Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@DJ (10.10.2017 08:32): Tak to už jsi pomalu u konce.

Jinač koukám, že plánují přidat nový rig a circuit, stejně tak se autoři v jedné diskuzi na steamu zmiňovali o 2H blade zbraních a vyřešení problému s obnovou hp (zmiňovali tuším nějaké healovací stanice- Nejspíš něco jako krystaly v Grimrocku?)... takže asi chtějí hru ještě pořádně dopilovat, takovéhle větší gameplayové změny/přídavky jsem ani nečekal. To abych si to po všech těch patchích střihnul ještě jednou.
Tedy ale čekal jsem okolo Vaporum více vzruchu. Už skoro dva týdny od vydání a pořád jsem jediný, kdo hru hodnotil a dohrál? (tedy když nepočítám Micka, který ji měl prošlou už před vydáním:)) I diskuze tu nějak úplně utichla.

Ale abych tu jen netlachal naprázdno, jak je to s prodeji (Micku :))? Zaplatil se alespoň vývoj? Přijde mi, že to jak na Steamu, tak i na GoGu vcelku brzy zapadlo, což je vážně škoda (na Steamu se to snad jen na okamžik objevilo na úvodní stránce a ani na GoGu se to v "popular" neohřálo příliš dlouho :(). Doufal jsem, že už jen ten setting přitáhne více lidí, třebas i případné nekobkaře... a ono asi houby.
Naopak, řekl bych, že vážně takových 80-90% fightů tvoří ony arénovky... vesměs už před vstupem do místnosti vím, že mě zde čeká souboj (dveře, za nimi nášlapná deska, dveře se zaklapnou a fight- stává se z toho už pomalu rutina). Taky mi to trochu vadí, kdyby se to týkalo vážně jen nějakých složitějších boss fightů, tak ok, neřeknu ani popel, ale právě že tu vesměs chybí ty klasické souboje a patra jsou přecpána právě těmihle arénovkami a do konce hry se to asi už nezlepší (teď jsem v desátém patře, nevím, kolik jich ještě čeká, ale už se pravděpodobně blížím do finiše).

Co mi ještě vadí je ona (a již níže jsem to trochu naťuknul) nefunkčnost RPG systému jako takového. Čert vem, že je vývoj postavy jednodušší, nějaké ty volby umožňuje a tudíž i opakované hraní může být ve smyslu zaměření postavy dost odlišné. Co mi však vadí více, je minimální progress, co se týká zlepšování postavy. Přesněji řečeno...tam, kde v jiných RPG se zezačátku cítím jako slabá lemra, která často míjí a každého udolá až na několik zásahů, později už mám ten pocit, že se postava někam posunula, že se z ní stává už obávaný bojovník a v běžných soubojích vesměs exceluje, o to však tvrdší soupeře třebas potkává (aby si zase moc nevyskakoval).
Zde to ale zkrátka nějak nefunguje. Nemám ten pocit zlepšování postavy, skoro až hru obviňuji snad z nějakého level scalingu, většinu nepřátel potkávám už od prvních pater a přesto potřebuji stále stejný počet zásahů na jejich likvidaci, stále mám stejnou šanci na minutí cíle (těch cca 85%, jak jsem psal) a oni stále působí vyšší a vyšší poškození.
Prostě pocitově je vývoj postavy vážně naprosto nulový, nepřijdu si, že mám lepší/vytrénovanější postavu, než jsem měl na začátku (nebo že se alespoň někam posunula), což je u RPG asi jaksi problém (občas si říkám, že kdyby tam ten vývoj postavy nebyl vůbec, asi by to ani nebylo moc poznat, stačilo by si zvolit na začátku hry zaměření- třebas cca 3 traity/skilly a působilo by to vesměs obdobně).

Jakože první Grimrock mi přijde (čím déle Vaporum hraju) o hodně lepší... Vaporum není špatné, ale tak nějak v určitých prvcích nedoladěné.

