Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Zeno Clash

72
98 hodnocení Platformy
Žánr:
akce > 1st person akce *
akce > bojová
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
21.04.2009 PC
05.05.2010 X360
Vývojáři:
Oficiální stránky:
http://zenoclash.com/
Na této bojové hře z vlastního pohledu, postavené na Source enginu, první zaujme výtvarný styl, který sami autoři charakterizují jako mix punku a fantasy. Žánr Zeno Clash předurčuje, že hojně využijete své pěsti, avšak do rukou se vám dostanou i střelné zbraně a skull bombs, což jsou vlastně granáty. Hlavním hnacím motorem této 3D akce jsou ovšem pěstní souboje. Kromě základních úderů se naučíte také mocná komba, která vám v kombinaci s úhybnými manévry pomohou bojovat proti několika nepřátelům najednou. Proti silnější bossům využijete kladivo či "meč" vyrobený ze dřeva a kostí.

V příběhu se ujmete role Ghata, syna hermafrodita "Father-Mother". Utečete od své povedené rodinky a spolu se společnicí Deadrou se vydáte do světa Zenozoik hledat pravdu o své rodině. Příběh je vyprávěn částečně retrospektivně a dává tušit, že by mohlo vzniknout pokračování. Autoři také přislíbili další bezplatné přídavky formou DLC. Jako první se objevila sada 70 modelů postav a zbraní pro Garry's Mod, nedlouho poté následována přídavkem The Pit, který přidává do hry tři nové Tower Challenge mapy.

Po dohrání příběhové části, která vám zabere až 8 hodin času (dle obtížnosti) vás čeká ještě zmíněný mód Tower Challenge, který prověří vaše bojové schopnosti v pětipatrové věži. Svůj výkon můžete poměřit s vašimi přáteli, protože každé úspěšné zvládnutí patra zaznamenává celkový čas vašich soubojů. Do hry jsou implementovány také populární achievementy.

V roce 2013 vyšel druhý díl.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 75
Vyzáblá jezinka a zástup podivných deformantů zdobí cover této pravěce prazvláštní mlátičky (mám na mysli UK cover:). Takhle by patrně vypadaly čtvrtohory, kdyby Zemi před 65 miliony let nezasáhl meteorit, ale pořádně velký kus pastelíny ze školní družiny a zrodila se Zeměplocha, jak ta od Terryho Prachetta.

Hliněné sídliště a okolí uprostřed barvité pseudoneolitické krajiny jsou plné podivných bytostí. Nejenom lidé jsou na své cestě k lidství. Jsou tu i různí krysokrti, prasolidi a opeřenci, kteří kráčejí vzpřímeně jako lidi. Náznak rasismu byste tu ale marně hledali. Tady jsou humanoidní mastodont, vypelíchaný zobec, i člověk bratři a sestry. Byla by to prvotně-pospolná idyla, kdyby nebyl náš hrdina Ghat ze společenství hned na začátku hry vyloučen, neměl krev na rukou a zmatek v hlavě, pouze s matným tušením, že někoho zabil ... dekompostovat mysl mu naštestí pomůže jeho životní družka s vlasy na styl Angela Davis, když mu připomene, že údajně zabil samotnou „Father-mother“!

Tenhle indie titul si zaslouží pozornost už jen kvůli vizuálně-uměleckému ztvárnění, to se jen tak neokouká, mohlo by se v podstatě stavět třeba jen na tom. Nevím, čím si Chillští tvůrci povzbuzovali představivost, asi to bylo něco víc než jen chilli. Prapodivné rostliny, reliéf krajiny i zvířata, všechno jak od umělce, který pije ředidlo.

