@
mazar1234 (01.10.2017 23:28): No lepší jak Grimrock 1 mi to nepřijde. Jako inspirace (možná až dá se říct v určitém smyslu kopírování) je vidět na každém kroku (už ty jednotlivé herní menu, statistics atp. jsou v podstatě úplně stejné, kdybych nevěděl, že to udělali FatBots, tak si říkám, že vyšla další hra od Almost Humans), puzzle a souboje jsou vesměs stejně dávkované, technické zpracování v obou případech velmi kvalitní. Ale Grimrock 1 měl tak nějak větší šmrnc, nevím přesně čím to, ale zkrátka tak nějak na mě působil celkově o něco lepším a vypiplanějším dojmem, resp. dojmem hry od zkušenějších autorů (i když to byla též jejich prvotina). To však vůbec neznamená, že je Vaporum o moc horší či snad amatérskou hrou, to vůbec ne. A yop, s tím settingem máš recht.
Určitě bych však uvítal komplexnější vývoj postavy či třebas i občas nějaký ten zajímavější systém upgradů (když už ta inspirace Bioshockem). Tak nějak mi (a postupem hrou to bije do očí čím dál více) přijde zkrátka až příliš jednoduchý, skillů je vesměs jen pár a dá se do nich nasázet jen několik málo bodů (přesně 5 tedy), přičemž nějaké zajímavější výsledky pak získáme pouze při třetím a pátém investovaném...
Ono i s tím lootem je to takové... neslavné, nejen že vybavení je jen několik málo druhů, ale přijde mi, že kvůli snaze zajistit co možná nejvyváženější postup hrou pro všechny zaměření, jsou tu veškeré itemy až příliš strukturalizované. Tj. například v jednom patře najdu combat zbroj s +40 integrity +2 combat, v dalším patře však už automaticky najdu zbroj +60 integrity +3 combat, v dalším jak jinak než +80 integrity +4 combat atd., do toho se ještě nejlépe v okolí válí zbroje pro všechny zaměření (tech a toughness). Výjimku tvoří převážně itemy ze secret místností, které třebas nabízí i nějaké zajímavé bonusy navíc, ale na druhou stranu většinou taky nejsou nějak nadstandardní. Tj. neřeknu si zde ono typické "tak tohle je sakra cool zbraň, ta mi teď pár pater vydrží, to za ty nervy stálo", anžto zpravidla už další patro je i ona těžce získaná zbraň z onoho secretu vesměs slabá a je lepší ji vyměnit.
Jako jo, není to až takovej průser, jak to možná z popisu výše vyznívá, ale tak nějak mi zkrátka přijde, že i ve srovnání s Grimrockem má veškerý loot až příliš pevný řád a nakonec to dopadá tak, že mu chybí tak trochu nějaká duše.
Ale jak říkám, secrety naštěstí občas překvapí a čím výše ve věži jsem, tím více speciálních itemů začínám nacházet (i když žádné terno to taky není).
Všechno ostatní je tak nějak na klasické kvalitní Grimrockovské úrovni, super atmosféra, skvělé puzzle, vcelku fajn souboje, které jsou opravdu solidní výzvou, anžto tu snad není jediný vatový nepřítel, každý má nějaký či hned několik nepříjemných skillů a chce to zpravidla každého z nich nejdříve trochu poznat, aby s ním šlo solidněji (tj. s minimálním ztrátami hp) bojovat.
Jo a trochu mě štve šance na zásah hlavní postavy, nevím, jestli je to převážně zvolenou obtížností, ale přestože mám zaměření na combat a v combatu mám tudíž hafo bodů, šanci na zásah mám zpravidla proti všem nepřátelům kolem 85%, což sice není vyloženě málo, ale je to občas trochu vopruz, když postava mnohdy mine. Většinou to v RPG funguje tak, že třebas míjející lemru máme na začátku hry a ke konci se šance na zásah většinou pohybuje kolem 100%, či to záleží od typu nepřítele... zde je to pořád tak nějak nastejno těch 85% a i toho blbého brouka, kterého potkávám už od prvního patra občas minu.