Taky do čtvrtého patra jsem byl strašně nadšen z variability prostředí, jenže to se trochu zlomilo od pátého patra, kde vesměs procházím jen takovými nudnějšími kovovými chodbami, akorát jednou ob 2 patra jsou jinak nasvícené (2 patra jsem procházel s oranžovými světly, teď jsem měl světla zelená...), takže to taky dvakrát na dojmu nepřidalo (i když zase Grimrock 1 na tom nebyl jinak, což o to) a počáteční přislib (jakože ty první čtyři patra jsou vážně naprosto odlišná a každé se specifickou atmosférou) vypadal trochu lépe.

Ale zase musím nechat, že na devátém patře už byly moc fajn hádanky, trochu se bojím toho, že teď se hra v tomhle ohledu začala konečně pořádně rozjíždět a přitom už bude za chvíli možná konec.

Ale jako je to fajn, ta steampunkovitost to strašně táhne nahoru, má to fakt hned zcela jinou atmosféru, navíc se mi docela zamlouvá, že se autoři do hry snažili chvílemi zakomponovat i takové hororovější prvky (což jsem snad vyloženě ještě u Dungeon Crawleru nezažil, snad jen hrobka v Arx Fatalis měla občas pěkně hutnou, strašidelnou atmosféru) a jsem zvědav, co z toho vypadne... i když příběh se zatím odvíjí klasickým Bioshockovským stylem tj. záporák bude ta postava, která má k hráči od začátku nejblíže- v tomhle případě rovnou jeho žena.. Trochu jsem čekal či možná ještě očekávám, že vypadne něco zajímavého z onoho párkrát zmiňovaného "stvoření" skrývající se na dně oceánu, doufám, že to neskončí jen tak, že se utkám se svou posedlou ženou a tím to hasne... the end.
@MickTheMage (02.10.2017 08:58): Aaaaha, takze plosinka ktorou otvorim dvere (tj. zatazim vlastnou vahou) nie je zatazovacia ;-) Oukej.

Tie tzv "mini boss fighty" v nizsich urovniach som bral, ale teraz som asi v 3? (Haunted) a zatial kazdy jeden suboj s viacerymi robotmi je - otvorim dvere, vstupim, aktivuje sa neviditelny trigger, zatvoria sa dvere, nabehnu roboti, ked ich znicim dvere sa zahadne otvoria...
@DJ (02.10.2017 08:45): Ehm, pokial si dobre pamatam, na plosinku mozes polozit cokolvek (pokial je to zatazovacia plosinka). :)

Co sa tyka zatvarania, to su vacsinou - nazval by som to - mini boss fighty. Mal si hned prvy s panom elektrickym pavukom, potom s kladivacom a dalsie asi pridu. Inac mozes vzdy celkom slusne manevrovat po celom otvorenom leveli. Alebo som na nieco este zabudol?
Som niekde v 3 leveli. Ak by som mal porovnavat s prvym Grimrockom pocitovo u mna zatial lepsi Grimrock.
Vadi mi zopar veci, hlavne uz od zaciatku ten "arenovy" dizajn subojov, 90% stretov sa udeje po vstupe do oblasti kde sa za mnou zatvoria dvere a vyroja nepriatelia, precooo ?!? ;-(
Vytraca sa u mna pocit dungeonovskej slobody a vyuzivania prostredia celeho levelu, alebo vacsej oblasti, som proste nuteny autormi bojovat iba na urcitom mieste v blbej arene...

Chyba mi tam taka typicka vlastnost predmetov - vaha, plosinku by som snad mohol zatazit aj kladivom alebo brnenim, no tu je na to jeden specificky predmet - tehla...

No a samozrejme pouzity engine Unity, je to take tazkopadne, pomale...