Hlavní náplní hry však není stát, rozhlížet se a divit se, ale bít. A to všechno co vám pod pěsti přijde! Zeno Clash, ač indie hra vydaná exkluzivně pro Steam na Source enginu a teprve nedávno portovaná na Xbox360 je totiž zcela netypicky pro PC portfolio mlátička se vším všudy. Pěstmi umlátíte a chodily ukopete během svého putování různou zvěř a zběř a hlavně všechny lidské a humanoidní oponenty.
Ano, jsou tu zbraně jako kostěná kuše, či pistole z rybích kostí, ty ale hrají zcela marginální roli, ty střelné se rychle vybijí a různé palice a kyje jsou určeny na korpulentní bosse. Hlavní výzvou je vykrýt údery protivníků a vrátit jim je i s úroky. Pro zpestření lze uplatnit i kop s rozběhem či rychlý úhyb před ranou protivníka a pěsťovka naopak pro něj. Vaši oponenti nejsou žádné nehybné terče čekající, až je pošlete k Zemi, pohybliví jsou až moc a rány rádi vracejí. Pocit zadostiučinění z jejich porážky, jakož i zpětná vazba z mlácení jsou velmi uspokojivé.
Troufám si říct, že po dobu hraní nuda nehrozí. I přes to, že příběh dává smysl jen na začátku a na konci, pointa je však povedená. Etno-prehistorický soundtrack funguje tak jak má a dělá už takhle obskurní divadlo ještě více unikátním.

Na druhou stranu leveldesign je neskutečně primitivní a jednotlivé mapy jsou jen prostorově omezené arény, protože situace ve hře se vždycky zvrhnou v bitky a tomu je také stavba úrovní plně podřízena. To znamená, že se pohybujete po jakýchsi pláccích a každý terénní rozdíl rovná se bariéra.

Na vícero zahrání bych to také neviděl, i když do papouščího muže bych bušil celý den, až bych si vytloukl peří na polštář. Ano bitky zábavné jsou, ale to dneska není dost, autoři měli hratelnost zpestřit i nějakými logickými úkoly, když už je to na Source™ enginu... Hra také není nejdelší, ale na druhou stranu hru dohrajete s pocitem „ještě bych něco/někoho složil“, vše ale skončí právě včas, aby se nezabředlo do stereotypu.
A to bych řekl, každá hra nedokáže, stejně jako každý politik neví, kdy odejít a klaun zas nechápe, že už je trapný a že ho na dětské oslavě nikdo nechce...

Pro: Na Zeno Clash budete vzpomínat dlouho...

Proti: ...ale jedno dohrání bude většině z vás stačit.

+26+26 / 0
  • PC 80
Na poměry indie her naprosto výborná first person "mlátička" ve velmi netradičním a originálním prostředí.
Příběhem nijak nenadchne. Ze začátku člověk prakticky nemá páru co se děje, kdo je, kde je, proč je... a na konci sice není o moc chytřejší, ale jaksi to vůbec nevadí...
Hratelnost je v jádru velmi obyčejná a přitom hrozně příjemná. Pěstní soubojový systém se povedl na výbornou a mě osobně sednul perfektně. Komb není moc, ale vzhledem k délce hry mě ani těch pár nijak zvlášť neomrzelo a souboje mě neskutečně bavili. Oproti tomu zbraně (spíš flusátka :) sice vypadají nádherně a chvalím výbornej systém střelby přes mířidla, ale jsou až na výjimky slaboučké. Zábava se s nima ale dá užít také.

Vzhledem k původu hry je přísně lineární game design omluvitelný. I když sem tam má člověk přeci jen docela velký pocit stísněnosti...
Délka necelé 4 hodiny (u mě 3,5) na první pohled moc neuchvátí, ale kdyby hra byla o něco delší, tak by to bylo jen zbytečné natahování... takhle je to vcelku ideální. Co není ideální je aktuální cena hry 16 euro, která s délkou jaksi nekoresponduje... poloviční cena (jako u předobjednávky) by byla možná lepší volbou.

