Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Petr Pelech • 26 let • Pomáhání pocestným • ČR - kraj Praha

Komentář

Přejít na komentáře

Spore

  • PC 60
Už od mala jsem byl přesně ten typ hráče, který hrozně moc rád něco tvořil. V The Sims jsem strávil hrozně moc času pouhým vytvářením rodinek. Ve Warcraft 3 a Age of Mythology jsem zase vytvářel vlastní mise a vymýšlel si k nim vlastní příběhy. To stejné platí i třeba pro NHL hry, či fotbalové hry jako This Is Football nebo FIFA kde jsem většinu času tvořil vlastní týmy a vlastní hráče. Třeba zrovna teď v NHL 19 jsem si vytvořil celou ligu složenou z vlastních týmů. Prostě a jednoduše rád popouštím uzdu své fantazii a když se ve hře objeví tlačítko „create“ skáču radostí dva metry do vzduchu. Spore a The Movies byly hry, o kterých se mi jako malému nezdálo ani v nejdivočejších snech. Představa, že můžu vytvořit příšerku a prožít s ní celý evoluční vývoj nebo si vytvořit herce a nechat je hrách v mých filmech… Musíte sami uznat, že to pro každé dítě (ale i dospělé) musí být splněný sen!

Spore je ve své podstatě takový Charles Darwin simulátor. Začínáte jako malá mikroskopická potvůrka, prodíráte se potravinovým řetězcem, dokud nejste na jeho úplném vrcholu a poté ještě expandujete do vesmíru. Každá fáze vývoje, které jsou dohromady čtyři, jsou samy o sobě vlastní hrou. Avšak nejvíce hra pokulhává v oné zajímavě znějící hratelnosti.
První část se odehrává v moři a vy jako malý organismus hledáte potravu a vyvíjíte se, mimoto unikáte, či soupeříte s ostatními potvorami.
V druhé části poprvé vyšlápnete na souš a budete si hledat domov, opět budete hledat potravu, opět se budete vylepšovat a budete utvářet vztahy s ostatními příšerkami. Posléze si utvoříte osadu a musíte navázat buď přátelský vztah s jinou osadou příšerek nebo je musíte vymazat z povrchu zemského.
Poté ale přichází třetí a čtvrtá část vývoje. Ve třetí fázi si můžete postavit radnici, domy, továrny a funhousy, které si překvapivě sami navrhnete. Také si můžete vytvořit vlastní vozidlo. Avšak také se v této fázi hra změní v real-time strategii a vy tak na velké mapě posíláte jednotky sem a tam a obléháte, konvertujete, či kupujete jiné osady. Nejvíce mi na této části však vadil fakt, že osady nacházející se na jiném kontinentě jste mohli obsadit pouze pomocí letadla a až poté po obsazení města jste si mohli postavit pozemní jednotky a dobít zbytek.
A nakonec je tu čtvrtá a naštěstí poslední část, kde kolonizujete vesmír. Tato část by mohla být sama o sobě zajímavá a zábavná, kdyby autoři neudělali z vesmíru nepřehledný a silně obtěžující paskvil, kdy jsem se do hraní nutil a málem jsem spore ani nedohrál. Nechápu, čí nápad byl, že všude musíte doletět svojí jedinou raketkou a případě všechny vesmírné souboje vystřílet pouze s ní… Ještě by mě zajímalo čí nápad bylo udělat cestování po vesmíru tak složité? Proč se to celkově nevyřešilo jako předchozí fáze? Že byste někam posílali rakety, a s nimi prozkoumávali, kolonizovali, uzavírali přátelství, dobývali a udělat z toho alespoň jednoduchou variaci na Civilization?

Kde však pokulhává hratelnost, tak exceluje pověstný editor. Ten je jednoduchý, a i celkem přehledný. Můžete v něm udělat takřka vše co vás jenom napadne. Od nejroztomilejší stvoření, až po ty nejnechutnější, nejodpornější a nejbizardnější monstra. Spore neklade meze vaší fantazii.

Spore mělo koncept jistě dobrý, provedený však nebylo dobré. Hra bohužel pokulhává na primitivní a ke konci až špatné hratelnosti. Na druhou stranu obsahuje spore opravdu skvělý editační možnosti, to však hru, jak celek nezachraňuje. Je to škoda. Takhle můžu Spore hodnotit jako průměrnou hru s nedoladěnou hratelností, avšak skvělou možností tvorby příšerek.

(Herní výzva 2019 – „Herní kutil“)
+15