@mazar1234 (01.10.2017 21:17): "Ináč to je nejaká strašne natvrdo implementovaná featúra Unity enginu, že sa nedajú položiť na zem jednotlivé predmety, ale existujú iba sacky, truhly atď?"
Toto s enginom vobec nesuvisi ;-) Ak chces vidiet konkretny predmet na zemi, musis ho samozrejme najskor nakreslit ako 3D objekt a otexturovat, stoji to cloveko-hodiny. Takto mame iba ikonky v inventari a na zemi jeden model sacku pre vsetko.
@mazar1234 (02.10.2017 00:56): Jj ten setting dělá hodně a vesměs to rázem působí jako něco trochu "originálnějšího", svěžejšího (i když vlastní invence autoři použili minimum a vše je vesměs inspirací v Bioshocku a hlavně Grimrocku, ale tak už jen ten nápad spojit tyhle dvě věci za to určitě stál). Jinak řečeno, kdyby to vyšlo jako další fantasy Grimrock klon, třebaže kvalitní, tak by to asi tolik pozornosti nezískalo.

Ještě bych docela bral nějaký cyberpunkový dungeon crawler... takový system shock, ale po Grimrockovsku:) (ten StarCrawlers mě nějak moc neláká). To jsem si přál už od dob Albionu, kde se párkrát procházely taky ony sci-fi dungeony (třebaže na ně hodně lidí plive, já je měl vždycky docela rád).
@Isair (02.10.2017 00:44): Za mňa, ale som len v level 5 takže predbežný dojem, oproti G1 určite celkovo lepšie.
G2 je total masterpiece, ale zober si kde tí blonďáci začínali... parta 4 ľudí revivuje celý samostatný žáner a čuduj sa svete ono sa im to PODARILO, a aj vďaka nim tu máme geniálne MMX.
A Vaporum.

Ono ten setting je veľmi dobrá featúra. To bol fakt skvelý nápad.
@Charllize (02.10.2017 00:30): Práve to... preto som takto uvažoval :-D

Ale keby to bolo v rámci enginu tak strašne "ízy" tak logicky predpokladám, že by to spravili, keď už sme pri tom tak tí fínski blonďáci boli tiež 4, akurát mali asi lepší engine....
Inými slovami, čo si neurobíš sám to nemáš.

@Bodkin (01.10.2017 23:44): Mick sa nechtiac prezradil, je to tajomstvo ale ja ho prezradím, Mick totiž nedávno konvertoval do sekty Svedkov liehovových.
@mazar1234 (01.10.2017 23:28): No lepší jak Grimrock 1 mi to nepřijde. Jako inspirace (možná až dá se říct v určitém smyslu kopírování) je vidět na každém kroku (už ty jednotlivé herní menu, statistics atp. jsou v podstatě úplně stejné, kdybych nevěděl, že to udělali FatBots, tak si říkám, že vyšla další hra od Almost Humans), puzzle a souboje jsou vesměs stejně dávkované, technické zpracování v obou případech velmi kvalitní. Ale Grimrock 1 měl tak nějak větší šmrnc, nevím přesně čím to, ale zkrátka tak nějak na mě působil celkově o něco lepším a vypiplanějším dojmem, resp. dojmem hry od zkušenějších autorů (i když to byla též jejich prvotina). To však vůbec neznamená, že je Vaporum o moc horší či snad amatérskou hrou, to vůbec ne. A yop, s tím settingem máš recht.

Určitě bych však uvítal komplexnější vývoj postavy či třebas i občas nějaký ten zajímavější systém upgradů (když už ta inspirace Bioshockem). Tak nějak mi (a postupem hrou to bije do očí čím dál více) přijde zkrátka až příliš jednoduchý, skillů je vesměs jen pár a dá se do nich nasázet jen několik málo bodů (přesně 5 tedy), přičemž nějaké zajímavější výsledky pak získáme pouze při třetím a pátém investovaném...