Naprosto parádní je grafické zpracování. Mám neskutečné rád různé potvůrky a zvířátka, které ale přitom nejsou pitomý fantasy klišé (proto mám rád režiséra Del Tora :). A přesně takové bizarní potvůrky tu jsou. "Visual art" je v Zeno Clash prostě výbornej a místy až dechberoucí. Je sice vidět, že si autoři často vypomáhali různými grafickými fígly a vzdálenější pozadí je očividná "tapeta", ale jako celek to působí fantasticky. Viz. moje mini galerie:)

I přes svoje chybky se mi Zeno Clash nečekaně hodně líbil a rozhodně této partičce Chilanů (nebo jak se to skloňuje :) budu fandit dál... a zato, že je to prvotina přihazuju pět procent :)

Pro: Překrásné zpracování, originální svět, povedený soubojový systém

Proti: Zmatený příběh, stísněnost lokací, pro někoho délka

+16+16 / 0
  • PC 90
Whoa, už jsem pomalu čekal jen fps rubačku v pěkných lokacích, ale tohle mě teda docela dostalo.

Souboje považuju spíš za slabší stránku hry - jsou chaotické, a tak trochu nevyvážené - občas mě dost štvaly, ale jindy jsem si je i celkem užíval. Dobře jsou do nich zakomponovány střelné zbraně, které sice nejsou zrovna smrtící a nepřítel vám je snadno vyrazí z ruky, ale mají své zastoupení a občas prostě člověk uvítá možnost držet si odstup. V souvislosti se souboji mě taky štvalo společné tlačítko pro sbírání věcí a přepínání nepřátel, resp. fakt že na sbíranou věc je třeba mířit přesněji než by se uprostřed boje hodilo. Taky AI má do inteligence daleko, ale to v tom chaosu nemusí hráče moc trápit. Vyloženě mi nesedly chladné zbraně, které jsou sice hodně silné, ale jsou pomalé a je problém s nimi někoho trefit, tím spíš když nepřátelský útok přeruší ten váš. Celkově souboje pořád hodnotím spíš kladně, ale na eleganci Dark Messiah se to jednoduše nechytá.

Zeno Clash ale stojí hlavně na orignálním světě a příběhu. Ten řadím mezi kvalitnější kousky - je zajímavý a na jeho vyprávění je kladen velký důraz. Jak je vyprávěn příběh, jsou popisovány i reálie tohoto kouzelně podivného světa, který dělá vyprávění ještě zajímavější. Svět, ve kterém se odehrává Zeno Clash je totiž naprosto fantastický. Jak jsem postupoval dějem i prostředím, vnímal jsem celou tu mytologii světa a měl jsem jednoduše radost z toho, jak je jedinečný, zajímavý a fascinující. Hodně jsem při hraní vzpomínal na svoji první Zeměplochu (která byla vlastně mou první fantasy knížkou vůbec) a tím spíš po příběhovém zakončení doufám, věřím v a těším se na další hru od ACE z tohoto světa.

Lokace, ve kterých se hra odehrává, jsou striktně lineární a často i docela kompaktní, ale vypadají celkem pěkně a v některých by člověk nejraději jen zíral - graficky se hra prostě vyvedla. Každopádně ještě před půlkou hry jsem nějakou lineárnost hodil za hlavu a jen si užíval jak to všechno pěkně vypadá. Navíc každá lokace je něčím zajímavá, ať už nápadem, prostředím, nebo posunem ve vyprávění. (A všechny vzhledem :))

Zážitek dokresluje vynikající hudba a docela slušný je i dabing - amatérsky mi zněla jen družka(?) hlavního hrdiny, jinak nemám připomínek.

Herní doba opravdu není dlouhá, ale nevadilo mi to. Ne ani tak kvůli stereotypu, jako proto, že příběh působí celkem uceleně. Chtěl bych sice vědět kdo přesně byl ten chlápek, nebo co se dělo dál, ale na konci každé pohádky je to odbyté skrz "žili šťastně až do smrti" a nikdo se kvůli tomu nebouří, to je prostě zas jiný příběh :) (A doufám že vážně bude :))

Celkově vzato Zeno Clash mě překvapil, a to velmi a mile. Na prvotinu je to sakra dobré a je skvělé, že ACE dokázalo vyprodukovat takový příběh a svět, ve kerém se odehrává. Bez nich by tahle hra zdaleka nebyla tak úžasná, jak je. Akční část má svoje mušky a má jich hodně, ale rád je odpustím.

