na max obtížnost dostat do stavu, kdy způsobujete poškození 100x převyšuje hodnotu HP u kteréhokoliv protivníka. V tu chvíli se z hry vlastně stává regulérní střílečka.

Technický stav:
Kapitola sama o sobě. I PC verze obsahuje řadu bugů, které sice nebrání v hraní hry, ale dokážou vás ze hry "vytáhnout". Výše zmiňovaný kvalitní příběh tyto věci převyšuje, za sebe však musím uznat, že ve chvílích, když jsem hrál "gigs" a zločiny, lezly mi tyto bugy poměrně na nervy. Může to být způsobeno tím, že mě v tuto chvíli netáhl příběh a byl jsem ke hře více kritický, nebo je prostě hra mimo hlavní linku a vedlejší questy více vyladěná. Více než tyto bugy však hru shazují nedokončené mechaniky, u kterých je vidět, že nejsou chybou, ale že byly kvůli nedostatku času zalepeny narychlo do stavu, aby aspoň nějak fungovaly. Příkladem je například AI civilistů a zejména systém policie, u kterého by momentálně bylo lepší, kdyby tam vůbec nebyl.
Je jasné, že chyby budou do budoucna opraveny, u těch chybějících mechanik bych si na to spíš nevsadil. V době, kdy hra oficiálně vyšla však nelze tento stav omlouvat tím, že to v budoucnu bude lepší, nebo že to bylo způsobeno tlakem investorů na vydání hry.

Verdikt:
Cyberpunk 2077 je nadprůměrnou hrou, trochu však působí jako lineární střílečka s kvalitním příběhem, která je zbytečně zasazena do otevřeného světa, který je sice na pohled krásný, ale ve funkčnosti v mnohém pokulhává.

Herní čas: 77 hodin

Pro: Skvěle podaný příběh v hlavním i vedlejších questech; vizuální a zvuková prezentace.

Proti: Technický stav; nedotažené herní mechaniky.

+19