Ono i s tím lootem je to takové... neslavné, nejen že vybavení je jen několik málo druhů, ale přijde mi, že kvůli snaze zajistit co možná nejvyváženější postup hrou pro všechny zaměření, jsou tu veškeré itemy až příliš strukturalizované. Tj. například v jednom patře najdu combat zbroj s +40 integrity +2 combat, v dalším patře však už automaticky najdu zbroj +60 integrity +3 combat, v dalším jak jinak než +80 integrity +4 combat atd., do toho se ještě nejlépe v okolí válí zbroje pro všechny zaměření (tech a toughness). Výjimku tvoří převážně itemy ze secret místností, které třebas nabízí i nějaké zajímavé bonusy navíc, ale na druhou stranu většinou taky nejsou nějak nadstandardní. Tj. neřeknu si zde ono typické "tak tohle je sakra cool zbraň, ta mi teď pár pater vydrží, to za ty nervy stálo", anžto zpravidla už další patro je i ona těžce získaná zbraň z onoho secretu vesměs slabá a je lepší ji vyměnit.
Jako jo, není to až takovej průser, jak to možná z popisu výše vyznívá, ale tak nějak mi zkrátka přijde, že i ve srovnání s Grimrockem má veškerý loot až příliš pevný řád a nakonec to dopadá tak, že mu chybí tak trochu nějaká duše.
Ale jak říkám, secrety naštěstí občas překvapí a čím výše ve věži jsem, tím více speciálních itemů začínám nacházet (i když žádné terno to taky není).

Všechno ostatní je tak nějak na klasické kvalitní Grimrockovské úrovni, super atmosféra, skvělé puzzle, vcelku fajn souboje, které jsou opravdu solidní výzvou, anžto tu snad není jediný vatový nepřítel, každý má nějaký či hned několik nepříjemných skillů a chce to zpravidla každého z nich nejdříve trochu poznat, aby s ním šlo solidněji (tj. s minimálním ztrátami hp) bojovat.

Jo a trochu mě štve šance na zásah hlavní postavy, nevím, jestli je to převážně zvolenou obtížností, ale přestože mám zaměření na combat a v combatu mám tudíž hafo bodů, šanci na zásah mám zpravidla proti všem nepřátelům kolem 85%, což sice není vyloženě málo, ale je to občas trochu vopruz, když postava mnohdy mine. Většinou to v RPG funguje tak, že třebas míjející lemru máme na začátku hry a ke konci se šance na zásah většinou pohybuje kolem 100%, či to záleží od typu nepřítele... zde je to pořád tak nějak nastejno těch 85% a i toho blbého brouka, kterého potkávám už od prvního patra občas minu.
@mazar1234 (01.10.2017 23:28): "Ale keďže rovnako to mal aj MMX postavený na Unity, tak prvé čo ma napadlo, že je to skôr problém enginu ako ľudí vyrábajúcich hru."

To je velmi zajímavý pohled na to, jak fungují herní enginy... ale ne, Unity za to nemůže.

@MickTheMage (01.10.2017 20:22): "Mimochodom, ja som najpv cital 4 borovickari..., ze wut?"

To by ta hra byla opravdu tuplem slovenská.
@MickTheMage (01.10.2017 22:20): Ja len, že to strašne bolí moje oči, hodím tehlu/zbroj/whatever na plošinu a na zemi sa vytvorí "pytlík".
Ale keďže rovnako to mal aj MMX postavený na Unity, tak prvé čo ma napadlo, že je to skôr problém enginu ako ľudí vyrábajúcich hru.
MMX mal výhodu v tom, že sa tam predmety vôbec nehádzali takže to nebolo vidieť až do momentu, keď si mal plný inventár a musel si odkladať niečo na zem.

A za to (nepovinné) puzzle na konci L4 by som niekomu s radosťou polámal ruky :-D

Ale ináč hoci tu stále shitstormujem tak v skutočnosti som veľmi spokojný celkovo s hrou ako takou, určite lepšie ako Grimrock 1. A Steampunkový setting bol výborný nápad, má to úplne inú atmosféru ako klasické "ADD like fantasy".

A tí kladivári sú perfektní, vôbec grafika enemákov sa mi veľmi páči.
@MickTheMage (01.10.2017 20:22): Ináč to je nejaká strašne natvrdo implementovaná featúra Unity enginu, že sa nedajú položiť na zem jednotlivé predmety, ale existujú iba sacky, truhly atď?
Lebo tak to malo aj Might Magic X.

BTW implementoval by som pohyb v automape ako mal MMX.
@Widl (30.09.2017 12:46): Myslíš ten na L3? :) Yop, ten byl vypečený, ale nějak jsem to tam nakonec naskládal, ani nevím jak.