Pro: fascinující originální svět se zajímavou mytologií, poutavý příběh, hudba, grafický design lokací, postav, zbraní, zakomponování zbraní do soubojového systému

Proti: nedoladěný a mírně chaotický soubojový systém

+15+16 / -1
  • PC 80
Zeno Clash působí po Fearu 2 jako balzám na duši.Tam kde se američtí monolithové zmohli na vykrádačku japonských hororů a podzemní základny, malé chilské studio vytvořilo svět, jehož kreativita mě z monitoru postříkala od hlavy až k patě.Všechny ingame postavy, předměty i lokace mají prostě úžasné kouzlo a celá hra má díky tomuto krásnému stylu skvělou atmosféru.Ta je navíc podpořena i skvěle padnoucí hudbou, zvuky i dabingem.
Jenže, pak je tu ještě gameplay.Tam se jedná o first person mlátičku.Nic víc, nic míň.Ten systém bojů jako takový není špatný, ale chtělo by to zkrátka větší variabilitu.Některá místa jsem musel opakovat víckrát než jsem přišel na ideální postup, ale nic hrozného.Bohužel (ikdyž vzhledem k malé variabilitě hratelnosti možná bohudík) je Zeno Clash dost krátká hra, za nějaké 4 hodiny byl konec (pouze odhad).Za těch 8 eur kolik jsem za hru dal to ale stálo mnohonásobně, a na pokračování se těším - hlavně proto, že by mělo být otevřenější a mlácení všeho možného už tam snad nebude jediná náplň hry.

Pro: umělecký design, hudba, atmosféra, svět, cena

Proti: nižší variabilita hratelnosti

+14+14 / 0
  • PC 65
Zeno Clash je hodně zvláštní hra. Jedná se o indie bojovku z pohledu první osoby s nižšími náklady, kterou ale stojí za to projít. Ne kvůli hratelnosti, ne kvůli dokonalé grafice, ale kvůli skvělé atmosféře, úžasnému fantasy prostředí a zajímavému příběhu.

Výtvarná stránka je úchvatná a jednotlivé lokace a postavy vypadají přinejmenším pořádně ujetě. Grafika bežící na source enginu, ač není plná různých moderních udělátek, působí velmi příjemně a stále je na co koukat. Málokdy se mi u hry stane, že bych si prohlížel objekt zvlášť a pokud mě hra nikam nehnala, často jsem jen zíral. Každý objekt ve hře je nějak originální a díky tomu bych hře připojil přídomek „umělecká“.

Ale proč tedy tak nízké hodnocení? Samotná hra je neskutečně stereotypní a díky místy docela vysoké obtížnosti i na nižší obtížnost až frustrující. U hry jsem nikdy nevydržel více jak hodinu a proto mi její krátkost (cca 4 hodiny) přišla tak nějak akorátní. Herní část mi tedy přišla tak nějak navíc a nebyl bych vůbec proti, kdyby vznikl nějaký animák z tohoto světa, protože z námětu by šlo vytěžit o mnoho víc.

A tedy verdikt? Rozporuplný, dojmy jsou ale spíše pozitivní a díky výtvarné stránce jde o hru nadprůměrnou. Na jedno dohrátí ok, na hru nezapomenu, ale znova si ji rozhodně nedám. 65%

Pro: úžasná grafická stránka a prostředí, výborný dabing (hlavně Fathermother) i hudba; ve své podstatě jednoduchý, ale chytře podaný příběh

Proti: strašně stereotypní hratelnost, kolísání obtížnosti

+14+14 / 0