Na L4 už začíná solidně přituhovat. Hlavně jsem zjistil, že na hard dá vážně každý souboj solidně zabrat, žádné vatovky se nekonají a už když na vás vyběhnou dva ti električtí/kyselinoví pavouci naráz, je na malém prostoru o zábavu postaráno.
Čtyři zrmdy s brokovnicema jsem dával snad půl hodinu (zase si nechci vyplýtvat všechny repair kity, těch tu je přeci jen pomálu, takže při větším obdrženém poškození následoval load).

Ale fajn je to, to se musí nechat. Je fakt, že v onom steampunkovém prostředí občas působí trochu zvláštně onen klasický dungeonovitý level design, když máte třebas teleport do kanceláře (i když je to v jistém smyslu docela cool :)) nebo propast s bodci někde u obytných prostor... ale tak má to díky tomu svůj punc "originality" svým způsobem:). Navíc to vypadá, že je každé patro dost odlišné a ta ruční práce je tam strašně znát i co do estetického hlediska, nevyužívá se dokolečka jen několika mála objektů a textur, což je fajn, ta variabilita je tu solidní.

A naštěstí je tomu přesně tak, jak jsem doufal, tj. že mnohačlennou partu nahrazuje univerzálnější zaměření hlavní postavy. Čili krom rychlého střídání zbraní (nejlépe na blízko a na dálku), tu je vesměs nutnost používat i všemožná "kouzla" (zde gadgety teda). Vlastně ty gadgety mi zatím zachraňují prdel snad nejvíce, třebaže mám postavu specializovanou spíše na combat tupými zbraněmi a armor, asi investuji několik bodíků do těch gadgets, vážně se to asi bude do budoucna hodit.
Jinač samotný vývoj postavy možná mohl být trochu komplexnější, ale tak nějak i přes menší množství skillů/možnosti investice bodíků, to nabízí určitou variabilitu.
Momentálně si připadám jako v dětství při hraní Sokobana, aneb nesnáším stěhování krabic. Tady pomůže jenom tužka a papír, dobrej puzzle :)
@mazar1234 (30.09.2017 00:33): Já to nejdřív hodil taky na těch 1.0x, ale trochu se mi to trhalo v nějakých rozlehlejších místnostech s vícero nepřáteli, tak jsem to nechtěl moc riskovat a raději jsem obětoval vizuál za výkon a snížil to na 0.7x, což ještě není až tak moc rozmazané a běží to hezky plynule. Ale tak já vlastním pomalu taky takovej steampunkovej parostroj, takže není moc divu :p, i když oba Grimrocky mi tam jely bezproblémově na plné detaily, takže mě trochu Vaporum svojí náročností zarazilo.

Jen mě překvapilo, že na 0.8x a 0.9x byl ten výkon ještě nižší, jak při 1.0x a začlo se to sekat úplně jak prase.

Tu maximální hodnotu supersampling jsem při prvním spuštění taky zkoušel nastavit a málem to nevypnul, jak se mi zasekával kurzor v menu :D.
@Isair (29.09.2017 18:16): Koľko máš toho supersamplingu, ja som to zo srandy dal na maximum a sekalo sa mi menu nejakých snáď 2-3 FPS :-D, tak som to vrátil na defaultne detekovanú hodnotu 1.0x a fičí mi to pekne.

Ináč ale mám podozrenie, že hra si nejako z niečoho detekuje nastavenia, napríklad rozloženie kláves tam malo podozrivo perzonalizované prvky, tzn. že som mal priradené sekundárne klávesy na miesta, kde ich bežne v hrách používam, ale nie je možné aby to len tak z prdele niekto do hry nasetupoval.
@MickTheMage (29.09.2017 18:08): Yop, pomohlo, díky. Ještě jsem vypnul Volumetric Lights, jak se zdá, oboje to jsou solidně náročné prvky s vesměs minimálním dopadem na celkovou vizuální stránku. Takhle jsem alespoň mohl vrátit na vyšší hodnoty supersampling a hned to vypadá mnohem lépe.

Ještě jsem jen jako takový bonus vypnul motion blur, který jsem nikdy v žádné hře příliš nežral a nějaký drobný dopad na výkon to má zdá se také.
Tak jsem to na GoGu koupil taky. Ale je to na můj starý stroj nějaké hardwarově náročné, chudák, ozubená kolečka se v něm točí jak o život, ale horko těžko si s Vaporum dokáže na maximální detaily poradit. Zdá se, že nejnáročnější je onen supersampling, jehož snížením jsem sice docílil plynulého běhu, avšak je to rozmazané jak nějaké staré konzolovky... no hlavně že to jede.

Večer to rozjedu pořádně, první dojem vesměs pozitivní, střihnul jsem to hned na hard (na brutal jsem si ještě netroufl) a jak se zdá, asi to bude opravdu docela hard, už nějací první drobní pavoučci dali docela zabrat svými rychlými útoky.
@Jack_Dark (28.09.2017 22:39): Vzhladom na moj novy pracovny vztah mi to prijde trosku blbe :) Ale ako prve dojmy imho je uplne dostacujuce moje preview zo zaciatku roka (a vtedy som nemal ani tucha kde skoncim). Pripadne, vo vacsine bodov sa da suhlasit aj s recenziou na Sektore. Ak uz nieco (neverim, ze linkujem recenziu na Sektor :)).

A vsetkym ostatnym dik :)
Tak uz mam tiez rozohrate. Ked dostanem dobry cerstvy dungeon-crawler jeden/dva krat rocne uplne mi to staci, nepotrebujem sa prezierat ;-)
Uz len na tie slovenske titulky som velmi zvedavy, v steam verzii ich stale este nedodali ;-(

@MickTheMage (28.09.2017 21:52): Oh! Gratulujem. Konecne na spravnom mieste.
Tak nakonec bych rekl ze to vypada dobre. Jen nemam moc rad hry ktery jsou kratky a to pacman klickovani mezi potvorama me taky moc nebere. Taky nemusim steampunk. Ale dungeonu neni nikdy dost a kazdej navic se pocita.
Hrat to asi nejspis teda nebudu, a doufam v neco podobneho co psal Boda jen bych tu cislovku Wizardry posunul tak o jedno ci dve cisla dolu:)
@mazar1234 (29.09.2017 01:07): Yop, na tu jsem si vzpomněl hned, jak jsem ten příspěvek vypustil do éteru:). Ale tak zase Ultima Underworld je dost specifický kousek, který třebas ani není tolik založen na soubojích (které tam jen tak mimochodem s tou jednou postavou ani nejsou kdovíjaké terno). Zatímco v Dungeon Master like dungeonu ta možnost hrát až se čtyřmi (v některých dungeonech i se šesti) postavami přeci jen přidává na variabilitě a možnostech.

Vaporum mi přijde se právě tenhle neduh trochu snaží vyřešit možností rychle střídat vybavení (viz. střídání střelné zbraně se zbraní na blízko apod.) či možná většími možnostmi customizace toho obleku (?)... uvidíme, jdu si pustit ještě pár gameplay videí, ať si o tom udělám komplexnější obrázek :). A možná si to zítra i koupím, je to takové Bioshockovské, Grimrockovské, špatné to snad rozhodně být nemůže :p.
Sakra, právě procházím v Ravenloftu 2 poslední dungeon, tak že bych se po něm hned vrhnul na tohle? Nevěděl jsem, že to má vyjít tak brzo...

Jediné, co mě tam odrazuje, je hra za jednu postavu only, většinou preferuji party based dungeony, ale tak co už...

No a jaké jsou první dojmy?
Ta první recenze na steamu sice není moc povzbudivá (jen po 6 hodinách), grafika klasicky leštěná, ale šanci tomu v budoucnu určitě dám :)
@MickTheMage (28.09.2017 16:42): Škoda, že nemajú svoj key-sell ako Grimrokáči, sekcii download na ich webe sú len nejaké wallpapery.

Ako čo sa týka nových hier tak radšej Steam ako GOG, aj keď viem, že to updatovanie by malo rozumne riešiť Galaxy, ale nemám dodnes aktívne, ergo Para má viac ako 10 rokov nádskok a experience.